Fraflytterregning
Fra : Onix

Dato : 21-02-03 17:52

Håber nogle kan hjælpe/give et par bud på nedenstående situation;

1) Situationen lige pt. = stor fraflytterregning fra lejebolig, beløbet er
på knap 50.000 kr.

2) Betaling = regningen skal være boligselskabet i hænde inden 1. marts 2003

3) PROBLEM = regningsmodtageren har ikke pengene, har ingen likvid formue af
nogen art og er på offentlig overførselsindkomst.

Nu kommer de juridiske spørgsmål, som jeg håber at få kompetente svar på:

a) Hvad vil der med sandsynlighed ske efter 1. marts når pågældende ikke
betaler regningen ? (ikke af ond vilje men pga. at det er umuligt)

b) Kan nogle prøve at beskrive hvordan et scenario udfra oplysninger kunne
komme til at se ud - på jævnt dansk - "hvordan bliver slagets gang når
pågældende ikke kan betale" ?? (afdragsordning?, retssag? osv osv osv)

Håber på nogle brugbare svar.

Mvh¨
Onix

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-02-03 17:53

"Onix" <3kantsomr@fjernofir.dk> skrev:

> Håber nogle kan hjælpe/give et par bud på nedenstående situation;
>
> 1) Situationen lige pt. = stor fraflytterregning fra lejebolig,
> beløbet er på knap 50.000 kr.

Jeg har ikke nogen direkte juridiske bud på problemet men, hvordan
pokker kan man ødelægge en lejlighed for 50.000,-?

Har I i øvrigt tjekket håndværkerregninger og set om de er reelle. Der
er desværre nogle kedelige tendenser med, at håndværkerregninger bliver
lidt vel fantasifulde ved fraflytninger eksempelvis maling af 2
vinduer, der tager 8 timer og lignende har jeg set.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 21-02-03 19:33

> [...]
> lidt vel fantasifulde ved fraflytninger eksempelvis maling af 2
> vinduer, der tager 8 timer og lignende har jeg set.

Hej
Det er nu ikke så svært endda.
jeg har set eksempler på hullede døre, altså de der papdøre, der bruges i
det almene, manglende paneler hist og pist, køkkenlåger, der skal skiftes,
pga. sønnike har brugt dem til dartskive osv osv. Pointen er, at hvis man
har boet i en lejlighed i mange år og har haft 2-3 unger, måske et husdyr,
der har kradset i panelerne osv, så løber regningen altså op. Jeg er enig i,
at 50.000 lyder voldsomt, men nu kender vi jo ikke størrelsen af lejligheden
og hvor mange der har boet der og hvor længe.
Et lille sjus i min venindes lejlighed på 85 m2 med 3 børn, har jeg gættet
på ca. 30.000 og da hun efterflg tjekkede med viceværten uden at fortælle,
hvad jeg havde sagt, kom han også frem til 30.000 og de har boet i
lejligheden i 10 år uden at hærge den men heller ikke gøre noget særligt for
at passe på den.
Håndværkerregninger er altid gode at se, dét er vi helt enige om, men jeg
formoder, at også at der har været afholdt et flyttesyn, hvor de ca.
omkostninger er blevet forelagt lejer?

Normalt vil man godt kunne afdrage på et sådant beløb, er det privat
udlejning eller almen?

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-02-03 19:48

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev:

> [...]
> fortælle, hvad jeg havde sagt, kom han også frem til 30.000 og de
> har boet i lejligheden i 10 år uden at hærge den men heller ikke

Hvis der er tale om alm. vedligeholdelseudgifter så skal der minimum
trækkes 10% fra årligt i det beløb lejeren skal betale til
normalistandsættelse. Dvs. efter 10 år kan der ikke kræves betaling af
lejer til normalistandsættelsen derunder maling og lignende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 21-02-03 21:55

> [...]
> normalistandsættelse. Dvs. efter 10 år kan der ikke kræves betaling af
> lejer til normalistandsættelsen derunder maling og lignende.

I såvel almene boliger som private? - om de almene har skal jeg ikke kunne
sige, men jeg er godt nok aldrig stødt på den bestemmelse i lejeloven, men
det kan jo selvfølgelig være, at jeg ikke har læst den godt nok, derfor
hvilken §?

