Karentæne / dagpenge ved at sige op?
Fra : mig

Dato : 12-02-03 20:33

Hej

Får man karentæne uanset, hvor længe man har haft job - hvis man siger op?

Hvis nu f.eks. jeg har har haft et job i 5 dage - og jeg ikke kan find mig
til rette. - Får jeg så 5 ugers karentæne?

Tak på forhånd

MIG

Fra : Jørgen

Dato : 12-02-03 21:39

"mig" <mig@prosites.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis nu f.eks. jeg har har haft et job i 5 dage - og jeg ikke kan find mig
> til rette. - Får jeg så 5 ugers karentæne?

Du får altid karentæne men du kan altid melde dig syg og så derefter blive afskediget
;-o)
Derefter vil du få dagpenge fra første raskmeldingsdag.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-02-03 22:26

In article <b2ebed$52q$1@sunsite.dk>, Jørgen wrote:

> [...]
> ;-o)
> Derefter vil du få dagpenge fra første raskmeldingsdag.

Ja, normalt skal man kun være syg 180 dage det første år for at
blive afskediget, og det når man hurtigt.

Hvis du udebliver ulovligt, så bortvises du uden løn i
opsigelsesperioden. Ved ikke om du så kan få dagpenge fra dag 1.

Fra : Frederiksen

Dato : 12-02-03 23:14

> Ja, normalt skal man kun være syg 180 dage det første år for at
> blive afskediget, og det når man hurtigt.

Niks. Man skal være syg 120 dage for at blive afskediget med forkortet
varsel. Hvis ens sygdom er til ulempe for virksomheden, så kan virksomheden
til enhver tid fyre medarbejderen med normalt varsel.

Mvh Maria

Fra : Mari

Dato : 13-02-03 22:04

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
virksomheden
> til enhver tid fyre medarbejderen med normalt varsel.

120 kalenderdage inden for 12 på hinanden følgende måneder. Altså ikke
120 arbejdsdage - for lørdag, søndag og helligdage, der ligger inden for
sygeperioden (perioderne) tæller også med.
For at 120-dages reglen gælder - så skal den være nævnt i
ansættelsesaftalen.
ellers gælder den ikke.

/Mari

Fra : Sven Nielsen

Dato : 12-02-03 22:34

In article <b2ebed$52q$1@sunsite.dk>, karlson@sunsite.dk says...

> Du får altid karentæne men du kan altid melde dig syg og så derefter blive afskediget
> ;-o)
> Derefter vil du få dagpenge fra første raskmeldingsdag.

Ifølge min a-kasse får man nu kun 3 ugers karantæne. Jeg ved ikke,
hvornår det er ændret fra 5.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Andersen

Dato : 13-02-03 00:32

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev i en meddelelse
> In article <b2ebed$52q$1@sunsite.dk>, karlson@sunsite.dk says...

> Ifølge min a-kasse får man nu kun 3 ugers karantæne. Jeg ved ikke,
> hvornår det er ændret fra 5.

jeg har læst at pr. 1 jan
er karentæne perioden ændret fra 5 til 3 uger

Niller

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-02-03 07:36

> [...]
>
> Hvis nu f.eks. jeg har har haft et job i 5 dage - og jeg ikke kan find mig
> til rette. - Får jeg så 5 ugers karentæne?

Som udgangspunkt, men der er undtagelser.

Hvis fagforeningen kan se/bringes til at tro på - at du får det fysisk
dårligt på arbejdspladsen, så kan du efter _aftale_ med dem sige op. Husk at
få aftalen på skrift.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard