Ingen returret ?
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-02-03 18:20

Hejsa

Jeg har lige købt et produkt(hardware) hos en butik, der både sender varer
ud og giver mulighed for at handle direkte i butikken. Jeg har købt direkte
i butikken, men på min faktura står der at ingen varer købt i butikken på
den ene eller anden måde tages retur.

Må de godt det? Jeg har ingen planer om at levere varen tilbage, men er det
lovligt at fratage køberen disse rettigheder?

Mvh
Jacob

Fra : P. Larsen

Dato : 17-02-03 18:27

Jacob Rungwald wrote:

> Må de godt det? Jeg har ingen planer om at levere varen tilbage, men
> er det lovligt at fratage køberen disse rettigheder?

Hvem siger, at det er dine rettigheder, at kunne gå fra en købsaftale?
Kun hvis der er noget galt med det du køber har du "rettigheder" - men glem
ikke, at du også har pligter.

Mvh.
P. Larsen

Fra : Claus P.

Dato : 18-02-03 01:12

"P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvem siger, at det er dine rettigheder, at kunne gå fra en købsaftale?

Det siger loven, hvis det er fjernhandel og forbrugerkøb.

> Kun hvis der er noget galt med det du køber har du "rettigheder" - men
glem
> ikke, at du også har pligter.

Pligt til at betale selvfølgelig, hvilke andre pligter tror du man har
som forbruger?

MVH CP

Fra : bem

Dato : 18-02-03 07:56

Claus P. wrote:
> "P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det siger loven, hvis det er fjernhandel og forbrugerkøb.

Nå, det var da en helt ny fortolkning af loven. Som Morten allerede har
(forsøgt) at forklare, så har man intet krav på returret ved almindelige
forbrugerkøb fra en butik medmindre butikken reklamerer med det.

> Pligt til at betale selvfølgelig, hvilke andre pligter tror du man har
> som forbruger?

Eksempelvis pligt til at reklamere inden for en bestemt periode efter at en
mangel er konstateret, pligter i forbindelse med transport til
reparationsstedet o.s.v.

/Bo

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-03 11:08

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
[klip]
> [...]
en
> mangel er konstateret, pligter i forbindelse med transport til

For slet ikke at tale om det helt grundlæggende - pligten til at overholde
den aftale, man har indgået.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Claus P.

Dato : 18-02-03 14:08

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
almindelige
> forbrugerkøb fra en butik medmindre butikken reklamerer med det.

^Kan du læse disse ord igen og igen til du forstår dem.

> Eksempelvis pligt til at reklamere inden for en bestemt periode efter
at en
> mangel er konstateret, pligter i forbindelse med transport til
> reparationsstedet o.s.v.

Jeg har ikke pligt til at reklamere, jeg har ret til reklamere, men kan
undlade
det hvis jeg ønsker.

MVH CP

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-03 14:23

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> at en
>
> Jeg har ikke pligt til at reklamere, jeg har ret til reklamere, men kan
> undlade
> det hvis jeg ønsker.

Jeg tror aldrig det vil lykkes jurister at forklare lægfolk, hvorfor det
hedder reklamationspligt....

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-03 15:06

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Jeg tror aldrig det vil lykkes jurister at forklare lægfolk,
> hvorfor det hedder reklamationspligt....

Det er vist også godt det samme

Med al respekt er det en lidt småtåbelig måde at bruge ordet pligt på,
og efter min mening forkert i forhold til Købelovens ordvalg (se
nedenfor). Ved at tale om reklamationspligt, så kunne man godt få den
tanke, at man *skal* reklamere, hvis et givent produkt har eller får en
fejl. Dette er jo naturligvis ikke tilfældet.

Det pligten består i er at reklamere indenfor rimelig tid, hvis køberen
vil beholde *retten* til at påberåbe sig en given mangel.

Købeloven:
§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren
meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget
mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig
mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede
mangelen, er altid rettidig.«

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-03 15:08

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

> Med al respekt er det en lidt småtåbelig måde at bruge ordet pligt
> på, og efter min mening forkert i forhold til Købelovens ordvalg
> (se nedenfor).

Og dog. Det er vist lykkedes at modargumentere mig selv.

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-03 15:15

> Det er vist også godt det samme
>
> Med al respekt er det en lidt småtåbelig måde at bruge ordet pligt på,
> og efter min mening forkert i forhold til Købelovens ordvalg (se
> nedenfor).

Hvad sagde jeg!!! ROFL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-02-03 14:55

On 18/02/03 14:08, in article
3e523051$0$11028$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Claus P."
<ewarp@get2net.dk> wrote:

> Jeg har ikke pligt til at reklamere, jeg har ret til reklamere, men kan
> undlade
> det hvis jeg ønsker.

Nej. Reklamation er ikke en ret. Reklamation er en forudsætning for (fx.) at
kunne gøre nogle beføjelser gældende. Derfor er det en pligt, hvis du vil
hævde din retsstilling.

At omtale reklamation som en ret, er en fejl. Det giver det en klang, af at
man uden grund kan reklamere.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-02-03 15:17

Scripsit Kristian Storgaard <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk>

> At omtale reklamation som en ret, er en fejl.

Javist - men det er heller ikke pointen i "reklamationsret".
Reklamationsretten er blot et uproblematisk dagligt udtryk for den ret
man udnytter ved at reklamere.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-02-03 17:55

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Reklamation er en forudsætning for (fx.) at
>kunne gøre nogle beføjelser gældende.

Praecis. Det er en forudsaetning, som er noget helt andet end en
pligt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-03 20:02

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i
3e52654b$0$145$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

[klip]

> Praecis. Det er en forudsaetning, som er noget helt andet end en
> pligt.

At I bliver ved med at fremføre jeres lægmandsbetragtninger ændrer ikke ved
gældende ret - sådan som den har været i adskillige år - både før og efter
købeloven tilblivelse.

Beklager

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-02-03 21:21

On Tue, 18 Feb 2003 20:02:19 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
>gældende ret - sådan som den har været i adskillige år - både før og efter

Hmm, hvem finder nu en danskordbog, så vi kan få afklaret, hvad ordene
"ret" og "pligt" har af dybere betydning?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-03 22:00

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev i
59555vg8k1he5e925nt4dqk8l11e4oeeet@4ax.com:

[klip]

> Hmm, hvem finder nu en danskordbog, så vi kan få afklaret, hvad ordene
> "ret" og "pligt" har af dybere betydning?

Jeg bruger ikke ordbog i retten.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus P.

Dato : 18-02-03 22:06

> Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev i
> 59555vg8k1he5e925nt4dqk8l11e4oeeet@4ax.com:
>
> [klip]

> Jeg bruger ikke ordbog i retten.....

Hvad bruger du så, når du skal forklare din klient hvad
reklamationspligt er?

MVH CP

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-03 22:11

Claus P. <ewarp@get2net.dk> skrev i
3e52a043$0$10987$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

[klip]

> Hvad bruger du så, når du skal forklare din klient hvad
> reklamationspligt er?

Det har aldrig været til debat. Kommer det dertil er jeg ikke i tvivl om,
hvordan jeg skal forklare. Spørg enhver 1. årsstuderende fra Århus Uni - han
kender svaret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus P.

Dato : 18-02-03 22:20

> [...]
om,
> hvordan jeg skal forklare. Spørg enhver 1. årsstuderende fra Århus

Det er vel en debat der foregår her. Det må da være muligt
at forklare for lægfolk, du er vel ikke født med juridisk embedseksamen.

MVH CP

PS Jeg kender desværre ingen studerende nogen steder.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-02-03 22:25

On 18/02/03 22:19, in article
3e52a36a$0$11027$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Claus P."
<ewarp@get2net.dk> wrote:

> Det er vel en debat der foregår her. Det må da være muligt
> at forklare for lægfolk, du er vel ikke født med juridisk embedseksamen.

Det er relativt nemt (i let forenklet form):

Køber har pligt at reklamere over misligholdelse som han vil gøre gældende
overfor sælger.

/kristian

Fra : Claus P.

Dato : 18-02-03 22:39

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BA786338.12B1%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk...
> [...]
>
> Det er relativt nemt (i let forenklet form):
>
> Køber har pligt at reklamere over misligholdelse som han vil gøre

Er det valgfrit at reklamere over en mangel? Ja, det kunne jo være
manglen var ubetydelig for mig.

Er det valgfrit at udføre en pligt jeg er pålagt? Nej.

MVH CP

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-03 22:45

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> wrote in message
[klip]>
> Er det valgfrit at reklamere over en mangel? Ja, det kunne jo være
> manglen var ubetydelig for mig.
>
> Er det valgfrit at udføre en pligt jeg er pålagt? Nej.

Du har pligt til at reklamere, HVIS du vil gøre en mangel gældende.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Claus P.

Dato : 18-02-03 23:12

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus P." <ewarp@get2net.dk> wrote in message
> [klip]>

> Du har pligt til at reklamere, HVIS du vil gøre en mangel gældende.

Iflg Bjergstrøms citat fra købeloven tales der tydeligvis om "retten til
at påberåbe sig mangelen.". Derudover skal man overholde en tidsfrist,
såfremt man vil udnytte denne ret.

Da man kun kan udnytte sin ret ved at meddele sælger at der er en
mangel ved varen, så giver det ingen mening at kalde det for en pligt.

Man kan selvfølgelig også bare sige at sådan er det bare, så slipper
man jo for at forklare det.

MVH CP

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-02-03 23:14

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:

>Du har pligt til at reklamere, HVIS du vil gøre en mangel gældende.

"Pligt" og "hvis du vil" harmonerer ikke i den sammenhaeng.
En pligt er noget, man har, uanset om man selv oensker at opnaa
noget.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-03 23:29

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
[klip]>
> "Pligt" og "hvis du vil" harmonerer ikke i den sammenhaeng.
> En pligt er noget, man har, uanset om man selv oensker at opnaa
> noget.

Ah - hvis dét er tonen, så er der vist ikke mere for mig at gøre i denne
diskussion, så det tror jeg helt ærligt, jeg vil afholde mig fra.

Hører diskussionen i øvrigt ikke til i sproggruppen? Jeg går stadig ud fra,
at det er det sproglige, der er hovedtemaet, eller er der et eller andet
mere eller mindre subtilt budskab gemt et sted?

Karina

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-02-03 01:27

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:

>Ah - hvis dét er tonen,

Beklager. Jeg kan ikke faa oeje paa nogen tone.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-02-03 11:36

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
[klip]>
> Beklager. Jeg kan ikke faa oeje paa nogen tone.

Øh nå.

Karina

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-02-03 20:27

>Øh nå.

Jeg har her i traaden skrevet masser af indlaeg med noget, du kan
kalde en tone. Men lige netop i den tekst, du svarede paa, kan
jeg med min bedste vilje ikke se andet end en noegtern
fremstilling af mit synspunkt:

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Thomas W.

Dato : 19-02-03 09:40

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ah - hvis dét er tonen, så er der vist ikke mere for mig at gøre i denne
> diskussion, så det tror jeg helt ærligt, jeg vil afholde mig fra.

LOL - glem det, du skal nok få frustrationer og grå hår med tiden
Denne diskussion har kørt mindst et par gange før. Uden afklarelse
juristerne og lægfolkene imellem :-/
Og det kommer der næppe heller.

Af hensyn til at opnå bare en tilnærmelsesvis forståelse af, hvad det er vi
mener, er jeg på vippet til at betegne reklamationspligten som en slags
_betinget_ pligt. Der kan næppe ellers siges noget nyt om reklamationspligt,
som der ikke allerede er sagt af juristerne (PGC, Kristian Storgaard og dig,
ud fra de indlæg jeg er nået igennem indtil nu) i denne tråd. Så betragt kun
"betinget" som et forsøg på at anskueliggøre, hvad det er vi mener
Jeg ved ikke om det giver det nogenlunde mening?
Vi har trods alt gået 5 år (normeret *ggg*) på jurastudiet, og derigennem
tilegnet os juridisk metode og forståelse, så det kan være svært at koge det
ned til et par indlæg i en nyhedsgruppe.

> [...]
> at det er det sproglige, der er hovedtemaet, eller er der et eller andet
> mere eller mindre subtilt budskab gemt et sted?

Hm, ja og nej. Emnet kunne sikkert tages op i dk.kultur.sprog, men jeg
tvivler på, at det ville gavne for debatten herinde. Juridisk sprogbrug i
det hele taget, er IMHO i mange tilfælde lidt gammeldags og måske mere
statisk end dagligdags sprogbrug. Ellers risikerer vi for nemt at miste den
fælles forståelsesramme, vi som jurister bruger. Det kan virke indspist og
udtryk for lukkethed i vores lille subkultur, men er nu næppe så meget
anderledes end hvad der sker i (stort set alle) andre grupperinger i
samfundet. Med forbehold for, at det skulle være OT, tror jeg nok, at jeg
ville foretrække at tage diskussionen om juridisk sprogbrug her i gruppen,
men jeg har mine tvivl.

/Thomas W.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 13:03

Scripsit "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com>

> Af hensyn til at opnå bare en tilnærmelsesvis forståelse af, hvad det er vi
> mener, er jeg på vippet til at betegne reklamationspligten som en slags
> _betinget_ pligt.

Der er vist ikke nogen i diskussionen der er uenige om hvad juraen i
sagen er. Derimod er vi nogen der mener at det er fuldstændig
vanvittigt at insistere på at bruge ordet "pligt" til at beskrive den
jura - uanset om man forsøger at forklæde det med "betinget" eller
andre krumspring. Ordet "pligt" passer simpelthen ikke på situationen,
og at påstå andet er at tømme det totalt for enhver mening.

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-03 13:43

[klip]

> [...]
> andre krumspring. Ordet "pligt" passer simpelthen ikke på situationen,
> og at påstå andet er at tømme det totalt for enhver mening.

Det er jeg ikke enig i. Det er derimod en demonstration af, at man ikke
forstår reglerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 13:45

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Det er jeg ikke enig i. Det er derimod en demonstration af, at man ikke
> forstår reglerne.

Hvilken form for reel uenighed om reglerne mener du der er?

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-03 14:57

[klip]

> Hvilken form for reel uenighed om reglerne mener du der er?

Forståelsen for, *hvorfor* det hedder reklamationspligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 16:15

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Forståelsen for, *hvorfor* det hedder reklamationspligt.

Jeg spurgte om hvilken form for uenighed om *reglerne* du mener der
er.

Jeg er såmænd udmærket klar over hvorfor nogen jurister insisterer på
at kalde det en pligt. Det er for at de kan blære sig overfor
almindelige mennesker over at de har et meget mystisk fagområde hvor
ordene betyder noget helt modsat af hvad de gør i resten af verden.

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-03 16:21

[klip]

> Jeg spurgte om hvilken form for uenighed om *reglerne* du mener der
> er.

Der er næppe uenighed. Det er nok forståelsen der mangler.

> [...]
> almindelige mennesker over at de har et meget mystisk fagområde hvor
> ordene betyder noget helt modsat af hvad de gør i resten af verden.

Du plejer ikke at skyde sådanne billige bemærkninger af...

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 16:29

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Der er næppe uenighed. Det er nok forståelsen der mangler.

Så lad mig prøve at klippe mit spørgsmål ud i pap: Hvilken facet af
*reglerne* er det du mener nogen ikke har forstået?

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-03 19:18

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev i yahfzqkb86r.fsf@tyr.diku.dk:

[klip]

> Så lad mig prøve at klippe mit spørgsmål ud i pap: Hvilken facet af
> *reglerne* er det du mener nogen ikke har forstået?

Se b2vdqe$cj$1@sunsite.dk om misligholdelsesbeføjelserne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-02-03 19:01

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> almindelige mennesker over at de har et meget mystisk fagområde hvor
> ordene betyder noget helt modsat af hvad de gør i resten af verden.

Du mener altså, *det* og alene *det* er årsagen til, at jurister bruger
betegnelsen reklamationspligt - altså for at kunne "blære sig" over for
"almindelige" mennesker?

Karina

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-02-03 14:06

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Det er jeg ikke enig i. Det er derimod en demonstration af, at man ikke
> forstår reglerne.

Det kan også bare være en demonstration af, at man har opgivet at få den
jura-faglige opfattelse af begreberne til at give mening i resten af
samfundet.
Det var vidst også den udlægning du selv indledte med (men med modsat
synsvinkel).

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-02-03 22:46

> [...]

> manglen var ubetydelig for mig.
>
> Er det valgfrit at udføre en pligt jeg er pålagt? Nej.

Du har også valget, helt frit, om du vil forstå, hvad indtil flere har
forsøgt at forklare dig.

Du kan også vælge, helt frit, om du overhovedet ikke vil forstå det.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-02-03 22:52

On 18/02/03 22:38, in article
3e52a7f4$0$11085$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Claus P."
<ewarp@get2net.dk> wrote:

> Er det valgfrit at reklamere over en mangel? Ja, det kunne jo være
> manglen var ubetydelig for mig.
>
> Er det valgfrit at udføre en pligt jeg er pålagt? Nej.

Nå du ikke vil forstå, hvad der bliver skrevet, så kan jeg også forklare det
på en anden måde (der dog er mindre korrekt).

Hvis du ikke iagttager en pligt, medfører det en sanktion. Sanktionen er i
dette tilfælde at du ikke kan gøre misligholdelsen gældende.

/kristian

Fra : Claus P.

Dato : 18-02-03 23:25

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BA786983.12B8%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk...
> [...]
>
> Nå du ikke vil forstå, hvad der bliver skrevet, så kan jeg også
forklare det
> på en anden måde (der dog er mindre korrekt).

Jeg takker for indsatsen.

> Hvis du ikke iagttager en pligt, medfører det en sanktion. Sanktionen
er i
> dette tilfælde at du ikke kan gøre misligholdelsen gældende.

Dvs. hvis jeg IKKE reklamerer, så taber jeg retten til at gøre det
senere?

MVH CP

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-02-03 08:07

On 18/02/03 23:24, in article
3e52b2c2$0$11044$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Claus P."
<ewarp@get2net.dk> wrote:

> Dvs. hvis jeg IKKE reklamerer, så taber jeg retten til at gøre det
> senere?

Ja - nu er du ved at fange den

Hvor lang tid, der går før du taber retten er lidt forskelligt. I handelskøb
er det straks. I forbrugerkøb er det noget længere - fordi forbrugere jo
lovgivningsmæssigt er pakket ind i vat, for at de ikke skal gå i stykker.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-03 09:05

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Dvs. hvis jeg IKKE reklamerer, så taber jeg retten til at gøre det
> senere?

Hvis der ikke reklameres kan kreditor ikke gøre sine
misligholdelsesbeføjelser gældende. Det er det, det handler om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus P.

Dato : 19-02-03 13:58

> "Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvis der ikke reklameres kan kreditor ikke gøre sine
> misligholdelsesbeføjelser gældende. Det er det, det handler om.

Jamen vi er slet ikke uenige om hvad der skal gøres. Selvfølgelig
påhviler det kunden at reklamere, det er jo logik for burhøns.
Og det såtr jo klart og tydeligt i lovparagraffen, endda mere klart
end de forklaringer der er fremført her.

Men hvorfor juristerne har valgt at bruge ordet pligt om en handling
som reelt er valgfri, det forstår jeg ikke.

MVH CP

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-02-03 14:06

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> wrote in message
[klip]
> Men hvorfor juristerne har valgt at bruge ordet pligt om en handling
> som reelt er valgfri, det forstår jeg ikke.

Den (reklamations-)ret du har, bliver til en (reklamations-)pligt, /hvis/ du
ønsker at gøre din ret gældende.

På samme måde har man vel også /pligt/ til at overholde færdselslovens
regler, /hvis/ man /vælger/ at begive sig ud i trafikken?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 14:12

Scripsit "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

> Den (reklamations-)ret du har, bliver til en (reklamations-)pligt, /hvis/ du
> ønsker at gøre din ret gældende.

En pligt der kun er "hvis" er ingen pligt.

> På samme måde har man vel også /pligt/ til at overholde færdselslovens
> regler, /hvis/ man /vælger/ at begive sig ud i trafikken?

Nej, den pligt opstår *når* man har begivet sig ud i trafikken.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-02-03 14:19

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
[klip]
> Nej, den pligt opstår *når* man har begivet sig ud i trafikken.

På samme måde som reklamationsretten bliver til en reklamationspligt, *når*
du træffer valget om at gøre en mangel gældende så?

Karina

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 16:17

Scripsit "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

> På samme måde som reklamationsretten bliver til en reklamationspligt, *når*
> du træffer valget om at gøre en mangel gældende så?

Det gør den ikke. Hvis jeg har købt en vare og klokken 11 beslutter
mig for at brokke mig over at den er i stykker, opstår der ikke af den
grund nogen pligt for mig til at gennemføre brokket. Det står mig
stadig fuldstændig frit at ombestemme mig klokken 12.

Når jeg derimod sætter mig op på en cykel og kører ud på en offentlig
vej, kan jeg ikke pludselig bestemme mig for ikke at være omfattet af
færdselsreglerne alligevel.

--
Henning Makholm "Also, the letters are printed. That makes the task
of identifying the handwriting much more difficult."

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 19-02-03 17:46

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Scripsit "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

>Det gør den ikke.

Ikke - skal man ikke reklamere hurtigst muligt efter en fejl er
observeret?

> [...]
>grund nogen pligt for mig til at gennemføre brokket. Det står mig
>stadig fuldstændig frit at ombestemme mig klokken 12.

Ja - men hvis du efter yderligere et par måneder bestemmer dig for at
det alligevel ville være en god ide at reklamere har du vel mistet
rekalmationsretten (på trods af at fejlen er dækket af købelovens
reklamations-bestemmelser) - netop p.gr.a. pligten til at reklamere
hurtigst muligt?

(Hmmm - vrøvler jeg?)
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 18:25

Scripsit Mogens Poulsen <mpoulsen.nospam@tdcadsl.dk>

> Ikke - skal man ikke reklamere hurtigst muligt efter en fejl er
> observeret?

Nej. Man må selv om om man vil reklamere eller ej. Det er fuldstændig
legitimt at bestemme sig til at leve med fejlen.

> [...]
> rekalmationsretten (på trods af at fejlen er dækket af købelovens
> reklamations-bestemmelser) - netop p.gr.a. pligten til at reklamere

Nej, det er på grund af at retten udløber. Ingen pligt i det.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-03 18:57

> Scripsit Mogens Poulsen <mpoulsen.nospam@tdcadsl.dk>
>
> Nej, det er på grund af at retten udløber. Ingen pligt i det.
>
> --
Giv op. Du kommer ingen veje. Forskellen er ens. Det er bare farven der har
en anden lyd.

Man har ligeså lidt/meget pligt til at reklamere jf. købeloven, som man har
pligt til at indløse en lottoseddel med 7 rigtige.

PH

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 19:59

Scripsit "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk>

> Man har ligeså lidt/meget pligt til at reklamere jf. købeloven, som man har
> pligt til at indløse en lottoseddel med 7 rigtige.

Lige netop.

--
Henning Makholm "Elses pels blev alt for trang."

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 19-02-03 21:04

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Nej. Man må selv om om man vil reklamere eller ej.

Det bestrider vist ingen.

>Det er fuldstændig
>legitimt at bestemme sig til at leve med fejlen.

Heller ikke noget problem - men hvad sker hvis man efter et x antal
måneder (indenfor de første to år) vælger alligevel at reklamere?

>Nej, det er på grund af at retten udløber.

I eksemplet skrev jeg "på trods af at fejlen er dækket af købelovens
reklamations-bestemmelser" - altså er de to års reklamationsret ikke
udløbet. Har man derimod mistet retten fordi man ikke har reklameret
da man først observerede fejlen?
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 21:17

Scripsit Mogens Poulsen <mpoulsen.nospam@tdcadsl.dk>

> Det bestrider vist ingen.

Hvor kommer "pligt" til at gøre det så ind i billedet.

> Heller ikke noget problem - men hvad sker hvis man efter et x antal
> måneder (indenfor de første to år) vælger alligevel at reklamere?

Hvis fristen er udløbet (enten toårsfristen eller den rimelige frist
efter man har opdaget manglen) får sælger ikke pligt til at udbedre
etc.

> I eksemplet skrev jeg "på trods af at fejlen er dækket af købelovens
> reklamations-bestemmelser" - altså er de to års reklamationsret ikke
> udløbet.

Retten kan udløbe af andre grunde end at de to år er gået - fx fordi
der er gået mere end rimelig tid siden man opdagede manglen.

> Har man derimod mistet retten fordi man ikke har reklameret
> da man først observerede fejlen?

Ja, hvis man i tilstrækkelig lang tid (mindst 2 måneder) har forholdt
sig passiv.

--
Henning Makholm "Hvad skulle vi med en præsident,
sådan en folkepolitibetjent

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 20-02-03 16:43

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Retten kan udløbe af andre grunde end at de to år er gået - fx fordi
>der er gået mere end rimelig tid siden man opdagede manglen.

Så er vi enige - bortset fra at jeg tolker det som at der er en pligt
til at reklamere indenfor rimelig tid hvis jeg vil beholde retten til
at reklamere i det hele taget (og det er måske her mit læs vælter,
altså at jeg forudsætter at man vil reklamere).
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-02-03 19:05

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
[klip]
> [...]
>
> Når jeg derimod sætter mig op på en cykel og kører ud på en offentlig
> vej, kan jeg ikke pludselig bestemme mig for ikke at være omfattet af

Nej, men du kan ombestemme dig, inden du kører ud i trafikken. Når du har
begivet dig derud har du en *pligt* til at overholde færdselsreglerne. *Når*
du vil gøre en mangel gældende, har du en pligt til at reklamere - indtil da
kan du da naturligvis fortryde - ligesom i trafik-eksemplet.

Karina

Fra : Thomas W.

Dato : 19-02-03 19:11

> [...]
da
> kan du da naturligvis fortryde - ligesom i trafik-eksemplet.

Dertil kommer det væsentlige element i reklamationspligten, at reglerne
herom tager hensyn til sælgeren (modtparten). Udnytter man ikke sin pligt,
mister man rettigheder (misligholdelsesbeføjelserne).
Noget tilsvarende kan jeg ikke lige se gøre sig gældende i de nævnte
eksempler (som i øvrigt er noget søgte.)

/Thomas W.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 19:58

Scripsit "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com>

> Dertil kommer det væsentlige element i reklamationspligten, at reglerne
> herom tager hensyn til sælgeren (modtparten). Udnytter man ikke sin pligt,

"Udnytter" sin "pligt"? Det er vist første gang i de lange og
traditionsrige diskussioner om reklamations-XXXX at jeg har set den
ordsammenstilling.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Thomas W.

Dato : 19-02-03 20:16

> Scripsit "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com>

> "Udnytter" sin "pligt"? Det er vist første gang i de lange og
> traditionsrige diskussioner om reklamations-XXXX at jeg har set den
> ordsammenstilling.

Den var måske ikke den heldigste.
Det er dog tydeligvis svært at forklare dig, hvad dælen det er vi mener med
reklamationspligt, når du virker som om, du kører i samme rille og er fanget
et skridt bagude. Det var svjh fuldstændig samme situation sidste gang emnet
blev debatteret.
Denne gang vil jeg nøjes med at henvise dig til "Lærebog i dansk og
international køberet", og bede dig læse de sider der omhandler reklamation.
I dette værk er konsekvent anvendt betegnelsen pligt.

/Thomas W.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 20:17

Scripsit "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com>

> Det er dog tydeligvis svært at forklare dig, hvad dælen det er vi mener med
> reklamationspligt,

Jeg ved godt hvad I mener med det, men jeg fastholder at dén mening
ikke passer til dét ord.

> I dette værk er konsekvent anvendt betegnelsen pligt.

Det viser bare at heller ikke forfatteren af det værk kan dansk.

--
Henning Makholm "They have a word for people our age.
They call us children and treat us like mice."

Fra : Peter G C

Dato : 20-02-03 08:22

[klip]

> Det viser bare at heller ikke forfatteren af det værk kan dansk.

Det er plat.

/Peter

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-03 20:26

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> reklamationspligt, når du virker som om, du kører i samme rille og er

HM er ikke alene. Et skridt bagude. Det er fordi I er et skridt for langt
fremme: I forudsætter at alle, i alle situationer vil benytte sig af
reklamationsretten. Med det som forudsætning følger det automatisk at der er
tale om en pligt.

Det var svjh fuldstændig samme situation sidste gang emnet
> blev debatteret.

Ja: I der holder på den med pligten, er øjensynligt ikke blevet klogere .

> [...]
reklamation.
> I dette værk er konsekvent anvendt betegnelsen pligt.

Et udsagn uden reelt indhold. De bruger konsekvent også versaler efter
punktum. Derfor er det vel ikke sikkert at syntaksen er iorden, for ikke at
tale om substansen.

PH

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 19:57

Scripsit "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

> Nej, men du kan ombestemme dig, inden du kører ud i trafikken.

Min pointe er at det først bliver en pligt i det øjeblik jeg ikke
længere kan ombestemme mig.

> *Når* du vil gøre en mangel gældende, har du en pligt til at reklamere

Og det er forkert. Selv om jeg *vil* gøre en mangel gældende, er der
stadig ingenting der forhindrer mig i alligevel at ombestemme mig og
lade være (eller at lade være uden at ombestemme mig fordi der er
andre ting jeg endnu hellere vil den dag). Din argumentation fører til
at "pligten" til at reklamere først opstår i det øjeblik jeg faktisk gør
det. Hvad er der så tilbage af "pligt"?

--
Henning Makholm "Monarki, er ikke noget materielt ... Borger!"

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-02-03 21:11

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
[klip]
> Min pointe er at det først bliver en pligt i det øjeblik jeg ikke
> længere kan ombestemme mig.

Udhuler det argument ikke hele betydningen af begrebet pligt? Man kan vel
(næsten) altid ombestemme sig?

Eller er du inde på, at begrebet kun omfatter fortidige hændelser?

Karina

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 21:29

Scripsit "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

> Udhuler det argument ikke hele betydningen af begrebet pligt?

Nej - hele betydningen af begrebet pligt *skabes* af at man ikke uden
konsekvenser kan bestemme sig for ikke at opfylde den.

> Man kan vel (næsten) altid ombestemme sig?

Ja, men hvis man (om)bestemmer sig til ikke at gøre noget som man har
en *ægte* pligt til, gør det en til et dårligt menneske. Det er derfor
den er pligt - fordi det fra (lovens eller moralens side) vurderes
negativt at lade være med at efterkomme pligten.

Reklamations"pligten" har den egenskab at der ikke er nogensomhelst
negativ vurdering forbundet med at lade være med at reklamere. Uden en
moralsk, etisk, eller retlig vurdering af at en udeladelse er "forkert",
mener jeg ikke at ordet "pligt" har noget at gøre i situationen.

Javist, at lade være med at reklamere har *konsekvenser*, men der er
utallige udeladelser i dagligdagen som også har konsekvenser, uden at
vi giver os til at aflede "pligter" af det. For eksempel har jeg
udeladt at købe Jyllands-Posten før kiosker og butikker lukkede i
går. Det har den konsekvens at det bliver meget besværligt for mig
nogensinde at komme til at eje et eksemplar af Jyllands-Posten for den
18. februar 2003 - for selv om jeg skulle ombestemmer mig lige nu, det
ikke til salg noget sted.

Så vidt jeg kan se har min udeladelse af at købe Jyllands-Posten
akkurat samme grad af konsekvens som min udeladelse af at reklamere
over en fejl som jeg har besluttet mig for at jeg godt kan leve med.
Begge udeladelser medfører at min situation nu er anderledes og i en
vis forstand mere begrænset end hvis jeg ikke havde udeladt.

Alligevel er der ingen ved sine fulde fem der kunne finde på at tale
om en pligt til at købe Jyllands-Posten - ejheller en pligt som kun
eksisterer hvis jeg har lyst til at eje et eksemplar. Det jeg ikke
forstår er hvordan situationen med avisen adskiller sig fra
situationen med reklamationen, således at juristerne kalder det ene
for en pligt, men vil le ad ethvert forsøg af at gøre det med det
andet.

--
Henning Makholm "Guldnålen er hvis man har en *bror* som er *datalog*."

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-02-03 21:53

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
[klip]

> Nej - hele betydningen af begrebet pligt *skabes* af at man ikke uden
> konsekvenser kan bestemme sig for ikke at opfylde den.

Konsekvensen af at man ikke iagttager sin reklamationspligt i anledning af
eksempelvis en mangel er, at man fortaber de rettigheder, man måtte have.

> Ja, men hvis man (om)bestemmer sig til ikke at gøre noget som man har
> en *ægte* pligt til, gør det en til et dårligt menneske.

Det er den moralske side af pligtbegrebet.

Det er derfor
> den er pligt - fordi det fra (lovens eller moralens side) vurderes
> negativt at lade være med at efterkomme pligten.

Det negative ligger jo i en fortabelse af rettigheder.

> [...]
> moralsk, etisk, eller retlig vurdering af at en udeladelse er "forkert",
> mener jeg ikke at ordet "pligt" har noget at gøre i situationen.

Det retlige aspekt er jo netop det negative i rettighedsfortabelse.

> Javist, at lade være med at reklamere har *konsekvenser*, men der er
> utallige udeladelser i dagligdagen som også har konsekvenser, uden at
> vi giver os til at aflede "pligter" af det.

Jamen det er vi da ikke uenige i. Det har eksempelivs også konsekvenser at
køre for stærkt på vejen. Det at køre for stærkt er en overtrædelse af
færdselsloven, som du har erklæret dig enig i, at alle der bevæger sig ud i
trafikken har en pligt til at overholde.

Karina

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 22:08

Scripsit "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

> Konsekvensen af at man ikke iagttager sin reklamationspligt i anledning af
> eksempelvis en mangel er, at man fortaber de rettigheder, man måtte have.

Det var en sjusket formulering fra min side. Konsekvenser er ikke i
sig selv nok til en pligt. Hvis jeg ikke går over gaden har det som
konsekvens at jeg er nødt til at forblive på denne side. Det medfører
ikke en pligt til at krydse gaden.

Det bliver først en pligt når en af konsekvenserne af at lade være med
at opfylde den, at andre mennesker (med rette) kan føle at man i en
eller anden forstand har svigtet.

> Det er den moralske side af pligtbegrebet.

Er der andre sider? Den "juridiske side", hvis man kan tale
selvstændigt af sådan en, må bestå i at man bliver straffet eller
mister ret *fordi* loven anser en for at være et dårligt menneske.
Hvis det ikke er begrundelsen er det bare en konsekvens, ikke en
pligt.

> Det negative ligger jo i en fortabelse af rettigheder.

Jamen, de fortabes jo ikke som sådan. De udløber bare helt af sig selv
hvis man ikke udnytter dem i tide.

> Jamen det er vi da ikke uenige i.

Hvordan skelner du så mellem de konsekvenser du kalder "pligter" og
dem du ikke gør?

Det ærger mig at du ikke svarede på mit aviseksempel. Jeg ved at vejen
til helvede er brolagt med analogier, men jeg vil ganske ærligt godt
vide hvor det er den analogi bryder sammen.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-02-03 22:32

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
[klip]>
> Er der andre sider?

Ja, det kan man vel godt sige, der er? Ellers vil alle følger af en
pligtovertrædelse "blot" være en udefinerbar trussel om, at man må brænde i
den evige ild, når man kommer hinsides - altså et moralsk aspekt.

Men overtrædelse af din pligt til at overholde færdselsloven medfører jo som
bekendt - for visse overtrædelsers vedkommende - eksempelivs fængselsstraf

> [...]
> mister ret *fordi* loven anser en for at være et dårligt menneske.
> Hvis det ikke er begrundelsen er det bare en konsekvens, ikke en

Du mister jo retten til at gøre dine indsigelser gældende - det er da en
rettighedsfortabelse i den forstand, jeg opfatter begrebet.

> Det ærger mig at du ikke svarede på mit aviseksempel.

Jamen jeg vil gerne give mit besyv med på vejen omkring dit udmærkede
aviseksempel.

> Jeg ved at vejen
> til helvede er brolagt med analogier, men jeg vil ganske ærligt godt
> vide hvor det er den analogi bryder sammen.

Efter min opfattelse knækker filmen der, hvor du sætter et helt automatisk
lighedstegn mellem faktiske konsekvenser og retlige konsekvenser i
betydningen "retsfølger".

I aviseksemplet har du rent faktisk fortabt muligheden for at få fat i
avisen fra i dag, men du har ikke mistet retten til at købe den, hvis en
kiosk, der endnu ikke har lukket, stadig har den.

For så vidt angår muligheden for at gøre en eventuel mangelsindsigelse
gældende, så er den retligt fortabt, når du har forholdt dig passiv i en vis
tid efter konstateringen af manglen. Du er dermed ikke faktisk afskåret fra
at fremsende en indsigelse til din modpart, den vil bare ikke have nogen
retlig betydning.

Det ovenfor nævnte illustrerer også, at retsfølgen af reklamationspligten
indtræder, /uanset/ om du har besluttet dig for at gøre din
mangelsindsigelse gældende, for hvis du overvejer det for længe, så er
retten fortabt.

Dermed kan jeg ikke - ud fra din egen definition af begrebet pligt - se, at
der ikke er tale om en negativ vurdering forbundet med den manglende
reklamation.

Karina

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 23:31

> [...]

> bekendt - for visse overtrædelsers vedkommende - eksempelivs fængselsstraf

Javist - men det er *fordi* lovgiver opfatter det som moralsk
mindreværdigt af mig at lade være med at at overholde loven.

Det er ikke nok for at der er en pligt at udeladelsen har en eller
anden konsekvens. Konsekvensen skal skyldes en moralsk vurdering af
udeladelsen: at dem der har bestemt at konsekvensen skal være der,
mener at udeladelsen i sig selv er uønsket adfærd og derfor mener at
det er rimeligt at pålægge mig en byrde fordi jeg har udeladt.

Et konkret (og sandfærdigt) eksempel: Den amerikanske datalog Donald
E. Knuth har sin egen måde at konsturere fejlfri programmer: Han
offentliggør en kladde på internettet og udlover en dusør på 2,56
dollar til enhver der først opdager en fejl. Det virker hovedsagelig
fordi Knuth uden sammenligning er den mest berømte og respekterede
nulevende datalog i verden, så der er betydelig prestige i at fange
netop ham i en smutter. For nogen år siden faldt jeg tilfældigvis over
tre fejl i et af hans programmer. Jeg sendte ham et brev med
beskrivelse af dem, og nogen måneder efter svarede han vedlagt en
egenhændigt udfyldt check på $7,68.

Med den check i hånden havde jeg juridisk ret til at gå til en
amerikansk bank og få udbetalt 7 dollar og 68 cents. Det traf sig så
heldigt at jeg netop skulle til USA kort efter - men alligevel tog jeg
ikke min check med; jeg købte en skifteramme og hængte checken op på
mit kontor i stedet for, så alle kan se hvor cool jeg er.

I den tid der er gået siden er checken sikkert blevet for gammel til
at blive indløst - jeg kender ikke amerikansk praksis, men i Danmark
forældes checks efter 20 dage. Det vil sige at på et eller andet
tidspunkt har jeg fortabt min ret til at få de 7 dollar og 68 cents
udbetalt i kontanter.

Alligevel mener jeg ikke at jeg nogensinde eller på nogen måde har
haft "pligt" til at indløse den check. Det har haft nogen konsekvenser
at lade være, men de konsekvenser skylder ikke at nogen mener at jeg
"burde" have givet slip på mit trofæ - de skyldes blot at systemet
tager hensyn til at Knuth skal kunne have et overblik over hvor mange
penge der pludselig kan gå hen og blive trukket på hans konto, idet
det nok kun er ganske få procent af de checks han skriver der ikke
ender i en skifteramme et eller andet sted. Og eftersom det ikke er
nogen moralsk vurdering indblandet i konsekvenserne, har der efter min
mening ikke været nogen pligt.

> Du mister jo retten til at gøre dine indsigelser gældende - det er da en
> rettighedsfortabelse i den forstand, jeg opfatter begrebet.

Ja, men den skyldes ikke en værdidom over min opførsel, og derfor kan
den efter min mening ikke bruges til at statuere en pligt.

> Efter min opfattelse knækker filmen der, hvor du sætter et helt automatisk
> lighedstegn mellem faktiske konsekvenser og retlige konsekvenser i
> betydningen "retsfølger".

OK. Hvad så med ovenfor - der er en retsfølge. Eller vi kan også tage
følgende:

Tillykke, du har vundet! Jeg, Henning Makholm, lover hermed at
udbetale dig, Karina Ukendtefternavn, 50 kr hvis du møder op på mit
kontor på Universitetsparken 1 i København i morgen torsdag mellem
klokken 17 og klokken 22. (Der er lige nogen praktiske problemer
med at være sikker på at du er dig, men dem kan vi ordne i email i
forvejen hvis du vil gøre din ret gældende).

Vil du mene at mit tilbud giver dig "pligt" til at stille på mit
kontor? Hvis du ikke opfylder pligten, fortaber du jo retten til de 50
kr. Og det kan jo meget vel være at du vælger det, hvis du fx bor på
Fyn og ikke ellers lige har noget ærinde i København.

> For så vidt angår muligheden for at gøre en eventuel mangelsindsigelse
> gældende, så er den retligt fortabt, når du har forholdt dig passiv i en vis
> tid efter konstateringen af manglen.

Det er vi enige om.

> Det ovenfor nævnte illustrerer også, at retsfølgen af reklamationspligten
> indtræder, /uanset/ om du har besluttet dig for at gøre din
> mangelsindsigelse gældende,

Det er vi også enige om. Vi er bare ikke enige om at dén situation
meningsfuldt kan beskrives ved begrebet "pligt".

> Dermed kan jeg ikke - ud fra din egen definition af begrebet pligt - se, at
> der ikke er tale om en negativ vurdering forbundet med den manglende
> reklamation.

Jo, for der er ikke tale om en *værdidom*. Retsfølgen *er* der bare,
og den er der uafhængigt af om lovgiver (eller andre) mener at jeg er
en god dreng eller en skidt knægt ved at forholde mig passiv. I
særdeleshed er den der ikke fordi lovgiver hellere ser at jeg gør min
ret gældende end at jeg forholder mig passiv. Tværtimod er lovgivers
synspunkt at det ene udfald kan være lige så godt som det andet. Og
set fra sælgers synspunkt er det faktisk *mere* ønskværdigt at jeg
lader ham være i fred.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-02-03 00:45

> [...]
> ret gældende end at jeg forholder mig passiv. Tværtimod er lovgivers
> synspunkt at det ene udfald kan være lige så godt som det andet.
Hvor har du det fra?

Mvh.
Jacob

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-02-03 00:48

Scripsit "jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com>

> Hvor har du det fra?

Det har jeg selv udtænkt. Mener du at lovgivers motivation har været
anderledes, hører jeg gerne din teori.

--
Henning Makholm "Khanivore is climbing out of its life-support pod."

Fra : Thomas W.

Dato : 20-02-03 08:24

> Scripsit "jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com>

> Det har jeg selv udtænkt. Mener du at lovgivers motivation har været
> anderledes, hører jeg gerne din teori.

Aha.
Har du kigget i facitlisten? Forarbejderne?

/Thomas W.

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-02-03 14:39

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
[klip]

Jeg har en hel del kommentarer, jeg gerne vil knytte til dit lange indlæg.

Desværre tillader tiden det ikke nu - formentlig ikke de næste par dage
(eller tre). Jeg vil dog - som nævnt - meget gerne vende tilbage med nogle
(afsluttende) kommentarer.

Dette lige til orientering

Karina

Fra : N/A

Dato : 20-02-03 19:40

Fra : Peter G C

Dato : 20-02-03 19:40

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i
3e54da9a$0$24679$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

[klip]

> Desværre tillader tiden det ikke nu - formentlig ikke de næste par
> dage (eller tre). Jeg vil dog - som nævnt - meget gerne vende tilbage
> med nogle (afsluttende) kommentarer.

Din anmodning om udsættelse kommer noget sent. Men sagen er udsat på replik

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : N/A

Dato : 20-02-03 22:04

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-02-03 22:04

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i

> Din anmodning om udsættelse kommer noget sent.

Tja, nu er fristen ihvertfald udløbet. Jeg beholder mine 50 kr.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-03 15:03

> [...]

> Og det såtr jo klart og tydeligt i lovparagraffen, endda mere klart
> end de forklaringer der er fremført her.

Du har set lyset.

> Men hvorfor juristerne har valgt at bruge ordet pligt om en handling
> som reelt er valgfri, det forstår jeg ikke.

For djævlen da!

En reklamation er kun aktuel, hvis man vil gøre misligholdelse gældende!!! I
teori og praksis er der jo ikke noget problem, når kreditor *IKKE* vil gøre
misligholdelsen gældende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 16:18

> [...]

> gældende!!! I teori og praksis er der jo ikke noget problem, når
> kreditor *IKKE* vil gøre misligholdelsen gældende.

Netop derfor er det et problem at du og andre insisterer på at kalde
det en pligt, når det ikke er det. Det er ikke nogen pligt når man må
selv om om man gør det, og når eneste konsekvens af at man ikke gør
det er at det ikke bliver gjort.

--
Henning Makholm "Joyce! May! Wayne! Carol! Majored!"

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-03 16:48

[klip]

> [...]
> det en pligt, når det ikke er det. Det er ikke nogen pligt når man må
> selv om om man gør det, og når eneste konsekvens af at man ikke gør

Der er ikke noget problem.

Slut herfra. Jeg henviser i øvrigt til samtlige mine indlæg om emnet

/Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-02-03 16:59

KLIP

> Slut herfra. Jeg henviser i øvrigt til samtlige mine indlæg om emnet

..... det er mere vådt under vandet, end når det regner...

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-03 17:04

> [...]

> det en pligt, når det ikke er det. Det er ikke nogen pligt når man må
> selv om om man gør det, og når eneste konsekvens af at man ikke gør

Hvem skal jeg spørge på uni, synes du?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Fly Christensen

Dato : 20-02-03 18:02

On Wed, 19 Feb 2003 17:03:53 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
>
>[klip]

>Hvem skal jeg spørge på uni, synes du?

Er en fejl ej en fejl, hvis mange begår den?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-02-03 01:33

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Hvis du ikke iagttager en pligt, medfører det en sanktion. Sanktionen er i
>dette tilfælde at du ikke kan gøre misligholdelsen gældende.

Du har lige beskrevet en _forudsaetning_ for at goere
misligholdelsen gaeldende.

At man af en eller anden grund frivilligt afstaar fra at goere
misligholdelsen gaeldende, kan vanskeligt kaldes en sanktion.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-02-03 08:18

On 19/02/03 1:32, in article 3e52d0b5$0$135$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]

> At man af en eller anden grund frivilligt afstaar fra at goere
> misligholdelsen gaeldende, kan vanskeligt kaldes en sanktion.

Du har ret i at man dårligt kan tale om sanktioner inden for civilrettens
område (måske bortset fra konventionalbod), men det var nu også et forsøg på
at beskrive det mere pædagogisk.

Men jeg tror at din forkerte opfattelse af ordet, bunder i at du netop ikke
tænker på, hvad det er for et retsområde vi bevæger os på. Hvis man skal
bruge din opfattelse af ordet, så er det slet ikke anvendeligt inden for
obligationsretten:
- købers betalingspligt er fx. heller ikke en pligt, men kun en forudsætning
for at han får salgsgenstanden
- den loyale oplysningspligt er heller ikke en pligt, men kun en
forudsætning for at undgå evt. Erstatningsansvar
- skadelidtes tabsbegrænsningspligt er heller ikke en pligt, men kun en
forudsætning for at få fuld erstatning.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 13:00

Scripsit Kristian Storgaard <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk>

> - købers betalingspligt er fx. heller ikke en pligt, men kun en forudsætning
> for at han får salgsgenstanden

Nej, det er en ægte pligt. Hvis først aftalen er indgået, kan køber
ikke længere beslutte sig for at være ligeglad med salgsgenstanden og
lade være med at betale. Sælger kan med retssystemets hjælp
gennemtvinge betalingen, uanset om køber længere selv synes han har
brug for salgsgenstanden.

> - den loyale oplysningspligt er heller ikke en pligt, men kun en
> forudsætning for at undgå evt. Erstatningsansvar

Det vil sige at tilsidesættelse af pligten medfører positive sanktioner.

Mener du også man har en "venstresvingspligt" når man er på vej ned ad
Valby Bakke og kommer til Pile Alle. Hvis man ikke opfylder pligten,
kommer man jo ikke til Frederiksbergcenteret!

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Jonas Hansen

Dato : 19-02-03 00:44

> [...]

> Det er relativt nemt (i let forenklet form):
>
> Køber har pligt at reklamere over misligholdelse som han vil gøre gældende

Og endnu mere forenklet (og bestemt ikke særlig juridisk):
Når der står ordet 'skal' i loven, så har du en pligt. 'Skal' og 'pligt' kan
vi vel godt sige (i hvert fald i juridisk sammenhæng) er synonymer.
Hvis du kigger i det citerede lovtekst står 'skal' sådan set der hvor
"fagfolkene" mener du har en pligt ;)

Mvh
Jonas

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 01:25

Scripsit "Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk>

> Hvis du kigger i det citerede lovtekst står 'skal' sådan set der hvor
> "fagfolkene" mener du har en pligt ;)

Men idet det er en "pligt" man ganske må selv om om man vil opfylde,
er ordet hermed blevet meningsløst.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Jonas Hansen

Dato : 19-02-03 10:14

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:
> Men idet det er en "pligt" man ganske må selv om om man vil opfylde,
> er ordet hermed blevet meningsløst.

Jamen du må netop _ikke_ ganske selv om det. Du '... skal ... give ...
meddelelse (=reklamere) ...' såfremt du ønsker at gøre din
misligholdelsesbeføjelser gældende (i det konkrete tilfælde ved mangel).
Hvad du så har RET til er en række beføjelser, bla. hæve, omlevering osv
under nærmere betingelser osv.

Mvh
Jonas

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 12:56

Scripsit "Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk>

> Jamen du må netop _ikke_ ganske selv om det.

Jo, det må jeg. Det står mig fuldstændig frit for at blæse på fejlen
og lade reklamation være reklamation.

> Du '... skal ... give ... meddelelse (=reklamere) ...' såfremt du
> ønsker at gøre din misligholdelsesbeføjelser gældende

"Såfremt jeg ønsker bla bla bla" udtrykker netop at jeg selv kan
vælge.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Jonas Hansen

Dato : 19-02-03 14:56

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yah1y244h7s.fsf@tyr.diku.dk...
> Scripsit "Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk>

> Jo, det må jeg. Det står mig fuldstændig frit for at blæse på fejlen
> og lade reklamation være reklamation.

Du skal sondre; der er en beføjelse, som er en ret, og så er der en
reklamation, en pligt, der er 'sanktioneret' med bortfald af din ret.
Du kan også se på det på en lidt anden måde. En pligt modsvares af en ret.
Sælgeren har _ret_ til at få at vide såfremt han bliver mødt med en
retshandel (som f.eks. krav om omlevering osv.), netop din 'pligt' til at
reklamere.
Dette er selvfølgelig ikke en udtømmende juridisk forklaring på begreberne
og problemerne, men mit ydmyge forsøg på pædagogik.

> "Såfremt jeg ønsker bla bla bla" udtrykker netop at jeg selv kan
> vælge.

Ja selvfølgelig kan du selv vælge om du vil gøre brug af dine
_misligholdelsesbeføjelser_.
Men det ændrer ikke ved noget af det jeg fremførte.

Herfra kan vi vist fortsætte i ring.

Mvh
Jonas

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 16:13

Scripsit "Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk>

> Ja selvfølgelig kan du selv vælge om du vil gøre brug af dine
> _misligholdelsesbeføjelser_.

Hvorfor bliver du så ved med at beskrive det som om jeg har pligt til
det?

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."

Fra : Jonas Hansen

Dato : 19-02-03 16:23

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yahznosb8x7.fsf@tyr.diku.dk...
> Scripsit "Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk>

> Hvorfor bliver du så ved med at beskrive det som om jeg har pligt til
> det?

Svaret på det ligger i det afsnit du klippede ud. Sondringen mellem din ret
og pligt. Du har selvfølgelig frihed til at vælge om du vil gøre brug af din
ret (til at hæve, omlevere osv.).

Mvh
Jonas

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 16:31

> [...]

> og pligt. Du har selvfølgelig frihed til at vælge om du vil gøre brug af din

Hvorfor bliver du så ved med at beskrive den frihed som en "pligt" til
at gøre brug af min ret?

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Jonas Hansen

Dato : 19-02-03 20:22

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Hvorfor bliver du så ved med at beskrive den frihed som en "pligt" til
> at gøre brug af min ret?

Fordi din ret ikke er en pligt. Hvis du ikke 'udnytter' din ret er der intet
problem.

Mener du således at såfremt en pligt opstår på grund af et eller andet frit
valg du har, kan det ikke være en pligt ?

Politikens nudansk ordbog:
"pligt [Zplegt] subst. -en, -er, -erne
1. noget man skal gøre el. føler man bør gøre enten fordi det er ens
arbejde, el. fordi moralen el. loven påbyder én at gøre det- "

For at kigge på ordlyden angående det at reklamere (=protestere):
§ 81 "... skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid,
efter at køberen har opdaget mangelen...."

