Tidligere arb. giver har ikke betalt skat ~
Fra : Kenny Thiemer

Dato : 20-02-03 14:55

Halløj i gruppen

Jeg har netop opdaget at min tidligere arbejdgiver ikke har indbetalt skat
af en lønudbetaling jeg fik tidligere på året..

Hvordan skal jeg forholde mig og hvilken myndighed skal jeg henvende mig til
???.

Mvh

Kenny Thiemer

---

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 20-02-03 15:13

Kenny Thiemer skrev
> [...]
> skat af en lønudbetaling jeg fik tidligere på året..
>
> Hvordan skal jeg forholde mig og hvilken myndighed skal jeg henvende

Har de trukket skat af din løn, men udeladt at betale skatten til Told&Skat?
Har de trukket skat, er det en sag for Told&Skat. Jeg mener faktisk at de
kan begære konkurs, hvis der ikke sker noget meget hurtigt.

Eller har de ikke trukket skat af din løn?
Så kan du jo se det på din lønseddel og så skal du selv betale.

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Kenny Thiemer

Dato : 20-02-03 15:35

De har trukket skat af min løn, men intet indbetalt til skattevæsenet......

> Har de trukket skat, er det en sag for Told&Skat. Jeg mener faktisk at de
> kan begære konkurs, hvis der ikke sker noget meget hurtigt.

Ok det vil altså sige at det er told og skat der tager sig af det, og jeg
ikke selv skal ud i noget med at hyre en advokat ?

Takker for det hurtige svar )

Mvh

Kenny Thiemer

---

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 20-02-03 15:42

Kenny Thiemer skrev
> De har trukket skat af min løn, men intet indbetalt til
> skattevæsenet......

> Ok det vil altså sige at det er told og skat der tager sig af det, og
> jeg ikke selv skal ud i noget med at hyre en advokat ?

Nu er jeg ikke jurist, men jeg mindes at da et firma jeg var ansat i på et
tidspunkt var ved at gå helt ned med flaget, skete der det at de ikke kunne
betale vores skat (og løn). Men fordi de ikke kunne betale skat, var
konkursen lige rundt om hjørnet.

Så jeg ville under alle omstændigheder ringe eller skrive til Told&Skat med
det samme. De skal nok råde og vejlede.

> Takker for det hurtige svar )
Det var så lidt

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-03 18:42

"Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzmann.dk> wrote in

> Så jeg ville under alle omstændigheder ringe eller skrive til
> Told&Skat med det samme. De skal nok råde og vejlede.

Og de er nok lidt nemmere at have med at gøre hvis man selv kontakter
dem får at få opklaret sagen - i modsætning til hvis deres folk
opdagede "svindleriet" på et senere tidspunkt!

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Ole Brogaard

Dato : 20-02-03 22:05

"Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzmann.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg ville under alle omstændigheder ringe eller skrive til Told&Skat
med
> det samme. De skal nok råde og vejlede.

Told & Skat finder skam nok ud af det, hvis de ikke har modtaget
de beløb, som virksomheden har indberettet.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-02-03 07:51

Ole Brogaard skrev Torsdag den 20. februar 2003 22:04 i dk.videnskab.jura:

> Told & Skat finder skam nok ud af det, hvis de ikke har modtaget
> de beløb, som virksomheden har indberettet.

Men hvis ikke de har indberettet det de har trukket i skat fra medarbejderne,
men kun 80 % af hvad de har indberettet, hvad så?

Ivar Madsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-02-03 15:38

Scripsit Ivar Madsen <news-@milli.dk>

> Men hvis ikke de har indberettet det de har trukket i skat fra
> medarbejderne, men kun 80 % af hvad de har indberettet, hvad så?

Så finder man fejlen når man sammenligner sine lønsedler med den
fortrykte selvangivelse.

