/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returnering af defekt computer købt via po~
Fra : Susanne


Dato : 18-02-03 15:13

Ja, nu er sagen så kørt i hårdknude!!
(For at læse hvad det hele handler om henvises til post med samme emne
postet fra 15.02.)

Vi har lige fået en mail fra shg hvori der står at vi ikke kan benytte
fortrydelsesretten fordi det er en monteringsmaskine. Vi har så
efterfølgende talt med dem i telefon hvor de siger det samme, selv om vi
siger, at det står i loven at man som forbruger har de 14 dages
fortrydelsesret ifølge en note i Karnov til forbrugeraftalelovens § 12 stk 2
hvor der står at "Konfiguration af PC i overensstemmelse med forbrugerens
bestilling ved
udskiftning af nogle standardkomponenter med andre var ikke bestillingskøb,
jf. Forbrugerstyrelsen Juridisk Årbog 1998.114."

De nægter at vi kan benytte os af fortydelsesretten, tilbyder at fejlfinde
på delene (hvilket vi som før forklaret ikke ønsker at benytte os af) og
siger, at vi kan sende evt. lovtekster til deres advokat.

Hvad gør vi nu? Forbrugerklagenævnet er jo gud ved hvor længe om at behandle
en sag....det var lige dette vi frygtede ville ske!!!

Er der nogle der kan hjælpe - med hvad som helst - vi aner ikke rigtigt hvad
vi nu skal gøre....vi har trods alt næsten 10.000,- i klemme hos dem. Er der
en færdig formular man kan benytte eller...???

Mvh
Susanne.



 
 
David T. Metz (19-02-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 19-02-03 15:00

Susanne kalligraferede, i
news:3e523f76$0$11002$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> Ja, nu er sagen så kørt i hårdknude!!
> (For at læse hvad det hele handler om henvises til post med samme emne
> postet fra 15.02.)
>
> Vi har lige fået en mail fra shg hvori der står at vi ikke kan benytte
> fortrydelsesretten fordi det er en monteringsmaskine. Vi har så
> efterfølgende talt med dem i telefon hvor de siger det samme, selv om
> vi siger, at det står i loven at man som forbruger har de 14 dages
> fortrydelsesret ifølge en note i Karnov til forbrugeraftalelovens §
> 12 stk 2 hvor der står at "Konfiguration af PC i overensstemmelse med
> forbrugerens bestilling ved
> udskiftning af nogle standardkomponenter med andre var ikke
> bestillingskøb, jf. Forbrugerstyrelsen Juridisk Årbog 1998.114."

Muligvis har shg lidt hold i deres udlægning, da der evt. sker et "forbrug"
af cpu+køler som ikke uden videre kan genoprettes.

> De nægter at vi kan benytte os af fortydelsesretten, tilbyder at
> fejlfinde på delene (hvilket vi som før forklaret ikke ønsker at
> benytte os af) og siger, at vi kan sende evt. lovtekster til deres
> advokat.
>
> Hvad gør vi nu? Forbrugerklagenævnet er jo gud ved hvor længe om at
> behandle en sag....det var lige dette vi frygtede ville ske!!!

Umiddelbart ville jeg foreslå at I får jeres rådgivende venner til at hjælpe
med drivere o.lign. Det problem du beskriver tyder ikke umiddelbart på
hardwarefejl og I vil derfor kunne opleve det samme med en ny PC - medmindre
I vælger at købe den med installeret styresystem, hvilket ofte betyder at I
skal betale en hel del mere - i hvert fald hvis det ikke er en standard
mærkevaremaskine med standardbestykning.

> Er der nogle der kan hjælpe - med hvad som helst - vi aner ikke
> rigtigt hvad vi nu skal gøre....vi har trods alt næsten 10.000,- i
> klemme hos dem. Er der en færdig formular man kan benytte eller...???

Vejledning m.m.: http://www.fs.dk/klagform/sluse1.htm

David



Michael Jørgensen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 19-02-03 15:19

[snip]
> Muligvis har shg lidt hold i deres udlægning, da der evt. sker et
"forbrug"
> af cpu+køler som ikke uden videre kan genoprettes.

På 14 dage sker der ikke noget "forbrug" eller slidtage af betydning. Det er
tvivlsomt om man overhovedet vil kunne måle nogen forskel, selv med
avanceret udstyr.

En alm. bruger (eller prof. bruger for den sags skyld) vil ikke kunne
mærke/se nogen forskel. Om dette så i praksis falder i kategorien "i
væsentlig samme stand" er en anden sag, som juristerne herinde vist ikke
blev helt færdige med at diskutere?

>
> > De nægter at vi kan benytte os af fortydelsesretten, tilbyder at
> > fejlfinde på delene (hvilket vi som før forklaret ikke ønsker at
> > benytte os af) og siger, at vi kan sende evt. lovtekster til deres
> > advokat.
> >
> > Hvad gør vi nu? Forbrugerklagenævnet er jo gud ved hvor længe om at
> > behandle en sag....det var lige dette vi frygtede ville ske!!!
>
> Umiddelbart ville jeg foreslå at I får jeres rådgivende venner til at
hjælpe
> med drivere o.lign. Det problem du beskriver tyder ikke umiddelbart på
> hardwarefejl og I vil derfor kunne opleve det samme med en ny PC -
medmindre
> I vælger at købe den med installeret styresystem, hvilket ofte betyder at
I
> skal betale en hel del mere - i hvert fald hvis det ikke er en standard
> mærkevaremaskine med standardbestykning.

Jeg er uenig. Der kan sagtens være et HW-problem, som man kan bruge *mange*
timer på at jage, uden at finde det. Der er en reel risiko for at Susanne
stå tilbage med en computer som ikke fungerer, og derefter skal slås med
reklamationsafdelinger og teknikere i evigheder.

Mit råd er klart: Kan maskinen returneres efter fjernsalgsloven, så gør det
og køb en færdigkonfigureret maskine et andet sted. Selvom SHG ikke
umiddelbart mener en maskine der er konfigureret efter kundeønske kan tages
tilbage, så giv ikke op. Det KAN være lettere at overbevise dem, end finde
fejlen.

Som minimum - sørg for at du har dokumentation for at du har bedt dem tage
maskinen retur, og at de faktisk har set din anmodning. Et anbefalet brev
kan anbefales.

Mvh
Michael



Michael Jørgensen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 19-02-03 15:23

[snip]

> Jeg er uenig. Der kan sagtens være et HW-problem, som man kan bruge
*mange*
> timer på at jage, uden at finde det. Der er en reel risiko for at Susanne
> stå tilbage med en computer som ikke fungerer, og derefter skal slås med
> reklamationsafdelinger og teknikere i evigheder.
>
> Mit råd er klart: Kan maskinen returneres efter fjernsalgsloven, så gør
det
> og køb en færdigkonfigureret maskine et andet sted. Selvom SHG ikke
> umiddelbart mener en maskine der er konfigureret efter kundeønske kan
tages
> tilbage, så giv ikke op. Det KAN være lettere at overbevise dem, end finde
> fejlen.

D'oh! Jeg kan se at Susannes problem tilsyneladende allerede er løst.

Mvh
Michael



Susanne (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Susanne


Dato : 19-02-03 23:16

Michael Jørgensen skrev:
"....
>D'oh! Jeg kan se at Susannes problem tilsyneladende allerede er løst..."

Jeg forstår ikke hvad du mener med at problemet er løst....vi har stadig
ikke fået pengene retur fra shg. Men vi har taget kontakt til en advokat, og
nu må vi se så se hvad der sker.....

/Susanne.



Michael Jørgensen (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 20-02-03 09:46

> >D'oh! Jeg kan se at Susannes problem tilsyneladende allerede er løst..."
>
> Jeg forstår ikke hvad du mener med at problemet er løst....vi har stadig
> ikke fået pengene retur fra shg. Men vi har taget kontakt til en advokat,
og
> nu må vi se så se hvad der sker.....

Jeg læste "shg var selvfølgelig ikke vilde med ideen i første omgang men
efter en lille smule overtalelse og henvisning til noten i Karnov, som nogle
her på siden henviste til, virkede det til sidst til at det var ok med dem."
fra d. 17/2.

Det opfattede jeg da som om i havde indgået en aftale med SHG. Jeg håber i
finder ud af det med dem.

Mvh
Michael



Susanne (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Susanne


Dato : 20-02-03 10:01


"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> skrev :

"...
> Jeg læste "shg var selvfølgelig ikke vilde med ideen i første omgang men
> efter en lille smule overtalelse og henvisning til noten i Karnov, som
nogle
> her på siden henviste til, virkede det til sidst til at det var ok med
dem."
> fra d. 17/2.
>
> Det opfattede jeg da som om i havde indgået en aftale med SHG. Jeg håber i
> finder ud af det med dem.
>
> Mvh
> Michael

Ja, men den post blev postet et døgn før starten af denne tråd, for de ville
altså alligevel ikke umiddelbart godtage vores brug af fortydelsesretten,
men ligesom dig håber jeg selvfølgelig også at vi finder ud af det med
dem....

/Susanne.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste