Ang. feriepenge og kontanthjælp!
Fra : René Andreasen

Dato : 09-02-03 19:31

Hejsa!

Jeg er kommet i den situation at jeg har været på kontanthjælp fra 1/1 til
nu og starter på nyt job...(hvis jeg vil ha det)....her på onsdag...eller
måske venter jeg til d. 1. Men hvis man nu er på kontanthjælp og holder 14
dages (altså 2 arbejdsuger) ferie for sine feriepenge....får man så
kontanthjælp får den periode eller trækker de en for de 2 uger? Og hvad hvis
de 2 ugers feripenge overstiger min kontanthjælp? Trækker de mig så helt i
kontanthjælp eller hvordan foregår det?

--
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Med venlig hilsen/Kind Regards

René Andreasen

Fra : Dan Mortensen

Dato : 09-02-03 19:50

"René Andreasen" <r_andreasen@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvis
> de 2 ugers feripenge overstiger min kontanthjælp? Trækker de mig så helt i

Du kan ikke være på ferie og modtage kontanthjælp, så hvis du husker at
fortælle dem at du holder ferie trækker de kontanthjælpen i de to uger.

/Dan Mortensen

Fra : jens**

Dato : 10-02-03 07:31

"Dan Mortensen" <ingen@sollok.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du kan ikke være på ferie og modtage kontanthjælp, så hvis du husker at
> fortælle dem at du holder ferie trækker de kontanthjælpen i de to uger.

Hej
Du kan nok også regne med at du skal tilbagebetale de penge som du har
modtaget i kontanthjælp. Hvis du ikke gør det frivillig skal din
arbejdsgiver tilbageholde op til 15% af din løn. Så det er med at begrænse
hjælpen mest mulig. Kontanthjælpen en faktisk jun et lån.

mvh jens**

Fra : Dan Mortensen

Dato : 10-02-03 11:47

"jens**" <jens_verner@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
begrænse
> hjælpen mest mulig. Kontanthjælpen en faktisk jun et lån.

Hvad ? Er det rigtigt ? Hvor længe kan de så gøre krav på pengene ?

/Dan Mortensen

Fra : jens**

Dato : 11-02-03 09:38

> "jens**" <jens_verner@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> begrænse
>
> Hvad ? Er det rigtigt ? Hvor længe kan de så gøre krav på pengene ?
>
> /Dan Mortensen

Det ved jeg ikke, men i vores firma er der to som nu har afdraget på deres
gæld i over et år. Der går typisk omkring 4 - 6 uger efter de er ansat, så
finder de (komunen) ud af at de har fået arbejde, atp indbetaling, skat
eller lignende, og så får arbejdsgiveren besked om at trække af lønnen. Et
eller andet sted synes jeg det er meget rimelig.

mvh jens**

Fra : Dan Mortensen

Dato : 11-02-03 09:56

> Et eller andet sted synes jeg det er meget rimelig.
Ok men så skulle alle sociale ydelser vel tilbagebetales efter din mening ?

Reglerne er ret klare og de siger at det kun er i specielle situationer
kontanthjælp skal tilbagebetales:

1.. Tilbagebetaling af kontanthjælp.

Ifølge ligningslovens § 8 O kan skattepligtig kontanthjælp, der er
tilbagebetalingspligtig efter kapitel 12 i aktivloven, fradrages i den
personlige indkomst i det indkomstår, hvori beløbet tilbagebetales.

Tilbagebetaling af kontanthjælp kan ifølge aktivlovens kapitel 12 komme på
tale, hvis

a. du har har undladt at give oplysninger som krævet i aktivloven eller
serviceloven eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget
ydelser efter aktivloven,

b. du har modtaget økonomisk hjælp til boligindskud, eller hvad der kan
ligestilles hermed,

c. du har modtaget særlig støtte efter aktivlovens § 34 til dækning af
terminsudgifter på ejerboliger eller andelsboliger,

d. du har modtaget hjælp på grund af din uforsvarlige økonomi, ubegrundede
opgivelse af et arbejde eller beskæftigelsesfremmende foranstaltning,
nægtelse af at påtage sig et rimeligt tilbud om arbejde eller af at deltage
i beskæftigelsesfremmende foranstaltninger,

e. du har modtaget hjælp, fordi du eller din ægtefælle har været
indblandet i en kollektiv arbejdsstrid,

f. der på det tidspunkt, da du søgte hjælp på grund af økonomisk trang,
forelå forhold, der viser, at du i løbet af kortere tid ville være i stand
til at tilbagebetale hjælpen,

g. du senere får udbetalt en erstatning, et underholdsbidrag eller
lignende, der dækker samme tidsrum og samme formål som den udbetalte hjælp.

I de 3 tilfælde, der er nævnt under pkt. e-g, kan tilbagebetaling kun
kræves, hvis kommunalbestyrelsen ved hjælpens udbetaling har gjort dig
bekendt med tilbagebetalingspligten.

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at tilbagebetalingskravet bortfalder,
når der er gået 5 år efter hjælpens ophør, uden at der har været økonomisk
mulighed for at gennemføre kravet.

/Dan Mortensen

Fra : jens**

Dato : 11-02-03 10:51

> "jens**" <jens_verner@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok men så skulle alle sociale ydelser vel tilbagebetales efter din mening
?

Ja, hvorfor ikke? Andre betaler i dyre domme til en akasse.

mvh jens**

Fra : Dan Mortensen

Dato : 11-02-03 14:28

> Ja, hvorfor ikke? Andre betaler i dyre domme til en akasse.

Nogen har ikke haft mulighed for at være medlem af en a-kasse fx.
ny-uddannede.

/Dan Mortensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-02-03 14:45

"Dan Mortensen" <ingen@sollok.dk> wrote in message
> "jens**" <jens_verner@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nogen har ikke haft mulighed for at være medlem af en a-kasse fx.
> ny-uddannede.

De fleste (alle?) nyuddannede har adgang som dimmittender, og får
understøttelse efter en særlig lav sats (dimittend-satsen).

/Per

Fra : René Andreasen

Dato : 11-02-03 15:01

Ja nyuddannede kan faktisk få dagpenge den dag de er færdige!

Fra : Søren Kongstad

Dato : 11-02-03 15:37

"René Andreasen" <r_andreasen@tdcspace.dk> wrote in news:3e490212$0$218
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Ja nyuddannede kan faktisk få dagpenge den dag de er færdige!

Nej de kan ikke

De kan få dagpenge fra en måned efter uddannelsen er afsluttet.

Evt kontanthjælp de modtager i den periode skal betales tilbage af
dagpengene.

(min kæreste er i den situation)

Søren

Fra : Brutus

Dato : 11-02-03 16:01

Søren Kongstad wrote:

> [...]
>
> De kan få dagpenge fra en måned efter uddannelsen er afsluttet.
>

> Evt kontanthjælp de modtager i den periode skal betales tilbage af

Pladder, blev uddannet som Datamatiker 29/11-02 fik dimmentens fra dagen
efter

--
Mvh. Bjørn Berliner
berliner@it.dk berliner@vip.cybercity.dk

Fra : Thomas W.

Dato : 11-02-03 16:48

"Brutus" <berliner@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Pladder, blev uddannet som Datamatiker 29/11-02 fik dimmentens fra dagen
> efter

Gider du lige tage en kigger på Lov om arbejdsløshedsforsikring (LBK nr. 799
af 2479-2002) § 53, jfr. § 41, stk 1, nr 3, litra b?

/Thomas W.

Fra : René Andreasen

Dato : 11-02-03 16:08

Det er ik helt rigtig....din løn er bagudbetalt, det er dagpengeng osse så
derfor vil du jo få dagpenge den 31/1-03 hvis du fik din sidste løn den
31/12-02!!!

Det samme med kontanthjælp denne er jo osse bagudbetalt efter den ny
ordning! Hvis man strter efter den 1/1-03!

Fra : Stilling

Dato : 11-02-03 17:21

>Det er ik helt rigtig....din løn er bagudbetalt, det er dagpengeng osse så
>derfor vil du jo få dagpenge den 31/1-03 hvis du fik din sidste løn den
>31/12-02!!!

dagpenge (ydelser fra a-kasse/fagforening) er rigtig nok til
udbetaling bagud....men de kører i fire og fem-ugers perioder.; én
dagpenge periode regnes fra 2. sidste søndag i hver måned til 2.
sidste søndag efterfølgende måned. Derfor 4 og 5 ugers perioder.

nyuddannede kan få penge fra 1.ledighedsdag efter endt uddannnelse. De
får IKKE karantæne, idet de ikke selvforskyldt er ledige.

Lad venligst være med at blande bistandssytemet (kommunen) ind i denne
diskution, da den ikke har meget med dimitender at gøre. Problemet
ligger vel nærmest i, at SU'en er forudbetalt og næsten alle andre
ydelser fra staten er bagud betalte......hvis man ikke kan klare sig
for den sidste SU man har fået kan man søge bistand med
tilbagebetalingspligt......

venligst

Allan

Fra : René Andreasen

Dato : 12-02-03 10:19

> Lad venligst være med at blande bistandssytemet (kommunen) ind i denne
> diskution, da den ikke har meget med dimitender at gøre.

Øhhhhh.....? Hvad siger overskiften: "Re: Ang. feriepenge og kontanthjælp"
lige dig?

> [...]
> ydelser fra staten er bagud betalte......hvis man ikke kan klare sig
> for den sidste SU man har fået kan man søge bistand med

Hvor står der at SU er forudbetalt? Man får den jo bare i kvartalet efter
man er fyldt 18? Kontanthjælp er først lige blevet bagudbetalt pr.
1/1-03...så dem der har været på hjælp før er forudbetalt! Dem der er det
bliver ganske rent udsagt "snydt" for penge...de arbejder faktisk "gratis" i
en måned, nemlig den måned de begyndte hjælpen!

MVH

René

Fra : jens**

Dato : 11-02-03 09:41

> [...]
>
> Du kan ikke være på ferie og modtage kontanthjælp, så hvis du husker at
> fortælle dem at du holder ferie trækker de kontanthjælpen i de to uger.

Eftersom du skal have dit feriekort underskrevet på socialkontoret ved de jo
nok du jolder ferie. Hvis du prøver andet vil det være svindel.

mvh jens**