Hvem skal nu betale ?
Fra : jens

Dato : 19-02-03 21:17

Hej NG

En gruppe børn på 10-12 år smidder med sten i en SFO.

En af dem er uheldig og rammer en rude som går ret meget i stykker.

Hvem skal betale den rude ?

Mvh Jens

Fra : MAndersen

Dato : 19-02-03 21:31

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En gruppe børn på 10-12 år smidder med sten i en SFO.
>
> En af dem er uheldig og rammer en rude som går ret meget i stykker.

SFO ???

Det kan jo ikke betragtes som hændeligt, så hvis der ikke er glasforsikring
på ruden skal drengens forældres indboforsikring, hvori der er en
ansvarsforsikring - typisk uden selvrisiko.

mvh
MAndersen

Fra : jens

Dato : 19-02-03 22:30

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> SFO ???

Skole Fritids Ordning.

mvh Jens

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 21:34

Scripsit "jens" <mkg2@jellingnet.dk>

> En gruppe børn på 10-12 år smidder med sten i en SFO.
> En af dem er uheldig og rammer en rude som går ret meget i stykker.
> Hvem skal betale den rude ?

Barnet der kastede. Når man er 10-12 år er man gammel nok til at indse
at det kan medføre ret-meget-gåen-i-stykker af ruder at kaste med sten.

Hvis barnets forældre har en almindelig familieforsikring, vil den
sædvanligvis dække ansvar som barnet pådrager sig.

Hvis der ikke er nogen forsikring, har barnet har sandsynligvis ikke
penge til at betale her og nu, så hvis rudens ejer står på sin ret,
vil erstatningskravet blive stående og trække renter indtil barnet er
vokset op og begyndt at tjene penge som gælden kan inddrives af.

Alternativt kan man forestille sig at barnets forældre af bar godhed
forærer det penge til at betale erstatningen med, for at redde deres
afkom fra at stå med sådan en gæld (og at de så i øvrigt ser og får
tegnet en forsikring). Men det har de ikke juridisk pligt til.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Duck

Dato : 20-02-03 07:50

> En gruppe børn på 10-12 år smidder med sten i en SFO.
> En af dem er uheldig og rammer en rude som går ret meget i stykker.
> Hvem skal betale den rude ?

Det skal den der kastede stenen !
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=224

mvh