injurie...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-02-03 08:37

hvornår kan man sige at en anden person udøver injurie imod en anden
person??

hvor meget skal der til??
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-02-03 15:19

Scripsit "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk>

> hvornår kan man sige at en anden person udøver injurie imod en anden
> person??

(Ordkløversvar: Det kan man ikke. Derimod kan man i visse situationer
sige at man "fremfører", "udbeder" el.l., injurier).

> hvor meget skal der til??

Det spørgsmål er ganske umuligt at svare på uden at have en konkret
sag at forholde sig til. Selv med et konkret udsagn kan det være
forbandet svært at forudse om en domstol ville mene at det var
injurierende.

Det tætteste man kan komme et generelt svar er at citere
straffelovsbestemmelserne:

§267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er
egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

(og så videre). Men det bliver man ikke meget klogere af.

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that

Fra : Thomas W.

Dato : 21-02-03 15:29

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
med
> bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
>
> (og så videre). Men det bliver man ikke meget klogere af.

Næ, men det burde man så til gengæld blive af, at slå op i den juridiske
faglitteratur. Bl.a. Knud Aage Frøbert "Massemediernes frihed og ansvar"
(3.udg., 2000) eller måske Kommenteret Straffelov.
Førstnævnte gennemgår på udmærket vis ærekrænkelser (IMO).
Desuden er de følgende §§ også relevante at tage i betragtning
Prøv også at se på www.pressenaevnet.dk om ikke de fortæller lidt, der kan
bruges.

/Thomas W.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-02-03 15:55

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk>

> (Ordkløversvar: Det kan man ikke. Derimod kan man i visse situationer
> sige at man "fremfører", "udbeder" el.l., injurier).

beklager min uheldige formulering ;) hænderne arbejdede hurtigere end
tankerne lige der, og det resulterede i en halv omgang pladder.... heldigvis
forstod du meningne alligevel :)

> [...]
> sag at forholde sig til. Selv med et konkret udsagn kan det være
> forbandet svært at forudse om en domstol ville mene at det var

ok :)

> [...]
> måneder.
>
> (og så videre). Men det bliver man ikke meget klogere af.

hvem afgører hvad der er fornærmelige ord eller handlinger?
er det dommeren, eller den fornærmede der afgør hvorvidt ord eller
handlinger er fornærmelige for den fornærmede??

Fra : Reino Andersen

Dato : 22-02-03 00:26

Sabina Hertzum skrev:

> hvem afgører hvad der er fornærmelige ord eller handlinger?

Dommeren.

> er det dommeren, eller den fornærmede der afgør hvorvidt ord eller
> handlinger er fornærmelige for den fornærmede??

Det afgørende er en almindelig objektiv bedømmelse af om udsagnet er egnet
til at virke krænkende.

--
Reino

Fra : Mari

Dato : 22-02-03 00:31

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> hvem afgører hvad der er fornærmelige ord eller handlinger?
> er det dommeren, eller den fornærmede der afgør hvorvidt ord eller
> handlinger er fornærmelige for den fornærmede??

I første omgang bliver du stødt på manchetetrne - og afgør at det
vil du ikke finde dig i. Så langt bestemmer du, at det er for groft.
Herefter anlægger du injuriesag (via advokat) - og dommeren
afgør om der faktisk er grundlag for en domfældelse.

/Mari

Fra : Thore Sorensen

Dato : 21-02-03 16:53

On Fri, 21 Feb 2003 08:37:14 +0100, "Sabina Hertzum"
<sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote:

>hvornår kan man sige at en anden person udøver injurie imod en anden
>person??
>
>hvor meget skal der til??

Hvis nu jeg kaldte dig en "åndssvag kælling", så ville du nok blive
stødt....eftersom jeg ikke kender dig, og ikke aner om du er indenfor
eller udenfor pædagogisk rækkevidde...:) Dette kunne taxeres som
injurie.

Hvis jeg i stedet kaldte dig en "god sild", _kunne_ du mene at en
sammenligning med en grim fisk var stødende/injurierende...:)

Jeg håber dog du tager det som en kompliment..:)
Der er ikke så mange piger her på usenet, så dem der er bliver der talt
pænt til..:)

Ergo er grænsen flydende...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-02-03 17:07

Thore Sorensen wrote:
> [...]
> stødt....eftersom jeg ikke kender dig, og ikke aner om du er indenfor
> eller udenfor pædagogisk rækkevidde...:) Dette kunne taxeres som

åndsvag kælling kan jeg forholde mig til.... eftersom kælling stammer fra
ordet kærling, og i bund og grund er et kærlighedord :)
vi har jo heldigvis alle forskellig opfattelse, og at en person kalder mig
en kælling kan jeg ikke tage højtideligt.....

> Hvis jeg i stedet kaldte dig en "god sild", _kunne_ du mene at en
> sammenligning med en grim fisk var stødende/injurierende...:)

du ville jo reelt set ikke kunne udtale dig om hverken det ene eller det
andet, når du ikke har mødt mig ;)

> Jeg håber dog du tager det som en kompliment..:)

ville jeg jo nok ;)

> Der er ikke så mange piger her på usenet, så dem der er bliver der
> talt pænt til..:)

ville da ønske alle havde det som du..... desværre er det ikke altid
tilfældet, har jeg måtte erfare....

> Ergo er grænsen flydende...

ok eksembeltid...... en (af mig IRL ukendt) person har brugt og og mit fulde
navn som et eksembel på en person der er narcisistisk og egoistisk..... i
en debat jeg ikke har deltaget i og ikke havde noget ønske om at deltage
i.....
jeg har udbedt mig at han undlader hermed, men har kun fået et svar der på
det nærmeste anklager mig for at være navlebeskuende.....

ville det kunne kategoriseres som injurie??

Fra : Thore Sorensen

Dato : 21-02-03 17:39

On Fri, 21 Feb 2003 17:06:31 +0100, "Sabina Hertzum"
> [...]

>det nærmeste anklager mig for at være navlebeskuende.....
>
>ville det kunne kategoriseres som injurie??

Hvis du ikke kender personen kender han (M/K) vel heller ikke dig (?).
Hvis det er et offentligt forum, (MandeZonen?) du er blevet nævnt som
exempel på en med de negative kvaliteter, vil jeg mene du kan have en
god sag mod ham/hende.

Er det derimod noget, "der er kommet fra hoften" i privat regi, er det
strax sværere...

(Jeg er ikke jurist, ...PeterGC og Henning kan nok lektien :) )

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-02-03 17:44

Thore Sorensen wrote:
> Hvis du ikke kender personen kender han (M/K) vel heller ikke dig (?).

nej netop.....

> Hvis det er et offentligt forum, (MandeZonen?) du er blevet nævnt som
> exempel på en med de negative kvaliteter, vil jeg mene du kan have en
> god sag mod ham/hende.

det er et offentligt forum, men ikke mandezonen..... prøv usenet....

> Er det derimod noget, "der er kommet fra hoften" i privat regi, er det
> strax sværere...

hvordan "privat regi"? på mail altså eller hearsay??