Internet opkobling
Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 19-02-03 15:08

Hej!

Min chef har snakket om muligheden, med at lave en firma ordning. Hvor det
bliver muligt at blive koblet op på Internet derhjemme.

Er der nogle af jer der kan henvise til et link, hvor man kan læse om
fordelene/ulemperne ved sådanne ordning og hvad der er muligt?

Desuden, er der noget, jeg skal være specielt opmærksom ved med sådanne en
ordning ?

Han er ved at undersøge mulighederne. Men det skader jo ikke, selv at kende
til fordel/ulemper og mulighederne.

Med venlig hilsen
Rasmus Berntsen

Fra : Thomas

Dato : 19-02-03 15:25

"Rasmus Berntsen" <rb_og_mkn@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ordning ?
>
> Han er ved at undersøge mulighederne. Men det skader jo ikke, selv at

Fandt dette link på HK's website:
http://www.hjemmearbejdspladsen.dk/hkwww/SEKTOR/SER/hkservi.nsf?OpenDatabase
&unid=F1EC7097701FFB64C1256C83003A57C8
Mvh
Thomas

Fra : Thomas

Dato : 19-02-03 15:29

sorry - forkert link.
vi prøver igen:

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-02-03 16:16

Rasmus Berntsen wrote:

> [...]
> fordelene/ulemperne ved sådanne ordning og hvad der er muligt?
>
> Desuden, er der noget, jeg skal være specielt opmærksom ved med

Jeg arbejder selv på deltid for en avis via nettet. Vi har lavet en
ordning, hvor de så betaler min telefon og mit internet. Det betyder
blot, at man bliver beskattet af det, det kan man desværre ikke undgå,
men det er ikke så meget, jeg mener det er 250 om året eller så.

Fakturaer osv. for hardware og lignende kan uden problemer betales af
firmaet.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : René Andreasen

Dato : 19-02-03 19:02

Det er 250 kr pr. måned pr. ting...altså fri telefon og internet vil være
500 kr. pr. måned...!

Men tænk det er jo billigt når man har fri telefon og net! Det svarer til at
du efter skat betaler ca. 300 kr pr måned!

MVH

René

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 19-02-03 20:27

"René Andreasen" wrote:

> [...]
>
> Men tænk det er jo billigt når man har fri telefon og net! Det svarer til at
> du efter skat betaler ca. 300 kr pr måned!

Det er 3.000 kr pa ialt, for al teletrafik.
Og herfra kan trækkes husstandens øvrige teleudgifter, fx børnenes mobilfræs.

Eller har du fundet dokumentation for at reglerne er ændret ?

Så er der specielle regler for beskatning, hvis tlf og internet er
adskilt, men det er ikke tilfældet her.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 20-02-03 10:06

In article <3E53DA98.7923F03B@FJERNpost1.tele.dk>,
egc@FJERNpost1.tele.dk says...

> Det er 3.000 kr pa ialt, for al teletrafik.
> Og herfra kan trækkes husstandens øvrige teleudgifter, fx børnenes mobilfræs.
>
> Eller har du fundet dokumentation for at reglerne er ændret ?

Ja, det er ændret fra og med 2002. Arbejdsgiverbetalt datakommunikation
er nu helt skattefrit. Hvis du har en bredbåndsløsning med både telefon
og ADSL er den også skattefri. En uafhængig telefonforbindelse
(eksempelvis mobiltelefon) beskattes stadig som fri telefon med værdien
250 kr pr. måned (max pr. husstand). Denne beskatning er dog ændret til
at være B-indkomst.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=157160&ov_id=0

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 19-02-03 16:28

In article <3e53906c$0$71624$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
rb_og_mkn@mobilixnet.dk says...

> [...]

> Er der nogle af jer der kan henvise til et link, hvor man kan læse om
> fordelene/ulemperne ved sådanne ordning og hvad der er muligt?

Fordelen er, at det er skattefrit. Du kan f.eks. aftale, at
arbejdsgiveren betaler en bredbåndsforbindelse inkl. telefonforbindelse.
Har du brug for den hurtigste (2048/512) og har du samtaler for ca. 70
kr. om måneden, koster det arbejdsgiveren 800 kr. excl. moms. Hvis du
selv skulle betale for det samme, skulle du have haft en kontant
lønforhøjelse på ca. 2630 kr. (antaget at du betaler topskat) for at
dække dine omkostninger, efter skattefar har fået sit.

> Desuden, er der noget, jeg skal være specielt opmærksom ved med sådanne en
> ordning ?

Det er afgørende for skattefriheden, at du kan koble op til
virksomhedens interne netværk.

Fra http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=157160&ov_id=0

"Ved lov 263 af 8. maj 2002 (hjemme-pc-ordning samt skattefrihed for
arbejdsgiverbetalt datakommunikation) er der indsat en ny bestemmelse i
ligningslovens § 16, stk. 13, hvorefter arbejdsgiverbetalt
datakommunikation i forbindelse med en hjemmearbejdsplads er gjort
skattefri, med virkning fra 1. januar 2002. Det er en forudsætning for
skattefriheden, at den ansatte via datakommunikationsforbindelsen kan få
adgang til arbejdsgiverens interne netværk. Det betyder på den ene side,
at det ikke er nok, at den ansatte har adgang til arbejdsgiverens
hjemmeside, hvor almindelige internetbrugere også har adgang. På den
anden side er det heller ikke et krav, at den ansatte har adgang til
alle arbejdsgiverens interne systemer.

Skattefriheden gælder den enkelte datakommunikationsforbindelse i
forbindelse med en hjemmearbejdsplads. Kan forbindelsen også anvendes
til telefoni, vil en sådan anvendelse være skattefri, jf. bemærkningerne
til lovforslaget punkt 3.2."

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 20-02-03 08:46

Hej Alle

Tak for jeres svar, jeg har læst og fundet ud af det.

Med venlig hilsen

Rasmus Berntsen