Mht en "roommate"
Fra : René Andreasen

Dato : 12-02-03 10:14

Hej,

hvordan er reglerne hvis man finder sig en roommate der betaler lidt
husleje? Her tænker jeg på beskatning og lovlighed? Lejligehden er en lejet
lejlighed!

--
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Med venlig hilsen/Kind Regards

René Andreasen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-02-03 11:05

"René Andreasen" <r_andreasen@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
>
> hvordan er reglerne hvis man finder sig en roommate der betaler lidt
> husleje? Her tænker jeg på beskatning og lovlighed? Lejligehden er en

Skatten først:
Der er skattepligt på lejeindtægter fra fremleje af værelser. Men for
lejelejligheder er der et fast bundfradrag på 2/3 af den årlige husleje incl
aconto-varme, så før du overskrider den grænse skal du ikke betale skat.
Bundfradraget beregnes årligt, og hvis du kun selv lejer lejligheden en del
af året nedsættes fradraget forholdsmæssigt. Der har derimod ingen betydning
om du kun fremlejer værelset ud en del af året.
Se evt. mere på www.toldskat.dk

Lovligheden:
Lejeloven dækker området (§§69-72).
Du har ret til at fremleje op til halvdelen af beboelsesrummene ud, - dog
ikke så lejligheden samlet beboes af flere personer end antallet af
beboelsesrum. Der må heller ikke i de fremlejede rum bo mere end 2 personer
pr. rum.
Fremlejeaftalen skal indgås skriftligt, og udlejer skal have en kopi inden
fremlejen begynder.
Der må kun fremlejes til beoelse.

Bemærk også lige at du er ansvarlig overfor udlejer for skader mv. som
fremlejetageren forårsager (det gælder også uro, larm, ballade mv.)

/Per

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 12-02-03 14:41

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bemærk også lige at du er ansvarlig overfor udlejer for skader mv. som
> fremlejetageren forårsager (det gælder også uro, larm, ballade mv.)

Bemærk, at hvis lejligheden er en almen lejlighed så er det lov om almen
leje § 64-68, der skal studeres.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : René Andreasen

Dato : 12-02-03 14:58

Ok..det er ikke en almen lejligehed! Men gennem et "privat" selskab.

Der skrives 2/3 af lejen....! Hvis nu jeg gir 6300 i husleje incl varme og
tager 2000-2500 i husleje fra en roommate er det så ok?

Hvordan skal man så oplyse det til kommunen kommer der af sig selv en
skrivelse man udfylder eller hvordan?`

MVH

René

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-02-03 15:09

> [...]
> tager 2000-2500 i husleje fra en roommate er det så ok?
>
> Hvordan skal man så oplyse det til kommunen kommer der af sig selv en

6300 pr. måned giver 75600 pr. år.
Dit samlede bundfradrag pr. år er således 2/3 * 75600 = 50400, hvis du lejer
lejligheden hele året.
Det kan du fordele i løbet af året som du har lyst.

Du skal kun oplyse på selvangivelsen den del af din fremlejeindtægt der
overstiger de 50400 (vist nok under Anden personlig indkomst). Andet skal du
ikke foretage dig overfor kommunen, med mindre du modtager sociale ydelser
af en eller anden art, som er afhængig af din økonomi.

Kommunen vil i øvrigt ikke være vidende om dit fremlejearrangement hvis ikke
du selv oplyser om det.

/Per

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-02-03 15:25

> Kommunen vil i øvrigt ikke være vidende om dit fremlejearrangement
hvis ikke
> du selv oplyser om det.

Og behøver heller ikke vide det - Men de "ved" jo alligevel at der er en
ekstra med folkeregister addresse der.

Men sørg for at få udlejers/administrationens godkendelse af jeres
lejekontrakt - det er ikke nødvendigt at betale for stempelgebyrer eller
andet længere.

/A

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-02-03 15:44

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b2dlgb$n9b$1@sunsite.dk...

> Men sørg for at få udlejers/administrationens godkendelse af jeres
> lejekontrakt - det er ikke nødvendigt at betale for stempelgebyrer eller
> andet længere.

Udlejer skal ikke godkende aftalen, - han skal blot orienteres. Det skal ske
skriftligt og inden fremlejemålet træder i kraft.

/Per

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-02-03 16:53

> Udlejer skal ikke godkende aftalen, - han skal blot orienteres. Det
skal ske
> skriftligt og inden fremlejemålet træder i kraft.

Ok - Så for at citere helt korrekt fra lejelovens paragraf 69 om delvis
fremleje: "udlejer skal have kopi af skriftlig fremlejekontrakt."

Og hvad jeg mente men formulerede kluntet var at _jeg_ ville sørge for
skriftlig kvitering på at de har modtaget den (I.e stempel/underskrift =
godkendelse).

/A