Når nu lovgiver bruger ordet 'skal' om noget du påbydes at gøre er det vel
en pligt?

Men han er nok også bare en ond blærerøv eller med et andet ord: jurist.

Mvh
Jonas

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-03 20:44

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du således at såfremt en pligt opstår på grund af et eller andet
frit
> valg du har, kan det ikke være en pligt ?

Sludder. Det der menes er, at det er først når man har truffet det frie valg
pligten opstår.!! Før dette tidspunkt er der ingen pligt, men derimod et
frit valg.

PH

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-03 20:47

Rettelse: Når jeg skriver "truffet det frie valg" forudsættes det at valget
bliver at reklamere.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 20:51

Scripsit "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk>

> Sludder. Det der menes er, at det er først når man har truffet det frie valg
> pligten opstår.!!

Selv da opstår der jo ikke nogen pligt - for man er stadig fri til at
ændre mening.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-03 20:55

> Scripsit "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk>

> Selv da opstår der jo ikke nogen pligt - for man er stadig fri til at
> ændre mening.

Ja. Det var lidt utydeligt. Med "truffet" forudsatte jeg at man reklamerede.

PH

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 20:45

Scripsit "Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk>

> Fordi din ret ikke er en pligt. Hvis du ikke 'udnytter' din ret er der intet
> problem.

Ok. Hvorfor bliver du så ved med at insistere på at der er en pligt
indblandet?

> Mener du således at såfremt en pligt opstår på grund af et eller andet frit
> valg du har, kan det ikke være en pligt ?

Jeg mener at der slet ikke opstår nogen pligt. Jeg har et frit valg
lige til det øjeblik hvor jeg faktisk reklamerer, eller fristen
udløber. I dét øjeblik, og først da, er mit frie valg forsvundet. Og
det skyldes ikke nogen pligt, men blot det at jeg ikke kan ændre på
fortiden.

> Politikens nudansk ordbog:
> "pligt [Zplegt] subst. -en, -er, -erne
> 1. noget man skal gøre el. føler man bør gøre enten fordi det er ens
> arbejde, el. fordi moralen el. loven påbyder én at gøre det- "

Netop, og det er der ikke tale om her. Hverken moralen eller loven
påbyder mig på noget tidspunkt at reklamere. Det er mit helt eget
valg. Og selv *efter* jeg evt har besluttet mig til at reklamere, har
jeg ikke nogen pligt til det, idet jeg har fuldstændig fri og uhindret
adgang til at *lade være* med at gøre som jeg har besluttet.

En pligt drejer sig altid om at moral eller lov fordrer at jeg skal
gøre noget *selvom jeg ikke selv vil*. Hvis pligten kun eksisterer så
længe jeg selv har lyst til at gøre det pligten "påbyder" mig, kan jeg
ikke se hvordan ordet "pligt" overhovedet er relevant for situationen.

> Når nu lovgiver bruger ordet 'skal' om noget du påbydes at gøre er det vel
> en pligt?

Ikke nødvendigvis. I den sætning udtrykker "skal" tydeligvis kun en
betingelse, ikke et påbud. Præcis samme ord bliver brugt i fx
retsplejelovens §586 (som er en temmelig tilfældig paragraf, mest
udvalgt fordi den er forholdsvis kort):

§586. Kære skal ske inden 4 uger efter, at forretningen er foretaget, eller,
hvis forretningen ikke foretages, inden 4 uger efter den afgørelse, som
kæres, jf. §219.

Når nu lovgiver bruger ordet "skal", er det vel en pligt til at kære?

Hvis du ikke mener det (hvilket jeg egentlig ikke går ud fra), vil du
så ikke nok forklare hvorfor i alverden du mener at det ene "skal"
indstifter en pligt, mens det andet ikke gør?

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-03 20:51

> [...]
> så ikke nok forklare hvorfor i alverden du mener at det ene "skal"
> indstifter en pligt, mens det andet ikke gør?

Hovedet på sømmet!! Men husk: Disse "strammere" udi pligtologien er hårde.
De finder nok en eller anden forklaring på dette paradoks!!

PH

Fra : Jonas Hansen

Dato : 19-02-03 21:28

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yahwujw2gxh.fsf@pc-043.diku.dk...
> Scripsit "Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk>

<KLIP>

> Ok. Hvorfor bliver du så ved med at insistere på at der er en pligt
> indblandet?

Fordi det mener jeg der er.

> [...]
> udløber. I dét øjeblik, og først da, er mit frie valg forsvundet. Og
> det skyldes ikke nogen pligt, men blot det at jeg ikke kan ændre på

Dette bygger tydeligvis på en eller anden misforståelse af lovens systematik
på dette område.
Det frie valg du har er angående din ret til misligholdelsesbeføjelser såsom
at hæve, omlevering osv.
Du har ikke frit valg til at reklamere (i betydningen 'at fortælle' eller
'protestere') så og sige. Det skal du når du gør din ret gældende. Der
følger så og sige nogle "forpligtelser" med at gøre din ret gældende ellers
bortfalder den.
Grunden til at det ikke er en betingelse er vel at det ikke er grundlag for
din 'ret', men derimod en pligt der "følger med" og som overtrådt medfører
bortfald af retten.

> [...]
> længe jeg selv har lyst til at gøre det pligten "påbyder" mig, kan jeg
> ikke se hvordan ordet "pligt" overhovedet er relevant for situationen.

Næ, men heller ikke udelukket. Det var lige så meget en hentydning til hele
retorikken.

<KLIP et flot eksempel med en anden betydning af ordet 'skal'>

> Når nu lovgiver bruger ordet "skal", er det vel en pligt til at kære?

Ordet 'skal' kan bruges i flere forskellige betydninger.

> Hvis du ikke mener det (hvilket jeg egentlig ikke går ud fra), vil du
> så ikke nok forklare hvorfor i alverden du mener at det ene "skal"
> indstifter en pligt, mens det andet ikke gør?

Fordi jeg tilfældigvis er af den overbevisning at der faktisk er en slags
pligt i det at reklamere (nemlig pga. systematikken nævnt ovenfor). En pligt
indført med hensyn til sælger.

Mvh
Jonas

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 21:49

Scripsit "Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk>
> Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev i en

> Fordi det mener jeg der er.

Jeg kan ikke indse hvordan du *både* kan være enig i at man helt selv
må om hvorvidt man reklamerer [1], *og* stadig kan mene at der er en
pligt til det. I min forståelse af ordene er de to udsagn indbyrdes
modstridende - en pligt betyder jo *netop* at man *ikke* selv kan
bestemme.

[1] Det er ikke helt eksakt citeret, ret mig hvis du mener ordlyden
fordrejer dit udsagn.

> Dette bygger tydeligvis på en eller anden misforståelse af lovens systematik
> på dette område.

Jeg tror vi alle er enige om hvad loven medfører i praksis. Jeg tror
også vi alle er enige om hvorfor lovens formuleringer medfører de
konsekvenser i praksis som de gør.

> Det frie valg du har er angående din ret til misligholdelsesbeføjelser såsom
> at hæve, omlevering osv.

Mener du dermed at jeg har frit valg *mellem* de forskellige
mislighedsbeføjelser, men ikke har ret til at vælge "ingen af dem, jeg
er glad som det er nu"?

> Du har ikke frit valg til at reklamere (i betydningen 'at fortælle' eller
> 'protestere') så og sige. Det skal du når du gør din ret gældende.

Øh, ja, det er jo det der ligger i begrebet. Det er jo logisk umuligt
at gøre sin ret gældende uden at reklamere. Ellers har man den bare
uden at fortælle resten af verden om den, og en "ret" er altid noget
der foregår i samspillet mellem (mindst) to subjekter.

> Der følger så og sige nogle "forpligtelser" med at gøre din ret
> gældende ellers bortfalder den.

Jamen,

1. *Indtil* jeg gør min ret gældende har jeg, som jeg tror du var
enig i, frit valg. Det må også være betydningen af den sætning jeg
lige har citeret: Indtil jeg gør min ret gældende har
"forpligtelserne" ikke haft noget at følge med. Derfor ikke nogen
pligt i dette tidsrum.

2. Når jeg *har* gjort min ret gældende, er den pligt du snakker om
allerede opfyldt, og dermed meningsløs eller i det mindste
uinteressant.

3. Det eneste tidsrum der er tilbage er de få sekunder hvor jeg står
i forretningen og er ved at udtale ordene "Denne her dims mangler
en dingenot. Jeg vil gerne have den byttet"? Mener du virkelig at
det er relevant at tale om en pligt i de få sekunder? Og hvad er
det så en pligt *til*? At færdiggøre den sætning jeg er i gang
med?

> Ordet 'skal' kan bruges i flere forskellige betydninger.

Lige netop. Og min pointe er at i den pågældende købelovsbestemmelse
kan betydningen ikke være en pligt. Betydningen er der blot at "skal"
angiver den fremgangsmåde der - hvis den bliver fulgt - fører til at
kunden bagefter kan støtte ret på manglen. Den etablerer ikke noget
moralsk eller etisk krav om at fremgangsmåden bliver fulgt. Og derfor
er der ikke tale om nogen "pligt".

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-03 22:23

> [...]
> det er relevant at tale om en pligt i de få sekunder? Og hvad er
> det så en pligt *til*? At færdiggøre den sætning jeg er i gang

Her er vi, mener jeg ved sagens kerne. Sålænge der er mulighed for
tilbagekaldelse af reklamationen som jo er et påbud, kan man dårligt tale om
en pligt.
Det er derfor i det splitsekund der fra modtageren læser/hører reklamationen
til man kan sige den er kommet til kundskab, at pligten består.
Går man helt tæt på kan man sige at, pligten således både eksisterer og
aldrig har eksisteret, på samme måde som at sige at klokken både er 2400 og
0000 på samme tid.

Det der forvirrer Strammerne indenfor pligtologien, er at kbl nævner denne
pligt. De kan nemlig slet ikke forestille sig at lovgiver her har lavet en
lapsus, eller opfattet det fra en mere pragmatisk synsvinkel eller mest
sandsynligt aldrig har tænkt nærmere over dette.

PH

Fra : Jonas Hansen

Dato : 19-02-03 22:49

> [...]
> bestemme.
>
> [1] Det er ikke helt eksakt citeret, ret mig hvis du mener ordlyden

Ja det mener jeg tildels at det gør. Jer ser nemlig "retten" og
reklamationen som to forskellige retshandlinger.

Jeg vil prøve at forklare hvorledes jeg ser opbygningen af dette system.

Hvis sælger synder og leverer en mangelfuld vare får du en (eller flere)
misligholdelsesbeføjelser. En ret. En ret til at kræve købets tilbagegang
til eksempel.
Med denne ret følger en pligt. Pligten at gøre opmærksom på at du har denne
ret og hvordan du i øvrigt har tænkt dig at bruge den. Dette ser jeg som
"reklamationen".
HVIS du ikke opfylder denne pligt bortfalder din ret.

Derfor når du siger at "jeg jo bare kan lade fejl være fejl og så ellers
tage til flyshow" så opfylder du ikke din pligt og "konsekvensen" er at din
ret bortfalder.

Jeg må indrømme at denne opfattelse ikke stammer fra nogen lærebog og kan
juridisk være ukorrekt men sådan ser jeg systemet (indtil videre i hvert
fald).

Derfor giver det mening at kalde det en pligt.

Men nu kan du sikkert sagtens finde masser eksempler med lignende systematik
hvor det ikke lige forholder sig sådan. Til det må det så være som det
typisk er med sprog: en undtagelse i en lang række af undtagelser.

> Jeg tror vi alle er enige om hvad loven medfører i praksis. Jeg tror
> også vi alle er enige om hvorfor lovens formuleringer medfører de
> konsekvenser i praksis som de gør.

Ja det er jeg ikke i tvivl om du kender til. Det jeg mente var angående
ovennævnte opfattelse af systemet.

> Mener du dermed at jeg har frit valg *mellem* de forskellige
> mislighedsbeføjelser, men ikke har ret til at vælge "ingen af dem, jeg
> er glad som det er nu"?

Se ovenfor angående "ingen af dem".

> [...]
> uden at fortælle resten af verden om den, og en "ret" er altid noget
> der foregår i samspillet mellem (mindst) to subjekter.

Hmmm, det afhænger selvfølgelig lidt af betydningen af ordet "reklamation",
men jeg mener der ligger mere i det at reklamere end de faktiske ord man
bruger for at gøre sin ret gældende. Det er en pligt du har overfor sælgeren
at fortælle konkret at der er en mangel, samt at du ønsker at gøre den
gældende og hvordan. Du kan ikke bare forvente at du kan lægge
salgsgenstanden på disken og så ordner det sig. Selvom du har ret til at få
salgsgenstanden ombyttet, er det en pligt for dig at informere sælger
nærmere ellers bortfalder din ret.

> [...]
> lige har citeret: Indtil jeg gør min ret gældende har
> "forpligtelserne" ikke haft noget at følge med. Derfor ikke nogen

Umiddelbart nej, men det kan jo være det kommer :)

> 2. Når jeg *har* gjort min ret gældende, er den pligt du snakker om
> allerede opfyldt, og dermed meningsløs eller i det mindste
> uinteressant.

Jamen den er også bortfaldet hvis du ikke "siger" det til sælgeren.

> [...]
> en dingenot. Jeg vil gerne have den byttet"? Mener du virkelig at
> det er relevant at tale om en pligt i de få sekunder?

Hvis jeg mener det er relevant, ville du så medgive at der var/er en pligt?
Det kan muligvis således bare være tale om juridiske spidsfindigheder :)[2]

> Og hvad er det så en pligt *til*? At færdiggøre den sætning jeg er i gang
med?

Du har pligt til at give sælgeren meddelelse om den ret du har tænkt dig at
gøre brug af. Dette vil jo nok indebære at du færdiggøre din sætning.

> [...]
> angiver den fremgangsmåde der - hvis den bliver fulgt - fører til at
> kunden bagefter kan støtte ret på manglen.
^^^^^^
Jeg mener klart ikke der kan være tale om at reklamation er en betingelse
for at gøre sin ret gældende.

> Den etablerer ikke noget moralsk eller etisk krav om at fremgangsmåden
bliver fulgt. Og derfor
> er der ikke tale om nogen "pligt".

Jeg synes nu det er meget moralsk korrekt at gøre sælgeren klar over hvad
man har tænkt sig at kræve af ham, men det er næppe min holdning der gør det
til en pligt.

[2] Ja eller muligvis en eller anden professors harme over lægfolks
"misbrug" af ordet reklamationsret der affødte det der med pligt som en
slags overkompensation, men det gider vi slet ikke tænke på :)

Mvh
Jonas

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-02-03 00:08

> [...]

> misligholdelsesbeføjelser. En ret. En ret til at kræve købets tilbagegang

Tjek.

> Med denne ret følger en pligt. Pligten at gøre opmærksom på at du har denne
> ret og hvordan du i øvrigt har tænkt dig at bruge den. Dette ser jeg som
> "reklamationen".

Det mener jeg ikke. Det ville jo indebære at man har pligt til at
udnytte retten, hvilket vi er enige om at man ikke har.

Hvad ville der gå galt hvis du ikke arbejdede med dette pligtbegreb?

Jeg ville stadig have en ret til (inden for visse frister) fx at kræve
købets tilbagegang. Hvis jeg ingenting gør, er alle glade. Sælger er
glad, for idet jeg ingenting gør, har jeg jo ikke faktisk udført
handlingen "kræve købets tilbagegang", så når jeg ikke stiller nogen
krav har han ingen pligt. Modsat: Hvis jeg - stadig uden at tænke på
pligt - udnytter min ret til at udføre handlingen "kræve købets
tilbagegang", indebærer selve den handling jo at jeg forklarer sælger
hvad det er jeg kræver og hvorfor. Det er indbygget i begrebet
"kræve", og forudsætter ikke at jeg har nogen speciel pligt til at
gøre det.

> HVIS du ikke opfylder denne pligt bortfalder din ret.

Det ser stadig ud som om din argumentation går efter skemaet:

Jeg har en ret til at gøre X, men med den ret følger også en
pligt til at gøre X. For hvis jeg ikke gør X, bortfalder min
ret til at gøre X.

Det skema virker på mig temmelig meningstomt uanset hvad man sætter
ind på X's plads. Men *hvis* man godtager det, bør samme skema da
virke uanset hvad man sætter ind for X, blot den eneste præmis "Jeg
har en ret til at gøre X" er sand.

> Men nu kan du sikkert sagtens finde masser eksempler med lignende systematik
> hvor det ikke lige forholder sig sådan. Til det må det så være som det
> typisk er med sprog: en undtagelse i en lang række af undtagelser.

Jeg mener bare ikke at der er nogen hverken logisk eller
begrebsmæssig grund til at have en undtagelse her.

> [...]
> at fortælle konkret at der er en mangel, samt at du ønsker at gøre den

Men det er jo ved at "fortælle konkret at der er en mangel, samt at
jeg ønsker at gøre den gældende og hvordan" der ligger i "gøre sin
mangelbeføjelse gældende". Det er jo netop det der adskiller
situationen hvor man bare *har* en mangelbeføjelse fra den situation
hvor man også har gjort den gældende over for sælger.

Man har da ikke behov for at indføre et "pligt"-begreb udelukkende for
at pointere at hvis man har en ret til at forlange noget af en
modpart, kan man ikke forvente at modparten opfylder det før man rent
faktisk har forlangt det overfor ham.

> Du kan ikke bare forvente at du kan lægge salgsgenstanden på disken
> og så ordner det sig.

Netop. Men ved bare at gøre det har jeg jo heller *ikke* udført
handlingen "kræve købets tilbagegang". Den handling jeg har ret til at
udføre, er ikke en handling der består i at lægge salgsgenstanden på
disken, men en handling der består i at kommunikere mit ønske om at
gøre mangelbeføjelsen gældende.

> Selvom du har ret til at få salgsgenstanden ombyttet, er det en
> pligt for dig at informere sælger nærmere ellers bortfalder din ret.

Jeg har først ret til ombytning når jeg har krævet ombytning. Den ret
jeg har før jeg kræver er kun en ret til at kræve.

> Jamen den er også bortfaldet hvis du ikke "siger" det til sælgeren.

Så længe jeg ikke har sagt noget til sælgeren er vi ikke i situation
2. Situation 2 er først når jeg *har* gjort retten gældende = givet
meddelelse til sælger om at jeg har en ret som jeg vil udnytte.

> Hvis jeg mener det er relevant, ville du så medgive at der var/er en pligt?

Hvis du mener det er relevant, vil jeg spørge videre om hvordan kan
observationelt kan skelne to sekunder med pligt fra to sekunder uden
pligt. Hvis man ikke kan se forskel, udryddes "pligten" af Occam.

> Jeg mener klart ikke der kan være tale om at reklamation er en betingelse
> for at gøre sin ret gældende.

Det forstår jeg ikke. Reklamation *er* jo den handling hvormed man gør
sin ret gældende.

> Jeg synes nu det er meget moralsk korrekt at gøre sælgeren klar over hvad
> man har tænkt sig at kræve af ham,

Mere korrekt end bare at lade stå til og leve med fejlen?

Jeg har vist skrevet ovenfor at "gøre sælgeren klar over hvad man
kræver" og "kræve det" er én og samme handling. Talehandlinger har
det med at være logisk forvirrende.

> [2] Ja eller muligvis en eller anden professors harme over lægfolks
> "misbrug" af ordet reklamationsret der affødte det der med pligt som en
> slags overkompensation,

Det er nok den bedste forklaring.

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Fra : bem

Dato : 20-02-03 00:15

Henning Makholm wrote:

> [...]
> ind på X's plads. Men *hvis* man godtager det, bør samme skema da
> virke uanset hvad man sætter ind for X, blot den eneste præmis "Jeg

Jeg har ret til at tjene penge (X). Hvis jeg tjener penge, har jeg *pligt*
til at betale skat. Men det står mig frit for ikke at tjene penge, og dermed
bortfalder også min pligt til at betale skat, og derfor er der ikke tale om
at jeg har skattepligt.
Analogi?

/Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-02-03 00:17

Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>

> [...]
> bortfalder også min pligt til at betale skat, og derfor er der ikke tale om

Nej, du udskifter X skiftevis med "tjene penge" og "betale skat".
Pointen i mit skema er at det man har ret til og det man får "pligt"
til er akkurat samme handling.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : bem

Dato : 20-02-03 00:22

Henning Makholm wrote:
> [...]
>
> Nej, du udskifter X skiftevis med "tjene penge" og "betale skat".
> Pointen i mit skema er at det man har ret til og det man får "pligt"

Okay, men så er jeg nu uenig i, at dit skema dækker
reklamationsproblematikken. I den problematik vil X jo henholdsvis være"ret
til at kræve omlevering/reparation/nedslag/ophævelse" og "pligt til at
reklamere".

/Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-02-03 00:25

> [...]

> til at kræve omlevering/reparation/nedslag/ophævelse" og "pligt til at

Det er det samme. "Reklamere" er et jo blot andet, kortere, ord for
"kræve omlevering/reparation/nedslag/ophævelse", bortset fra at det
lægger mere fokus på den fysiske handling at fremsætte kravet.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : bem

Dato : 20-02-03 00:41

Henning Makholm wrote:
> [...]
> "kræve omlevering/reparation/nedslag/ophævelse", bortset fra at det
> lægger mere fokus på den fysiske handling at fremsætte kravet.

