ER DET LOVLIGT AT LÅNE PENGE UD TIL PRIVAT~
Fra : Peter Enggaard

Dato : 12-02-03 14:48

hej
jeg tænker på at starte et 100% internetbaseret finansieringsselskab, men er
der nogen der ved om man bare må låne penge ud? det skal vel også
registreres et eller andet sted( stempel afgift osv.)

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-02-03 20:32

Scripsit "Peter Enggaard" <peterkkk@get2net.dk>

> jeg tænker på at starte et 100% internetbaseret
> finansieringsselskab, men er der nogen der ved om man bare må låne
> penge ud?

Det er der vist ikke noget i vejen for. Men hvis man også tager imod
indlån eller formidler betalinger eller lignende avancerede ting,
bliver man et pengeinstitut, og så skal man overholde reglerne for
sådanne.

Jeg ville umiddelbart forvente at enhver form for indskud som ikke er
ansvarlig selskabskapital, er "indlån" nok til at enten bank- og
sparekasseloven eller en anden detailregulering af finansiel
virksomhed finder anvendelse.

> det skal vel også registreres et eller andet sted( stempel afgift
> osv.)

Nej, stempelafgift på lånedokumenter blev afskaffet fra 1. januar
2000. En ren låneaftale skal ikke registreres andet sted end i
parternes egen bogføring - men hvis der stilles sikkerhed kan det alt
efter hvilken art være nødvendigt at tinglyse sikkerhedsstillelsen.

--
Henning Makholm "I consider the presence of the
universe to be a miracle. The universe

Fra : Jørgen

Dato : 12-02-03 21:45

"Peter Enggaard" <peterkkk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der nogen der ved om man bare må låne penge ud? det skal vel også
> registreres et eller andet sted( stempel afgift osv.)

Ja det er en go idé for den som vandt næsten 13 mio kr. i lotto, fordi han får meget svært
ved at bruge pengene i hvertfald i Danmark.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-02-03 22:49

"Jørgen" <karlson@sunsite.dk> skrev :

>Ja det er en go idé for den som vandt næsten 13 mio kr. i lotto, fordi han får meget svært
>ved at bruge pengene i hvertfald i Danmark.

svært ?

Overhovedet ikke ....

--

jan@stevns.net - www.stevns.net