Fra : K. Thomsen

Dato : 21-02-03 22:10

Torup & Bachmann wrote:
> [...]

Jeg ved ikke om det står i lejeloven, men mange almennyttige boligforeninger
har et vedligeholdelsesreglement gående på at boligforeningen overtager 1 %
for hver måned lejeren har boet der. Dvs. efter 8 år og 4 måneder skal lejer
ikke betale noget for vedligeholdelse - kun for misligholdelse.

Venligh ilsen
Knud

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 21-02-03 23:21

"K. Thomsen" <knud@thomsenslet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lejer
> ikke betale noget for vedligeholdelse - kun for misligholdelse.

Hej Knud
Det almene har flere forskellige ordninger og den du nævner, er utvivlsomt
gyldig flere steder, men problemet er at vi faktisk slet ikke ved, om der er
tale om almen, hvilket selskab i givet fald, hvad siger deres regler, er det
privat udlejning osv osv

Fra : K. Thomsen

Dato : 22-02-03 14:48

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> tale om almen, hvilket selskab i givet fald, hvad siger deres regler, er

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt påstået denne regel skulle være i
kraft det pågældende sted. Det var en oplysning om en regel, som bliver
brugt i vid udstrækning.

Venligh ilsen
Knud

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-02-03 23:50

> [...]

> bestemmelse i lejeloven, men det kan jo selvfølgelig være, at jeg
> ikke har læst den godt nok, derfor hvilken §?

Lov om leje af almene boliger:
§ 26. Har udlejeren efter § 25, stk.1, truffet beslutning herom, sørger
lejeren for og afholder udgiften til at vedligeholde boligen indvendigt
med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling i boperioden.

Stk. 2. Ved fraflytning af boligen gennemføres for lejerens regning en
normalistandsættelse, der omfatter nødvendig hvidtning, maling og
tapetsering af vægge og lofter samt rengøring. Udlejeren kan beslutte,
at lejeren i stedet betaler et af udlejeren fastsat hertil svarende
normalistandsættelsesbeløb. Udlejeren overtager i løbet af en periode
på højst 10 år fra lejerens overtagelse af lejligheden gradvis lejerens
udgift til normalistandsættelsen eller betaling af
normalistandsættelsesbeløbet. Ved fraflytning inden udløbet af den
fastsatte periode betaler lejeren kun den andel, som på det tidspunkt,
hvor lejemålet ophører, ikke er overtaget af udlejeren.

(Der kan også anvendes vedligeholdelseskonto efter reglerne i §27)

I privat udlejede boliger er det som udgangspunkt udlejer, der har
vedligeholdelsespligten også med hensyn til tapetsering, maling mv.
jvf. lov om leje §19. Dette udføres via en vedligeholdelseskonto.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-02-03 00:37

> [...]
> hvor lejemålet ophører, ikke er overtaget af udlejeren.
>
> (Der kan også anvendes vedligeholdelseskonto efter reglerne i §27)

Ok, har ikke lige orket at finde min lov.

> I privat udlejede boliger er det som udgangspunkt udlejer, der har
> vedligeholdelsespligten også med hensyn til tapetsering, maling mv.
> jvf. lov om leje §19. Dette udføres via en vedligeholdelseskonto.

Det ved jeg godt, men hvor finder du 10 års reglen?

MVH Rikke

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-02-03 00:40

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev:

> Ok, har ikke lige orket at finde min lov.

> Det ved jeg godt, men hvor finder du 10 års reglen?

I almene boliger. I de private er det, som jeg skrev, som udgangspunkt
udlejer, der står helt for vedligeholdelsen. Det kan dog aftales, at
lejer selv står for maling, tapet og lignende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-02-03 11:42

> [...]
> udlejer, der står helt for vedligeholdelsen. Det kan dog aftales, at
> lejer selv står for maling, tapet og lignende.

Nu ved vi bare ikke om der er tale om en flytteregning pga. vedligeholdelse
eller misligholdelse og der er en stor forskel, både i det almene og i det
private. Jeg er udemærket bekendt med §-erene i lejeloven, når det gælder
vedligeholdelse (§18, 18b, 20 og 22), men jeg tror (kender selvfølgelig ikke
størrelsen på lejemålet) at der også er tale om misligholdelse i dette
tilfælde, i hvert fald at udlejer/boligforenig mener, at der er tale om
misligholdelse, men vi mangler en hel del oplysninger, for at kunne svare på
det.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-02-03 11:49

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev:

> men jeg tror (kender selvfølgelig ikke størrelsen på
> lejemålet) at der også er tale om misligholdelse i dette tilfælde,

Med henblik på beløbets størrelse er det en meget nærliggende tanke.

> men vi mangler en hel del oplysninger, for at
> kunne svare på det.

Helt enig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jæger Data

Dato : 22-02-03 12:36

hvor længe gik der fra fraflytningsdato, til du havde regningen? Hvis der er
gik mere end 14 dage, skal der ikke betales 1 KRONE!

Fra : Onix

Dato : 22-02-03 13:30

Der gik 10 dage. (det var ikke min lejlighed men en jeg kender)

Ja. det var desværre misligeholdt.

Men den bekendte fik ingen overslag på udgiften (var ikke med til syn) men
fik bare en regning pludselig !!!

ONix

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-02-03 14:16

"Onix" <3kantsomr@fjernofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja. det var desværre misligeholdt.
>
> Men den bekendte fik ingen overslag på udgiften (var ikke med til syn) men

Jeg mangler stadig at vide om det er en almen lejlighed eller en privat
lejlighed.
Hvis det er en almen, så gælder lov om almen leje + de vedtægter, der er i
foreningen. Endvidere kan komme noget praksis omkring, hvordan
boligselskabet håndterer div. problemer.
Er det privat gælder lejeloven og evt. boligreguleringsloven, hvis det er en
reguleret kommune, din ven bor i.
Som jeg læser det du skriver, har der været afholdt syn, men din ven har
ikke deltaget, og det er selvfølgelig nemt at være bagklog, men det SKAL man
altså altid gøre. Nu skriver du selv, der er tale om misligholdelse, og så
lyder 50.000 ikke nødvendigvis af meget. Din ven kan dog indbringe regningen
for beboerklagenævnet, hvis det er en almen boligforening og huslejenævnet,
hvis det er privat udlejning, det koster i omegnen af 110 kr. i gebyr

Fra : Peter Hansson

Dato : 22-02-03 14:22

> [...]
huslejenævnet,
> hvis det er privat udlejning, det koster i omegnen af 110 kr. i gebyr

Hvis det er en almen bolig og der ikke har været rettidigt indkaldt til syn,
falder hele selskabets krav vedr. misligholdelse væk jf. LAB §94.

PH

Fra : Holm

Dato : 21-02-03 23:11

Onix wrote in message <b35l9u$22g4$1@news.cybercity.dk>:
> 1) Situationen lige pt. = stor fraflytterregning fra lejebolig, beløbet er
> på knap 50.000 kr.

Det var dog ganske imponerende...
Er det hele regningen, eller er depositum trukket fra?

> b) Kan nogle prøve at beskrive hvordan et scenario udfra oplysninger kunne
> komme til at se ud - på jævnt dansk - "hvordan bliver slagets gang når
> pågældende ikke kan betale" ?? (afdragsordning?, retssag? osv osv osv)

Udlejer vil formentlig overdrage sagen til inkasso.

Som Morten Bjergstrøm også foreslår, bør lejer gennemgå regningen.
En hæderlig udlejer vil typisk vedlægge relevant fakturamateriale fra
håndværkere som dokumentation. Er disse i givet fald realistiske?

Der bør findes en rapport fra det flyttesyn, som blev afholdt ved
udflytning. Stemmer denne overens med de arbejder, som er foretaget?

Er der afholdt fælles syn ved indflytning?
Har lejer afleveret en eventuel mangelliste senest 14 dage efter
indflytning?

Jeg sigter efter, at lejer ikke kan pålægges at aflevere lejligheden i
bedre stand, end den er overtaget. Dette kan ikke fraviges ved aftale.

--
"A computer lets you make more mistakes faster than any invention in
human history - with the possible exceptions of handguns and tequila."

