regler for salg til danmark fra sverige
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-02-03 14:17

Hvilke regler er der for salg fra en svensk webbutik til en
dansk forbruger. Jeg formoder at der bruges svenske forbruger
regler, men det var mere told, moms og andre afgifter jeg
tænker på. Der er tale om en PDA+mobiltlf.

Der er vist noget med at handler de for under et vist beløb
så skal de ikke betale dansk moms, men det er vist for eu lande.
Har de nordiske lande noget udvidet noget, således at der aldrig
skal betales dansk moms ?
Fortoldning ? skal varen over hovedet fortoldes når den sendes
fra sverige til danmark ?

Ellers andre ting der gør sig gældende ? Firmaet ønsker ikke
at sælge til danmark, og da der ikke er nogen dansk forhandler
så prøver jeg at overtale dem til at udvide og erobre det danske
marked også.

De har brugt argumenter som told, moms, og valuta. Det med valuta
forstår jeg ikke helt, for når jeg betaler med et dansk visa kort
så betales de da i svenske, og jeg skal betale min bank for at veksle?

JonB

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-02-03 14:20

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

> Hvilke regler er der for salg fra en svensk webbutik til en
> dansk forbruger. Jeg formoder at der bruges svenske forbruger
> regler,

Det er hip som hap. Reglerne er så godt som ens, da det er et EU-
driektiv, der bestemmer disse.

> men det var mere told, moms og andre afgifter jeg
> tænker på. Der er tale om en PDA+mobiltlf.

Hverken det ene eller det andet.

> Der er vist noget med at handler de for under et vist beløb
> så skal de ikke betale dansk moms, men det er vist for eu lande.

Sverige er medlem af EU.

> Har de nordiske lande noget udvidet noget, således at der aldrig
> skal betales dansk moms ?

Ikke mig bekendt.

> Fortoldning ? skal varen over hovedet fortoldes når den sendes
> fra sverige til danmark ?

Nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-03 20:49

In article <slrnb59lan.vu6.bendtsen@syn.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:
> [...]
> regler, men det var mere told, moms og andre afgifter jeg
> tænker på. Der er tale om en PDA+mobiltlf.

Da momsen er 25% i begge lande gør det ikke en forskel for dig
om der opkræves svensk eller dansk moms. Hvis du er momsregistreret,
så kan du dog mod at opgive CVR nummer købe varen uden at betale
den udenlandske moms, men skal så selv sørge for moms i DK.

> [...]
> så skal de ikke betale dansk moms, men det er vist for eu lande.
> Har de nordiske lande noget udvidet noget, således at der aldrig

Nej.

> Fortoldning ? skal varen over hovedet fortoldes når den sendes
> fra sverige til danmark ?

Nej, det er almindelig forbrugerhandel i EU.

> [...]
> forstår jeg ikke helt, for når jeg betaler med et dansk visa kort
> så betales de da i svenske, og jeg skal betale min bank for at veksle?

Man betaler mere til clearinghuset for at kunne modtage
udenlandske kreditkort. Så det koster dem en lille smule at sælge til
DK. Og ved salg for over 400.000 kr/år skal de registrere en virksomhed
i DK, og opkræve DK moms. Told er den samme. Der er en EU toldmur.

Et andet problem er porto, fortrydelsesret, købelov etc..

Fra : ENN

Dato : 20-02-03 21:12

> Da momsen er 25% i begge lande gør det ikke en forskel for dig
> om der opkræves svensk eller dansk moms. Hvis du er momsregistreret,
blacklistet.

Sludder Sverige har difrentieret moms fødevarer er fx kun med 12% moms blade
aviser og bøger er med 0% moms en lang række andre varer har også lavere
moms end de 25% det er kun Danmark der har rekord høj moms på 25% på alt.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-02-03 22:03

In article <3e55369a$0$71710$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, ENN wrote:

> [...]
> moms end de 25% det er kun Danmark der har rekord høj moms på 25% på alt.

Der blev sikkert svaret ud fra at jeg havde skrevet hvilken vare det er
tale om (elektronik). Dvs. specifikt, og ikke generelt.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-02-03 22:02

In article <slrnb5ac9h.13k.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>, Povl H. Pedersen wrote:
> In article <slrnb59lan.vu6.bendtsen@syn.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

[klip]

> [...]
> så kan du dog mod at opgive CVR nummer købe varen uden at betale
> den udenlandske moms, men skal så selv sørge for moms i DK.

en virksomhed der køber en vare skal da ikke betale moms til told&skat?

> Man betaler mere til clearinghuset for at kunne modtage
> udenlandske kreditkort. Så det koster dem en lille smule at sælge til

Det regnede jeg også med. Jeg har også foreslået dem bare at pålægge mig
det extra gebyr.

> DK. Og ved salg for over 400.000 kr/år skal de registrere en virksomhed
> i DK, og opkræve DK moms. Told er den samme. Der er en EU toldmur.

okay, det er jo en extra udgift.

> Et andet problem er porto, fortrydelsesret, købelov etc..

Porto ?? det betaler køber jo allerede. Købelov ?? Tja, jeg regner
med at jeg handler efter den svenske, så hvor bliver det et problem ?

JonB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-03 22:12

In article <slrnb5agil.vq3.bendtsen@brok.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

> en virksomhed der køber en vare skal da ikke betale moms til told&skat?

Korrekt. Tænkte mig ikke om. Det er muligvis lidt ekstra arbejde
for dem at skulle have lov til at sælge uden at opkræve moms,
og muligvis mere papirarbejde ved en handel.

> okay, det er jo en extra udgift.

> Porto ?? det betaler køber jo allerede. Købelov ?? Tja, jeg regner
> med at jeg handler efter den svenske, så hvor bliver det et problem ?

Hvis deres markedsføring retter sig mod danskere, så gælder den
danske købelov. Så let er det.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-02-03 22:34

In article <slrnb5ah4c.14o.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>, Povl H. Pedersen wrote:
> [...]

> for dem at skulle have lov til at sælge uden at opkræve moms,
> og muligvis mere papirarbejde ved en handel.

okay

> Hvis deres markedsføring retter sig mod danskere, så gælder den
> danske købelov. Så let er det.

det gør den ikke, og de afviser mig hele tiden. Den ender jo med at
jeg må få en svensk svensker der bor i sverige til at bestille varen
og så henter jeg den selv i Malmø.

JonB

Fra : Claus E Beyer

Dato : 21-02-03 09:12

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> det gør den ikke, og de afviser mig hele tiden. Den ender jo med at
> jeg må få en svensk svensker der bor i sverige til at bestille varen
> og så henter jeg den selv i Malmø.

Skulle det virkeligt være nødvendigt i det man kalder EU's indre marked ?

Claus

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-02-03 09:38

In article <b34n57$1i3rva$1@ID-62896.news.dfncis.de>, Claus E Beyer wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Skulle det virkeligt være nødvendigt i det man kalder EU's indre marked ?

Firmaet ønsker ikke at handle med mig. Jeg _VIL_ handle med dem, så
jeg må jo omgå det ved at lade en 3.mand handle for mig, og videre
sælge tingen til mig.

JonB

Fra : Claus E Beyer

Dato : 21-02-03 13:27

> Firmaet ønsker ikke at handle med mig. Jeg _VIL_ handle med dem, så
> jeg må jo omgå det ved at lade en 3.mand handle for mig, og videre
> sælge tingen til mig.

Hvis man driver postordresalg burde det være forbudt ikke at ville handle med
alle kunder i vores allesammens dejlige indre marked, som åbenbart alligevel ikke
er så meget et fælles indre marked, at det gør noget.

Claus