Køb af ulovligt indførte
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-03 00:14

Hvis en person begynder at sælge CD medier i Danmark til
3,50 kr/stk, så er der ingen tvivl om, at disse er inført
til eget brug, og at det er ulovligt at sælge disse uden
at svare moms og afgifter. Det samme hvis selvsamme person
begynder at sælge spiritus til 50 kr/flaske.

Men gør kunderne sig skyldige i noget strafbart ? De ved
meget vel at varerne er indført uden at der er svaret told,
afgifter og moms.

Som borge skal man kende loven, skal man principielt også kende
taksterne der gør at man kan se at varerne er uhørt billige ?

Hvad gør man hvis man ønsker at afhænde en flaske spiritus man har
taget med hjem fra udlandet til eget brug ? Jeg går ud fra, at man
ikke må sælge den, men alene kan konsumere den, hælde den ud,
eller forære den væk som gave ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-03 00:21

Povl H. Pedersen skrev:

>Men gør kunderne sig skyldige i noget strafbart ? De ved
>meget vel at varerne er indført uden at der er svaret told,
>afgifter og moms.

Så er de jo i ond tro.

>Som borge skal man kende loven, skal man principielt også kende
>taksterne der gør at man kan se at varerne er uhørt billige ?

Det kan man vel ikke sige noget generelt om. Men kender de
taksterne, så kan de ikke undskylde sig.

>Hvad gør man hvis man ønsker at afhænde en flaske spiritus man har
>taget med hjem fra udlandet til eget brug ?

Sælger den til naboen eller en ven uden at lave så stor ståhej ud
af det. Det er først hvis du 'fortryder' indkæb af 200 flasker
sprut til 'eget forbrug' at nogen begynder at blive mistænksomme.

--
Bertel