Hjælp aflytning
Fra : Solid Future

Dato : 21-02-03 02:30

Er det lovlig at en person tager en bånde optager med ind i mit hjem (
Personen Som jeg har inviteret)
og optager en samtale mellem 2 personer som taler i fortolighed og lader
andre høre det
er der nogle paragraffer der omhandler dette

Tak på forhånd

Fra : Solid Future

Dato : 21-02-03 02:42

Jeg har en aftale i dag mellem kl 12 - 13 Så hutig hjælp er dobbelt hjælp

Fra : Brian Matzon

Dato : 21-02-03 02:45

Solid Future wrote:
> Jeg har en aftale i dag mellem kl 12 - 13 Så hutig hjælp er dobbelt hjælp
Så vidt jeg ved, er det lovligt at optage en samtale, hvis bare en af de
tilstedeværende (dig!) er bekendt med det.

/Brian Matzon

Fra : Solid Future

Dato : 21-02-03 02:50

Men må den der kommer optage min samtale uden at jeg ved det ??

Fra : Henning

Dato : 21-02-03 04:30

On Fri, 21 Feb 2003 02:49:33 +0100, "Solid Future"
<vip3423423452345@vip.cybercity> wrote:

>Men må den der kommer optage min samtale uden at jeg ved det ??

Du må optage samtaler, hvis blot den ene part er vidende om det. Om
det er dig eller modparten er underordnet.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : bem

Dato : 21-02-03 08:18

Solid Future wrote:
> Men må den der kommer optage min samtale uden at jeg ved det ??

Som flere andre skriver, så må man gerne optage en samtale man selv deltager
i - også uden at de andre deltagere ved det. Det følger af straffelovens §
263 stk. 1, nr 3:

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

** 3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, *som han ikke selv deltager i*, eller hvortil
han uberettiget har skaffet sig adgang.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-03 11:47

Brian Matzon skrev:

>Så vidt jeg ved, er det lovligt at optage en samtale, hvis bare en af de
>tilstedeværende (dig!) er bekendt med det.

Nej, det er ikke rigtigt. Man må optage en samtale som *man selv*
deltager i.

Strengt taget vil det derfor være forbudt hvis A med B's vidende
opsætter en båndoptager for at optage B's samtale med C. Men da B
bare kunne have gjort det selv, er det i praksis nok ligemeget.

Er det så ikke ligegyldigt?

Nej, for B har lov at beholde optagelsen og disponere over den.
Det har A ikke.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-03 11:50

Solid Future skrev:

>Er det lovlig at en person tager en bånde optager med ind i mit hjem (
>Personen Som jeg har inviteret)
>og optager en samtale mellem 2 personer som taler i fortolighed

Hertil er svaret klart ja.

>og lader andre høre

Men det her er en anden snak. Imidlertid ved jeg ikke nok om det
til at kunne svare.

Jeg vil mene at der er begrænsninger på at offentliggøre
optagelsen, sådan som der er det på fotografier.

--
Bertel

Fra : Dan Mortensen

Dato : 21-02-03 12:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hertil er svaret klart ja.

Afhænger vel af hvilke to personer vi snakker om ?
Som jeg forstår det deltager båndoptager fyren ikke i den snakken mellem de
to andre personer.

/Dan Mortensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-03 12:56

Dan Mortensen skrev:

>Som jeg forstår det deltager båndoptager fyren ikke i den snakken mellem de
>to andre personer.

Så læs det oprindelige spørgsmål igen. Det er nogle af de andre
indlæg der snakker om en udenforstående 'optager'.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-02-03 15:11

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk>

> Så læs det oprindelige spørgsmål igen.

Jeg læser stadig (efter flere genlæsninger) det oprindelige spørgsmål
som om manden med båndoptageren ikke er en af de to der deltager i
samtalen. I så fald er optagelsen i selv selv strafbar, uanset hvad
der senere sker med båndet.

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 21-02-03 15:20

> [...]
> som om manden med båndoptageren ikke er en af de to der deltager i
> samtalen. I så fald er optagelsen i selv selv strafbar, uanset hvad

Interessant problemstilling - kan man deltage i en samtale uden at sige
noget? Jeg vil mene ja!

Mvh Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-03 15:32

Thomas Smedebøl skrev:

>Interessant problemstilling - kan man deltage i en samtale uden at sige
>noget? Jeg vil mene ja!

Jeg opfattede spørgsmålet sådan at der var inviteret f.eks. tre
personer der stod tæt sammen og hvor A og B så udvekslede
fortrolige oplysninger, men således at det stod klart for dem
begge at C hørte det hele. I det tilfælde må det være lovligt for
C at optage samtalen.

Hvis A og B derimod satte sig ind i et rum ved siden af, så var C
hægtet af og kunne ikke optage samalen lovligt - heller ikke selv
om døren stod på klem.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-03 15:25

Henning Makholm skrev:

>Jeg læser stadig (efter flere genlæsninger) det oprindelige spørgsmål
>som om manden med båndoptageren ikke er en af de to der deltager i
>samtalen.

Okay, sådan havde jeg ikke opfattet det.

>I så fald er optagelsen i selv selv strafbar, uanset hvad
>der senere sker med båndet.

Absolut.

--
Bertel