Fartbøde.
Fra : Peder Olsen

Dato : 19-02-03 22:16

Hej gruppe.

En i familien har kørt i min bil, og er blevet fotograferet, hvilket
formentlig udløser en fartbøde.
Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
Det har måske været fremme i gruppen før, men jeg følger den ikke normalt.

Med venlig hilsen
Peder Olsen.

Samler du på bryggerisouvenir så se på:
http://www.olsen161.dk og
http://www.dkbeer.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 19-02-03 22:19

Peder Olsen skrev:

> En i familien har kørt i min bil, og er blevet fotograferet, hvilket
> formentlig udløser en fartbøde.
> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?

Ja (ikke mindst moralsk). Der er lige faldet dom i en lignende sag, se
http://www.bt.dk/Soeg.pl?&aid=128335&s=fartkontrol.

--
Mvh. Peter
"Remember to let him hit you an even number of times so you don't get

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 22:20

Scripsit "Peder Olsen" <pederFJERNES@olsen161.dk>

> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?

Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
(bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
bilen).

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Peder Olsen

Dato : 19-02-03 22:29

> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
> bilen).

Tak for de hurtige svar.
Jeg vidste godt at der var en retssag om det, men vidste ikke at den var
afgjort.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-02-03 23:47

> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
> bilen).

Men det kan jo stadig være en hel del billigere end selve bøden... right?

mvh Frank

Fra : bem

Dato : 19-02-03 23:47

Frank K. Jensen wrote:

> Men det kan jo stadig være en hel del billigere end selve bøden...
> right?
>
> mvh Frank

Ikke for ejeren af bilen! Desuden vil politiet efterforske sagen, og finder
måske alligevel ud af hvem føreren var. Og så er det jo pludselig blevet
dyrere end hvis ejeren bare havde opfyldt sin oplysningspligt.

/Bo

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-02-03 23:55

> Ikke for ejeren af bilen!

Neeej, men vedkommende, der havde kørt for stærkt, kunne jo tilbyde at
betale.

> Desuden vil politiet efterforske sagen, og finder
> måske alligevel ud af hvem føreren var. Og så er det jo pludselig blevet
> dyrere end hvis ejeren bare havde opfyldt sin oplysningspligt.

Ja, det er klart, men mon de gør det?

mvh Frank

Fra : bem

Dato : 19-02-03 23:57

Frank K. Jensen wrote:

> Ja, det er klart, men mon de gør det?

Ja, det gør de i det omfang, de har ressourcer til det.

/Bo

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 20-02-03 00:30

On 19 Feb 2003 22:20:04 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit "Peder Olsen" <pederFJERNES@olsen161.dk>

>Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
>(bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
>bilen).

Hvis personen jeg fx havde låntr bilen til havde kørt fx 160 på landevej
og normalt ville få frakendt kørekortet, så kunne en uetisk og umoralsk
person da tilbyde synderen at synderen giver ejeren de 500 kr og ejeren
så bare nægter at oplyse hvem føreren er.

Det kan man da kalde billigt sluppet omend en smule sleskt.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-03 18:34

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> Ja. Der faldt en højesteretsdom om netop det spørgsmål i onsdags
> (bøde på 500 kr for at nægte at oplyse hvem der havde benyttet
> bilen).

Hvem fik så fartbøden ? - ejeren eller blev den droppet ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-02-03 19:05

Henrik Stidsen wrote:
> Hvem fik så fartbøden ? - ejeren eller blev den droppet ?

Ingen fik bøden svjv ..

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : René Andreasen

Dato : 20-02-03 22:50

Hov hov....det er jo ikke afgjort hvem der får bøden endnu!

Sagen gik på om manden havde ret til at tie, idet han henførte til loven om
at man ikke har pligt til at angive nært beslægtede. Men det skal han...og
for at lade være med at oplyse det fik han en bøde på kr. 500,-, nu SKAL han
oplyse hvem der kørte...hvis han ikke vil det vil jeg næsten vædde min gamle
hat på at så får han bøden selv!

MVH

René

Fra : bem

Dato : 20-02-03 23:16

René Andreasen wrote:
> [...]
> kr. 500,-, nu SKAL han oplyse hvem der kørte...hvis han ikke vil det
> vil jeg næsten vædde min gamle hat på at så får han bøden selv!

Du har lige mistet din hat.
Billedet af fartsynderen viser naturligvis en anden person end ejeren - det
er derfor han skal oplyse identiteten på føreren, og dermed kan han
naturligvis ikke få bøden. Hvis du er vidne til et drab, og efterfølgende
nægter at oplyse i rettetn hvem drabsmanden var, bliver du da heller ikke
selv dømt for drab.

/Bo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-02-03 01:44

bem wrote:
> [...]
> nægter at oplyse i rettetn hvem drabsmanden var, bliver du da heller ikke

Næh .. er der fx. nogle der husker Racheed Lawal-sagen ? blev de
fire(var det vist?) nogen sinde dømt?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-02-03 15:09

Scripsit "René Andreasen" <r_andreasen@tdcspace.dk>

> for at lade være med at oplyse det fik han en bøde på kr. 500,-,
> nu SKAL han oplyse hvem der kørte...

Nej. Før *skulle* han oplyse det, men eftersom han nu er blevet dømt
for at lade være, er det svært at sige at han stadig skal. Han kan jo
næppe blive dømt én gang til for at fortsætte med at tie.

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : bem

Dato : 19-02-03 22:29

Peder Olsen wrote:
> Hej gruppe.
>
> En i familien har kørt i min bil, og er blevet fotograferet, hvilket
> formentlig udløser en fartbøde.
> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?

Ja, medmindre denne person ikke lovligt kunne føre bilen (f.eks. p.g.a
manglende kørekort), idet du dermed ville udsætte dig selv for en sigtelse.
I følge menneskerettighedsbestemmelserne kan man ikke tvinges til at anmelde
sig selv (hø, hø, Makholm

/Bo

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-02-03 08:26

"Peder Olsen" <pederFJERNES@olsen161.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er jeg pligtig til at oplyse om hvem der har kørt bilen?
> Det har måske været fremme i gruppen før, men jeg følger den ikke normalt.

Hvis du ikke præcis ved det, så kan du angive en række personer som måske
kunne have ført bilen (Om personen, du har størst mistanke til er imellem,
er mindre væsentlig).

Så hjælper du myndighederne med deres efterforskning. Om det er nok til at
undgå bøden, mangler man faktisk dom for. Dommen tager alene stilling til om
man kan tilsidesætte den grundliggende retsikkerhed i færdselsager.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard