Genansættelse hver måned
Fra : Snoop

Dato : 18-02-03 23:45

Jeg har været ansat i et firma siden april 1999. I marts 2001 blev jeg 18 og
kom derfor over på en ny kontrakt.

I Oktober 2002 bliver jeg fastansat, men med fornyelse af min kontrakt, da
chefen lige har sagt op, og den overordnede siger, at det er det bedste for
begge parter.

Nu har jeg så fået at vide at jeg ikke skal komme mere efter den 1.

Dette mener jeg måske er lidt urimelig, da jeg har kigget lidt på
funktionærloven.

Sådan som jeg læser loven, så har min fastansættelse varet i mere end de 3
måneder, og der må jo derfor være en opsigelsesfrist.

Når jeg har været på forskellige kontrakter, hvornår skal jeg så regne dag 1
ud iht. Opsigelsesfrist? Er det fra jeg fyldte 18, eller da jeg i sin tid
startede?

Jeg har alle lønsedler fra jeg blev 18 og indtil nu. Men desværre har jeg
ikke alle mineansættelseskontrakter, da jeg ikke vidste de var vigtige. Men
har dog de 3 jeg fik i Nov, Jan og Feb.

Hvad skal jeg gøre?

Hilsen Lasse Hoelgaard

Funktionærloven:

§ 2 Stk. 2. Opsigelse fra arbejdsgiverens side skal ske med mindst

1) 1 måneds varsel til fratræden ved en måneds udgang i de første 6 måneder
efter ansættelsen,

2) 3 måneders varsel til fratræden ved en måneds udgang efter 6 måneders
ansættelse.

Stk. 3. Opsigelsesvarslet i stk. 2, nr. 2, forhøjes med 1 måned for
hvert tredje ansættelsesår, dog højst til 6 måneder.

Stk. 4. Såfremt arbejdsgiveren godtgør, at der er truffet aftale om, at
arbejdet er af rent midlertidig karakter, og arbejdsforholdet ikke vedvarer
ud over 3 måneder, finder reglen i stk. 2, nr. 1, ikke anvendelse.

§ 21. De i denne lov indeholdte bestemmelser kan ikke ved aftale mellem
parterne fraviges til ugunst for funktionæren, jf. dog § 18, stk. 5, og § 18
a, stk. 6.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-03 23:44

"Snoop" <snoop@fedt.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal jeg gøre?

Svj kan forstå på dig er du ansat en måned af gangen.
Dvs. din kontrakt udløber den 28. februar 2003.
Når din chef siger, at du ikke skal komme efter den 1. er det vel fordi han
ikke ønsker at lave en ny/forlænge din nuværende kontrakt.

Jeg ser det ikke som om, at du er opsagt - du bliver blot ikke genansat.

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Snoop

Dato : 19-02-03 00:16

> Jeg ser det ikke som om, at du er opsagt - du bliver blot ikke
> genansat.

Hvad så med
§2 Stk. 4. Såfremt arbejdsgiveren godtgør, at der er truffet aftale om,
at
arbejdet er af rent midlertidig karakter, og arbejdsforholdet ikke vedvarer
ud over 3 måneder, finder reglen i stk. 2, nr. 1, ikke anvendelse.

Det har jo varet ud over 3 måneder. Nemlig 4 måneder.
Så kan denne form vel ikke være gyldig ift loven?

Lasse Hoelgaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-03 00:21

> [...]
>
> Det har jo varet ud over 3 måneder. Nemlig 4 måneder.
> Så kan denne form vel ikke være gyldig ift loven?

Jeg træder til side og lader "de vise" besvarer dette..

Men jeg vil alligevel ikke stå tilbage for at besvare...
Hvis du var blevet ansat i oktober 2002 og blot havde fået at vide, at det
var midlertidigt, ville ovenstående gælde. Men du har en kontrakt, der
udløber til den 1. marts (Så vidt jeg kan forstå), og din chef ønsker ikke
at forlænge.

Du har sådan set fået dit opsigelsesvarsel samtidig med din sidste
fornyelse.

Fra : David T. Metz

Dato : 19-02-03 01:26

Morten Fruergaard skriblede:

> [...]
> at det var midlertidigt, ville ovenstående gælde. Men du har en
> kontrakt, der udløber til den 1. marts (Så vidt jeg kan forstå), og

Hvis det er på en et-månedskontrakt som så forlænges flere gange i træk for
den samme medarbejder til det samme arbejde, så er det ikke længere at
betragte som midlertidig ansættelse. Der har lige været en sag i min
fagforening, hvor en blev forlænget for et halvt år ad gangen. Fjerde gang
blev hun ikke forlænget, men den gik ikke - hun var da at betragte som
fastansat, fordi hun havde arbejdet med det samme hele tiden.

Hvis arbedet er "forefaldende" kan sagen dog nok stille sig anderledes.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Snoop

Dato : 19-02-03 10:30

> [...]
> gangen. Fjerde gang blev hun ikke forlænget, men den gik ikke - hun
> var da at betragte som fastansat, fordi hun havde arbejdet med det

Er den sag lagt ud på nettet? Vil gerne se den, da den ligner min sag.

Lasse Hoelgaard

Fra : David T. Metz

Dato : 19-02-03 14:36

Snoop kalligraferede, i news:b2viqq$nks$1@news.cybercity.dk

> Er den sag lagt ud på nettet? Vil gerne se den, da den ligner min sag.

Desværre nej.

David

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 19-02-03 20:18

"David T. Metz" wrote:
> [...]
> fastansat, fordi hun havde arbejdet med det samme hele tiden.
>
> Hvis arbedet er "forefaldende" kan sagen dog nok stille sig anderledes.

Nej, vi har fra HK fået melding om, at mere end tre tidsbestemte
ansættelser indefor to år betragtes som fastansættelse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : David T. Metz

Dato : 20-02-03 08:52

Erik G. Christensen skriblede:

> Nej, vi har fra HK fået melding om, at mere end tre tidsbestemte
> ansættelser indefor to år betragtes som fastansættelse.

Afhænger det ikke af om det er "det samme" arbejde man ansættes til?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-02-03 00:17

Morten Fruergaard wrote:
> Svj kan forstå på dig er du ansat en måned af gangen.

Så vidt jeg kan se bliver han fastansat i oktober 2002?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-03 00:25

> Så vidt jeg kan se bliver han fastansat i oktober 2002?

Ja, men jeg synes ikke hans vilkår er helt tydelige..

Han skriver, at han blev fastansat i oktober 2002 samtidig med, at han
skriver, at han har sine ansættelseskontrakter fra nov., jan og feb.

Sådan som jeg tror det hænger sammen, er, at han i oktober er blevet ansat
for 1 måned. I november ansat for 1 måned osv. I februar blev han igen ansat
for 1 måned, og nu ønsker chefen blot ikke at ansætte /forny han
ansættelseskontrakt, dvs. for kontrakten udløber er de begge frit stillet.

Fra : Snoop

Dato : 19-02-03 00:47

> [...]
> han igen ansat for 1 måned, og nu ønsker chefen blot ikke at ansætte
> /forny han ansættelseskontrakt, dvs. for kontrakten udløber er de

Det er også rigtigt nok. Men jeg har nu kigget lidt i funktionærloven, og
"faldet" over de 2 regler som jeg postede i første post. Det er dem jeg ikke
synes passer til min virkelighed. Mener at min arbejdsgiver ikke giver mig
de ting, som funktionærloven kræver.

Lasse Hoelgaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-03 00:48

> [...]
ikke
> synes passer til min virkelighed. Mener at min arbejdsgiver ikke giver mig

Jeg ser det som at din ansættelseskontrakt udløber, og chefen ikke ønsker at
forny den. Du er ikke blevet sagt op - du er blot ikke blevet fornyet. Men
lad os se, hvad de klogere siger i morgen, som egentlig er blevet til senere
på dagen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-02-03 01:23

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> wrote:

>Jeg ser det som at din ansættelseskontrakt udløber, og chefen ikke ønsker at
>forny den.

Tror du i fuldt alvor, at en arbejdsgiver over en laengere
periode kan ansaette en funktionaer for en maaned ad gangen, uden
at det er en omgaaelse af Funktionaerlovens
opsigelsesbestemmelser?

Hvorfor har man mon saa overhovedet ladet loven have
opsigelsesbestemmelser, som ikke kan fraviges til ugunst for
medarbejderen?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Stilling

Dato : 19-02-03 01:54

On Wed, 19 Feb 2003 01:23:05 +0100, Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>
wrote:

>Tror du i fuldt alvor, at en arbejdsgiver over en laengere
>periode kan ansaette en funktionaer for en maaned ad gangen, uden
>at det er en omgaaelse af Funktionaerlovens
>opsigelsesbestemmelser?

JA!

.....det sker hver dag indenfor vagtbranchen!

/Steen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-02-03 07:24

In article <h8l55vsdb56psi32rne9pk72qaj6n6v9nn@4ax.com>, Stilling wrote:

> JA!
>
> ....det sker hver dag indenfor vagtbranchen!

Men vel ikke med kontorpersonale der laver funktionærarbejde ?

