Boligforening beder os fraflytte om en uge~
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 13:21

AAB i Århus beder os være ude af vores fremlejede lejlighed om 1 uge,
da vores fremleje ikke er lovlig (vi har en fremlejekontrakt med den
originale lejer). Der henvises til Lov om leje af almene boliger §90
stk 6.

Må de det med så kort varsel?

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-02-03 14:22

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> [...]
> da vores fremleje ikke er lovlig (vi har en fremlejekontrakt med den
> originale lejer). Der henvises til Lov om leje af almene boliger §90

Det ser ud som om, at AAB ophæver det oprindelige lejemål (med den som I har
fremlejet af) fordi vedkommende ikke har informeret AAB om fremlejens
eksistens (Det skal han iflg. §65 stk. 6, bla. med en årsag til fremlejen,
som kan være sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig
forflyttelse eller lignende).
Som følge af den ophævelse kan I selvsagt ikke blive boende.

Da der er tale om en ophævelse er der ikke noget opsigelsesvarsel.
Fraflytning skal ske straks, så I har faktisk fået god tid.

I skal nok have jer en alvorlig snak med jeres fremlejegiver. Kontakt evt.
LLO for at høre om de tror, der er noget at gøre. Der er en mulighed, fordi
§90 stk. 6 faktisk anfører, at udlejer skal give lejeren mulighed for at
bringe de påtalte forhold i orden inden ophævelse. Det ved vi jo så ikke om
er sket, men det må snakken med fremlejegiver og LLO afgøre.
Det er naturligvis også en nødvendighed, at der faktisk kan foretages
fremleje indenfor lovens rammer i den givne situation.

/Per

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 11-02-03 14:56

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> <author> Peter Fjelsten </author>
> <e-mail validity> yes </e-mail validity>

Tja, som jeg læser det du skriver, så findes der en kontakt mellem jer og
den oprindelige lejer, men ikke nogen godkendelse fra AABs side, hvis jeg
har ret i det, så kan jeg ikke se andet, end at AAB godt kan ophæve
lejemålet straks. Det er nemlig ikke lovligt at indgå et fremlejemål uden
boligselskabets tilladelse.
Som en anden nævner kan I da godt prøve LLO, men jeg tvivler stærkt på, at
der er noget at gøre.
Hvor er lejlighedens "ejermand" henne? Har I talt med denne? Er
fremlejemålet "kun" ulovligt pga. manglende tilladelse eller er der andre
faktorer inde i billedet også?
Det jeg vil frem til, er at I kan prøve at lovliggøre fremlejemålet og håbe
på at AAB vil se velvilligt på det, men hvis I hele tiden godt har vidst, at
I boede ulovligt, ja så er løbet nok kørt.

MVH Rikke

Nemme opskrifter?
Se: www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-02-03 15:23

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> har ret i det, så kan jeg ikke se andet, end at AAB godt kan ophæve
> lejemålet straks. Det er nemlig ikke lovligt at indgå et fremlejemål uden

Der er vel egentlig tale om at man har en ret til at fremleje sin lejlighed
ud under visse omstændigheder.
Boligforeningen skal så have meddelelse om at man vil anvende denne ret, og
får 14 dage til at gøre indsigelse, som de kan gøre brug af under visse
omstændigheder (bla. ved for mange beboere i lejligheden ifht. dens
størrelse)
Men en egentlig tiladelse er der ikke tale om som jeg ser det.

Det er derfor der er en lille dør på klem for spørgeren:
1. Hvis ikke den oprindelige lejer er blevet bedt om at bringe forholdet i
orden, så skal han have frist til dette inden der kan ophæves.

2. Hvis 1. er opfyldt og der samtidig er mulighed for fremleje i den givne
situation, kan den oprindelige lejer få lovliggjort fremlejen ved at anmelde
den til boligforeningen

3. Boligforeningen kan ikke afvise fremlejen blot fordi den ikke er anmeldt
før (ikke som jeg læser loven, men der er måske præcedens for det).

Men formodentlig falder sagen på 1. eller 2. når nu det er kommet så langt.

