Fartbøde målt med stopur
Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 13-02-03 17:13

Hej Gruppe

Er der nogen her der ved hvorvidt at man har en chance for at vinde en klage
over at være blevet målt til at køre 120 km/t. af en landbetjent i civilbil,
hvor han har brugt et stopur og kilometerpælene langs vejen? Han har målt
mig til at tibagelægge en strækning på 1000m på 29,23 sekunder men har så
rundet det op til 30 sek.

Mvh

Claus

Fra : bem

Dato : 13-02-03 17:20

Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:
> [...]
> kilometerpælene langs vejen? Han har målt mig til at tibagelægge en
> strækning på 1000m på 29,23 sekunder men har så rundet det op til 30

Du skal kun regne med at have en chance, hvis du kan påvise fejl ved
målingen - altså f.eks. at vejføringen er blevet ændret, sådan at den målte
strækning ikke passer med kilometerstenene.

/Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-02-03 17:25

Scripsit "Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@fjerndettemail.tele.dk>

> [...]
> mig til at tibagelægge en strækning på 1000m på 29,23 sekunder men har så

Tja, hvis du hellere vil have en bøde for at have kørt 123,2 km/t kan
du vel godt få ham til at opgive afrundingen. Men hvad skulle formålet
være?

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 13-02-03 17:31

Hej

Jeg mener ikke det kan lade sig gøre at køre 123,2 km/t samtidig med at du
skal notere hvad der står på kilometerstenen og trykke på stopuret samtidig.
Jeg mener der er så stor usikkerhed at han burde have noteret mig for 119
km/t da det er der bødestørrelsen skiller.........

/Claus

Fra : bem

Dato : 13-02-03 17:34

> [...]
> stopuret samtidig. Jeg mener der er så stor usikkerhed at han burde
> have noteret mig for 119 km/t da det er der bødestørrelsen

Bødestørrelsen skiller eller skoen trykker Tro mig, det kan sagtens lade
sig gøre at trykke på et stopur og samtidig holde øje med bilisten foran.
Faktisk kan man både tale i mobil, ryge cigaretter, høre musik og pille næse
med langt højere hastigheder.

/Bo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-02-03 20:29

bem wrote:
> [...]
> Faktisk kan man både tale i mobil, ryge cigaretter, høre musik og pille næse

Ja, det kan man godt.
Jeg så fx. en civilbetjent igår inde ved rådhuspladsen med smøg i
munden, mobiltelefon i venstre hånd og udrykning tage et sving med
hjulspind i tæt trafik... ;)

// Hans, der mister mere og mere respekt for ordensmagten;)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : bem

Dato : 13-02-03 20:54

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> hjulspind i tæt trafik... ;)
>
> // Hans, der mister mere og mere respekt for ordensmagten;)

Hvorfor mister du respekt? Det var sgú da flot kørt!!

/Bo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-02-03 20:44

On 13/02/03 17:30, in article 3e4bc840$0$24707$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@fjerndettemail.tele.dk> wrote:

> Jeg mener der er så stor usikkerhed at han burde have noteret mig for 119
> km/t da det er der bødestørrelsen skiller.........

If you can't do the time - don't do the crime...

/kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-03 20:49

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse
> If you can't do the time - don't do the crime...

Hov hov. Pas du nu på.
Ellers kommer der nogle om lidt og kalder dig for "selvretfærdig" og
"hellig".

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Peter G C

Dato : 13-02-03 21:16

Kristian Storgaard skrev i

[klip]

> If you can't do the time - don't do the crime...

Det bliver aldrig min opening line når jeg møder klienten....

Drop det dog ....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-02-03 21:42

On 13/02/03 21:15, in article
t1T2a.84256$Hl6.7830008@news010.worldonline.dk, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Det bliver aldrig min opening line når jeg møder klienten....

Heller ikke min - han er ikke min klient

> Drop det dog ....

OK - jeg plejer også at holde mig i skindet, men nogen gange kan man bare
ikke lade være.

/kristian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-02-03 23:45

In article <t1T2a.84256$Hl6.7830008@news010.worldonline.dk>, Peter G C wrote:
> Kristian Storgaard skrev i
>
> [klip]

> Det bliver aldrig min opening line når jeg møder klienten....

Medmindre du er anklager... (for den anklagede er vel på en
eller anden måde hans klient)

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 15-02-03 16:38

On Thu, 13 Feb 2003 17:30:58 +0100, "Claus & Lene Viborg-Larsen"
> [...]

>Jeg mener der er så stor usikkerhed at han burde have noteret mig for 119
>km/t da det er der bødestørrelsen skiller.........

Stopuret sad formentlig i en holder, så det er blot et spørgsmål om at trykke på
knappen ved start og stop. Han behøver ikke at notere nogetsomhelst før målingen
(og evt. du) er stoppet. At huske et tal i området 0-100 med en decimal i 30
sek. er for de fleste normalt ikke noget problem når de ved de skal. Endelig
behøver betjenten ikke at køre med samme hastighed som dig. Han kan godt sakke
bagud, blot han med sikkerhed kan se når du passerer fixpunkterne.
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-02-03 17:04

On Sat, 15 Feb 2003 16:37:54 +0100, Kim Kolmorgen <kk1@privat.dk>
wrote:

> [...]
Hvor stærkt syntes du selv du kørte, vi kan vel snakke om det ?
Det er lidt svært med respekten for dit synspunkt da du bare ønsker at
slippe billigere i bøde. Det davde været bedre hvis du med sikker
viste at du havde kørt med en hastighed på under de omtalte 119, du
kunne feks. lige havde haft fartøjet til speedometerkontrol, men nej
du vil bare slippe billigt for din forseelse.

> [...]
>behøver betjenten ikke at køre med samme hastighed som dig. Han kan godt sakke
>bagud, blot han med sikkerhed kan se når du passerer fixpunkterne.
Der er vist nogle regler for afstanden til fixpunkterne når
hastigheden måles, der er forskellige afstande afh. af målemetode.

/Hans

Fra : Bo

Dato : 15-02-03 17:41

Mon ikke de 500 kroner mere eller mindre i bøde kommer ud på et? Tror mere
det er måden, at målingen bliver gjort på, amatøragtig vil jeg påstå det
var. Hvis han havde ham på video, ville han vel næppe have gjort noget ved
det. Men hvis der var en måde slippe uden om 2000 ville man, eller jeg
ihvertfald, gøre det.......

Fra : Aston Villadsen

Dato : 13-02-03 17:28

On Thu, 13 Feb 2003 17:12:42 +0100, "Claus & Lene Viborg-Larsen"

Hvor stærkt mener du selv, at du kørte?

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 13-02-03 17:35

115 km/t, højst

/Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-03 17:37

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@fjerndettemail.tele.dk> skrev i en
meddelelse
> 115 km/t, højst

Hvor godt kender du din fejlvisning på dit speedometer?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-02-03 19:16

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor godt kender du din fejlvisning på dit speedometer?

Den forstår jeg ikke...?

Mener du hermed at delinkventen har kørt endnu langsommere.... hans
opgivelse 115 km/t minus normal fejlvisning på mellem 5 og 10 %.

Dette skulle således give en reel hastighed på mellem 109,25 og 103,5.

Det bliver billigere og billigere.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-03 19:26

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev
i en meddelelse

> Den forstår jeg ikke...?

Så skal jeg forklare:
Det kunne ske, at han regner med, at speedometeret viser 10 % for lidt.
Altså hvis speedometeret har vist knap 130 - ca. 10 % = 115 km/t, som har
derfor troede han kørte. Men speedometret er ikke så upræcist, som han tror.
Det viser nemlig kun 5 % forkert. Knap 130 - 5 % = 121,60 km/t.

Er du med på, hvad jeg mener?

> Mener du hermed at delinkventen har kørt endnu langsommere.... hans
> opgivelse 115 km/t minus normal fejlvisning på mellem 5 og 10 %.

Han skriver jo ikke at de 115 km/t, som han troede han kørte, er aflæst på
speedometeret.

Og vi ved ikke, hvad han kørte i...

Jeg har selv haft en bil, hvor speedometeret viste ca. 20 % for lidt.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-02-03 20:16

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er du med på, hvad jeg mener?

Nu er jeg.

> Han skriver jo ikke at de 115 km/t, som han troede han kørte, er aflæst på
> speedometeret.

Man må da formode, han har aflæst sit speedometer ellers er det umuligt at
gisne om farten.

> Og vi ved ikke, hvad han kørte i...

Korrekt.

> Jeg har selv haft en bil, hvor speedometeret viste ca. 20 % for lidt.

Det har jeg aldrig snarere det modsatte.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-03 20:17

> [...]
i en meddelelse

> Man må da formode, han har aflæst sit speedometer ellers er det umuligt at

Men derfor er det ikke sikkert, at han har aflæst de 115 km/t. Det kan jo
ske, at han har trukket lidt (for meget) fra.

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 13-02-03 21:00

Hej

Jeg kiggede på mit speedometer da jeg kørte hurtigst (lige inden han trak
skiltet op!) der viste mit speedometer ca. 118-120 km/t (xssara 2,0 vts
coupe 170 Hk). Desuden kørte han i en sørgelig vogn hvilket jeg selvfølgelig
kommentere da han havde skrevet ( Yaris 1,3)

/Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-02-03 21:47

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@fjerndettemail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3e4bf93f$0$24709$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Dav.

> Jeg kiggede på mit speedometer da jeg kørte hurtigst (lige inden han trak
> skiltet op!) der viste mit speedometer ca. 118-120 km/t (xssara 2,0 vts
> coupe 170 Hk).

Der havde han allerede afsluttet sin måling for længst.

Jeg vil med rimelig sikkerhed mene, du har kørt stærkere, nemlig under
politimandens måling.

Om du kører 118 eller 125 km/t kan du ikke mærke, efter min bedste
overbevisning.

Fra : Andersen

Dato : 13-02-03 23:10

> [...]
> coupe 170 Hk). Desuden kørte han i en sørgelig vogn hvilket jeg
selvfølgelig
> kommentere da han havde skrevet ( Yaris 1,3)

er du sikker på at han havde stopur monteret i bilen eller var det hans
privatevogn
han kørte i

niller

Fra : Thore Sorensen

Dato : 14-02-03 13:04

On Thu, 13 Feb 2003 21:00:02 +0100, "Claus & Lene Viborg-Larsen"
> [...]

>coupe 170 Hk). Desuden kørte han i en sørgelig vogn hvilket jeg selvfølgelig
>kommentere da han havde skrevet ( Yaris 1,3)

Hvordan så du skiltet? I bakspejlet?
....eller overhalede han dig?...Shame on you! Med de to biler indblandet,
ville jeg betale stille og roligt mod en accept fra lovgivningsmagten at
det aldrig blev offentliggjort..:)

Pjat til side....du har en VTS, der ulmer lidt af kræfter...du udnytter
potentialet lidt af og til...surt at Yaris'en ikke var reklamevogn...
Du har to muligheder:

1) Du kan betale og se glad ud...
2) Du kan betale...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-03 17:36

> [...]
civilbil,
> hvor han har brugt et stopur og kilometerpælene langs vejen?

Glem det.
Betal bøden og lad være med at kører for stærkt, hvis du ikke er klar til at
tage straffen.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-02-03 18:07

On Thu, 13 Feb 2003 17:35:40 +0100, "Morten Fruergaard"
<mitfornavn@mitefternavn.com> wrote:

>Betal bøden og lad være med at kører for stærkt, hvis du ikke er klar til at
>tage straffen.

Hvad med at droppe de pegefingre! Svar på det han spørger om eller
luk...

Fra : Hansen

Dato : 13-02-03 18:12

sådan en selvretfærdigt personage
man kan altid sidde og være hellig på andres vegne

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-03 18:50

"Hansen" <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> sådan en selvretfærdigt personage
> man kan altid sidde og være hellig på andres vegne

Hvad med lige at klappe gæller i! Og lad være med at dømme andre!

Jeg svarer ham på det som han spørger om, og jeg er ikke spor hellig.
Men når jeg kører for stærkt - som jeg for det meste gør - accepterer jeg
også bøden, hvis politiet måler mig.

Længere er den historie ikke.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-03 18:52

"Brian B. Christensen" <not@for.public> skrev i en meddelelse

> Hvad med at droppe de pegefingre! Svar på det han spørger om eller
> luk...

Hvilken del af "Glem det", mener du ikke, er et svar?

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-02-03 19:11

On Thu, 13 Feb 2003 18:52:19 +0100, "Morten Fruergaard"
<mitfornavn@mitefternavn.com> wrote:

>Hvilken del af "Glem det", mener du ikke, er et svar?

Hvor er det lige i "Glem det" at jeg ser andet end en påstand?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-03 19:07

> Hvor er det lige i "Glem det" at jeg ser andet end en påstand?

Hvor er det lige du ser en påstand?

EOD.

Fra : S. Melgaard

Dato : 13-02-03 23:03

For lige at vende tilbage til starten...nemlig målingen....så fungere
politiets normale måleudstyr(PolicePilot) også som et stopur, der dog
også kan måle en distance.....MEN betjenten skal stadig se en
kilometersten, kantpæle eller lign. når han måler på PolicePilot og
han skal manuelt starte sin måling ....så usikkerheden på alm. stopur
og på PolicePilot må jo være den samme.

