Jonas Jalling skrev:
>Jeg købte, for snart et år siden, et grafik-kort til min computer. Af en
>eller mærkelig grund, er jeg nu for tredie gang kommet ud for at den røde
>farve på kortet er gået i stykker.
>...
>har i hvert fald været nyt s/n på kortene). Mit spørgsmål er nu, om jeg kan
>tillade mig at bede om at få pengene tilbage, så jeg kan købe et nyt kort,
>eller skal jeg bare tage imod et nyt grafik-kort af samme model som jeg har
>afleveret?
Jeg vil mene at du kan hæve handelen.
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
mellem
Stk. 2. ...
Stk. 3. ...
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
afhjælpe for sælgerens regning.
Det er en væsentlig ulempe at kortet går i stykker med jævne
mellemrum.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/