/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
spild af diesel
Fra : Søren Emig


Dato : 11-02-03 11:41

Hej

Min firmabil besluttede sig for at kaste rundt med diesel (ca. 5-10L) på min
parkeringsplads derhjemme. Jeg bor i lejer lejlighed med parkering i gården.

Kan jeg holdes erstatningsansvarlig?

/Søren Emig



 
 
Søren Emig (11-02-2003)
Kommentar
Fra : Søren Emig


Dato : 11-02-03 17:14


> Kan jeg holdes erstatningsansvarlig

Jeg tænker her på rensning af jord, udskiftning af fliser osv.



Per (11-02-2003)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 11-02-03 18:16

> Kan jeg holdes erstatningsansvarlig

Ja, hvis du har handlet culpøst.

Her tænker jeg på, om din bil var i en sådan stand, som Bonus Paters
Familias bil ville have været. Altså er den i god og fornuftig stand.

Bonus Pater = den gode fornuftige familiefar.

Er der tale om et hændeligt uheld eller en culpøs handling, det må evt.
retssag afgøre.

Umiddelbart vil jeg mene, at du vil være erstatningsansvarlig overfor ejeren
af grunden, Hvis han stiller krav om erstatning.

Mvh. Per!



"Søren Emig" <se3396@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3e48d33c$0$196$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Min firmabil besluttede sig for at kaste rundt med diesel (ca. 5-10L) på
min
> parkeringsplads derhjemme. Jeg bor i lejer lejlighed med parkering i
gården.
>
> Kan jeg holdes erstatningsansvarlig?
>
> /Søren Emig
>
>



Søren Emig (11-02-2003)
Kommentar
Fra : Søren Emig


Dato : 11-02-03 19:12


> Ja, hvis du har handlet culpøst.
>
> Her tænker jeg på, om din bil var i en sådan stand, som Bonus Paters
> Familias bil ville have været. Altså er den i god og fornuftig stand.

Måske kan jeg være lidt mere konkret. Mit arbejdsgiver fik midt i dec. mdr.
lavet en ny skridsikrert bund i bilen. Firma som udførte dette arbejde kom
til at bore hul i tanken. Desværre tog det lang tid (1½ mdr) før jeg
opdagede problemet bl.a. pga. regnvejr og mørke.

Bilen er en 3 år gammel peugot partner og er ellers i meget god stand.

> Er der tale om et hændeligt uheld eller en culpøs handling, det må evt.
> retssag afgøre.
>
> Umiddelbart vil jeg mene, at du vil være erstatningsansvarlig overfor
ejeren
> af grunden, Hvis han stiller krav om erstatning.

Skal jeg melde uheldet til ejeren?



Mari (12-02-2003)
Kommentar
Fra : Mari


Dato : 12-02-03 21:22


"Søren Emig" <soren@robtech.dk> skrev i en meddelelse
news:3e493d03$0$178$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Skal jeg melde uheldet til ejeren?

Man har ikke pligt til at anmelde sig selv.
Ved du, at der er vandboringer i nærheden - så kan du føle dig
moralsk forpligtet til at få det oprenset. Måske kan du bruge den
nyudviklede metode, som anvendes i et par vaskehaller, Statoil??. De
bruger en bakterieflora til at absorbere olier fra køretøjerne - og sparer
enorme mængder vand.
På et værksted anvender man kattegrus til at absorbere
oliespild. Hvis dieselolien stadig befinder sig på stedet (tvivlsomt)
så kan det opsamles med dette granulat.

/Mari



MAndersen (11-02-2003)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 11-02-03 21:53


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e492fb1$0$122$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Kan jeg holdes erstatningsansvarlig
>
> Ja, hvis du har handlet culpøst.
>
> Her tænker jeg på, om din bil var i en sådan stand, som Bonus Paters
> Familias bil ville have været. Altså er den i god og fornuftig stand.
>
> Bonus Pater = den gode fornuftige familiefar.
>
> Er der tale om et hændeligt uheld eller en culpøs handling, det må evt.
> retssag afgøre.
>
> Umiddelbart vil jeg mene, at du vil være erstatningsansvarlig overfor
ejeren
> af grunden, Hvis han stiller krav om erstatning.
>
> Mvh. Per!

Bonus Pater er død og borte og anvendes ikke mere.

mvh
MAndersen



Søren Emig (11-02-2003)
Kommentar
Fra : Søren Emig


Dato : 11-02-03 22:25


> Bonus Pater er død og borte og anvendes ikke mer

og det vil sige at.........



Peter G C (12-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 12-02-03 09:32

"Søren Emig" <soren@robtech.dk> skrev i en meddelelse
news:3e496a0f$0$191$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Bonus Pater er død og borte og anvendes ikke mer
>
> og det vil sige at.........

I meget. Det er mere en teoretisk, jurdisisk diskussion.

/Peter



Martin (12-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 12-02-03 07:55


"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
news:3e492fb1$0$122$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Kan jeg holdes erstatningsansvarlig
>
> Ja, hvis du har handlet culpøst.
>
> Her tænker jeg på, om din bil var i en sådan stand, som Bonus Paters
> Familias bil ville have været. Altså er den i god og fornuftig stand.
>
> Bonus Pater = den gode fornuftige familiefar.
>
> Er der tale om et hændeligt uheld eller en culpøs handling, det må evt.
> retssag afgøre.
>
> Umiddelbart vil jeg mene, at du vil være erstatningsansvarlig overfor
ejeren
> af grunden, Hvis han stiller krav om erstatning.
>
> Mvh. Per!
>

hvad hvis nogen står på røv og albuer i sådan en klat disel....
fodgænger eller cykel eller MC.

Hvem dækker så skaderne, personskader og isenkram. ??

for at undgå "dobbeltforsikrings" snakken så lad os antage
at MC-en bliver skadet for 40.000 og ikke er
kasko-forsikret.

(rent hypotetisk, naturligvis.....)




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408894
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste