/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fartbøde.
Fra : Peder Olsen


Dato : 19-02-03 22:16

Hej gruppe.

En i familien har kørt i min bil, og er blevet fotograferet, hvilket
formentlig udløser en fartbøde.
Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
Det har måske været fremme i gruppen før, men jeg følger den ikke normalt.

Med venlig hilsen
Peder Olsen.

Samler du på bryggerisouvenir så se på:
http://www.olsen161.dk og
http://www.dkbeer.dk



 
 
Peter Bjerre Rosa (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 19-02-03 22:19

Peder Olsen skrev:

> En i familien har kørt i min bil, og er blevet fotograferet, hvilket
> formentlig udløser en fartbøde.
> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?

Ja (ikke mindst moralsk). Der er lige faldet dom i en lignende sag, se
http://www.bt.dk/Soeg.pl?&aid=128335&s=fartkontrol.

--
Mvh. Peter
"Remember to let him hit you an even number of times so you don't get
amnesia!"


Henning Makholm (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 19-02-03 22:20

Scripsit "Peder Olsen" <pederFJERNES@olsen161.dk>

> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?

Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
(bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
bilen).

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Peder Olsen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Peder Olsen


Dato : 19-02-03 22:29


> > Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
>
> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
> bilen).
>
Tak for de hurtige svar.
Jeg vidste godt at der var en retssag om det, men vidste ikke at den var
afgjort.
Venlig hilsen
Peder Olsen.

Samler du på bryggerisouvenir så se på:
http://www.olsen161.dk og
http://www.dkbeer.dk



Frank K. Jensen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 19-02-03 23:47

> > Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
>
> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
> bilen).

Men det kan jo stadig være en hel del billigere end selve bøden... right?

mvh Frank



bem (19-02-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 19-02-03 23:47

Frank K. Jensen wrote:
>>> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
>>
>> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
>> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
>> bilen).
>
> Men det kan jo stadig være en hel del billigere end selve bøden...
> right?
>
> mvh Frank

Ikke for ejeren af bilen! Desuden vil politiet efterforske sagen, og finder
måske alligevel ud af hvem føreren var. Og så er det jo pludselig blevet
dyrere end hvis ejeren bare havde opfyldt sin oplysningspligt.

/Bo


Frank K. Jensen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 19-02-03 23:55

> >>> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
> >>
> >> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
> >> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
> >> bilen).
> >
> > Men det kan jo stadig være en hel del billigere end selve bøden...
> > right?
> >
>
> Ikke for ejeren af bilen!

Neeej, men vedkommende, der havde kørt for stærkt, kunne jo tilbyde at
betale.

> Desuden vil politiet efterforske sagen, og finder
> måske alligevel ud af hvem føreren var. Og så er det jo pludselig blevet
> dyrere end hvis ejeren bare havde opfyldt sin oplysningspligt.

Ja, det er klart, men mon de gør det?

mvh Frank



bem (19-02-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 19-02-03 23:57

Frank K. Jensen wrote:
>> Desuden vil politiet efterforske sagen, og finder
>> måske alligevel ud af hvem føreren var. Og så er det jo pludselig
>> blevet dyrere end hvis ejeren bare havde opfyldt sin oplysningspligt.
>
> Ja, det er klart, men mon de gør det?

Ja, det gør de i det omfang, de har ressourcer til det.

/Bo



Thunderbird[7100] (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 20-02-03 00:30

On 19 Feb 2003 22:20:04 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit "Peder Olsen" <pederFJERNES@olsen161.dk>
>
>> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
>
>Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
>(bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
>bilen).

Hvis personen jeg fx havde låntr bilen til havde kørt fx 160 på landevej
og normalt ville få frakendt kørekortet, så kunne en uetisk og umoralsk
person da tilbyde synderen at synderen giver ejeren de 500 kr og ejeren
så bare nægter at oplyse hvem føreren er.

Det kan man da kalde billigt sluppet omend en smule sleskt.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Henrik Stidsen (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 20-02-03 18:34

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in
news:yah7kbw2cjf.fsf@pc-043.diku.dk

>> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
>
> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
> bilen).

Hvem fik så fartbøden ? - ejeren eller blev den droppet ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/
http://hs235.dk/billeder :=)

Hans Joergensen (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 20-02-03 19:05

Henrik Stidsen wrote:
>>> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
>> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
>> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
>> bilen).
> Hvem fik så fartbøden ? - ejeren eller blev den droppet ?

