/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
konkurrenceklausul
Fra : Helle [4550]


Dato : 18-02-03 22:51

Jeg har en samarbejdsaftale som konsulent for et firma, hvor jeg hver måned
fakturerer min service til firmaet.
I samarbejdsaftalen er der indbygget en konkurrenceklausul, der siger at jeg
ikke må samhandle med, rette henvendelse til, virke for salg til, have
forhandlingen med, samt have forretningsmæssig tilknytning på anden måde til
firmaets kunder og samarbejdspartnere i en periode på 12 måneder fra
samarbejdsaftalens faktiske ophør.
Er jeg stadig omfattet af den konkurrenceklausulen, hvis det firma jeg har
indgået aftalen med lukker på grund af konkurs?

mvh Helle



 
 
K. Thomsen (18-02-2003)
Kommentar
Fra : K. Thomsen


Dato : 18-02-03 23:13


"Helle [4550]" <helles@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse
news:3e52aa46$0$145$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har en samarbejdsaftale som konsulent for et firma, hvor jeg hver
måned
> fakturerer min service til firmaet.
> I samarbejdsaftalen er der indbygget en konkurrenceklausul, der siger at
jeg
> ikke må samhandle med, rette henvendelse til, virke for salg til, have
> forhandlingen med, samt have forretningsmæssig tilknytning på anden måde
til
> firmaets kunder og samarbejdspartnere i en periode på 12 måneder fra
> samarbejdsaftalens faktiske ophør.
> Er jeg stadig omfattet af den konkurrenceklausulen, hvis det firma jeg har
> indgået aftalen med lukker på grund af konkurs?
>

Det vil i hvert fald blive svært for det konkurslukkede selskab at håndhæve
klausulen - så mon ikke du vil sliippe godt fra at bryde den.

Venlig hilsen
Knud


Keld Lergren Nielsen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Keld Lergren Nielsen


Dato : 19-02-03 02:01

"K. Thomsen" skrev...
.........
> > firmaets kunder og samarbejdspartnere i en periode på 12 måneder fra
> > samarbejdsaftalens faktiske ophør.
> > Er jeg stadig omfattet af den konkurrenceklausulen, hvis det firma jeg har
> > indgået aftalen med lukker på grund af konkurs?
>
> Det vil i hvert fald blive svært for det konkurslukkede selskab at håndhæve
> klausulen - så mon ikke du vil sliippe godt fra at bryde den.

Hvis konkursboet overtages med good-will og kundekreds, er jeg
overbevist om at et brud på konkurrenceklausulen lynhurtigt vil bringe
Helles mås i klaskehøjde.

--
Med venlig hilsen
Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."


Jakob Paikin (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 19-02-03 09:37

On Tue, 18 Feb 2003 22:51:08 +0100, "Helle [4550]"
<helles@rudekuvert.dk> wrote:

>Er jeg stadig omfattet af den konkurrenceklausulen, hvis det firma jeg har
>indgået aftalen med lukker på grund af konkurs?

Det kan du være. Umiddelbart efter en konkurs vil kurator forsøge at
afhænde aktiviteter mv. for at skaffe penge til kreditorerne - hvis
salget gennemføres kan du tænkes fortsat at være forpligtet af
klausulen.

I det hele taget kan der ikke gives et svar der er rigtigt i alle
situationer. Hvis situationen opstår vil det smarteste være at
kontakte kurator og få vedkommende til at tage stilling til om
klausulen skal opretholdes.


--
Jakob Paikin

Lars Brink (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Brink


Dato : 19-02-03 13:19

Hej Helle,

> Er jeg stadig omfattet af den konkurrenceklausulen, hvis det firma jeg har
> indgået aftalen med lukker på grund af konkurs?

Husk at du hvis du stadig er omfattet skal modtage kompensation for
klausulen.

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once – that was when I thought that I was wrong.





bem (19-02-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 19-02-03 22:09

Lars Brink wrote:
> Hej Helle,
>
>> Er jeg stadig omfattet af den konkurrenceklausulen, hvis det firma
>> jeg har indgået aftalen med lukker på grund af konkurs?
>
> Husk at du hvis du stadig er omfattet skal modtage kompensation for
> klausulen.

Gælder det ikke kun i forhold til funktionærer, som samtidig er ansat i den
virksomhed, der har krævet en klausul?

/Bo


Jakob Paikin (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 20-02-03 09:01

On Wed, 19 Feb 2003 22:08:35 +0100, "bem"
<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:

>Gælder det ikke kun i forhold til funktionærer, som samtidig er ansat i den
>virksomhed, der har krævet en klausul?

Det gælder kun funktionærer. Men kravet om kompensation gælder først
fra fratrædelsestidspunktet.


--
Jakob Paikin

bem (20-02-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 20-02-03 14:32

Jakob Paikin wrote:
> On Wed, 19 Feb 2003 22:08:35 +0100, "bem"
> <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:
>
>> Gælder det ikke kun i forhold til funktionærer, som samtidig er
>> ansat i den virksomhed, der har krævet en klausul?
>
> Det gælder kun funktionærer. Men kravet om kompensation gælder først
> fra fratrædelsestidspunktet.

Ja, det jeg forsøgte at mene var, at kompensation kun kan kræves af ansatte
(når de holder op), men ikke af leverandører, som der er tale om i det
oprindelige spørgsmål fra Helle.

/Bo


Jakob Paikin (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 20-02-03 16:03

On Thu, 20 Feb 2003 14:31:33 +0100, "bem"
<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:

>Ja, det jeg forsøgte at mene var, at kompensation kun kan kræves af ansatte
>(når de holder op), men ikke af leverandører, som der er tale om i det
>oprindelige spørgsmål fra Helle.

Ikke forstået? Helle er tilknyttet en virksomhed og har en
konk.klausul. Hvis Helle i øvrigt er funktionær, har hun krav på
kompensation for klausulen.

Spørgsmålet gik på om klausulen også gælder, hvis virksomheden går
konkurs.

Hvor kommer leverandør-situationen overhovedet ind i billedet?


--
Jakob Paikin

bem (20-02-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 20-02-03 16:19

Jakob Paikin wrote:

> Hvor kommer leverandør-situationen overhovedet ind i billedet?

Her i citat fra det oprindelige spørgsmål:

"Jeg har en samarbejdsaftale som konsulent for et firma, hvor jeg hver måned
fakturerer min service til firmaet.
I samarbejdsaftalen er der indbygget en konkurrenceklausul, der ......"

Helle fakturerer firmaet, og må vel derfor være leverandør.

/Bo


Lars Brink (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Brink


Dato : 20-02-03 14:54

> Ja, det jeg forsøgte at mene var, at kompensation kun kan kræves af
ansatte
> (når de holder op), men ikke af leverandører, som der er tale om i det
> oprindelige spørgsmål fra Helle.

Ja, det er mig som ikke var opmærksom på at det var B2B.

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong xxxx TWICE! ...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste