/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
En anden slags bankproblem
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 19-02-03 11:26

Hej,

Ved en fejl fik jeg udbetalt for meget i løn. Jeg aftalte derfor med
min arbejdsgiver at jeg ville lave en bankoverførsel af det
overskydende beløb. Det var i mandags. I dag, hvor pengene stadig ikke
er kommet frem, begynder jeg så at undersøge hvad der er sket. Det
viser sig at jeg har lavet en overførsel til en ikke-eksisterende
konto, så det modtagende pengeinstitut havde beløbet stående på en
fejlkonto. Ved min banks mellemkomst er pengene nu flyttet det rigtige
sted hen, så der er ingen problemer i denne sammenhæng.

Men -- hvad nu hvis jeg ved et tilfælde var kommet til at ramme et
korrekt kontonummer? Jeg går ud fra at modtageren i givet fald ikke
ville være berettiget til at beholde pengene, men hvad nu hvis der
ikke er dækning for beløbet? Hænger jeg så selv på fejlen?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

 
 
Henning Makholm (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 19-02-03 13:35

Scripsit Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk>

> Men -- hvad nu hvis jeg ved et tilfælde var kommet til at ramme et
> korrekt kontonummer? Jeg går ud fra at modtageren i givet fald ikke
> ville være berettiget til at beholde pengene,

Det er rigtigt. Men banken har ikke pligt (og efter min opfattelse
heller ikke ret) til at føre beløbet tilbage uden at blande den
forkerte modtager ind i det. Undtagelsen skulle lige være hvis den
forkerte modtager endnu ikke har fået meddelelse om overførslen.

Banken bør derimod være behjælpelig med at bringe dig i kontakt med
den forkerte modtager.

> men hvad nu hvis der ikke er dækning for beløbet? Hænger jeg så selv
> på fejlen?

Du mener hvis modtageren har nået at bruge pengene inden du beder om
at få dem tilbage? Din pligt til at betale dem der *skulle* have haft
pengene, forsvinder ihvertfald ikke. Hvis det går helt galt, kan du
i princippet blive nødt til at anlægge sag mod den forkerte modtager
for at tvangsinddrive pengene (men det ville være godt dumt af
modtageren at lade det komme så vidt).

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon
annan, när de bara visste vad det tjänade til."

Thunderbird[7100] (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 19-02-03 14:09

On 19 Feb 2003 11:25:32 +0100, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> wrote:

>Hej,
>
> Ved en fejl fik jeg udbetalt for meget i løn. Jeg aftalte derfor med
>min arbejdsgiver at jeg ville lave en bankoverførsel af det
>overskydende beløb. Det var i mandags. I dag, hvor pengene stadig ikke
>er kommet frem, begynder jeg så at undersøge hvad der er sket. Det
>viser sig at jeg har lavet en overførsel til en ikke-eksisterende
>konto, så det modtagende pengeinstitut havde beløbet stående på en
>fejlkonto. Ved min banks mellemkomst er pengene nu flyttet det rigtige
>sted hen, så der er ingen problemer i denne sammenhæng.
>
> Men -- hvad nu hvis jeg ved et tilfælde var kommet til at ramme et
>korrekt kontonummer? Jeg går ud fra at modtageren i givet fald ikke
>ville være berettiget til at beholde pengene, men hvad nu hvis der
>ikke er dækning for beløbet? Hænger jeg så selv på fejlen?

Hvis at du kan godtgøre at du har sat pengene forkert ind bliver de
enten ført tilbage til din egen konto eller overført til den rigtige
konto.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Peter Hansson (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 19-02-03 15:23


"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:2d075vohrn9voq7fct3ddhemdi9ihvh4fl@4ax.com...
>
> Hvis at du kan godtgøre at du har sat pengene forkert ind bliver de
> enten ført tilbage til din egen konto eller overført til den rigtige
> konto.
> --
Det tvivler jeg stærkt på. Banken har ingen ret til at tilbageføre alene på
grund af oplysninger fra ham der overførte. Det ville jo åbne en ladeport
for eks. svindlere.

PH




Bertel Lund Hansen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-02-03 17:22

Peter Hansson skrev:

>Det tvivler jeg stærkt på. Banken har ingen ret til at tilbageføre alene på
>grund af oplysninger fra ham der overførte. Det ville jo åbne en ladeport
>for eks. svindlere.

Det er korrekt. De kan kun gøre det hvis det er dem selv der har
benyttet et forkert kontonummer - ikke hvis de har fået oplyst et
forkert (eller Anders selv på anden vis er ansvarlig for at
kontoen er forkert).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

alexbo (19-02-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-02-03 20:29


"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev

> Hænger jeg så selv på fejlen?

Ja,
banken tilbagefører ikke, jeg har selv flere gange fået betalt forkert,
heldigvis til konti jeg kendte, men det var min egen opgave at få pengene
tilbage.
Min bank, BGbank havde efter eget udsagn ingen hjemmel til at tilbageføre.

Så en ekstra kontrol ved netbankbetaling er at anbefale.

mvh
Alex Christensen



Thunderbird[7100] (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 20-02-03 00:21

On Wed, 19 Feb 2003 20:29:27 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>
>"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev
>
>> Hænger jeg så selv på fejlen?
>
>Ja,
>banken tilbagefører ikke, jeg har selv flere gange fået betalt forkert,
>heldigvis til konti jeg kendte, men det var min egen opgave at få pengene
>tilbage.
>Min bank, BGbank havde efter eget udsagn ingen hjemmel til at tilbageføre.
>
>Så en ekstra kontrol ved netbankbetaling er at anbefale.

Såvidt jeg ved så kan og skal banken tilbage fører penge hvis at pengene
sker til en forkert modtager. Selvfølgelig skal modtageren kontaktes med
henblik på om det er ok at det sker.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Henning Makholm (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 20-02-03 00:28

Scripsit "Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk>

> Såvidt jeg ved så kan og skal banken tilbage fører penge hvis at pengene
> sker til en forkert modtager. Selvfølgelig skal modtageren kontaktes med
> henblik på om det er ok at det sker.

Netop derfor er det ikke banken der på eget initiativ gør det. De
fører pengene tilbage på modtagerens ordre, evt. efter at have
rådgivet modtageren om det på langt sigt håbløse i at forsøge at holde
på den uretmæssige berigelse.

Hvis modtageren ikke kan kontaktes, eller modsætter sig tilbageførslen
hverken må eller skal banken udføre den.

--
Henning Makholm "- Or hast thee (perverted) designs
to attempt (strange, hybrid) procreation
experiments with this (virginal female) self?"

Thunderbird[7100] (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 20-02-03 15:53

On 20 Feb 2003 00:27:34 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit "Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk>
>
>> Såvidt jeg ved så kan og skal banken tilbage fører penge hvis at pengene
>> sker til en forkert modtager. Selvfølgelig skal modtageren kontaktes med
>> henblik på om det er ok at det sker.
>
>Netop derfor er det ikke banken der på eget initiativ gør det. De
>fører pengene tilbage på modtagerens ordre, evt. efter at have
>rådgivet modtageren om det på langt sigt håbløse i at forsøge at holde
>på den uretmæssige berigelse.

Jeg tænker ikke på at det er modtageren, men afsenderen der gør
indsigelser over at pengene er røget forkert og vil have dem tilbage
ført.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Bertel Lund Hansen (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-02-03 17:40

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:

>Jeg tænker ikke på at det er modtageren, men afsenderen der gør
>indsigelser over at pengene er røget forkert og vil have dem tilbage
>ført.

Jo, men afsenderen bliver nødt til at bede modtageren om at bede
banken om at føre dem tilbage. Modtageren - og ikke afsenderen -
bestemmer suverænt over de penge der står på modtagerens
bankkonto (sådan da).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Thunderbird[7100] (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 20-02-03 22:23

On Thu, 20 Feb 2003 17:40:10 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:
>
>>Jeg tænker ikke på at det er modtageren, men afsenderen der gør
>>indsigelser over at pengene er røget forkert og vil have dem tilbage
>>ført.
>
>Jo, men afsenderen bliver nødt til at bede modtageren om at bede
>banken om at føre dem tilbage. Modtageren - og ikke afsenderen -
>bestemmer suverænt over de penge der står på modtagerens
>bankkonto (sådan da).

Troede da at det var afsenderen der kunne gøre idet at det er ham der
har debiteret pengene forkert.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Per Christoffersen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 21-02-03 09:27


"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in message
news:9pha5vkpeljupj30alpslpeqjqv80rrqvt@4ax.com...
> On Thu, 20 Feb 2003 17:40:10 +0100, Bertel Lund Hansen
> <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:
>
> >"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:
> >
> >>Jeg tænker ikke på at det er modtageren, men afsenderen der gør
> >>indsigelser over at pengene er røget forkert og vil have dem tilbage
> >>ført.
> >
> >Jo, men afsenderen bliver nødt til at bede modtageren om at bede
> >banken om at føre dem tilbage. Modtageren - og ikke afsenderen -
> >bestemmer suverænt over de penge der står på modtagerens
> >bankkonto (sådan da).
>
> Troede da at det var afsenderen der kunne gøre idet at det er ham der
> har debiteret pengene forkert.

