Gæld flytter far Advokat til Adkovat !
Fra : Jan Rysz

Dato : 12-02-03 10:40

Jeg vil gerne lige spørge, om det er fuldt lovligt at en given gæld flytter
fra en advokat til ny ?

Det er nu 3. gang at gælden rykkes videre. Og det er det samme hver gang.
Jeg får at vide at nu har de lige lagt lidt inkasso omkostninger på ( som
sjældent er under en tre-fire tusinde ), samt at gælden vil blive
registreret i RKI.

Hvorefter at jeg må skrive til at jeg stadig ikke har overskud til at
betale, men vil begynde en afdragsordning, på et tidspunkt som den sidste
advokat fik at vide. Desuden må jeg så oplyse advokaten om, at sagen er
allerede RKI registreret af den føste, der varetog sagen.

Jeg har endnu ikke skrevet under på den sidste advokats brev. Gælden er
stiftet med en ekskæreste, og er fra ´99 vokset fra ca. 15.000 til nu ca.
27.000
Og nu til mit spørgsmål :

Er det overhovedet lovligt at flytte en gæld rundt på den måde, og hvor
meget er det tilladt at påføre i inkasso-omkostninger ?

Mvh
Jan Rysz

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-02-03 11:27

"Jan Rysz" <jrysz@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det overhovedet lovligt at flytte en gæld rundt på den måde,

Ja - som udgangspunkt er der fuld adgang til kreditorskifte, mens
debitorskifte kræver kreditors accept.

/kristian

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-02-03 16:51

On Wed, 12 Feb 2003 10:39:54 +0100, "Jan Rysz" <jrysz@jubiimail.dk>
wrote:

>Jeg vil gerne lige spørge, om det er fuldt lovligt at en given gæld flytter
>fra en advokat til ny ?

Gælden som sådan flytter næppe nogen steder - det er nok stadig den
samme person du skylder penge til.

Men at vedkommende beder forskellige advokater om at inddrive beløbet
er der intet som helst forkert i.

>Er det overhovedet lovligt at flytte en gæld rundt på den måde, og hvor
>meget er det tilladt at påføre i inkasso-omkostninger ?

Det afhænger af, hvad du betegner som inkasso-omkostninger.
Advokaterne er berettiget til salær for deres arbejde (og er
berettiget til at pålægge dig disse omkostninger), hvis det i øvrigt
er relevant og rimeligt.

Et mere konkret svar kræver en vurdering af det nærmere tidsforløb mv.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.