Dagpenge efter selvstændig virksomheds kon~
Fra : Peter Lind

Dato : 12-02-03 20:42

Hejsa gruppe

Måske der er nogle dygtige jurister, eller tidligere selvstændige derude der
kan hjælpe mig med et lille problem, der vokser sig større og større.

Hvordan forholder det sig med ens ret til dagpenge (fra en a-kasse) under en
konkursbehandling af selvstændig virksomhed ?

Jeg drev sidste år en konsulentvirksomhed sammen med en tidligere kollega.
Virksomheden var oprettet som et ApS, ejet af to holdingselskaber (også
ApS'er), og vi stod hver især som direktør i hvert vores holdingselskab. Min
kollega stod som direktør i produktions-virksomheden.
Midt i sidste regnskabsår besluttede han dog at han ikke ville være med
længere, trak sin andel af egenkapitalen ud, og rejste til udlandet.
Virksomheden stod stadig på hans adresse, og med ham som direktør.
Efter adskillige forgæves anmodninger til vores revisor om at være
behjælpelig med overdragelsen af virksomheden til mig, besluttede jeg at jeg
ikke ville drive en anden mands virksomhed, og begyndte at lukke den,
samtidig med at jeg meldte mig arbejdsløs hos AF og min A-kasse.
Det var i starten af oktober 2002.
I mellemtiden har jeg fundet ud af at virksomheden ikke kan lukkes ved en
såkaldt §59 likvidation, da den bortrejste direktør havde fumlet så meget
med regnskaberne at Told og Skat mangler omkring 100.000,- Der er kr 0,- i
virksomheden, der ikke bestod af andet end en laptop, en mobiltelefon, og
vores samlede ekspertise, så den må følgelig skulle erklæres konkurs af
ToldSkat, når de opdager at de ikke kan få deres penge (den aktuelle
sagsbehandler er på ferie for tiden...).

Nu påstår min a-kasse så at jeg ikke kan få dagpenge før konkurs-sagen er
endeligt afsluttet, og der ikke længere er spor af virksomheden at finde.
Ifølge en revisor kan det godt tage en betragtelig tid.

Men så er det jeg spørger, har min a-kasse virkelig ret i det ? Får man ikke
dagpenge når man går konkurs ? Og hvad gør man så, for at undgå personlig
konkurs i samme omgang ?

Håber der er nogle der kan svare mig... A-kassen er af gode grunde ikke
særlig informativ.

mvh
Peter L.
(jeg er ny her i gruppen, sig til hvis jeg opfører mig ukorrekt.)

Fra : Jørgen

Dato : 12-02-03 21:36

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan forholder det sig med ens ret til dagpenge (fra en a-kasse) under en
> konkursbehandling af selvstændig virksomhed ?

Der er tidligere i en tråd længere nede svaret at selvstændige IKKE kan få dagpenge !
Først når du har afhændet firmaet (konkurs er behandlet) kan du få - du kan i mellemtiden
altid
få kontanthjælp i kommunen med tilbagebetalingspligt.

Fra : David T. Metz

Dato : 13-02-03 11:15

Jørgen kalligraferede, i news:b2eb9a$3tb$1@sunsite.dk
> [...]
> behandlet) kan du få - du kan i mellemtiden altid
> få kontanthjælp i kommunen med tilbagebetalingspligt.

Det er så vidt jeg kan se lidt for firkantet udlagt. Spørgeren har et muligt
smuthul ved at der er sket væsentlige ændringer i virksomhedens ejerforhold
og at alle hans opgaver qua lukningen (likvideringen/konkursen) er
bortfaldet. Disse forhold kan være medvirkende til at han oppebærer
dagpengeret, jvf. i hvert fald ASEs vejledning på området.

Iøvrigt siger vejledningen til bekendtgørelse at lige så snart skifteretten
har udstedt konkursdekret kan den selvstændige anses som ledig med
dagpengeret. Jeg går ud fra at der er udstedt dekret på begæring af
ToldSkat? Hvis dekretet ikke er udstedt så er den lidt mere speget og man må
prøve ovennævnte muligheder.

ASE har en regelsamling her:
http://www.ase.dk/information/information_regelsamling_b.asp

David

Fra : co

Dato : 13-02-03 13:52

KLIP
> [...]
> ToldSkat, når de opdager at de ikke kan få deres penge (den aktuelle
> sagsbehandler er på ferie for tiden...).

Man kan desværre også formode at Told og Skat ikke agter at erklærer
selskabet konkurs,
under henvisning til at der ikke findes midler i selskabet, som retfærdigøre
en konkurs.

I så fald, vil selskabet først blive likvideret, ved eksempelvis der ikke
sendes regnsskaber til
erhvers og selskabsstyrelsen, som derved kræver at skifteretten
tvangsopløser selskabet ( Konkurs )

Det kan i værste fald tage måneder, hvorfor mit råd vil være at tage kontakt
til Told og Skat og høre
hvad de har i sinde ?

mvh
Claus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-02-03 14:47

co wrote:

> [...]
> sendes regnsskaber til erhvers og selskabsstyrelsen, som derved kræver at
> skifteretten tvangsopløser selskabet ( Konkurs )

Kan han ikke selv henvende sig til Sø & Handelsretten og begære
virksomheden konkurs? Det kunne man da i gamle dage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : co

Dato : 13-02-03 15:46

KLIP

> Kan han ikke selv henvende sig til Sø & Handelsretten og begære
> virksomheden konkurs? Det kunne man da i gamle dage.