Det ville jo ikke være så godt hvis den slags kunne foregå.
Eksempel:
Vi aftaler, at jeg skal købe en bærbar computer af dig. Jeg får den til
10.000,- som jeg lover at overføre til din konto til næste dag. Jeg flytter
pengene via min netbank, og næste dag mødes vi igen. Du kan se, at pengene
er gået ind, og overleverer derfor computeren til mig. Vi siger farvel, og
med skjulte bagtanker takker jeg dig for en rigtig god handel.
For straks efter går jeg hjem og ringer til min bank, og beder dem om at
trække betalingen tilbage, fordi 'jeg har overført til en forkert konto'.
Computeren er min, dine penge er væk og du har ikke andet end bøvl og besvær
tilbage..

Derfor kan man ikke trække overførsler tilbage hvis ikke modtageren
accepterer det.

/Per



Thunderbird[7100] (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 21-02-03 12:11

On Fri, 21 Feb 2003 09:26:46 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> wrote:

>
>"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in message
>news:9pha5vkpeljupj30alpslpeqjqv80rrqvt@4ax.com...
>> On Thu, 20 Feb 2003 17:40:10 +0100, Bertel Lund Hansen
>> <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:
>>
>> >"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:
>> >
>> >>Jeg tænker ikke på at det er modtageren, men afsenderen der gør
>> >>indsigelser over at pengene er røget forkert og vil have dem tilbage
>> >>ført.
>> >
>> >Jo, men afsenderen bliver nødt til at bede modtageren om at bede
>> >banken om at føre dem tilbage. Modtageren - og ikke afsenderen -
>> >bestemmer suverænt over de penge der står på modtagerens
>> >bankkonto (sådan da).
>>
>> Troede da at det var afsenderen der kunne gøre idet at det er ham der
>> har debiteret pengene forkert.
>
>Det ville jo ikke være så godt hvis den slags kunne foregå.
>Eksempel:
>Vi aftaler, at jeg skal købe en bærbar computer af dig. Jeg får den til
>10.000,- som jeg lover at overføre til din konto til næste dag. Jeg flytter
>pengene via min netbank, og næste dag mødes vi igen. Du kan se, at pengene
>er gået ind, og overleverer derfor computeren til mig. Vi siger farvel, og
>med skjulte bagtanker takker jeg dig for en rigtig god handel.
>For straks efter går jeg hjem og ringer til min bank, og beder dem om at
>trække betalingen tilbage, fordi 'jeg har overført til en forkert konto'.
>Computeren er min, dine penge er væk og du har ikke andet end bøvl og besvær
>tilbage..
>
>Derfor kan man ikke trække overførsler tilbage hvis ikke modtageren
>accepterer det.

Var også det jeg mente , der vare bare en der skrev at det var
modtageren alene der skulle gøre det. Hvis jeg nu fx skulle købe
computeren af dig og jeg så ville føre pengene tilbage så vil jeg da
mene at jeg skal gå ned i banken og meddele dem at pengene er betalt
forkert og de skal flyttes. Derefter kontakter banken så dig.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Per Christoffersen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 21-02-03 12:29


"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in message
news:t72c5vkpgn4nqbjo98ded41ne53ncuiema@4ax.com...
> Var også det jeg mente , der vare bare en der skrev at det var
> modtageren alene der skulle gøre det. Hvis jeg nu fx skulle købe
> computeren af dig og jeg så ville føre pengene tilbage så vil jeg da
> mene at jeg skal gå ned i banken og meddele dem at pengene er betalt
> forkert og de skal flyttes. Derefter kontakter banken så dig.

Det skal jeg så ikke kunne sige. Jeg ved ikke hvordan bankerne vil håndtere
en sådan situation.

/Per



Bertel Lund Hansen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-02-03 12:55

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:

>modtageren alene der skulle gøre det. Hvis jeg nu fx skulle købe
>computeren af dig og jeg så ville føre pengene tilbage så vil jeg da
>mene at jeg skal gå ned i banken og meddele dem at pengene er betalt
>forkert og de skal flyttes. Derefter kontakter banken så dig.

Hvorfor skulle baneken dog det? De hører jo kun et postulat om at
du gerne vil have nogen skejser. Det hører de garanteret en
million gange om dagen. Men de får ikke noget materiale der viser
at der foreligger et juridisk krav, så de har ingen grund til at
foretage sig noget.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning Makholm (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 21-02-03 15:06

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk>

> Men de får ikke noget materiale der viser at der foreligger et
> juridisk krav, så de har ingen grund til at foretage sig noget.