I så fald ser det ud til at det er det beløb arbejdsgiveren faktisk
har indeholdt i forhold til den aftalte løn, som skal modregnes på
lønmodtagerens årsopgørelse. Det udleder jeg af at kildeskattelovens
§60 stk 1 litra bruger ordlyden "foreløbige skattebeløb, som er
indeholdt i A-indkomst", og ikke stiller nogen krav om at
arbejdsgiveren faktisk har indbetalt det indeholdte beløb til
skattevæsenet. Det er altså arbejdsgiveren der kommer i klemme ved at
opgive forskellige beløb i forskellige retninger (hvilket da også er
det eneste rimelige efter min mening).

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Carsten

Dato : 20-02-03 22:05

"Kenny Thiemer" <kennythiemerDELETETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> De har trukket skat af min løn, men intet indbetalt til skattevæsenet......

> Ok det vil altså sige at det er told og skat der tager sig af det, og jeg
> ikke selv skal ud i noget med at hyre en advokat ?

Du har som lønmodtager dine lønsedler med kvittering for betalt skat m.v.
Derfor skal du ikke som lønmodtager henvende dig til Told & Skat
Det er en sag mellem Told & Skat og Arbejdsgiveren og her skal en lønmodtager ikke blande
sig !

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-03 00:05

"Carsten" <Land@sunsite.dk> wrote in news:b33g02$j8d$1@sunsite.dk

> Du har som lønmodtager dine lønsedler med kvittering for betalt
> skat m.v.

De gælder bare ikke som dokumentation for indbetalt skat hvis ikke
der står på dem at der er trukket skat!

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-02-03 16:02

Henrik Stidsen wrote:

> De gælder bare ikke som dokumentation for indbetalt skat hvis ikke
> der står på dem at der er trukket skat!

Det er jo ligesom selvsagt.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-03 17:31

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in news:3E563F83.F27C61E9@carben.dk

> Det er jo ligesom selvsagt.

Nemlig - men det er ikke selvsagt at der er kvittering for trukket
skat på en lønseddel!

Fra : Mari

Dato : 22-02-03 02:01

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Nemlig - men det er ikke selvsagt at der er kvittering for trukket
> skat på en lønseddel!

Uddrag af vejledningen fra ToldSkat:
Arbejdsgiveren skal sammen med lønudbetalingen give lønmodtageren en
opgørelse (lønspecifikation), som skal indeholde oplysning om:

- A-indkomst og indeholdt A-skat

- den periode lønnen vedrører

- arbejdsgiverens navn, adresse, arbejdsgiverkommune og arbejdsgivernummer

- lønmodtagerens navn og personnummer

- i mangel af personnummer anføres lønmodtagerens fødselsdag, - måned
og -år.

I stedet for personnummer kan eventuelt benyttes et af arbejdsgiveren
anvendt arbejdsnummer.

Lønspecifikationen bør gemmes af lønmodtageren, da den er lønmodtagerens
kvittering for indeholdt A-skat.

Ved skattetræk i feriegodtgørelse skal lønmodtageren have en opgørelse over
feriegodtgørelse og deri indeholdt A-skat. Ved anvendelse af feriekort eller
lignende er det tilstrækkeligt, at oplysningerne fremgår af dette

/Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-02-03 16:01

Kenny Thiemer wrote:

> Jeg har netop opdaget at min tidligere arbejdgiver ikke har indbetalt skat
> af en lønudbetaling jeg fik tidligere på året..

Hvordan har du opdaget det ?

> Hvordan skal jeg forholde mig og hvilken myndighed skal jeg henvende mig til

Uafhængig af dit svar, skal du sikre dig at du har styr på alle dine
lønudbetalingsbilag for året, og tjekke dem med oplysningssedlen,
hvis du har fået sådan en, tæl sammen på alle beløb,
-der kan laves rettelser på alt ved sidste kørsel.

Derefter afventer du modtagelsen af din selvangivelse med årsopgørelse,
får du ikke sådan en, kontakter du skatterne for en oplysning om hvorfor
du ikke har modtaget årsopgørelse.

Herefter skriver du igen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen