told og skat - kørselsfradrag til udland~
Fra : Jørgensen

Dato : 13-02-03 10:29

Hej alle

Jeg overvejer at flytte fast til Sverige og få svensk cpr nr.
Da jeg ikke lige kan få job i Sverige vil jeg beholde mit danske job og så
pendle mellem Dk & S.

Jeg skal betale skat til den kommune hvor min arbejdsgiver ligger.
Og kan derfor få kørselsfradrag.

Nu til mit spørgsmål, hvilke papir skal jeg vise til told og skat som bevis
på min kørsel ?
Jeg køber et pendler kort til scanline som gælder i 1 måned, kan jeg bruge
det som bevis for min rejse ?
Eller skal de se alle mine billetter fra båden samt benzin regninger.
Vil de se kontoudskrifter fra min bank som bevis for købte kort + benzin
(kan de forlange at se dem)?
Hvad kan de forlange at se ?

Håber nogle kan hjælpe.

Hilsen Henrik

Fra : ha

Dato : 13-02-03 11:04

> Håber nogle kan hjælpe.

Det kan www.toldskat.dk, den direkte vej er
http://makeashorterlink.com/?L26913373

mvh
ha

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-02-03 11:09

> Hvad kan de forlange at se ?

Mht. til kilometrene skal der ikke meget til. Der er ikke krav til
dokumentation, men du skal kunne lave et overbevisende regnestykke, hvor
du huske kun at medtage arbejdsdage og ikke ferie eller sygedage .
Men en erklæring fra din arbejdsgiver på at du har været på din
arbjedsplads de angivne dage er en god ide. (Afkryds f.eks på en
oversigtkalender og lad en i bogholderiet underskrive den).

Mht til færgen skal den dokumenteres for at du kan få fradrag for den.
Da et pendlerkort med en måneds gyldighed ikke viser hvor mange gangde
du har været på arbejde kan det ikke umiddelbart bruges. Dog vil jeg
formode at de vil akceptere det sammenholdt med oversigten fra
arbejdsgiveren.

Citat:" de dokumenterede faktiske udgifter til færge fratrækkes ved
indkomstopgørelsen"

Benzinbon'er eller andet kanselvfølgelig også bruges som sok, men skulle
ikke være nødvendigt.

/A

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-02-03 13:02

Jeg overvejer lidt noget tilsvarende, omend kun i en kortere
periode. Sagen er den at jeg overvejer at tage på "ferie"
hjemme hos de gamle på Bornholm, og så stadig passe mit arbejde
i Kbh. Det kan jeg delvist gøre hen over internettet, men jeg
er sikker på at min arbejdsgiver gerne vil se mig en dag eller
2 om ugen. Der overvejede jeg så at pendle. Men, det koster jo
en del penge. Så spørgsmålet er om jeg kan trække den udgift fra.
Jeg planlægger ikke at flytte min adresse væk fra Kbh, men kun
rent midlertidigt at "bo" på Bornholm i sommerferien.

JonB

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-02-03 17:01

> Jeg planlægger ikke at flytte min adresse væk fra Kbh, men kun
> rent midlertidigt at "bo" på Bornholm i sommerferien.

Så kan du ikke (uden jeg dog gider slå paragraffen op men det står
ganske klart på told&skat at det er sædvanlig bopæl der tæller.)

/A

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-02-03 17:18

In article <b2gflu$1pu$1@sunsite.dk>, Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Så kan du ikke (uden jeg dog gider slå paragraffen op men det står
> ganske klart på told&skat at det er sædvanlig bopæl der tæller.)

hvad gør folk så med sommerhuse ? Det kan være første gang at nogen
mere eller mindre midlertidigt skifter bopæl, og så pendler til
deres arbejde.

JonB

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-02-03 15:15

> hvad gør folk så med sommerhuse ? Det kan være første gang at nogen
> mere eller mindre midlertidigt skifter bopæl, og så pendler til
> deres arbejde.

De beregner fradrag som om de boede hjemme. Dvs hvis de får længere til
arbejde er det bare ærgeligt og hvis der er kortere er det en lille
fortjeneste (Men hvis jeg læser vejledningen rigtigt må man kun
fratrække for faktisk kørte kilometre så man skal egenligt sørge for at
justere fradraget ned for de perioder hvor man reelt kører kortere)

/A

Fra : Jørgensen

Dato : 13-02-03 12:10

Tak for svaret.

Jeg har lige et spørgsmål mere.
Er der regler for hvor mange dage jeg må overnatte i Dk ?
Hvis jeg vil sove nogle nætter her f.eks mellem man og fredag.
Skal man ikke bare være flere nætter i Sverige ?

Hilsen Henrik