Jeg ved det faktis ikke, men måske er det værd at ringe og foreligge
problemet for erhvers- og selskabstyrelsen,
dette kunne måske være de kunne være behjælpelige !

Såvidt jeg erindre kan enhver, der har et uindfriet krav mod et selskab
erklære det konkurs, mod
deponering af et beløb, kender ikke størrelsen.

mvh
Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-02-03 16:21

Scripsit "co" <claus10@hotmail.com>

> Såvidt jeg erindre kan enhver, der har et uindfriet krav mod et selskab
> erklære det konkurs,

Nej - det er kun skifteretten (i København Sø- og handelsretten) der
kan *erklære* en konkurs. Kreditorer kan *begære* konkurs overfor
retten, og det samme kan skyldneren selv, når han erkender at være
insolvent.

--
Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."

Fra : co

Dato : 13-02-03 16:28

> [...]
> kan *erklære* en konkurs. Kreditorer kan *begære* konkurs overfor
> retten, og det samme kan skyldneren selv, når han erkender at være

UPS ja, det er selvfølgelig KUN skifteretten der kan erklære en konkurs,
så kreditor kan kun begære....

Vil det dermed sige at skyldner, selv kan gå til skifteretten, og erklære
sig
insolvent, og dermed få lukket sit selskab ?

Skal han ikke også stille sikkerhed i form af et beløb ??

mvh
Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-02-03 17:24

Scripsit "co" <claus10@hotmail.com>

> Vil det dermed sige at skyldner, selv kan gå til skifteretten, og erklære
> sig insolvent, og dermed få lukket sit selskab ?

Tja, det er jo selskabet der er skyldner, så dets ledelse kan begære
det konkurs overfor skifteretten, når den indser at selskabet ikke er
solvent. Konkursloven §17. Hvem der ejer selskabet er sådan set
ligegyldigt.

> Skal han ikke også stille sikkerhed i form af et beløb ??

Sikkerhed for hvad? Konkurs er jo netop når man *ikke* har de penge
man skal betale.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : co

Dato : 13-02-03 17:42

> [...]
> det konkurs overfor skifteretten, når den indser at selskabet ikke er
> solvent. Konkursloven §17. Hvem der ejer selskabet er sådan set

Nææ det mener jeg er væsentligt, afhængig af selskabets vedtægter, det kan
jo være at kun
direktøren er tegningsberettiget for selskabet ( det kun det tyde på når
revisoren ikke har kunne
flytte firmaet ), hvis det er tilfælde kan han jo ikke bare gå ned og
indgive en konkursbegæring !
da han reelt ikke er tegningsberretiget for selskabet ??

> Sikkerhed for hvad? Konkurs er jo netop når man *ikke* har de penge
> man skal betale.

du skal stille sikkerhed for omkostninger til konkursen, se i nedenstående
klip hentet fra www.domstol.dk

mvh
Claus

Hvem kan indgive en konkursbegæring?
En kreditor, der har penge til gode hos en skyldner, kan indgive
konkursbegæring. Det er en forudsætning, at den manglende betaling kun
skyldes pengemangel og ikke manglende betalingsvilje, f.eks. utilfredshed
med et udført arbejde. Er det tilfældet, må der i stedet udtages stævning
ved de almindelige domstole.

En person eller et selskab, der er insolvent, kan indgive konkursbegæring
mod sig selv.

Hvad koster det?
Der skal betales en retsafgift. Størrelsen fremgår af retsafgiftsloven.

Den, der indgiver konkursbegæringen, skal stille sikkerhed for betaling af
omkostningerne ved konkursbehandlingen. Sikkerhedens størrelse fastsættes af
skifteretten. Omkostningerne ved konkursboets behandling dækkes altid først
af konkursboets aktiver. Hvis der ikke kommer nogen - eller ikke
tilstrækkelige - aktiver frem under bobehandlingen, kommer den, der har
indgivet konkursbegæringen, til at betale omkostningerne.

Er det en lønmodtager, der ikke har fået udbetalt løn eller feriepenge, der
indgiver konkursbegæringen, betaler statskassen omkostningerne.

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-02-03 16:26

Scripsit "Peter Lind" <peterlind@hotmail.com>

> [...]
> Midt i sidste regnskabsår besluttede han dog at han ikke ville være med
> længere, trak sin andel af egenkapitalen ud, og rejste til udlandet.

Øhm, man kan da ikke bare "trække sin andel af egenkapitalen ud" af et
ApS. Det er underslæb og bør politianmeldes (om ikke andet kan kurator
i konkursboet forventes at gøre det).

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : co

Dato : 13-02-03 17:43

Min

> Øhm, man kan da ikke bare "trække sin andel af egenkapitalen ud" af et
> ApS. Det er underslæb og bør politianmeldes (om ikke andet kan kurator
> i konkursboet forventes at gøre det).

Du har ret det lugter lidt ....af svindel !

Claus

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-02-03 20:11

Henning Makholm wrote:

> Øhm, man kan da ikke bare "trække sin andel af egenkapitalen ud" af et
> ApS. Det er underslæb og bør politianmeldes (om ikke andet kan kurator
> i konkursboet forventes at gøre det).

Indskudt bemærkning,
kuratorer for konkursboer *arbejder* så længe der er penge til det,
eller at de kan få bevilget nogle..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.