/Per

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 15:41

Per Christoffersen:

> Der er vel egentlig tale om at man har en ret til at fremleje sin
> lejlighed ud under visse omstændigheder.

Her - at ikke mere end 2 har folkeregisteradresse på adressen.

> [...]
> 1. Hvis ikke den oprindelige lejer er blevet bedt om at bringe
> forholdet i orden, så skal han have frist til dette inden der kan

Det ved jeg ikke om er sket. Vi har i alt fald på intet tidspunkt fået
nogen frister af udlejeren.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-02-03 15:48

> Per Christoffersen:

> Her - at ikke mere end 2 har folkeregisteradresse på adressen.

Plus de sædvanlige betingelser om fremlejens årsag.

> Det ved jeg ikke om er sket. Vi har i alt fald på intet tidspunkt fået
> nogen frister af udlejeren.

Det er heller ikke jer der skal have frister, - det er den oprindelige
lejer.
Boligforeningen har ikke nogen aftaler med jer. De har kun en aftale med den
oprindelige lejer, og derfor går vejen til en (mulig) løsning af sagen
ubetinget gennem ham.

/Per

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 16:54

Per Christoffersen:

> Det er heller ikke jer der skal have frister, - det er den
> oprindelige lejer.

Ja, det forstår jeg - jeg ville bare skrive at _vi_ ikke havde fået
nogen fra ham.

> Boligforeningen har ikke nogen aftaler med jer. De har kun en
> aftale med den oprindelige lejer, og derfor går vejen til en
> (mulig) løsning af sagen ubetinget gennem ham.

Korrekt. Efter henvendelse til dem har vi fået lov til at blive til
1/3.

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 11-02-03 17:14

> [...]
>
> --
> <author> Peter Fjelsten </author>
> <e-mail validity> yes </e-mail validity>

Håber at I finder noget andet at bo i!

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 18:06

Torup & Bachmann:

> Håber at I finder noget andet at bo i!

Det gør vi også!

:)

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 11-02-03 15:59

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> størrelse)
> Men en egentlig tiladelse er der ikke tale om som jeg ser det.

Netop, hvis boligselskabet ikke gør indsigelser, må det regnes som en
tilladelse, men nogengange fremlejer folk bare deres lejlighed ud uden at
informere boligselskabet og det kan godt være tilfældet her, og så er
fremlejen ulovlig. Boligforeningen kan også nægte at acceptere fremlejen
hvis de er bekendt med at fremlejetager f.eks. er dårlig betaler, en, der
tidligere er blevet smidt ud af foreningen pga. ballade osv.

> Det er derfor der er en lille dør på klem for spørgeren:
> 1. Hvis ikke den oprindelige lejer er blevet bedt om at bringe forholdet i
> orden, så skal han have frist til dette inden der kan ophæves.

Det har han måske også haft?

> 2. Hvis 1. er opfyldt og der samtidig er mulighed for fremleje i den givne
> situation, kan den oprindelige lejer få lovliggjort fremlejen ved at
anmelde
> den til boligforeningen

Det føler jeg mig ikke sikker på, lejer har krav på. Det må være lejers
ansvar at kende reglerne for fremleje inden en sådan aftale indgås og derfor
skaffe de fornødne godkendelser. AAB kan jo ikke vide, hvem der ønsker at
fremleje og hjælpe med regler, hvis folk slet ikke kontakter dem

> 3. Boligforeningen kan ikke afvise fremlejen blot fordi den ikke er
anmeldt
> før (ikke som jeg læser loven, men der er måske præcedens for det).

Det tror jeg nu godt de kan, hvorfor skulle man ellers lave en sådan
procedure, hvis det var ligegyldigt om den blev overholdt.

> Men formodentlig falder sagen på 1. eller 2. når nu det er kommet så
langt.

> /Per
>
> Jeg tror - ligesom dig - at det vigtigste her og nu må være at få fat i
den egentlig lejer og høre hvad der egentlig er foregået.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-02-03 16:08

> den egentlig lejer og høre hvad der egentlig er foregået.

Helt afgjort, - uden ham kan alle de teoretiske udlægninger være fuldstændig
lige meget

/Per