Mange bliver målt på motorvejen med PolicePilot og her er
hastighederne jo ofte meget højere end den du er blevet målt til, så
det kan sagtens lade sig gøre at foretage en måling med et stopur!

Mvh.

Søren

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 13-02-03 23:12

Hej
Han var kørende i hans egen vogn (landbetjent) hvor der ikke var monteret
PolicePilot i så det var med den gammeldags metode med et stopur.

Mvh

CLaus

Fra : Bo

Dato : 15-02-03 13:56

G'dag
Nu har jeg fået 4 bøder siden jeg fik kørekort 12/99. 2 for fart og 2 for at
køre med tågelys, og fair nok jeg var ganske skyldig, den nee gang 63 i 50
km/t zone, målt med laser, og 120 på en dobbelt sporet motortrafikvej, målt
fra helikopter (fand'me fejd at gemme sig sådan væk.. hehe).
Men hvis jeg fik udleveret sådan et "bødforlæg", vile jeg blive fuldstædnig
gal i skralden. På basis af et "håndholdt" stopur, og hvem ved "made in
Sudan"? Har det noget certifikat og er det blevet kalibreret som det skal?
Dernæst vil jeg være tvivlende overfor, at han følge en bil med 120 km/t
(?), samtidigt med at skulle tælle vejpæle, hvor der ofte ikke er 100 meter
imellem, og igen skal have øjnene på hvornår bilen passerer pælene. Når en
bil kører med 33 - 34 meter i sekundet, så kan man vidst uden problemer se
hvor utvivlsom ringe den måling kan være.

Mvh
Bo Frigast

Ikke fordi det er så meget anderledes end her, men du har jo en PSA, så
måske du kunne forhøre dig på http://www.hi-speed.dk ?

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-02-03 16:20

"Bo" <bo@frigasten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bil kører med 33 - 34 meter i sekundet, så kan man vidst uden problemer se
> hvor utvivlsom ringe den måling kan være.

Det er slet ikke noget problem at måle hastigheden med kilometerpælene!

Der er på alle kilometerpælene oplyst kmtal fra et givent punkt. Der er også
vejsoldater uden taloplysninger, især i sving hvor de er sat lidt tættere.
Kilometerpælene er sat med 100 meters mellemrum og markeret med kmtallet
øverst og antal "100 meter nederst.

Det er ingen sag at starte stopuret når billisten passerer kilometerpæl ved
33 km og stoppe det igen ved 34 km pælen.
Skltene er tydelige, reflekterende og letaflæselige.

Er du tvivl, så prøv selv. I dagslys er det bare ikke spor svært.

Da der heller ikke kan sættes spørgsmål ved proceduren eller selve målingen
er det bare at betale ved kasse1.
At prøve sagen ved en domstol bliver bare meget dyrere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo

Dato : 15-02-03 16:53

okay, må ærligt indrømme at det har jeg ikke lagt mærke til, hvor synlige de
er.
Men skider jeg på at det har han klaret temlig godt under alle
omstædnigheder, han skal stadig vide, hvad der er angivet ved den han
starter stopuret, og nå at se allerede før han selv når hen til den, som
angiver de 1000 tilbagelagt meter, så han kan stoppe uret præcist *host
host* når claus i sin xsara passere? respekt ..
Han skal være koncentreret temlig godt, - og så men man må ikke tale i
mobiltelfon?
Og så forresten kan gøre sådan alene, med mindre der er video i hans yaris
symaskine, i såfald havde han vel en policepilot istedet? .... ved laser
mindes jeg at der skal være 2 tilstede ved målingen?

Fra : bem

Dato : 15-02-03 18:09

Bo wrote:
> [...]
> som angiver de 1000 tilbagelagt meter, så han kan stoppe uret præcist
> *host host* når claus i sin xsara passere? respekt ..

Det er muligt, at *du* skal koncentrere dig voldsomt for at trykke på et
stopur samtidig med at du kigger på vejen, men jeg synes nu ikke det er så
svært. Har du aldrig checket dit eget speedometers fejlvisning med samme
metode? Hvis du har, kørte du så galt under processen?

> [...]
> yaris symaskine, i såfald havde han vel en policepilot istedet? ....
> ved laser mindes jeg at der skal være 2 tilstede ved målingen?

Der *skal* ikke være to. Hvorfor skulle der dog det? Skal der også to
mc-betjente til at måle en fartoverskridelse - og hvordan kan én mc-betjent
egentlig udføre en måling uden at køre galt, vælte, slå kolbøtter og slå sig
ihjel?

/Bo

Fra : Bo

Dato : 15-02-03 18:33

Det heder noget med fuld koncentration på vejen og trafikken, begge hænder
rattet bla bla bla, ligesom os almindelig folk sakl føre vores køretøjer, -
det er galt nok hvis man piller ved radioen mm..... så for stadig at sætte
det på spidsen, kan jeg ikke se hvad han laver med stopur i den ene hånd
øjne andre steder end på trafikken. Der kunne komme en medtrafikkant og
overhale, evt. at bliver nød til at trænge indimellem, der kunne løber dyr
ud på vejen, fra den anden side, der kunne været et stort hul i vejen osv,
som krævede fuldopmærksomhed.
Og hvorfor der skal være 2, tjaa det kunne være for at sikre at der ikke
bliver snydt med målingerne, eller for at dobbelt tjecke. Ikke fordi jeg
regner med at Hr YarisPilot Landbetjent har snydt (forhåbentlig ikke), men
kunne i principet fortaget "målingen" uden der var en bil i nærheden, og så
"finde" en synder der kører nær den "målte" hastighed

Fra : Peter G C

Dato : 15-02-03 19:55

Bo <bo@frigasten.dk> skrev i 3e4e79c9$0$207$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

Bemærk, at dette er et juridisk debatforum.

Dine holdninger om dette og hint hører ikke til her.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bo

Dato : 15-02-03 20:50

meget pudsigt ... og her gætter jeg så på at, hvor mange "jurister" er her
..... det hører vidst til de få... men hvis de skulle debatere ville det
fandme været et sløv gruppe, men okay så var vi her jo ikke..... men hvis
det ikke sådan, og istedet debatforum om juridiske spørgsmål fra "private"
folk, må man forvente "private" folk svare, og forsvare deres indlæg, og for
at debatere må man indrage ensholdninger og synspunkter.

selv selv du "juramanden" må vide det .. ellers må du vel finde et andet
sted?

og hvad mener du med hint?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-02-03 22:06

"Bo" <bo@frigasten.dk> skrev:

> meget pudsigt ... og her gætter jeg så på at, hvor mange
> "jurister" er her
> .... det hører vidst til de få...

Der er faktisk flere og endnu flere jurastuderende.

> men hvis de skulle debatere
> ville det fandme været et sløv gruppe, men okay så var vi her jo
> ikke.....

Der er ikke noget krav om, at man har en formel juridisk uddannelse for
at deltage i debatten her i gruppen. Dette betyder dog ikke, at
debatten er fri for naturligvis skal debatten holdes indenfor det
juridiske emneområde.

Dine bidrag i denne tråd (efter et hurtigt kig) er mest af alt at
opfatte som nogle personlige betragtninger angående fartkontrol ved
hjælp af stopur. Sådanne betragtninger hører i udgangspuktet ikke til
her i gruppen heller ikke selvom de måtte være rigtige og mange måtte
være enige i dem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo

Dato : 15-02-03 22:22

er stadig ikke enig, men kort vil jeg stadig mene at de ting som blev
fortaget til målingen er upræcise ..... meeeeen tror bare jeg dropper det
.... jeg når nok ikke meget længere .... hehe

Hygge

Fra : Thomas W.

Dato : 15-02-03 22:30

"Bo" <bo@frigasten.dk> wrote in message
> [...]
> at debatere må man indrage ensholdninger og synspunkter.
>
> selv selv du "juramanden" må vide det .. ellers må du vel finde et andet

Nu er det ikke pænt at kommentere folks stavning etc., derfor undskylder jeg
på forhånd, men din skrivemåde/sætningsopbygning gør dit indlæg svært at
læse.
Til gengæld er det i orden at gøre dig opmærksom på:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html - din citatteknik lettede
absolut ikke på forståelsen.
På samme side, vil du kunne læse et godt råd som ny i en gruppe: Stik
fingeren i jorden. Havde du gjort det, havde du nok opdaget at 1) Peter er
jurist og 2) har været aktive i denne gruppe i lang tid.

Men til det materielle indhold: Der er - dvs. har været - flere jurister og
jurastuderende her i NG'en. Private er absolut velkomne, men emnet er stadig
jura, ikke meninger eller holdninger.
Som Morten skriver, så er denne tråd primært udtryk for holdninger omkring
fartmåling, og hører som sådanne ikke til her.

Tag det som et velmenende råd.

/Thomas W.