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-02-03 10:58

Stilling <pingoxxx.stillingxxx@tdcadsl.dk> wrote:

>JA!

Flot brug af store bogstaver og udraabstegn.

>....det sker hver dag indenfor vagtbranchen!

Det var meget upraecist udtrykt.

Er der tale om medarbejdere, som er omfattet af funktionaerloven?

Er der nogensinde koert en sag paa det?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : David T. Metz

Dato : 19-02-03 01:28

Snoop skriblede:

> [...]
> første post. Det er dem jeg ikke synes passer til min virkelighed.
> Mener at min arbejdsgiver ikke giver mig de ting, som funktionærloven

Du har muligvis ret. Det afhænger nok af arbejdet. Hvis du skynder dig at
melde dig ind i en fagforening (hvis du ikke allerede er i en) kan den sag
de vinder for dig betale kontingentet i et stykke tid.

Fra : Snoop

Dato : 19-02-03 15:14

Har lige modtaget dette på mail. Har omskrevet det lidt og tilført noget.
Hvad siger I til det?

Med hensyn til yderligere besvarelser fra de kloge, uddyber jeg lige
situationen.
Sagen er at jeg er ansat under funktionærlovens § 1, stk. a. som omhandler
handels- og kontormedhjælpere, herunder lagermedarbejdere.
Den kontrakt der fornyes eller genforhandles hver måned har et
opsigelsesklausul, der siger at jeg reelt opsiges hver måned, hvorefter jeg
genansættes efter behov.
Arbejdsgiveren vil på dette grundlag formode at jeg ikke vil oppebære min
lovsikrede ret til en opsigelsesperiode og dermed kunne opsige mig blot ved
ikke at forny min kontrakt.
I mit tilfælde er opsigelsesperioden 3 måneder, da jeg har haft ansættelse i
firmaet i mere end 6 måneder.
Hvis arbejdet er af midlertidig karakter skal det fremgå af
ansættelseskontrakten (den første) og ikke vedvare ud over 3 måneder jf.
Funktionærlovens § 2 stk. 4.
"Uanset hvad, så kan dette ikke gøres gældende for dig."

Lasse Hoelgaard

Fra : Jens Find

Dato : 19-02-03 22:27

Snoop <snoop@fedt.dk> wrote:

> [...]
> Funktionærlovens § 2 stk. 4.
> "Uanset hvad, så kan dette ikke gøres gældende for dig."

Hvis dit arbejdsområde falder ind under funktionærlovens område kan din
arbejdsgiver ikke ved aftale (kontrakt) stille dig ringere end efter
lovens regler.

Ved at sige til dig, at du ikke behøver at komme mere efter d.1., har
han fritstillet dig, men risikerer at komme til at hænge på din løn i
opsigelsesperioden.

Snak med en advokat.

Jens Find

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : jens**

Dato : 20-02-03 07:26

> Hvis arbejdet er af midlertidig karakter skal det fremgå af
> ansættelseskontrakten (den første) og ikke vedvare ud over 3 måneder jf.
> Funktionærlovens § 2 stk. 4.

Hvad så hvis det er et barselsvikariat? Det kan jo vare op ti et år.

mvh jens**

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-02-03 15:15

jens** wrote:

> Hvad så hvis det er et barselsvikariat? Det kan jo vare op ti et år.
>
> mvh jens**

Så bliver man opsagt 3 måneder før barselsvikariatets ophør.

mvh
Kim

Fra : David T. Metz

Dato : 20-02-03 19:11

Kim Jespersen kalligraferede, i news:3E54E2E5.50109@privat.dk

> Så bliver man opsagt 3 måneder før barselsvikariatets ophør.

Jeg mener man (typisk) bliver opsagt ved ansættelsen. §2 stk 4 omhandler
alene den situation hvor reglen om 1 måneds varsel kan fraviges (nemlig §2
stk 2 nr 1) jf hele stk's ordlyd:

" Stk. 4. Såfremt arbejdsgiveren godtgør, at der er truffet aftale om, at
arbejdet er af rent midlertidig karakter, og arbejdsforholdet ikke vedvarer
ud over 3 måneder, finder reglen i stk. 2, nr. 1, ikke anvendelse."

Der er så vidt jeg kan se intet der hindrer at man ansættes i et vikariat af
længere varighed, når blot opsigelsen falder rettidigt, hvilket altså kan
være allerede ved ansættelsen. Der er vel ikke noget problem, når begge
parter i (meget) god tid ved hvornår ansættelsesforholdet ophører. Den
typiske formulering i et ansættelsesbevis/-kontrakt er vel noget med " ...
til x/y-z hvor ansættelsen ophører uden yderligere varsel."

David