Opsigelsesvarsel webhotel
Fra : Palle Bruselius

Dato : 19-02-03 10:43

Hej

Jeg har tidligere spurgt i denne gruppe vedr. opsigelsesvasel på webhotel
hos Tiscali. Det blev klart udtrykt, at opsigelsesvarslet ikke kunne
overstige 1 måned, da det ellers ville være til ugunst for kunden.
Jeg opsiger derefter mine webhoteller hos Tiscali og angiver 1 måneds varsel
som opsigelsesvarsel, og påpeger at de fejlagtigt angiver tre måneder som
opsigelsesvarsel på deres hjemmeside.
Jeg har så i dag modtaget et svar fra dem, hvor i det bl.a. hedder:

"Jeg kan oplyse, at hosting af webhoteller ikke er en teleydelse og ikke er
omfattet af udbudsbekendtgørelsen"
samt
"Betingelserne for den indgåede hosting-aftale mellem Dem og Tiscali A/S har
været kendt af begge parter, herunder vilkårene for ændring af
betingelserne. Ændring af opsigelsesvarslet fra 1 til 3 måneder blev korrekt
varslet i februar 2002"

Jeg kan tilføje, at jeg aldrig har modtaget brev eller mail fra Tiscali om
ændring af opsigelsesvarslet.
Er der nogen i gruppen, der kan henvise mig til den rette lovtekst og
paragraf, eller gengive den i et svar her i gruppen?

En yderligere bemærkning: Tiscali's kundeservice har været en ren vits i
meget lang tid. Jeg har i månedsvis prøvet at få dem til at slette
oplysninger som en anden Tiscali-bruger har lagt på det ene af mine
webhoteller (ikke noget der var synligt på mine websider) samt at få dem til
at forklare mig, hvordan i alverden dette kunne lade sig gøre. Til dato uden
effekt. Dette betyder rent faktisk, at jeg ikke har været tryg ved at
uploade en planlagt opdatering.
Jeg har dog i mellemtiden flyttet webhotel, endda til en udbyder med en
meget god kundeservice.

vh. Palle

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-02-03 10:52

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg kan tilføje, at jeg aldrig har modtaget brev eller mail fra Tiscali om
> ændring af opsigelsesvarslet.

Hvad står der i den oprindelige aftale om opsigelser, og om hvordan
ændringer i abonnementet skal varsles?
Forlænges abonnementet feks. for et år ad gangen, eller er det et løbende
abonnement?

/Per

Fra : Palle Bruselius

Dato : 19-02-03 11:15

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad står der i den oprindelige aftale om opsigelser, og om hvordan
> ændringer i abonnementet skal varsles?
> Forlænges abonnementet feks. for et år ad gangen, eller er det et løbende
> abonnement?

Godt spørgsmål - jeg har nemlig ingen 'oprindelig' aftale. Alt hvad jeg har
modtaget er en række papirer omkring overflyttelse af webhotel til Tiscali.
I ingen af disse papirer nævnes der noget om opsigelsesvarsler. Der blev
opkrævet betaling for webhotel kvartalsvis, men om abonnementet var løbende
eller for et år ad gangen, fremgår ikke af det materiale, jeg har.
Umiddelbart tror jeg dog, at abonnementet har været løbende (mener at have
en Tiscali-medarbejder sige dette, da jeg i sin tid oprettede webhotellet -
men jeg kan huske forkert).

Palle

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-02-03 11:36

> Godt spørgsmål - jeg har nemlig ingen 'oprindelig' aftale. Alt hvad jeg
har
> modtaget er en række papirer omkring overflyttelse af webhotel til
Tiscali.

Heller ikke en henvisning til generelle betingelser, feks på deres website?

> [...]
> Umiddelbart tror jeg dog, at abonnementet har været løbende (mener at have
> en Tiscali-medarbejder sige dette, da jeg i sin tid oprettede

Hvis jeg kan læse korrekt på Tiscalis webside (hvad ikke er særlig nemt...),
så er betingelserne 9 måneders binding, og herefter løbende abonnement, som
kan opsiges med 3 måneders varsel.
Ændring af betingelserne kan ske med 1 måneds varsel, og oplyses via en
kontakt email, der er fast defineret som information@ditdomæne.dk.
Om disse betingelser så er gældende for dig, er et godt spørgsmål... Det
kommer jo helt an på hvad der er lagt til grund for aftalen i starten. Det
er derfor jeg spørger så ihærdigt til, hvad der egentlig er aftalt ved
oprettelsen.

/Per

Fra : Palle Bruselius

Dato : 19-02-03 11:54

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

> Heller ikke en henvisning til generelle betingelser, feks på deres
website?

Ikke en stavelse i de papirer, jeg har modtaget fra dem, kun en masse om,
hvordan jeg kontakter kundeservice og at jeg på deres hjemmeside, kan få
oplysning om ydeligere produkter og services.