Ingen fik bøden svjv ..

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

René Andreasen (20-02-2003)
Kommentar
Fra : René Andreasen


Dato : 20-02-03 22:50

Hov hov....det er jo ikke afgjort hvem der får bøden endnu!

Sagen gik på om manden havde ret til at tie, idet han henførte til loven om
at man ikke har pligt til at angive nært beslægtede. Men det skal han...og
for at lade være med at oplyse det fik han en bøde på kr. 500,-, nu SKAL han
oplyse hvem der kørte...hvis han ikke vil det vil jeg næsten vædde min gamle
hat på at så får han bøden selv!

MVH

René


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnb5a676.223.haj@enterprise-server.dk...
> Henrik Stidsen wrote:
> >>> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
> >> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
> >> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
> >> bilen).
> > Hvem fik så fartbøden ? - ejeren eller blev den droppet ?
>
> Ingen fik bøden svjv ..
>
> // Hans
> --
> http://ph33r.dk - It sucks :)
> UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv



bem (20-02-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 20-02-03 23:16

René Andreasen wrote:
> Hov hov....det er jo ikke afgjort hvem der får bøden endnu!
>
> Sagen gik på om manden havde ret til at tie, idet han henførte til
> loven om at man ikke har pligt til at angive nært beslægtede. Men det
> skal han...og for at lade være med at oplyse det fik han en bøde på
> kr. 500,-, nu SKAL han oplyse hvem der kørte...hvis han ikke vil det
> vil jeg næsten vædde min gamle hat på at så får han bøden selv!

Du har lige mistet din hat.
Billedet af fartsynderen viser naturligvis en anden person end ejeren - det
er derfor han skal oplyse identiteten på føreren, og dermed kan han
naturligvis ikke få bøden. Hvis du er vidne til et drab, og efterfølgende
nægter at oplyse i rettetn hvem drabsmanden var, bliver du da heller ikke
selv dømt for drab.

/Bo




Hans Joergensen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 21-02-03 01:44

bem wrote:
> Billedet af fartsynderen viser naturligvis en anden person end ejeren - det
> er derfor han skal oplyse identiteten på føreren, og dermed kan han
> naturligvis ikke få bøden. Hvis du er vidne til et drab, og efterfølgende
> nægter at oplyse i rettetn hvem drabsmanden var, bliver du da heller ikke
> selv dømt for drab.

Næh .. er der fx. nogle der husker Racheed Lawal-sagen ? blev de
fire(var det vist?) nogen sinde dømt?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Henning Makholm (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 21-02-03 15:09

Scripsit "René Andreasen" <r_andreasen@tdcspace.dk>

> for at lade være med at oplyse det fik han en bøde på kr. 500,-,
> nu SKAL han oplyse hvem der kørte...

Nej. Før *skulle* han oplyse det, men eftersom han nu er blevet dømt
for at lade være, er det svært at sige at han stadig skal. Han kan jo
næppe blive dømt én gang til for at fortsætte med at tie.

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de
egne, hvor folk går rundt med hovedet nedad?"

bem (19-02-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 19-02-03 22:29

Peder Olsen wrote:
> Hej gruppe.
>
> En i familien har kørt i min bil, og er blevet fotograferet, hvilket
> formentlig udløser en fartbøde.
> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?

Ja, medmindre denne person ikke lovligt kunne føre bilen (f.eks. p.g.a
manglende kørekort), idet du dermed ville udsætte dig selv for en sigtelse.
I følge menneskerettighedsbestemmelserne kan man ikke tvinges til at anmelde
sig selv (hø, hø, Makholm

/Bo



Carsten Overgaard (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Overgaard


Dato : 20-02-03 08:26


"Peder Olsen" <pederFJERNES@olsen161.dk> skrev i en meddelelse
news:3e53f414$0$208$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe.
>
> En i familien har kørt i min bil, og er blevet fotograferet, hvilket
> formentlig udløser en fartbøde.
> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
> Det har måske været fremme i gruppen før, men jeg følger den ikke normalt.
>

Hvis du ikke præcis ved det, så kan du angive en række personer som måske
kunne have ført bilen (Om personen, du har størst mistanke til er imellem,
er mindre væsentlig).

Så hjælper du myndighederne med deres efterforskning. Om det er nok til at
undgå bøden, mangler man faktisk dom for. Dommen tager alene stilling til om
man kan tilsidesætte den grundliggende retsikkerhed i færdselsager.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste