Sygedagpenge eller ferie?
Fra : Marianne Feddersen

Dato : 09-02-03 10:57

Jeg er blevet indstillet til en plstikkirurgisk operation af egen læge.
Sygehuset vil gerne lave det.

Mit spørgsmål er nu hvorledes det forholder sig med den tid efter
operationen. Skal jeg tage ferie i de 4 uger eller er jeg berettiget til
sygedagpenge når det er et kosmetisk indgreb?

Det er ikke noget problem at tage freie, men det var da rart at vide
hvad jeg er berettiget til.
Marianne Feddersen

Fra : Fly Christensen

Dato : 09-02-03 11:04

On Sun, 09 Feb 2003 10:56:30 +0100, Marianne Feddersen
<marianne@feddersen.dk> wrote:

>Jeg er blevet indstillet til en plstikkirurgisk operation af egen læge.
>Sygehuset vil gerne lave det.

Når du er blevet indstillet, er det så et nødvendigt indgreb eller rent
for syns skyld?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 09-02-03 11:21

Fly Christensen wrote:>
> Når du er blevet indstillet, er det så et nødvendigt indgreb eller rent
> for syns skyld?

Min egen læge henviste mig til en vurdering på plastikkir. amb.
De vurderede at de gerne ville lave det, men at det ligger i kategorien
kosmetik.
Det er vel strengt taget meget få plastikkirurgiske indgreb der er
nødvendige. Men bortset fra det vil jeg sige at folk men vansiringer
efter f.eks brandsår trænger hårdere end jeg.

Marianne Feddersen

Fra : Mari

Dato : 09-02-03 16:51

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Min egen læge henviste mig til en vurdering på plastikkir. amb.
> De vurderede at de gerne ville lave det, men at det ligger i kategorien
> kosmetik.

[Citat fra
http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Sygdom_og_arbejdsskader/Lon_under_sygdom/
lon_under_sygdom.html#kosmestisk ]

Hvis en kosmetisk operation er nødvendig, for eksempel på grund af vansiring
efter en trafikulykke eller hvis operationen udføres med henblik på, at den
skal mindske psykiske eller fysiske lidelser i anledning af kraftig overvægt
eller lignende, er fraværet lovligt.
Hvis der omvendt er tale om en operation, der kun har et kosmetisk sigte -
for eksempel retning af en skæv næse eller brystoperationer - er det ikke
lovligt fravær, og du får derfor ikke løn under dette fravær.
[Citat slut]

Bemærk at operation af kosmetiske hensyn, som kan begrundes
i fysisk eller psykisk lidelse berettiger til fravær - ellers ikke.
Når det ikke er lovligt fravær - så er det ferie.

Der tages ikke stilling til om du evt. kan få dagpenge udbetalt fra
kommune - hvis du ikke får dem af din arbejdsgiver.
Får du dem ikke - så bed din arbejdsgiver om et skema til en
sådan ansøgning. Derved vil det blive afklaret af kommunen, hvem der
skal betale - eller om det er feriedage der skal "finansiere".

> Det er vel strengt taget meget få plastikkirurgiske indgreb der er
> nødvendige. Men bortset fra det vil jeg sige at folk men vansiringer
> efter f.eks brandsår trænger hårdere end jeg.

Plastikkirurgi er ikke kun pynt........ og dem, der anvender den
form for pynt - de får sig en slem overraskelse, når naturen igen begynder
at sætte sine spor ) Skønne spildte kræfter på lånt tid.

Nu kan det jo også være beskedenhed, der får nogen til at sætte
andres behov foran egne..... mine genetisk betingende hængende
øjenlåg vil jeg bestemt vurdere som fysisk berettigelse for en plastisk
kosmetisk operation, når den tid kommer. Så, nødvendighed afhænger
af den, der vurderer.....

Men.... man må jo gå ud fra, at en operation, der foretages i offentligt
regi
er en nødvendig operation. Ellers kunne vi vel bare selv bestille tid
og beslutte nødvendigheden. Det offentlige må vel ikke operere
kosmetisk (hvis du deri lægger en betydning = unødvendig) ???

/Mari

Fra : Mari

Dato : 09-02-03 17:32

Ser nu i en anden nyhedsgrupope, hvilken operation det drejer sig om. Den
falder ind under lovligt fravær - med ret til løn/dagpenge.

/Mari

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 09-02-03 17:43

Hej Mari

Tak for et fyldigt svar.

Mari wrote:
> Plastikkirurgi er ikke kun pynt........ og dem, der anvender den
> form for pynt - de får sig en slem overraskelse, når naturen igen begynder
> at sætte sine spor ) Skønne spildte kræfter på lånt tid.

Nej, det er ikke kun til pynt, men det redder næppe liv, sådan direkte.

> [...]
> øjenlåg vil jeg bestemt vurdere som fysisk berettigelse for en plastisk
> kosmetisk operation, når den tid kommer. Så, nødvendighed afhænger

Jeg skal have fjernet overflødigt maveskind, om det er nødvendigt ved
jeg ikke.

> [...]
> og beslutte nødvendigheden. Det offentlige må vel ikke operere
> kosmetisk (hvis du deri lægger en betydning = unødvendig) ???

Helt enig. Men jeg kom i tvivl, da jeg ikke finder at netop dette
indgreb er så vigtigt. På den anden side kan det ligesåvel være
anledning til psykiske problemer, som et brandar. Så jo, i sidste ende
har du vel ret.

Marianne Feddersen

Fra : Mari

Dato : 10-02-03 01:49

> [...]
> indgreb er så vigtigt. På den anden side kan det ligesåvel være
> anledning til psykiske problemer, som et brandar. Så jo, i sidste ende

Det anede mig, at du blot er beskeden.
Din arbejdsgiver skal ikke vide, hvad du skal på hospitalet efter. Du skal
blot sende en lægeerklæring på 4'dagen - en som indeholder estimeret
varighed af dit fravær. Er det nødvendigt med længere fravær skal
du sende yderligere lægeerklæring - og så er dokumenattionen i orden.

/Mari

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 10-02-03 13:07

alohaloh@min.dol.dk writes:
>Der tages ikke stilling til om du evt. kan få dagpenge udbetalt fra
>kommune - hvis du ikke får dem af din arbejdsgiver.

Her kan jeg supplere lidt til Maris udemærkede svar. Kommunen skal betale
sygedagpenge for operationer af udelukkende kosmetiske årsager.

Uddrag af Vejleding om syge- og barselsdagpenge (Den Sociale Ankestyrelse)
Fravær på grund af sterilisation eller kosmetiske operationer betragtes
som sygefravær, uanset om indgrebet er lægeligt indiceret eller ikke, og
uanset om der er eftervirkninger af behandlingen, eller det ikke er
tilfældet. Hvis der er tale om frivillig sterilisation eller kosmetiske
operationer, som foretages udelukkende af kosmetiske hensyn og ikke til
afhjælpning af fysiske eller psykiske lidelser, betales dagpenge af
kommunen, idet retten til dagpenge fra arbejdsgiveren bortfalder i medfør
af dagpengelovens § 8, stk. 4, nr. 1, hvis lønmodtagers sygdom er pådraget
ved forsæt eller grov uagtsomhed, se pkt. 47.

Hilsen
Poul Erik Rise