> Hvis jeg kan læse korrekt på Tiscalis webside (hvad ikke er særlig
nemt...),

Det har du helt ret i

> [...]
> kommer jo helt an på hvad der er lagt til grund for aftalen i starten. Det
> er derfor jeg spørger så ihærdigt til, hvad der egentlig er aftalt ved

De ni måneder er forlængst overstået. Tiscali's henvisning til ændring af
betingelserne omfatter sandsynligvis en sådan e-mail. Problemet er blot, at
jeg aldrig har modtaget en sådan fætter vedr. evt. ændring af betingelserne.
Aftalen er - iflg. Tiscali selv - baseret på 1 måneds opsigelsesvarsel.
I øvrigt forstår jeg ikke helt Tiscali's henvisning til at hosting ikke er
en teleydelse og derfor ikke omfattet af udbudsbekendtgørelsen. Hvis hosting
ikke er en teleydelse, hvad i alverden er det så?

vh. Palle

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-02-03 12:04

> [...]
> hvordan jeg kontakter kundeservice og at jeg på deres hjemmeside, kan få
> oplysning om ydeligere produkter og services.

Så er jeg blank...
Der er tilsyneladende ikke en klar aftale om abonnementsbetingelserne, så
hvor langt du kan køre din sag vil jeg ikke bedømme.
Måske et pænt og ordentligt formuleret brev til deres kundeafdeling hvor du
gør opmærksom på deres uklare håndtering af spørgsmålet i virkelighedens
verden vil bringe dig længere end at køre hårdt mod hårdt.

> [...]
at
> jeg aldrig har modtaget en sådan fætter vedr. evt. ændring af

Du kan jo evt. bede dem om at dokumentere at mailen er sendt.

> [...]
hosting
> ikke er en teleydelse, hvad i alverden er det så?

Jeg kender ikke den pågældende udbudsbekendtgørelse, men umiddelbart vil jeg
heller ikke mene at hosting er en teleydelse. Men om det falder under
bekendtgørelsen alligevel kræver nok en nærlæsning af den.

/Per

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 19-02-03 14:33

On Wed, 19 Feb 2003 11:36:02 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>Heller ikke en henvisning til generelle betingelser, feks på deres website?

Jeg vil blot indskyde en bemærkning, og ikke gå i yderligere dialog om
dette enkelte tilfælde.

Mindst siden april 2000 er man ved bestilling af webhosting ydelse ved
Tiscali A/S (jeg kan ikke huske om det også var sådanne før april
2000, men formodentlig) blevet gjort bekendt med de gældende
betingelser for produktet, som skulle bekræftes under
bestillingsforløbet.

Det tidligere betingelsesæt havde en frase om at varsling skete til
den af kunden angivende e-mail adresse, hvilket alle kunder skulle
gøre under bestillingsforløbet.

Jeg ved at varsling af de nye betingelse i februar 2002 skete til de
opgivende email adresser, samt til et større antal email adresser på
de pågældende domæner.

--
Morten!

Fra : Palle Bruselius

Dato : 19-02-03 16:26

"Morten Kjaer Nielsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> 2000, men formodentlig) blevet gjort bekendt med de gældende
> betingelser for produktet, som skulle bekræftes under

Jeg har ikke skullet bekræfte den slags, så vidt jeg kan se. Jeg opbevarer
stadig alle papirer og kan ikke finde disse betingelser i nogen af dem.

> [...]
>
> Jeg ved at varsling af de nye betingelse i februar 2002 skete til de
> opgivende email adresser, samt til et større antal email adresser på

Det er nok rigtigt, men jeg har ikke modtaget en sådan e-mail. Jeg har ret
mange mails fra Tiscali, men har aldrig fået denne.
Problemet er også mest, hvorvidt et tremåneders varsel er lovligt eller ej.

Palle

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-02-03 08:54

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> Problemet er også mest, hvorvidt et tremåneders varsel er lovligt eller
ej.

Det kan jeg ikke se nogen grund til det ikke skulle være.

/Per

Fra : Palle Bruselius

Dato : 21-02-03 16:54

Tak til alle for gode svar.

mvh. Palle

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-02-03 11:11

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> webhotel hos Tiscali. Det blev klart udtrykt, at opsigelsesvarslet
> ikke kunne overstige 1 måned, da det ellers ville være til ugunst

Forbrugerklagenævnet accepterer op til 3 måneders opsigelsesvarsel
efter evt. lovlige bindingsperioder er overstået.

I juridisk årbog 2002 står følgende at læse:

"Det er i øvrigt nævnets opfattelse, at det i almindelighed må anses
for urimeligt og stridende mod redelig handlemåde, såfremt en
erhvervsdrivende indgår abonnementsaftaler med forbrugere indeholdende
opsigelsesvilkår, som gør det vanskeligt for forbrugeren på længere
sigt at bringe aftalen til ophør med et rimeligt varsel, jf. herved
også § 14 i forbrugeraftaleloven (lovbekendtgørelse nr. 886 af 23.
december 1987 med senere ændringer) vedrørende opsigelse af aftaler om
visse løbende tjenesteydelser m.v., som i relation til de af
bestemmelsen omfattede aftaler sikrer, at forbrugeren efter 9 måneder
altid kan komme ud af kontraktforholdet med et varsel på 3 måneder.
Vilkår i abonnementsaftaler om fortløbende bindingsperioder på et år
vil derfor kunne forventes lempet af nævnet i medfør af aftalelovens §
38 c, jf. § 36, stk. 1, også henset til, at der ikke bør kunne
spekuleres i, at en kunde glemmer at opsige abonnementet på det rigtige
tidspunkt af året, hvilket tidspunkt vil variere fra kunde til kunde"."

> "Jeg kan oplyse, at hosting af webhoteller ikke er en teleydelse
> og ikke er omfattet af udbudsbekendtgørelsen"

Hvis Tiscali skal henvise til noget er det Aftaleloven.

--
Morten http://miljokemi.dk