Rep. af hardware
Fra : Jonas Jalling

Dato : 15-02-03 00:35

Hej,

Jeg købte, for snart et år siden, et grafik-kort til min computer. Af en
eller mærkelig grund, er jeg nu for tredie gang kommet ud for at den røde
farve på kortet er gået i stykker. Den grønne og den blå virker stadig og
sådan var det også de andre gange.
De to andre gange det er sket, har jeg afleveret det i butikken hvorefter de
konstaterede fejlen, sendte det tilbage til producenten og fik et nyt (Der
har i hvert fald været nyt s/n på kortene). Mit spørgsmål er nu, om jeg kan
tillade mig at bede om at få pengene tilbage, så jeg kan købe et nyt kort,
eller skal jeg bare tage imod et nyt grafik-kort af samme model som jeg har
afleveret?

Jonas Jalling

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 00:47

Jonas Jalling skrev:

> [...]
>eller skal jeg bare tage imod et nyt grafik-kort af samme model som jeg har

Jeg vil mene at du kan hæve handelen.

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

Stk. 2.   ...

Stk. 3.   ...

Stk. 4.   Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
   uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
   ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
   ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
   kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
   afhjælpe for sælgerens regning.

Det er en væsentlig ulempe at kortet går i stykker med jævne
mellemrum.

--
Bertel

Fra : Jonas Jalling

Dato : 15-02-03 00:59

Jeg siger mange tak for hjælpen. Jeg synes at det er meget rart at have
noget baggrundsviden, så det ikke bare blive påstand imod påstand når
jeg afleverer det.

Jonas Jalling

Fra : Jonas Jalling

Dato : 15-02-03 01:11

"Bertel Lund Hansen" wrote:
<snip>
> [...]
> afhjælpe for sælgerens regning.
>
> Det er en væsentlig ulempe at kortet går i stykker med jævne

Jeg har lige et spørgsmål mere.

Hvilket beløb kan jeg regne med at få igen? Den nuværende salgsspris
(927,-), eller det som jeg gav for kortet dengang jeg købte det
(1099,-)?

Jonas Jalling

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-02-03 01:41

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk> skrev:

> Jeg har lige et spørgsmål mere.
>
> Hvilket beløb kan jeg regne med at få igen? Den nuværende salgsspris
> (927,-), eller det som jeg gav for kortet dengang jeg købte det
> (1099,-)?

Du skal have det, du i sin tid gav, og det er uanset om prisen måtte
være steget eller faldet efterfølgende.

--
Morten http://miljokemi.dk