Fra : Peter G C

Dato : 21-02-03 23:18

Onix <3kantsomr@fjernofir.dk> skrev i b35l9u$22g4$1@news.cybercity.dk:

[klip]

> a) Hvad vil der med sandsynlighed ske efter 1. marts når pågældende
> ikke betaler regningen ? (ikke af ond vilje men pga. at det er
> umuligt)

Inkasso.

> [...]
> kunne komme til at se ud - på jævnt dansk - "hvordan bliver slagets
> gang når pågældende ikke kan betale" ?? (afdragsordning?, retssag?

Skriv straks (!) til boligselskabet, at der ikke kan betales, men man bivil
underskrive et frivilligt forlig og gerne vil have en afdragsordning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Hansson

Dato : 22-02-03 12:26

> Håber nogle kan hjælpe/give et par bud på nedenstående situation;
>
> 1) Situationen lige pt. = stor fraflytterregning fra lejebolig, beløbet er
> på knap 50.000 kr.

Lyder umiddelbart af meget. Har du en flytteopgørelse?

Er der der tale om en almen boligselskab? Hvis ja er der måske nogle
muligheder her

Lov om almene boliger

§ 94. Ved fraflytning gennemføres et syn af boligen, hvorunder omfanget af
lejerens forpligtelser efter § 25, stk. 4, og § 26 fastlægges. Synet
foretages senest 2 uger efter, at udlejeren er blevet bekendt med, at
fraflytning har fundet sted. Den fraflyttende lejer indkaldes skriftligt med
mindst 1 uges varsel. Udlejeren og lejeren kan dog aftale et kortere varsel,
når lejeforholdet er opsagt eller ophævet. Syn kan undlades, såfremt der
ikke agtes fremsat krav imod lejeren om betaling af istandsættelsesudgifter.

Stk. 2. Underretter udlejeren ikke senest 2 uger efter synet lejeren
skriftligt om istandsættelsesarbejdernes omfang, den anslåede udgift og
lejerens andel heraf, bortfalder udlejerens krav mod lejeren, medmindre
denne er fraflyttet uden at give udlejeren oplysning om den fremtidige
adresse. Overskridelser, der forhøjer lejerens samlede andel af den anslåede
udgift med mere end 10 pct., er lejeren uvedkommende.

> 2) Betaling = regningen skal være boligselskabet i hænde inden 1. marts
2003

Det skal de skrive for at få fastlået forfaldsdatoen.

> 3) PROBLEM = regningsmodtageren har ikke pengene, har ingen likvid formue
af
> nogen art og er på offentlig overførselsindkomst.

Det er selvfølgelig en skam.

> Nu kommer de juridiske spørgsmål, som jeg håber at få kompetente svar på:
>
> a) Hvad vil der med sandsynlighed ske efter 1. marts når pågældende ikke
> betaler regningen ? (ikke af ond vilje men pga. at det er umuligt)

De vil natruligvis prøve at inddrive deres krav.

> b) Kan nogle prøve at beskrive hvordan et scenario udfra oplysninger kunne
> komme til at se ud - på jævnt dansk - "hvordan bliver slagets gang når
> pågældende ikke kan betale" ?? (afdragsordning?, retssag? osv osv osv)

Du kan ikke bare ignore problemet væk. Få evt. en aftale/afdragsordning.
Efter nogen tid vil kravet blive fastlået ved dom, herefter vil en tur i
fogedretten få konstateret om der er nogle aktiver der kan gøres udlæg i.

Har man ingen aktiver eller likvider kan man i sagens natur ikke betale. men
kravet vil sikkert bestå og forfølge dig i lang tid.

Tag stilling til kravet. Få afklaret størrelsen og få herefter en eller
anden ordning.

At man er på overførselsindkomst er ikke automatisk det samme som at man
ikke har mulighed for at betale noget.

> Håber på nogle brugbare svar.

Håber du kan bruge det til noget.

PH

Fra : Onix

Dato : 22-02-03 16:34

Tak for de mange gode svar fra Jer allesammen - dejligt at opleve en
velfungerende nyhedsgruppe, takker. !

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-02-03 18:15

> Tak for de mange gode svar fra Jer allesammen - dejligt at opleve en
> velfungerende nyhedsgruppe, takker. !

Jamen, det var da så lidt!