Tilladt at kopiere biblioteks-CD til eget ~
Fra : Alex

Dato : 21-02-03 17:22

Er det (i øjeblikket) tilladt at låne en alm. musik-CD på biblioteket
og kopiere den til eget brug - fx. på en kopi-CD eller som MP3 på
harddisken (stadig kun til eget brug)?

Alex

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-02-03 17:28

Alex <alexhxhansen@sol.dk> skrev:

> Er det (i øjeblikket) tilladt at låne en alm. musik-CD på biblioteket
> og kopiere den til eget brug - fx. på en kopi-CD eller som MP3 på
> harddisken (stadig kun til eget brug)?

Ja. Men du må ikke omgå en evt. "effektiv teknisk foranstaltning" eller
med andre ord en "kopisikring".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-03 17:42

Alex <alexhxhansen@sol.dk> wrote in

> Er det (i øjeblikket) tilladt at låne en alm. musik-CD på
> biblioteket og kopiere den til eget brug - fx. på en kopi-CD
> eller som MP3 på harddisken (stadig kun til eget brug)?

Ja - med mindre du bryder en såkaldt "effektiv kopisikring". Hvad det
dækker vides ikke...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Mercenary

Dato : 21-02-03 18:16

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Alex <alexhxhansen@sol.dk> wrote in
>
> Ja - med mindre du bryder en såkaldt "effektiv kopisikring". Hvad det
> dækker vides ikke...

Det vil så altså sige, at han med god samvittighed kan bryde enhver
kopisikring, da den så ikke længere er så "effektiv" ??

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...

Fra : Morten Larsen

Dato : 21-02-03 18:19

> Det vil så altså sige, at han med god samvittighed kan bryde enhver
> kopisikring, da den så ikke længere er så "effektiv" ??

tjaa - måske en dom, en dag, vil afgøre hvor it-nørdet man skal være
før en "effektiv" sikring er brudt

Morten

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-02-03 18:22

Scripsit "Mercenary" <Mercenary@mail.tele.dk>

> Det vil så altså sige, at han med god samvittighed kan bryde enhver
> kopisikring, da den så ikke længere er så "effektiv" ??

Det vides ikke.

--
Henning Makholm "Hell, every other article you read
is about the Mars underground, and how

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-03 11:36

In article <3e565de4$0$31981$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mercenary wrote:
> "Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil så altså sige, at han med god samvittighed kan bryde enhver
> kopisikring, da den så ikke længere er så "effektiv" ??

nej, sandsynligvis ikke. Men en optagelse gennem line-in vil altid
være lovlig, den omgår intet.

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 21-02-03 23:01

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message

> Ja - med mindre du bryder en såkaldt "effektiv kopisikring". Hvad det
> dækker vides ikke...

Er der ikke noget med at man godt må bryde den hvisn man f.eks. ikke kan
spille cd'en på sit cd-rom drev? Lidt ligesom norske Jon der brød sikringen
på en DVD da han ikke kunne afspille den på sin pc med Linux. Det har han
vist lige fået rettens ord for at det må han godt.

/Jógvan Lindenskov

Fra : SoftMan Brian

Dato : 22-02-03 00:47

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@SPAMISEVILhotmail.com> wrote in message
> [...]
> på en DVD da han ikke kunne afspille den på sin pc med Linux. Det har han
> vist lige fået rettens ord for at det må han godt.

Yep, men kun til afspilningsbrug, hvis originalen ikke kan benyttes. Når man
ikke har originalen samme sted, er kopien ulovlig.

Fra : Duck

Dato : 22-02-03 00:26

> Yep, men kun til afspilningsbrug, hvis originalen ikke kan benyttes. Når
man
> ikke har originalen samme sted, er kopien ulovlig.

Sludder !
For det første er der tale om en norsk dom, der ikke har nogen relevans i
forhold til dansk eller eu-lovgivning.
For det andet findes der intet i den danske lov om ophavsret, der beskriver
undtagelser omkring kopisikringen. At originalen skal findes samme sted som
kopien, kan i bedste fald betegnes som fri fantasi. Det eneste du kan hænge
en undtagelse omkring omgåelse af kopisikringen op på, er en
ministerudtalelse. Set i relation til øvrige ministergarantier, kan man så
have sine tvivl om, hvad denne her er værd.
Erik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-02-03 14:48

"Duck" <mulle_mech@hotmail.com> wrote in

> For det andet findes der intet i den danske lov om ophavsret,
> der beskriver undtagelser omkring kopisikringen.

Du skal vist have opdateret din viden om lovgivningen. Infosoc
direktivet *er* implementeret med det resultat at det er ulovligt at
omgås en "effektiv kopisikring".

Fra : Duck

Dato : 22-02-03 16:43

> Du skal vist have opdateret din viden om lovgivningen. Infosoc
> direktivet *er* implementeret med det resultat at det er ulovligt at
> omgås en "effektiv kopisikring".

Ja - det er jo netop det jeg gør opmærksom på: Der findes ingen undtagelser
omkring omgåelse af kopisikringen i den danske lov om ophavsret.

Fra : bem

Dato : 22-02-03 16:58

Duck wrote:

> Ja - det er jo netop det jeg gør opmærksom på: Der findes ingen
> undtagelser omkring omgåelse af kopisikringen i den danske lov om
> ophavsret.

