spild af diesel
Fra : Søren Emig

Dato : 11-02-03 11:41

Hej

Min firmabil besluttede sig for at kaste rundt med diesel (ca. 5-10L) på min
parkeringsplads derhjemme. Jeg bor i lejer lejlighed med parkering i gården.

Kan jeg holdes erstatningsansvarlig?

/Søren Emig

Fra : Søren Emig

Dato : 11-02-03 17:14

> Kan jeg holdes erstatningsansvarlig

Jeg tænker her på rensning af jord, udskiftning af fliser osv.

Fra : Per

Dato : 11-02-03 18:16

> Kan jeg holdes erstatningsansvarlig

Ja, hvis du har handlet culpøst.

Her tænker jeg på, om din bil var i en sådan stand, som Bonus Paters
Familias bil ville have været. Altså er den i god og fornuftig stand.

Bonus Pater = den gode fornuftige familiefar.

Er der tale om et hændeligt uheld eller en culpøs handling, det må evt.
retssag afgøre.

Umiddelbart vil jeg mene, at du vil være erstatningsansvarlig overfor ejeren
af grunden, Hvis han stiller krav om erstatning.

Mvh. Per!

Fra : Søren Emig

Dato : 11-02-03 19:12

> Ja, hvis du har handlet culpøst.
>
> Her tænker jeg på, om din bil var i en sådan stand, som Bonus Paters
> Familias bil ville have været. Altså er den i god og fornuftig stand.

Måske kan jeg være lidt mere konkret. Mit arbejdsgiver fik midt i dec. mdr.
lavet en ny skridsikrert bund i bilen. Firma som udførte dette arbejde kom
til at bore hul i tanken. Desværre tog det lang tid (1½ mdr) før jeg
opdagede problemet bl.a. pga. regnvejr og mørke.

Bilen er en 3 år gammel peugot partner og er ellers i meget god stand.

Skal jeg melde uheldet til ejeren?

Fra : Mari

Dato : 12-02-03 21:22

"Søren Emig" <soren@robtech.dk> skrev i en meddelelse
> Skal jeg melde uheldet til ejeren?

Man har ikke pligt til at anmelde sig selv.
Ved du, at der er vandboringer i nærheden - så kan du føle dig
moralsk forpligtet til at få det oprenset. Måske kan du bruge den
nyudviklede metode, som anvendes i et par vaskehaller, Statoil??. De
bruger en bakterieflora til at absorbere olier fra køretøjerne - og sparer
enorme mængder vand.
På et værksted anvender man kattegrus til at absorbere
oliespild. Hvis dieselolien stadig befinder sig på stedet (tvivlsomt)
så kan det opsamles med dette granulat.

/Mari

Fra : MAndersen

Dato : 11-02-03 21:53

> [...]
ejeren
> af grunden, Hvis han stiller krav om erstatning.

Bonus Pater er død og borte og anvendes ikke mere.

mvh
MAndersen

Fra : Søren Emig

Dato : 11-02-03 22:25

> Bonus Pater er død og borte og anvendes ikke mer

og det vil sige at.........

Fra : Peter G C

Dato : 12-02-03 09:32

> og det vil sige at.........

I meget. Det er mere en teoretisk, jurdisisk diskussion.

/Peter

Fra : Martin

Dato : 12-02-03 07:55

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> [...]
ejeren
> af grunden, Hvis han stiller krav om erstatning.

hvad hvis nogen står på røv og albuer i sådan en klat disel....
fodgænger eller cykel eller MC.

Hvem dækker så skaderne, personskader og isenkram. ??

for at undgå "dobbeltforsikrings" snakken så lad os antage
at MC-en bliver skadet for 40.000 og ikke er
kasko-forsikret.

(rent hypotetisk, naturligvis.....)