Købeloven...
Fra : rofe@NOSPAMmailme.dk

Dato : 11-02-03 22:32

Hejsa NG

Jeg skrev tidligere en tråd, som jeg nu ikke kan se mere, at jeg havde/har
et uheldigt
køb af en cpu hos SHG.dk

De har leveret mig en forkert, og vil nu ikke refundere de penge jeg har
lagt ud for
forsendelse af cpu'en til dem da de skulle ombytte den, på trods af at det
var lovet
af sælger. Det viser sig, at han ikke helt har fulgt retningslinierne for
hvordan dette gøres.
Det er endnu engang lykkedes dem at sende en forkert cpu, og den jeg nu har
modtaget
skal også sendes tilbage, hvor jeg har fået fat i en sælger som skulle følge
deres retningslinier,
så de skal betale for fejlleverancen.

Der var dog et svar på mit tidligere indlæg om "Fejl og mangler..." og at
jeg kunne klage
over disse inden for en periode på 2 år, samt det ikke måtte koster mig som
forbruger
noget, at De havde lavet en fejlleverance.

Jeg kan finde købeloven, men ingenting om at de skal udbedre fejl og
mangler.

Er der nogle der kan være behjælpelige med et link ?

På forhånd tak.

Et lille tillægs spørgsmål, hvis jeg forstod svaret korrekt fra svaret på
mit sidste indlæg,
kunne jeg så i teorien lægge cpu'en i skuffen, hive den op 1 år og 360 dage
efter og
kræve at få den ombyttet ?
Det forekommer mig lidt absurd, især med computer dele, da udviklingen går
så stærkt

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 12-02-03 00:41

rofe@NOSPAMmailme.dk wrote:

> [...]
> svaret på mit sidste indlæg,
> kunne jeg så i teorien lægge cpu'en i skuffen, hive den op 1 år og

Ja, hvis der er noget galt med den fra fabrikken.

> Det forekommer mig lidt absurd, især med computer dele, da
> udviklingen går så stærkt

Du får jo bare tingen ombyttet til den samme ting, bare i virkende
stand.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-02-03 09:38

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> writes:

> Ja, hvis der er noget galt med den fra fabrikken.

Nu gider jeg ikke lige slå det op, men er der ikke noget med at man
skal henvende sig senest n dage efter man har opdaget fejlen/manglen?
Man kan, SVJH, ikke opdage fejlen, ligge tingen til side om kræve en
ny halvandet år efter.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-03 18:35

Trine Kornum Christiansen skrev:

>Nu gider jeg ikke lige slå det op, men er der ikke noget med at man
>skal henvende sig senest n dage efter man har opdaget fejlen/manglen?

Nej, men der er en passus om "rimelig tid" efter at manglen er
opdaget.

>Man kan, SVJH, ikke opdage fejlen, ligge tingen til side om kræve en
>ny halvandet år efter.

Det er nok rigtigt. Man har en loyalitetspligt over for
forretningen, og Ronni påpeger netop selv det problem der ellers
ville opstå.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-02-03 09:48

<rofe@NOSPAMmailme.dk> wrote in message
> [...]

> kræve at få den ombyttet ?
> Det forekommer mig lidt absurd, især med computer dele, da udviklingen går

Det ville da også være absurd, så sådan ænger tingene heller ikke helt
sammen.
Hvis du vil reklamere over et køb skal du gøre det indenfor rimelig tid
efter du har opdaget manglen (med den tilføjelse at op til 2 måneder altid
vil anses for rmelig tid). Du kan altså ikke bare lægge den i skuffen, med
mindre du vil lyve om hvornår du har opdaget at CPUen var forkert.

De 2 år er den yderste grænse for hvor længe sælger skal tage sig af
reklamationer.

/Per

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 12-02-03 11:10

OK, jeg kunne heller ikke helt se sammenhængen, men det
var bare sådan jeg forstod det, ikke fordi jeg har tænkt
mig at føre det ud i livet, skal jo bruge cpu'en

Men jeg mangler et link hvor der står at sælger skal ombytte varen,
i tilfælde af at sælger har sendt den forkerte, uden omkostninger for
køber... så jeg har noget at referere til overfor shg.dk

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-02-03 11:25

<rofe@mailme.dk> wrote in message

> Men jeg mangler et link hvor der står at sælger skal ombytte varen,
> i tilfælde af at sælger har sendt den forkerte, uden omkostninger for
> køber... så jeg har noget at referere til overfor shg.dk

Købelovens §78:
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

Der kan ikke herske tvivl om, at en forkert vare skal behandles som en
mangel.

Ellers er CPUen vel så dyr, at du kan gå videre til Forbrugerklagenævnet.

/Per

Fra : Brian Høy

Dato : 12-02-03 12:00

<rofe@mailme.dk> wrote in message
> OK, jeg kunne heller ikke helt se sammenhængen, men det
> var bare sådan jeg forstod det, ikke fordi jeg har tænkt
> mig at føre det ud i livet, skal jo bruge cpu'en

Hvis du finder din maskine så essentiel at du køber en ekstra processor, og
have liggende i skuffen til backup, og du så når du får brug for den efter
1½ år fordi den anden processor brændersammen, finder ud af at det er en
anden processor end den bestilte, har du fra det tidspunkt 2 måneder til at
anmelde det.