Heller ikke engang oplyse hvem indehaveren af den fejlskrevne konto
er? Så har afsenderen jo ingen jordisk chance for at få rettet fejlen.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Bertel Lund Hansen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-02-03 15:23

Henning Makholm skrev:

>> Men de får ikke noget materiale der viser at der foreligger et
>> juridisk krav, så de har ingen grund til at foretage sig noget.

>Heller ikke engang oplyse hvem indehaveren af den fejlskrevne konto
>er? Så har afsenderen jo ingen jordisk chance for at få rettet fejlen.

Nå jo. Og de kan jo fra transaktionerne i hvert fald overbevise
sig om at klageren har overført penge til den angivne konto.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Allan Olesen (23-02-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 23-02-03 11:54

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Heller ikke engang oplyse hvem indehaveren af den fejlskrevne konto
>er?

Maa en bank i almindelighed godt udlevere den slags oplysninger?

Hvis ikke, boer man jo helst ikke kunne omgaa det ved at
overfoere et mindre beloeb til kontoen.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Claus E Beyer (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 21-02-03 17:12

"Per Christoffersen" <pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3e55e25e$0$147$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
> "Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in message
> news:9pha5vkpeljupj30alpslpeqjqv80rrqvt@4ax.com...
>> On Thu, 20 Feb 2003 17:40:10 +0100, Bertel Lund Hansen
>> <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>>> "Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:

>>>> Jeg tænker ikke på at det er modtageren, men afsenderen der gør
>>>> indsigelser over at pengene er røget forkert og vil have dem tilbage
>>>> ført.

>>> Jo, men afsenderen bliver nødt til at bede modtageren om at bede
>>> banken om at føre dem tilbage. Modtageren - og ikke afsenderen -
>>> bestemmer suverænt over de penge der står på modtagerens
>>> bankkonto (sådan da).

>> Troede da at det var afsenderen der kunne gøre idet at det er ham der
>> har debiteret pengene forkert.

> Det ville jo ikke være så godt hvis den slags kunne foregå.
> Eksempel:
> Vi aftaler, at jeg skal købe en bærbar computer af dig. Jeg får den til
> 10.000,- som jeg lover at overføre til din konto til næste dag. Jeg flytter
> pengene via min netbank, og næste dag mødes vi igen. Du kan se, at pengene
> er gået ind, og overleverer derfor computeren til mig. Vi siger farvel, og
> med skjulte bagtanker takker jeg dig for en rigtig god handel.
> For straks efter går jeg hjem og ringer til min bank, og beder dem om at
> trække betalingen tilbage, fordi 'jeg har overført til en forkert konto'.
> Computeren er min, dine penge er væk og du har ikke andet end bøvl og besvær
> tilbage..

> Derfor kan man ikke trække overførsler tilbage hvis ikke modtageren
> accepterer det.

Jeg kan da huske at Postgiro har tilbageført penge som fejlagtigt var gået ind på min
postgirokonto. Det var en åbenlys fejl, men hvor går grænsen mellem åbenlyse fejl,
hvor banken blot kan tilbageføre beløbet og andre fejl hvor beløbet ikke kan
tilbageføres?

Claus


Bertel Lund Hansen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-02-03 18:16

Claus E Beyer skrev:

>Jeg kan da huske at Postgiro har tilbageført penge som fejlagtigt
>var gået ind på min postgirokonto. Det var en åbenlys fejl

Hvis banken selv har lavet fejlen, kan de også føre pengene
tilbage uden at spørge kontoejeren.

>men hvor går grænsen ...

Kan du beskrive hændelsen præcist?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Claus E Beyer (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 21-02-03 18:51


"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:vknc5vcr1vjoqka27om42u3jf3r3ad23ef@news.stofanet.dk
> Claus E Beyer skrev:

>> Jeg kan da huske at Postgiro har tilbageført penge som fejlagtigt
>> var gået ind på min postgirokonto. Det var en åbenlys fejl

> Hvis banken selv har lavet fejlen, kan de også føre pengene
> tilbage uden at spørge kontoejeren.

>> men hvor går grænsen ...

> Kan du beskrive hændelsen præcist?

Nu er det mange år siden, men jeg husker det som at der stod et andet giro-
nummer end mit som "til-konto" på den medfølgende talon, men beløbet var
alligevel sat ind på min konto.

Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste