For højt befordringsfradrag.
Fra : jkv

Dato : 10-02-03 17:12

Hejsa...

Mit oplyste befordringsfradrag for 2001 var ca. 24000, men det har nu vist
sig at jeg rent faktisk kun havde et befordringsfradrag på 15000. Det har
jeg nu meldt til skattevæsenet. Hvordan regnes det ud hvor meget jeg skal
betale tilbage? er det så simpelt fom 15000-24000?

---
ipwitch(-at-)bofh.homeunix.net
public key: http://bofh.homeunix.net/public.asc

Fra : K. Thomsen

Dato : 10-02-03 17:42

"jkv" <bah@bofh.homeunix.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg nu meldt til skattevæsenet. Hvordan regnes det ud hvor meget jeg skal
> betale tilbage? er det så simpelt fom 15000-24000?

Det er 'kun' din skatteansættelse du har sat 9000 kr. for højt. Dvs. din
restskat bliver ca. godt og vel ½-delen afhængig af din skatteprocent, bopæl
etc. Regn med en regning på 5000 kr. - så er det nok ikke helt ved siden af.

Venlig hilsen
Knud

Fra : jkv

Dato : 10-02-03 17:52

Fra : K. Thomsen

Dato : 10-02-03 19:04

> Ok, tak for hjælpen. Hvor meget kan de kræve at se om bevis for at
rejserne
> rent faktisk har forgået? Ligger hele bevisbyrden hos mig?
> I brevet som jeg sender idag har jeg vedlagt arbejdssedler(forsvarets AV3)
> for år 2001, på disse har jeg afmærket hvilkne dage jeg har rejst. Må nok
> indrømme at jeg ikke lige får og gemmer 2 år gamle biletter ;)

Det er afstanden, som tælller. Hvis du kan sandsynliggøre, at du har været
på arbejde x dage og tilbagelagt en given afstand for at komme der, vil det
sandsynligvis være tilstrækkeligt.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-03 09:59

jkv <bah@bofh.homeunix.net> skrev:

> Ok, tak for hjælpen. Hvor meget kan de kræve at se om bevis for at
> rejserne rent faktisk har forgået? Ligger hele bevisbyrden hos
> mig?

Jeg har en enkelt gang været ude for at blive bedt om at "dokumentere"
mit befordringsfradrag. Det eneste jeg gjorde var at sende et par
linier til skatteforvaltningen, hvor jeg angav adressen på min
arbejdsplads, transportformen, antallet af arbejdsdage samt afstanden
mellem hjem og arbejde. Jeg medsendte ingen papirer eller anden form
for dokumentation.
Ovenstående blev godkendt uden den mindste anmærkning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : René Andreasen

Dato : 12-02-03 10:21

Det kan være meget forskelligt fra kommune til kommune....i en kommune jeg
har boet i kræver de en decideret kørselsbog. I min seneste kommune krævede
de kontoudskrifter på mit benzinkort...alt sammen var jo ikke noget problem
da man bare ringer og får en udskrift!

MVH

René

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-03 10:24

"René Andreasen" <r_andreasen@tdcspace.dk> skrev:

> Det kan være meget forskelligt fra kommune til kommune....i en
> kommune jeg har boet i kræver de en decideret kørselsbog.¨

Skæg kommune. Prøvede du at spørge dem om, hvori de har fundet hjemlen
til at kræve førsel af kørebog?

> I min
> seneste kommune krævede de kontoudskrifter på mit benzinkort.

Og hvis man kører med tog/bus vil de kræve de brugte klippekort, der
ikke beviser noget og som folk generelt ikke gemmer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-02-03 19:05

"K. Thomsen" wrote:

> [...]
> etc. Regn med en regning på 5000 kr. - så er det nok ikke helt ved siden af.

Nok nærmere ca 40% af de 9.000, da det er ligningsmæssigge fradrag, men
hertil kommer så renter.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 10-02-03 23:54

In article <3E47E9C2.7B0BAAAF@FJERNpost1.tele.dk>, egc@FJERNpost1.tele.dk
says...

> Nok nærmere ca 40% af de 9.000, da det er ligningsmæssigge fradrag, men
> hertil kommer så renter.

Nok endnu mindre (omkring 32%), da der ikke længere er fradrag i
bundskatten. Dvs. kun i amts- og kommuneskat samt evt. kirkeskat.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Jørgen

Dato : 11-02-03 00:15

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nok endnu mindre (omkring 32%), da der ikke længere er fradrag i
> bundskatten. Dvs. kun i amts- og kommuneskat samt evt. kirkeskat.

Korrekt 31,5 % !
Der er ikke så mange penge i befordringsfradrag mere ca. 30 øre pr. km og det kan jeg ikke
købe benzin til

Fra : Henrik

Dato : 11-02-03 10:13

> Korrekt 31,5 % !

De 31.5% gælder det også ved rentefradrag?

Jeg har nemlig fået sat mit rentefradrag 10.000 kr. for højt i 2001...

Mvh Henrik

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-02-03 06:30

Sven Nielsen wrote:

> [...]
>
> Nok endnu mindre (omkring 32%), da der ikke længere er fradrag i
> bundskatten. Dvs. kun i amts- og kommuneskat samt evt. kirkeskat.

Gælder det i år 2001, som spørgsmålet drejer sig om ?

Fra : Sven Nielsen

Dato : 12-02-03 16:47

In article <3E488A58.C125D11A@FJERNpost1.tele.dk>,
egc@FJERNpost1.tele.dk says...

> Gælder det i år 2001, som spørgsmålet drejer sig om ?

Nej, du har ret. I 2001 indgik de ligningsmæsseige fradrag i
bundskatten, som da var på 6,25%.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-03 10:02

> Nok endnu mindre (omkring 32%), da der ikke længere er fradrag i
> bundskatten.
> Dvs. kun i amts- og kommuneskat samt evt. kirkeskat.

Det er vist ikke helt rigtigt. Det er kun arbejdsmarkedsbidraget og det
særlige pensionsbidrag, der ikke foretages fradrag i, da det er
bruttoskat AMBI og SP er ikke det samme som "bundskat".

Kørselsfradraget er i øvrigt ikke på ~30 øre men derimod på ca. 1,50-
pr. km.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : René Andreasen

Dato : 12-02-03 10:23

> Kørselsfradraget er i øvrigt ikke på ~30 øre men derimod på ca. 1,50-
> pr. km.

Rigtigt at fradraget før skat er på 1,58 kr mellem 24. og 76. kørte km...men
det de mener med 30 øre er efter skat! Men det er ca. 40% af
brutto-fradraget man for udbetalt netto!

MVH

René

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-03 16:55

> Rigtigt at fradraget før skat er på 1,58 kr mellem 24. og 76.
> kørte km...

Grænsen er 100km.
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=162290

> men det de mener med 30 øre er efter skat! Men det er
> ca. 40% af brutto-fradraget man for udbetalt netto!

Hvilket er noget mere end 30 øre.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 12-02-03 21:09

In article <Xns932065FD082A1.miljokemi.dk@130.133.1.4>,
nospam01@miljokemi.dk says...

> Det er vist ikke helt rigtigt. Det er kun arbejdsmarkedsbidraget og det
> særlige pensionsbidrag, der ikke foretages fradrag i, da det er
> bruttoskat AMBI og SP er ikke det samme som "bundskat".

Jeg kan ikke finde nogen som helst mening i det, du siger. Så jeg er
afskåret fra at svare.

Med venlig hilsen Sven.