Loven bruger to vendinger, nemlig "give meddelelse om" og "påberåbe sig en
mangel". Jeg opfatter det sådan, at man skal give sælger meddelelse om
(=reklamere) at man vil "påberåbe sig en mangel". Selve "påberåbelsen" er
fremsættelsen af det efterfølgende krav, nemlig nedslag, ophævelse,
omlevering eller reparation. Derfor mener jeg ikke, at X i dit skema vil
være det samme.
Men jeg forstår nu, at din opfattelse at ordet "reklamere" nødvendigvis må
resultere i dit synspunkt - men som sagt mener jeg ikke at din opfattelse er
den juridsk rigtige - sprogligt kan vel både din og min opfattelse være
rigtige.

/Bo

Fra : bem

Dato : 20-02-03 01:08

bem wrote:
> [...]
> ikke at din opfattelse er den juridsk rigtige - sprogligt kan vel
> både din og min opfattelse være rigtige.

For lige at skære det ud i pap, så også jeg selv forstår det:

Jeg mener, at "reklamationspligt" rettelig burde have heddet
"give-sælgeren-meddelelse-herom-inden-for-rimelig-tid-pligt". Der er vel
ikke noget at sige til, at man valgte at kalde det "reklamationspligt" i
stedet.

/Bo

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-02-03 01:09

> [...]
> "give-sælgeren-meddelelse-herom-inden-for-rimelig-tid-pligt". Der er vel
> ikke noget at sige til, at man valgte at kalde det "reklamationspligt" i

Enig.

Mvh.
Jacob

Fra : Thomas W.

Dato : 20-02-03 08:39

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in message
> "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message

> Enig.

Ditto.
Og har vi sagt andet? Vi (og jeg går ud fra det er os
"pligtologi-strammere", som P. Hansson udtrykker det - og føj for nogle
motiver han skyder "os" i skoene og tone han dermed bringer på bane!) har
gang på gang henvist til den juridiske argumentation og kilder, som man nu
engang gør i juraen, og ikke som Makholm, selv begynde at finde frem til
lovgivers motiver m.v. qua logik. Indtil han får sin forståelse anerkendt
ved en dansk ret, holder jeg mig til den juridisk anerkendte og accepterede
udlægning af "reklamationspligt".
(Jeg gætter på, at han er af den naturvidenskabelige retning?
Matematik-logikken har vi før set herinde og forsøgt anvendt på juraen,
Makholm dog tidligere med udpræget større success. Så meget desto større er
skuffelsen over hans forståelse af reklamationsreglerne.)

/Thomas W.

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-02-03 12:19

> [...]

> lovgivers motiver m.v. qua logik. Indtil han får sin forståelse anerkendt

Hvordan mener du at en ret kan tage stilling til spørgsmålet, når der
ikke er nogen i tråden der er uenige om hvad retstilstanden i enhver
given situation er?

--
Henning Makholm "In my opinion this child doesn't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Jonas Hansen

Dato : 20-02-03 13:19

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Det er det samme.-

Og lige præcis her ligger "problemet". Hele din argumentation bygger på
denne sammenblanding, derfor svarer jeg også hernede i stedet for under
punkter i det tidligere indlæg. Du skal sondre mellem de to ting:
misligholdelsesbeføjelse og reklamation. Derfor holder dit X skema heller
ikke som nævnt i et andet indlæg. Og derfor (synes jeg, og øjensynligt også
andre) giver det mening at tale om en pligt. Pligt som i noget man skal
fordi loven påbyder det.

Mvh
Jonas

Fra : Jonas Hansen

Dato : 20-02-03 13:46

Jonas Hansen <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> skrev:

> Du skal sondre mellem de to ting: misligholdelsesbeføjelse og reklamation.

Jeg sad lige og skimmede bemærkningerne til lovforslaget der indførte
EU-direktivet og faldt over dette afsnit.

"Der stilles ikke krav om, at forbrugeren i forbindelse med, at manglen
påberåbes, skal angive, hvilken beføjelse der gøres gældende. En såkaldt
neutral reklamation er således tilstrækkelig til at afbryde fristen i § 81.
Forbrugeren vil dog være forpligtet til på sælgers forespørgsel at
tilkendegive, hvilken beføjelse han vil gøre gældende."

Det er her tydeligt at reklamation og dine beføjelser ("ret") skal
adskilles. Bemærk især lovgivers brug af ordet 'forpligtet' i forbindelse
med reklamationen.

Men vi kan jo alle bare mødes midtvejs og fremover kalde det
reklamationsfrist ?? :)

Mvh
Jonas

Fra : Peter G C

Dato : 20-02-03 14:07

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men vi kan jo alle bare mødes midtvejs og fremover kalde det
> reklamationsfrist ?? :)

Der er en reklamationsperiode på 2 år.

Reklamationsfristen er afhængig af om der er tale om forbrugerkøb, civilt
køb eller handelskøb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonas Hansen

Dato : 20-02-03 14:14

> [...]
>
> Der er en reklamationsperiode på 2 år.
>
> Reklamationsfristen er afhængig af om der er tale om forbrugerkøb, civilt

Jep selvfølgelig rigtigt (nemlig henholdsvis 'rimelig tid', 'uden ugrundet
ophold' og 'straks').
Det var et dårligt forsøg på en humoristisk afslutning på en lang debat ;).
Undskylder for eventuelle forvirringer.

Mvh
Jonas

Fra : Jonas Hansen

Dato : 20-02-03 14:22

> Jep selvfølgelig rigtigt (nemlig henholdsvis 'rimelig tid', 'uden ugrundet
> ophold' og 'straks').

Medmindre andet er aftalt (men ikke til skade for forbrugeren).

Mvh
Jonas

Fra : Peter Hansson

Dato : 20-02-03 20:08

> [...]
> "pligtologi-strammere", som P. Hansson udtrykker det - og føj for nogle
> motiver han skyder "os" i skoene og tone han dermed bringer på bane!)

Så, så. Det var såmænd bare for at få lidt sjov ind i diskussionen. Den
salgs flueknepperi som disse jurisprudense-diskusssioner ofte fører med sig,
tager såmænd ikke skade af lidt (selv)ironi. Men den tone du bringer på bane
viser med al tydelighed den selvhøjtidelighed i "Strammere" besidder. En
selvhøjtidelighed der ikke ækvivalerer problemstillingens betydning i dansk
jura.

PH

Fra : Thomas W.

Dato : 20-02-03 22:29

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> viser med al tydelighed den selvhøjtidelighed i "Strammere" besidder. En
> selvhøjtidelighed der ikke ækvivalerer problemstillingens betydning i

Det fik du - desværre - ikke tydeliggjort. Tør man anbefale smileys?
Og jeg er hverken strammer eller juridisk selvhøjtidelig. Vi er nok til
gengæld nogle stykker der er frustrerede over den mur af
uigennemtrængelighed vi stødte på, med juridiske argumenter.
Flueknepperi? Tja, næsten ingen argumenter herfra. Flueknepperiet har nu med
klarlagt en uoverensstemmelse af en (måske) ikke-uvæsentlig betydning.

/Thomas W

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-03 22:09

> Jeg bruger ikke ordbog i retten.....

Det skulle I(=juristerne) måske overveje. Det ville gøre tingene noget
enklere og lovgivningen ville måske være lidt mere tilgængelig for
flertallet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-02-03 23:10

> [...]

>gældende ret - sådan som den har været i adskillige år - både før og efter

Jeg tror simpel hen ikke paa, at den hoejeste juridiske
fagkundskab med overlaeg har besluttet, at ordet "pligt" skulle
blive til en speciel juridisk term, som skulle have en anden
betydning, end ordet har paa dansk.

Jeg tror derimod paa, at den hoejeste juridiske fagkundskab har
vaeret bedre til jura end til dansk, og at hele standen har taget
de deraf resulterende sprogfejl til sig, saa man ved regulaert
sjusk har faaet skabt en juridisk term.

Og saa kan vi andre sidde og grine af, at I bruger dette sjuskeri
til at haevde jer overfor poebelen i stedet for at faa styr paa
jeres sprog...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-03 23:16

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
[klip]
> Og saa kan vi andre sidde og grine af, at I bruger dette sjuskeri
> til at haevde jer overfor poebelen i stedet for at faa styr paa
> jeres sprog...

Det er nu ikke alle, der har med jura at gøre, der har et "dårligt" sprog

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-02-03 01:29

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:

>Det er nu ikke alle, der har med jura at gøre, der har et "dårligt" sprog

Vil det sige, at der ogsaa findes jurister med en korrekt
udlaegning af ordet "pligt"?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-03 07:48

> [...]

> fagkundskab med overlaeg har besluttet, at ordet "pligt" skulle
> blive til en speciel juridisk term, som skulle have en anden

*ROFL* - jeg kan næsten ikke få luft.

Efter al den forbrugerjura er kommet til, hvor man pædagogisk forsøger at
forklare lægfolk, hvad forskellen mellem garanti og reklamationsperiode i
forbrugerkøb er, er der gået ged i begreberne. At du så sidder og kan
udtænke dette og hint er da fint, men hjælper ikke noget som helst.

Problemet er, at man ikke forstår, hvordan systemet hænger sammen. I stedet
antager man, at jurister ikke kan skrive danske, og i farten glemmer man, at
netop sproget er juristens værktøj!

Jeg vil blot henvise til min formodning i b2tc2d$bl7$1@sunsite.dk, at jeg
kan se, at jeg fik ret.

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : bem

Dato : 18-02-03 15:57

Claus P. wrote:
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>

> ^Kan du læse disse ord igen og igen til du forstår dem.

Ja

/Bo

Fra : P. Larsen

Dato : 19-02-03 15:34

Claus P. wrote:
> "P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det siger loven, hvis det er fjernhandel og forbrugerkøb.

Men hvis du læser det oprindelige indlæg, så er dette jo ikke tilfældet.

> Pligt til at betale selvfølgelig, hvilke andre pligter tror du man har
> som forbruger?

Pligt til at opretholde de aftaler man indgår, deriblandt købsaftaler.

Mvh.
P. Larsen

PS - undskyld sent svar - dit svar kom aldrig op, før jeg hentede alle
dk.videnskab.jura artikler ned igen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-02-03 18:25

"Jacob Rungwald" <rungwald@bigfoot.com> skrev:

> [...]
>
> Må de godt det? Jeg har ingen planer om at levere varen tilbage,
> men er det lovligt at fratage køberen disse rettigheder?

Det er kun ved fjernsalg, at der er returret. Ved køb i butikker er det
op til butikken om de ønsker at tilbyde returret.
Du kan finde de nærmere regler i lov om visse forbrugeraftaler.

--
Morten http://miljokemi.dk