Fra : Bo

Dato : 15-02-03 22:39

- så vidt jeg husker citerede jeg ikke nogen, dernæst skrev jeg "juramanden"
fordi jeg mente at have sent hans site på et tidspunkt, hvor ide stod han
arbejde ved et advokat firma...
- jeg kommenterede absolut ikke nogens stavemåde, jeg er ganske enkelt i
tvivl om hvad han mener medmit "hint" .. umiddelbart kan det vel kun være
hi-speed.dk jeg henviste til ....
- jura handler vel også om fortolkninger og om at få den drejet derhen hvor
man vel ha' det, - naturligvis inden for rimelighedens grænser

så put' venligst dine råd et andet sted hen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-02-03 23:07

"Bo" <bo@frigasten.dk> skrev:

> - jura handler vel også om fortolkninger og om at få den drejet
> derhen hvor man vel ha' det, - naturligvis inden for rimelighedens
> grænser

Problemet opstår når fortolkningerne går hen og bliver til personlige
politiske holdninger. Så hører de ikke til her men i dk.politik.*

> så put' venligst dine råd et andet sted hen

Det er der ingen grund til når det er udmærkede råd.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas W.

Dato : 16-02-03 09:04

> - så vidt jeg husker citerede jeg ikke nogen, dernæst skrev jeg
"juramanden"
> fordi jeg mente at have sent hans site på et tidspunkt, hvor ide stod han
> arbejde ved et advokat firma...

Det gør det kun så meget desto værre. At svare i toppen gør det sværere at
finde ud af, hvilken del af et indlæg du svarer på, om noget overhovedet.
Læs venligst det tidligere link igen. (Og bid gerne mærke i, hvordan jeg
svarer _under_ det du skriver)

> - jeg kommenterede absolut ikke nogens stavemåde, jeg er ganske enkelt i
> tvivl om hvad han mener medmit "hint" .. umiddelbart kan det vel kun være
> hi-speed.dk jeg henviste til ....

Hint er dansk. At nogen måske opfatter det som det engelske "ledetråd" er
kun en beklagelig udvikling i det danske sprog. Denne del af diskussionen
bedes venligst tages op i news.dk.kultur.sprog, den hører ikke til her.

> - jura handler vel også om fortolkninger og om at få den drejet derhen
hvor
> man vel ha' det, - naturligvis inden for rimelighedens grænser

Ja og NEJ!
Jo, jura handler også om fortolkninger, men "Drejet derhen hvor man vil ha'
det"? Der er dæleme noget du har grumme misforstået om juraen. Det er ved at
være trættende, at man ca. hvert halve år, skal skrive længere indlæg om
juridisk metode her i gruppen. Denne gang gider jeg simpelthen ikke, så kan
vi lade det blive ved det? (Ellers må andre tage det på sig, at forklare dig
det).

> så put' venligst dine råd et andet sted hen

Tja, dk.admin.netikette for eksempel?
Derudover læner du dig op ad et PLONK.

/Thomas W.

Fra : Bo

Dato : 15-02-03 22:40

ahh detalje .... den stavning var rettet på mig .... fik misforstået det

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-02-03 20:03

> [...]
> kunne i principet fortaget "målingen" uden der var en bil i nærheden, og

> "finde" en synder der kører nær den "målte" hastighed

Han kunne såmænd bare opdigte en måling, men hvorfor skulle han?

Politibetjente får ikke bonus for antallet af hastighedsforseelser eller
graden af hastighedsoverskridelserne.
Landbetjentens måling har uden tvivl været korrekt, og så er den bare ikke
længere.

Det er iøvrigt en kendt sag, at landbetjente, når de er ude at køre tager
mange fartbillister, simpelthen fordi der køres i privatbiler, som ikke
vækker opsigt og sidder alene.
Det er noget sværere at luske sig ind på livet af en fartbillist i en
reklamevogn.

Landbetjenten i Bredebro ku, den gang jeg var i erhvervspraktik hos
politiet, nå at optage 5-7 rapporter om fartbillister bare på den ugentlige
tur til Tønder Politistation. (Der er mindre end 20 km fra Bredebro til
Tønder)

Vi til sammenligning kørte 4 dage i en reklamevogn uden at snuppe en eneste,
og det var ikke fordi vi ikke prøvede. Til gengæld kørte folk pænt, når de
så os

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-02-03 23:29

Bo wrote:
> Han skal være koncentreret temlig godt, - og så men man må ikke tale i
> mobiltelfon?

Det må man vel godt? Når man tit ser betjente gøre det i
patruljevogne kan det sguda ikke være ulovligt...

// Hans, der ikke snakker i mobil på sin MC :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-02-03 02:59

Claus & Lene Viborg-Larsen <ccc.lll@fjerndettemail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4bc3f8$0$24681$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> mig til at tibagelægge en strækning på 1000m på 29,23 sekunder men har så

Hmm, fra min tid i erhvervspraktik hos politiet i 10'ende klasse (Det er
altså meget længe siden), mener jeg at huske, at vi fik fortalt, at ved de
forskellige målemetoder blev der kompenseret for usikkerheden ved
målemetoden.

Den gang var laserpistolen et ukendt begreb.
Ved radarmåling blev der automatisk fraregnet fejlmargenen på 1%
Ved måling med Police Pilot (Triptæller og stopur)
fradrog betjenten 2% på lomeregneren inden forseelsen blev præsenteret over
for "kunden".
Ved måling med stopur og vejens kantpæle skulle der fradrages en fejlmargen
på 5%

Jeg ved ikke, om disse fejlprocenter stadig holder, men hvis de gør, burde
du være blevet noteret for 116,85 km/t, forudsat at de 29,23 sekunder var
den tid betjenten målte.

Grunden til rabatten var usikkerheden i de forskellige målemetoder.
Netop ved at fratrække usikkerheden ved målemetoden fra den målte hastighed,
undgik man at få målingen draget i tvivl.

På den anden side er der sket en masse trafikpolitiske ting, siden jeg var i
erhvervspraktik hos politiet for omtrent 20 år siden, og en ting er sikkert.
En betjents vidneudsagn vægtes næsten altid tungere end en skurkagtig
fartbillist
Så med mindre du vil af med endnu flere penge, tror jeg, det er klogest at
bide tænderne sammen og betale ved kasse 1.

Og de er så flinke inde ved politiet!
Spørger man pænt, kan man sikkert få lov at betale i rater, hvis
lommesmerterne bliver for store ved at betale i et hug.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Reino Andersen

Dato : 14-02-03 10:23

Jesper Nielsen skrev:

> [...]
over
> for "kunden".
> Ved måling med stopur og vejens kantpæle skulle der fradrages en

På grund af den måde målingen indledes og afsluttes på, skal der ikke
fratrækkes noget ved disse målemetoder.

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 14-02-03 11:34

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> På grund af den måde målingen indledes og afsluttes på, skal der ikke
> fratrækkes noget ved disse målemetoder.

Vil du forklare lidt om metoden?

Pft.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : bem

Dato : 14-02-03 12:00

Peter G C wrote:
> "Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Vil du forklare lidt om metoden?
>
> Pft.
>
> /Peter

Man starter stopuret umiddelbart *før* at bilen, der skal måles, har
passeret et fikspunkt. Når bilen nærmer sig det andet fikspunkt, standser
man stopuret umiddelbart *efter* bilen passerer det.
Bruger politiet triptæller (eller Police Pilot) startes tælleren umiddelbart
*efter* at politiet har passeret fikspunktet og stoppes umiddelbart *før*
politiet passerer det afsluttende fikspunkt.
På denne måde opnår man at måle bilisten medden længst mulige til over den
kortest mulige afstand - og giver ham altså bedst mulige vilkår.

/Bo

Fra : bem

Dato : 14-02-03 12:02

bem wrote:

> medden længst mulige til

... med den længst mulige tid...

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-02-03 12:36

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> På denne måde opnår man at måle bilisten medden længst mulige til over den
> kortest mulige afstand - og giver ham altså bedst mulige vilkår.

Fra min korte tid hos politiet i Tønder (1 uges erhvervspraktik i tiende
klasse) husker jeg proceduren som følgende:

Stopuret blev startet når billisten passerede et fikspunkt - ikke før
Triptælleren blev så startet, når politivognen passerede fikspunktet.
Man lod så billisten fortsætte i mindst 1 km helst 2 for at stoppe stopuret,
idet billisten passerede et nyt fikspunkt.
Triptælleren blev stoppet, idet politibilen passerede det nye fikspunkt.
Herefter beregnede betjenten hastigheden på en lommeregner og trak 2 % fra
med det samme.

Jeg var selv med til at foretage adskillige af disse målinger og husker også
tydeligt betjentens opremsninger af fradraget ved de forskellige målinger.

Men det var selvfølgelig dengang.
Og det her er nu!
Procedurerne kan da meget vel være blevet ændret siden dengang.

Men dengang var argumentet, at ved at fradrage målingens unøjagtighed, kunne
der ikke stilles spørgsmål ved målingens kvalitet.

Måling vhj. kilometerpæle vart alt andet lige mindre præcis end måling med
Police Pilot og derfor var fradraget større nemlig 5%.
Men det nemmeste er da at spørge politiet!
De er meget flinke, når man da ikke har gjort noget uklogt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Reino Andersen

Dato : 14-02-03 13:07

Jesper Nielsen skrev:

> Stopuret blev startet når billisten passerede et fikspunkt - ikke før
> Triptælleren blev så startet, når politivognen passerede fikspunktet.

Nix - metoden er, som Bo har beskrevet det.

> Man lod så billisten fortsætte i mindst 1 km helst 2 for at stoppe
stopuret,
> idet billisten passerede et nyt fikspunkt.

Minimumdistancen er 500 meter.

> Triptælleren blev stoppet, idet politibilen passerede det nye fikspunkt.
> Herefter beregnede betjenten hastigheden på en lommeregner og trak 2 % fra
> med det samme.

Der skal ikke trækkes noget fra.

> Men dengang var argumentet, at ved at fradrage målingens unøjagtighed,
kunne
> der ikke stilles spørgsmål ved målingens kvalitet.

Den unøjagtighed, der er, er til fartbøllens fordel.

> Måling vhj. kilometerpæle vart alt andet lige mindre præcis end måling med
> Police Pilot og derfor var fradraget større nemlig 5%.

Måling ved hjælp af kilometerpæle er faktisk mere præcis, idet man her har
en præcis distance.

--
Reino

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-02-03 15:42

> Måling ved hjælp af kilometerpæle er faktisk mere præcis, idet man her
har
> en præcis distance.

Må være - kan være mere præcis.

Hvis jeg fik præsenteret en bøde jeg var uenig i ville jeg sørge for at
kantpælene blev kontrolmålt på strækningen (Kan man nemt selv gøre). Der
kan være ret store forskelle på længden af en kilometer, men som oftest
står de pæcist nok.

Jeg har 7-9-13 kun har fået 2 fartbøder siden jeg fikkørekort i '89 og
begge med atk. Den ene var en simpel fejl fra min side. Jeg kørte 60 på
en 4-sporet vej hvor jeg troede at jeg måtte køre 60, men
hastighedgrænsen skiftede først fra 50 til 60 efter næste kryds, Kostede
1000kr Den anden var for 56 i 50 zone på en øde vej en aften hvor
jeg ikke holdt tilstrækkelig øje med speedometeret.

/A

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-02-03 13:30

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men det nemmeste er da at spørge politiet!
> De er meget flinke, når man da ikke har gjort noget uklogt.

Og det er lige, hvad jeg har gjort!

Og Bo har ret.

Man indregner ikke unøjagtigheder, men følger den af Bo beskrevne procedure.
Og sådan har man iøvrigt altid gjort.

Så jeg sidder undrende tilbage og spekulerer på ,om de regler vi målte efter
dengang, så var betjentens egne selvopfundne regler.
For det var sådan, vi gjorde! Ingen tvivl om det.

Iøvrigt oplyste politiet mig om, at fejlmargenen på Radar og Laserpistol var
1 km/t, som apparatet selv kompenserede for, og ikke 1 % som jeg nævnte
tidligere.

Vidste I forresten, at politibiler ikke er udstyret med en speeder i
almindelig forstand
Det er en on/off pedal og så er vognen udstyret med et krybegear til
villakvarters-luskeri.

Jeg har aldrig tilbagelagt så mange kilometre på så kort tid, som i den uge,
da jeg var i erhvervspraktik hos Tønder Politi.

Et godt eksempel er, at efter et kedeligt retsmøde ved Retten i Aabenraa,
drønede vi afsted på motorvejen med, hvad nu sådan en Volvo ku magte.
Pludseligt blev vi overhalet af en hvid Opel Rekord. Nålen i Volvoen dirrede
omkring de 180.
Jeg greb stopuret og skulle til at klokke synderen med Police Pilot'en, da
betjenten råbte "Hold, hold, det er min kollega! Det er min kollega.
Så han slap, ØV.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-03 13:59

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> almindelig forstand
> Det er en on/off pedal og så er vognen udstyret med et krybegear til

Vil du så mene at de kun har fuld gas eller tomgang ?
Næppe.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-02-03 14:56

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e4ce840$1$137$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Vil du så mene at de kun har fuld gas eller tomgang ?
> Næppe.

Det er sådan cirka det indtryk man får som passager i en uge i en politivogn

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-03 13:03

> [...]
> meddelelse news:3e4ce840$1$137$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er sådan cirka det indtryk man får som passager i en uge i en

Det vil jeg så til gengæld godt tro på