"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse
news:1046187215.532252@kalvebod.groenjord.dk...
>
> > > Må jeg bentyte mig af navnet 'Judge Dreed' i forbindelse med et spil
> jeg
> > er
> > > igang med at lave?
> > > Spillet vil når det er færdigt komme til at ligge til fri afbentytelse
> på
> > > internettet.
> > >
> > > Jeg er i sagens natur privat person, men træder ejg lovmæssigt nogen
> over
> > > fødderne når jeg gør produktet tilgængeligt for 'offentligheden' ?
>
>
> > > Dit spørgsmål rummer to problematikker: 1) Selve navnet på dit produkt
> og
> > 2) Din inspiration af/fra et andet produkt, som formenltig er
> > ophavsretbeksyttet.
> >
> > 1) Navnet først: Hvis du kalder spillet ved eksakt samme navn som et
andet
> > produkt, f. eks. en spillefilm eller en tegneserie, har du alvorlige
> > problemer. Det er indlysende, at du ikke bare kan lave et computerspil,
> som
> > hedder "James Bond" eller "Harry Potter".
> > Men hvis jeg forstod din første mail korrekt, spørger du om du må kalde
> > spillet "Judge or Dread". Hvis der ikke er en tegneserie, film eller
> andet,
> > som hedder det, mener jeg godt du må, da der er et pænt stykke vej fra
> > "Judge Dreed" til "Judge or Dread".
>
> ok.
>
>
> > 2) Indholdet. Du skriver, at du "lægger i spillet i skjul på at være
> > inspireret (og bruger elementer fra) tegneserien 'Judge Dreed'".
> > Sagt med andre ord: Du stjæler med arme og ben fra indholdet/handlingen
i
> en
> > eksisterende regneserie, men du forsøger at skjule det.... Glem det -
den
> > går ikke. I hvert fald ikke uden tilladelse fra rettighedshaverne til
> > tegneserien. Igen: Du kan ikke lave et spil (eller skrive en bog) som
> > handler om en agent hvis navn er James Bond, kodenavn 007og som arbejder
> for
> > MI6. Ligeså med en vis ung troldmand med et ar i panden....
> > Og dermed er pkt. 1) i min besvarelse vist ligegyldig...
>
> Hov- min fejl
> Jeg Mente selvfølgelig at jeg IKKE lægger skjul på at være inspireret af
den
> nævnte tegneserie.
> Og hvis jeg vælger at kalde spillet "Judge or Dread" som i 1) - så bør
jeg
> vel heller ikke gøre spillet indholdsmæssigt sammenligneligt
> indholdsmæssigt, hvis jeg har forstået sammenhængen rigtigt?
> Altså- hverken DIREKTE sammenhæng mellem titel eller indhold på
> tegneserien!?
>
Nemlig
> > Men hvis du virkelig mener, at der er et "marked" - gratis eller ej -
for
> et
> > spil inspireret af en kendt tegneserie, må det vel være fordi
> > rettighedshaver bag tegneserien ikke selv er kommet på den idé at gå
> > interaktiv med sit produkt? Og dermed er der måske en chance for at
indgå
> et
> > formelt, lovligt samarbejde. Og måske få dækket dine udgifter, eller
endda
> > tjene en klatskilling på det.
>
> God idé- hvorfor tænkte jeg ikke selv så stort?
> Tak for svarene
>
> Mvh
> /JeppeM
Held og lykke!
Thomas
>
>