Returnering af defekt computer købt via po~
Fra : Susanne

Dato : 15-02-03 01:28

Hvordan skal man forholde sig når man har købt en computer gennem et
postordrefirma, fået dem til at samle den og når man så ved modtagelsen
finder den til ikke at virke ordentligt (ved computerspil "fryser" den hvert
2. minut). Problemet er, at vi selv har valgt de enkelte dele men fået det
firma, vi har købt dem af til at samle og sende dem, men vi har jo ikke en
jordisk chance for at finde ud af præcis hvilken del der er defekt....Man
har jo de 14 dages returret, men i firmaets salgsbetingelser står, at
"betingelsen for at anvende returretten er at varen tilbageleveres i
væsentlig samme stand som ved overdragelsen". Hvor frit kan dette tolkes? En
vare, der er blevet "brugt" i et par dage, hvorefter der er fundet en defekt
må vel siges at være i væsentlig samme stand som ved overdragelsen, eller
hvad? Vi vil bare gerne være sikre på at få vores penge tilbage så vi kan
købe en ny komputer der *virker*.

På forhånd tak,
Susanne.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-02-03 07:47

Susanne wrote:

> [...]
> postordrefirma, fået dem til at samle den og når man så ved
> modtagelsen finder den til ikke at virke ordentligt (ved computerspil

Det betyder ikke nødvendigvis, at der er noget galt med computeren. Det
lyder måske mere som et softwareproblem, men jeg er ikke ekspert.

> Man har jo de 14 dages returret, men i firmaets
> salgsbetingelser står, at "betingelsen for at anvende returretten er
> at varen tilbageleveres i væsentlig samme stand som ved
> overdragelsen". Hvor frit kan dette tolkes?

Det er fuldstændig ligegyldigt, hvad firmaet kræver eller ikke kræver.
Er varen defekt, skal den udbedres uden ulempe, ombyttes eller
refunderes. Du tager bare kontakt til firmaet, og så skulle det gå i
orden - hvis firmaet ellers har respekt for sig selv.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 08:58

Kevin Edelvang skrev:

>Det er fuldstændig ligegyldigt, hvad firmaet kræver eller ikke kræver.
>Er varen defekt, skal den udbedres uden ulempe, ombyttes eller
>refunderes.

Sagen er ikke så enkel. Køber har selv specificeret de dele den
skulle samles af, og hvem siger at de passer sammen? Hvad blev
der aftalt med henblik på at fremskaffe opdaterede drivere?
Sikkert ingenting, og så kan man ikke bebrejde firmaet at den
side af sagen måske ikke er i orden.

--
Bertel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-02-03 09:18

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev :

>Sagen er ikke så enkel.

Nøehhh - og Kevin har åbenbart læst indlægget med forbrugerbriller på
- det er jo slet ikke *det* der spørges om, men om forretningens
betingelser for at modtage varer retur er iorden, hvilket de jo må
siges at være.

>Køber har selv specificeret de dele den skulle samles af, og
>hvem siger at de passer sammen?

Se - der har du jo fat i noget, da det ligner et speciekøb, altså en
"tilrettet" vare, men da der jo ar brugt "hyldevarer", tæller det nok
ikke forbistret godt.

>Hvad blev der aftalt med henblik på at fremskaffe opdaterede drivere?
>Sikkert ingenting, og så kan man ikke bebrejde firmaet at den
>side af sagen måske ikke er i orden.

Jeg læser ikke at firmaet er bebrejdet noget som helst nogen steder

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 13:24

jan@stevns.net skrev:

>Jeg læser ikke at firmaet er bebrejdet noget som helst nogen steder

Dårlig formulering fra min side. Jeg kan ikke udelukke at firmaet
ikke har pligt til at reparere computeren - nemlig hvis alle
delene er i orden, men blot ikke passer sammen eller mangler
drivere.

Hvis den er sat sammen fa hyldevarer. måp det være muligt at
returnere den.

Forbrugerråd uden jura:
Hvis man ikke selv er sikker på at man kan få stumperne til at
spille sammen, er det ikke smart at bede en forretning om at
samle en computer efter egen opskrift.

--
Bertel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-02-03 13:47

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev :

>Hvis den er sat sammen fa hyldevarer. måp det være muligt at
>returnere den.

Højest tænkeligt ja - men igen , det er jo rene gisninger , det
eneste der spørges om er om forretningens betingelser er ok...

lovens ordlyd er da ret klar, postordrekøb (speciekøb undtaget) = 14
dages returret, men genstanden må ikke være taget i brug, kun afprøvet
(sådan lige essensen i det)

subscribe !
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Susanne

Dato : 15-02-03 14:59

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
"...
> Forbrugerråd uden jura:
> Hvis man ikke selv er sikker på at man kan få stumperne til at
> spille sammen, er det ikke smart at bede en forretning om at
> samle en computer efter egen opskrift...."

Vi tjeckede med flere folk, som vi regner for at være rimeligt gode til
computere om delene passer sammen foruden at vi skrev til shg.dk om det
samme og fik at vide at det så helt fint ud.

Jan@stevns.net skrev:

"...
>lovens ordlyd er da ret klar, postordrekøb (speciekøb >undtaget) = 14
>dages returret, men genstanden må ikke være taget i >brug, kun afprøvet
>(sådan lige essensen i det)..."

Vi har fundet ud af, at købet ikke er underlagt fortrydelsesretten, da vi
selv har valgt delene (det står i en mail vi fik ved ordreafgivelsen), men
da vi ikke ved hvilken komponent der er defekt, så kan vi jo ikke rigtig
gøre andet end at sende hele computeren retur?

/Susanne.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-02-03 15:13

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> skrev:

> Vi har fundet ud af, at købet ikke er underlagt
> fortrydelsesretten, da vi selv har valgt delene (det står i en
> mail vi fik ved ordreafgivelsen),

Den del er lidt speget og jeg er ikke fuldstændig sikker på om maskinen
reelt er undtaget fra returretten eller ej.

> men da vi ikke ved hvilken
> komponent der er defekt, så kan vi jo ikke rigtig gøre andet end
> at sende hele computeren retur?

I kunne evt. forsøge med lidt fejlsøgning først. Dvs. alle unødvendige
dele fjernes fra computeren, hvorefter delene isættes en efter en
indtil maskinen bliver ustabil. Her skal I dog være sikre på, at I ikke
får ødelagt noget så, hvis I ikke selv har prøvet at adskille og samle
computere før er det nok en god ide at få en, der har prøvet det til at
gøre det.

Problemerne kan også skyldes drivere så prøv evt. at opdater alle
drivere (de kan normalt hentes på producentens hjemmeside).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-02-03 15:49

On 15/02/03 15:12, in article Xns93239AB31A8EA.miljokemi.dk@130.133.1.4,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Den del er lidt speget og jeg er ikke fuldstændig sikker på om maskinen
> reelt er undtaget fra returretten eller ej.

Karnov skriver i en note til forbrugeraftalelovens § 12 stk. 2:
"Konfiguration af PC i overensstemmelse med forbrugerens bestilling ved
udskiftning af nogle standardkomponenter med andre var ikke bestillingskøb,
jf. Forbrugerstyrelsen Juridisk Årbog 1998.114."

Det er vel cirka den samme situation, og PC'en er vel således omfattet af
fortrydelsesretten.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 16:09

Kristian Storgaard skrev:

> [...]
>jf. Forbrugerstyrelsen Juridisk Årbog 1998.114."

>Det er vel cirka den samme situation, og PC'en er vel således omfattet af

Ja, og så hjælper det ikke at forretningen har stillet det
modsatte som betingelse.

--
Bertel

Fra : Susanne

Dato : 15-02-03 17:39

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev

"....
> [...]
> jf. Forbrugerstyrelsen Juridisk Årbog 1998.114."
>
> Det er vel cirka den samme situation, og PC'en er vel således omfattet af

Gælder det også selv om det jo ikke rigtig kan siges at vi har udskiftet
standardkomponenter med andre i og med at vi har samlet computeren fra
bunden...?
Vi har også postet et spørgsmål på dk.edb og prøver at lytte til alle
forslag om hvorledes vi kan få den til at virke ordentligt, så vi slipper
for at skulle sende den retur, men virker det ikke er det jo meget godt at
vide om vi har retten på vores side og ikke nødvendigvis skal ud i en lang
sag og muligvis slet ikke får vores penge igen. Shg vil vel mene, at fordi
de har gjort opmærksom på at varen ikke er omfattet af fortrydelsesretten
(efter deres mening) kan vi ikke returnere den. Så er det vel op til os at
bevise det modsatte. Spørgsmålet er så bare om de vil (eller kan blive
tvunget til at) godtage noten i forbrugeraftaleloven som begrundelse og
hvor vi evt. skal henvende os. Er det ikke noget med at Forbrugerklagenævnet
ikke beskæftiger sig med sager over 5000,-?

/Susanne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 17:50

Susanne skrev:

>Gælder det også selv om det jo ikke rigtig kan siges at vi har udskiftet
>standardkomponenter med andre i og med at vi har samlet computeren fra
>bunden...?

Det er ligemeget. Det afgørende er at den er opbygget af
standardkomponenter som forretningen kan afsætte til andre
kunder.

>sag og muligvis slet ikke får vores penge igen. Shg vil vel mene, at fordi
>de har gjort opmærksom på at varen ikke er omfattet af fortrydelsesretten
>(efter deres mening) kan vi ikke returnere den.

Ja, men der henviser du bare til forbrugeraftaleloven, og det er
ikke en note. Det er skam gældende lov. Og der står:

§ 16.   Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.

Når den derfor fastsætter en returret, så kan den under ingen
omstændigheder fjernes - kun evt. gøres bedre.

>Er det ikke noget med at Forbrugerklagenævnet
>ikke beskæftiger sig med sager over 5000,-?

Nej. Grænsen er 500 kr., og det er der I skal henvende jer.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-02-03 18:01

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> Det er ligemeget. Det afgørende er at den er opbygget af
> standardkomponenter som forretningen kan afsætte til andre
> kunder.

Jeg er fortsat ikke 100% overbevist (nærmere 95% ). Hvad ville man
eksempelvis ikke kunne kalde en standardkomponent, der ikke kan
afsættes til andre kunder?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 19:52

Morten Bjergstrøm skrev:

>Jeg er fortsat ikke 100% overbevist (nærmere 95% ). Hvad ville man
>eksempelvis ikke kunne kalde en standardkomponent, der ikke kan
>afsættes til andre kunder?

Et printkort der er loddet efter kundens anvisninger.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 19-02-03 14:47

Bertel Lund Hansen kalligraferede, i

> Det er ligemeget. Det afgørende er at den er opbygget af
> standardkomponenter som forretningen kan afsætte til andre
> kunder.

Hvis der fx er tale om en "boxed" cpu med køler så er den termiske tape ikke
genanvendelig. Cpu+køler kan herefter ikke bringes tilbage i den stand de
var i på hylden - heller ikke i "væsentligt samme stand".

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-02-03 15:00

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev:

> [...]
> tape ikke genanvendelig. Cpu+køler kan herefter ikke bringes
> tilbage i den stand de var i på hylden - heller ikke i "væsentligt

Er det din egen vurdering eller er det en vurdering fra en mere
officiel kilde?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 19-02-03 15:09

Morten Bjergstrøm kalligraferede, i

> Er det din egen vurdering eller er det en vurdering fra en mere
> officiel kilde?

Min egen vurdering, hvilket jeg jo burde have skrevet. Uden at ville åbne en
længere OT debat om emnet: Termisk tape, som fx sidder på Pentium 4 kølere i
box-versionen smelter delvist ved høje temperaturer. Disse kølere kan derfor
være ret svære at afmontere uden at gøre skade og tilsvarende svære at
rengøre (både køler og cpu), fordi materialet hærder igen når strømmen
afbrydes og temperaturen falder.

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-02-03 15:19

> Min egen vurdering, hvilket jeg jo burde have skrevet.

Det er fair nok. Jeg spørger bare.

> [...]
> afmontere uden at gøre skade og tilsvarende svære at rengøre (både
> køler og cpu), fordi materialet hærder igen når strømmen afbrydes

Vil processoren ikke kunne videresælges til en anden kunde incl.
påmonteret køler?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 19-02-03 18:47

> Vil processoren ikke kunne videresælges til en anden kunde incl.
> påmonteret køler?

I givet fald skal det minimum være "processor, køler og bundkort", da
køleren monteres på bundkortet (man kan ikke få cpu og køler af uden at
skille dem ad - og det giver de omtalte problemer). Varerne er dermed ikke
længere de samme og vil nok være svære atsælge igen medmindre en anden kunde
bestiller en fuld pc med samme cpu/køler/bundkort.

David

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-02-03 18:38

> [...]

>Gælder det også selv om det jo ikke rigtig kan siges at vi har udskiftet
>standardkomponenter med andre i og med at vi har samlet computeren fra

Det skal nok være meget specielle ting, der er sat i den maskine,
istedet for mainstreamprodukter (*1), før Shg har noget at hænge sin
hat på. (kalde det speciekøb, og få ret deri)

(*1 De almindelige typiske skærmkort/lydkort til spil, i jeres
tilfælde)

På bundlinien handler det vel mest af alt om at få en fornuftigt
virkende computer ud af dine anstrengelser og tid ;)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-02-03 09:06

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev :

> [...]
>refunderes. Du tager bare kontakt til firmaet, og så skulle det gå i
>orden - hvis firmaet ellers har respekt for sig selv.

Nu spørges der til returretten - så svaret er at : den tekst butikken
anvender :
"betingelsen for at anvende returretten er at varen tilbageleveres i
væsentlig samme stand som ved overdragelsen".

Er ganske korrekt , og i overenstemmelse med lovteksten

Næste ? : Hvor frit kan dette tolkes?

Det er vist ikke testet ved nogen domstol endnu, men en definition:

Varen skal være i så god stand, at den umiddelbart kan sælges til en
anden kunde i stedet, som værende ny , bør vel dække fuldt ud.

Altså uden ridser, skrammer, og ikke møgbeskidt.

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Susanne

Dato : 17-02-03 15:39

Vi har nu haft en længere snak med shg, som siger at de kan fejlteste
computeren og hvis de ikke finder hardware fejl får vi den tilbage og skal
betale et testgebyr. Eftersom de allerede ved monteringen af computeren
kontrollerede delene er der en sandsynlighed for, at de ved næste test
heller ikke vil finde fejl. De skal endvidere have en original widows xp cd
med til testen udover at vi selvfølgelig skal betale for al fragt. Desuden
vil fortydelsesfristen på de 14 dage derefter være udløbet.
Vi har derfor valgt at fortyde købet, sende computeren tilbage og håbe på at
vi får pengene retur - shg var selvfølgelig ikke vilde med ideen i første
omgang men efter en lille smule overtalelse og henvisning til noten i
Karnov, som nogle her på siden henviste til, virkede det til sidst til at
det var ok med dem.
Tabt er montering 450 + 2 gange fragt 240.
Vundet er forhåbentlig ikke mere vrøvl og muligheden for at købe en ny
computer - et andet sted - der virker!!

Mange tak for hjælpen.

Susanne.