Jo, det er kun "effektive" foranstaltninger man ikke må omgå. Citat fra FI:

"I direktivets artikel 6 hedder det: Medlemsstaterne indfører en passende
retlig beskyttelse mod omgåelse af enhver form for effektive tekniske
foranstaltninger, som den pågældende foretager, selv om han ved eller burde
vide, at dette er formålet.

Hvis en forbruger hacker eller cracker i koderne på den kopibeskyttede cd,
vil det dermed være ulovligt. Hvis man kan lave en kopi med almindelige
programmer, vil det være lovligt. Det vil imidlertid også være lovligt at
bryde koden, hvis formålet alene er at kunne afspille dvd'en eller cd'en på
ens eget udstyr.

- Men præcis hvornår en teknisk foranstaltning er effektiv, er ikke til at
sige. Det vil være op til domstolene at foretage den nærmere afgrænsning,
siger fuldmægtig Mette Lindskoug fra Kulturministeriet."

/Bo

Fra : Lyrik

Dato : 23-02-03 01:51

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message

> [...]
> sige. Det vil være op til domstolene at foretage den nærmere afgrænsning,
> siger fuldmægtig Mette Lindskoug fra Kulturministeriet."

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jamen kan vi måske hjælpe lidt?
I Outlook Express under Tools-SecurityAdvanced står der at man skal advares
om, hvis krypteringen er under 168 bit. Dette er sat som "default".
Derudfra kunne man formode at det var alment accepteret at dette niveau var
grensen for effektiv teknisk foranstaltning.

Hilsen
Jens

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-02-03 04:38

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in

> [...]
> sat som "default". Derudfra kunne man formode at det var alment
> accepteret at dette niveau var grensen for effektiv teknisk

Det er ikke et spørgsmål om kryptering, kopisikring handler om at
gøre dataen utilgængelig for PC'ere og lign.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-02-03 10:34

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

> Det er ikke et spørgsmål om kryptering, kopisikring handler om at
> gøre dataen utilgængelig for PC'ere og lign.

Formålet med en kopisikring må være at hindre kopiering. Dette kan i
praksis ikke lade sig gøre med det nuværende CD format, da formatet
ikke indeholder muligheden for kopisikring. Det ses jo også med al
tydelighed, at det er uproblematisk at kopiere de "kopibeskyttede"
CDere og sådan vil det altid være sålænge det i det hele taget er
muligt at afspille musikken.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-02-03 01:17

> Ja - det er jo netop det jeg gør opmærksom på: Der findes ingen
> undtagelser omkring omgåelse af kopisikringen i den danske lov
> om ophavsret.

Sorry, misforstod dig - fik læst at du mente der ikke var noget om
kopisikring i loven.

Fra : bem

Dato : 23-02-03 10:36

Henrik Stidsen wrote:
> "Duck" <mulle_mech@hotmail.com> wrote in

> Sorry, misforstod dig - fik læst at du mente der ikke var noget om
> kopisikring i loven.

Joh, men Duck´s udsagn er stadig forkert, idet der jo netop *er* undtagelser
omkring omgåelse jf. mit indlæg 22/2 16.58.

/Bo

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-02-03 20:30

Henrik Stidsen skrev Lørdag den 22. februar 2003 14:48 i dk.videnskab.jura:

> Du skal vist have opdateret din viden om lovgivningen. Infosoc
> direktivet er implementeret med det resultat at det er ulovligt at
> omgås en "effektiv kopisikring".

Den er vel ikke effektiv, hvis den kan brydes,,,

Ivar Madsen

Fra : SoftMan Brian

Dato : 22-02-03 20:13

"Duck" <mulle_mech@hotmail.com> wrote in message
> man
>
> Sludder !
> For det første er der tale om en norsk dom, der ikke har nogen relevans i
> forhold til dansk eller eu-lovgivning.

jeg forholder mig til:
http://www.fi.dk/ret/kopimusik/

citat

"Du må gerne
- Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd
eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller
lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder kryptering
på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd'en på din
private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem"

> At originalen skal findes samme sted som
> kopien, kan i bedste fald betegnes som fri fantasi.

eller fra lovteksten:

"§ 11 a. Det er tilladt at fremstille midlertidige eksemplarer, som
1) er flygtige eller tilfældige,
2) udgør en integreret og væsentlig del af en teknisk proces,
3) udelukkende har til formål at muliggøre enten en mellemmands transmission
af et værk i et netværk mellem tredjemænd eller en lovlig brug af et værk og
4) ikke har selvstændig økonomisk værdi.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for edb-programmer og
databaser.«"

Hvis du har originalen samme sted, har kopien ikke selvstændig værdi.

I øvrigt kan du læse $75d i loven (1051)

Fra : Mark Høserich

Dato : 22-02-03 11:14

Alex wrote:
> Er det (i øjeblikket) tilladt at låne en alm. musik-CD på biblioteket
> og kopiere den til eget brug - fx. på en kopi-CD eller som MP3 på
> harddisken (stadig kun til eget brug)?
>
> Alex

Du må kun kopiere cd'en, men ikke lave den om til mp3 format.

M<a>RK

Fra : Reino Andersen

Dato : 22-02-03 11:40

Mark Høserich skrev:

> Du må kun kopiere cd'en, men ikke lave den om til mp3 format.

Jo, det må man gerne.

Se f.eks. http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-2.html

--
Reino

Fra : Alex

Dato : 22-02-03 11:48

On Sat, 22 Feb 2003 11:14:27 +0100, "Mark Høserich"
<mfbh21@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>Du må kun kopiere cd'en, men ikke lave den om til mp3 format.

Hvad er din kilde til den oplysning?

Alex