Spørgsmål ved oprettelse af virksomhed
Fra : Jan B.

Dato : 07-02-03 13:16

Hej NG

Jeg går og leger med tanken om at oprette min egen lille massør-biks.
Jeg går ledig, og vil derfor lige starte med det som en bibeskæftigelse,
hvor jeg vil starte op som ikke momsregistreret. Det er jo ikke sikkert
at jeg kommer til at tjene mere end de 50.000 kr.

Men hvad mangler jeg?
Skal min lille virksomhed ikke registreres nogen steder, ud over i min A-kasse
og måske AF?

Jeg har lige bestilt den lovpligtige erhvervs forsikring, og lige anskaffet mig et
Nyt massageleje.
Kan jeg trække det fra?

Jeg agter at behandle mine klienter i deres omgivelser/hjem. Kan jeg trække
Kørsel (buskort) fra. Selv om det er under de 24 km t/r?

Er der ellers noget jeg skal have sørget for?
Hører gerne gode råd

Jeg ved godt at man kan få gratis rådgivning ved bla. Nordjysk Iværksætter netværk,
men jeg ville gerne lige vide lidt på forhånd. Så alt tiden ikke bliver "spist" op
på småting

På forhånd tak
Massøren
Jan B.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 07-02-03 14:15

On Fri, 07 Feb 2003 12:15:52 GMT, Jan B.
<slettesjan_boedker@jubiipost.dk> wrote:

>at jeg kommer til at tjene mere end de 50.000 kr.

Grænsen er 50.000 kr. i omsætning - ikke overskud. Bare lige for at
gøre det klart...

--
Jakob Paikin

Fra : Jan B.

Dato : 07-02-03 14:36

> Grænsen er 50.000 kr. i omsætning - ikke overskud. Bare lige for at
> gøre det klart...

Jo det er jeg godt klar over

/Jan

Fra : Jimmy

Dato : 07-02-03 16:28

"Jan B." <slettesjan_boedker@jubiipost.dk> wrote in message

> Jo det er jeg godt klar over

Resten af dine spørgsmål får du nok hurtigere svar på i dk.erhverv

Mvh
Jimmy

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-02-03 18:31

"Jan B." wrote:

> Men hvad mangler jeg?
> Skal min lille virksomhed ikke registreres nogen steder, ud over i min A-kasse
> og måske AF?

Jo, og al indtjening omregnes til timer med en sats, svjh 141 kr/t.

Samtidig er din dagpengeperiode begrænset til 78 uger.

> Jeg har lige bestilt den lovpligtige erhvervs forsikring, og lige anskaffet mig et
> Nyt massageleje.
> Kan jeg trække det fra?

Kun hvis du har indtjening, der begrunder det.

> Jeg agter at behandle mine klienter i deres omgivelser/hjem. Kan jeg trække
> Kørsel (buskort) fra. Selv om det er under de 24 km t/r?

Med begrundelsen, at du transporterer dit massageleje samtidig, jo, tag
en del billeder til dokumentation..

> [...]

> men jeg ville gerne lige vide lidt på forhånd. Så alt tiden ikke bliver "spist" op

Det bliver den ikke, du får al den tid, du har brug for..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jan B.

Dato : 07-02-03 23:53

Fri, 07 Feb 2003 18:30:31 +0100, "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev:

> Jo, og al indtjening omregnes til timer med en sats, svjh 141 kr/t.

HUH??? Er du sikker på det? Er det ikke time for time, det mener jeg da at have hørt?
Ellers kan det da hurtigt blive en dyr forretning for mig, når jeg tar mellem
150 og 200 pr behandling (½ time)

> Samtidig er din dagpengeperiode begrænset til 78 uger.

Det er jeg godt klar over, men uger uden indtjening eller med fuld indtjening i
bi erhvervet tæller ikke med. Så skubber man bare de "78"uger frem efter. Mener jeg???

> Kun hvis du har indtjening, der begrunder det.

Det burde det da vel næsten.

> Med begrundelsen, at du transporterer dit massageleje samtidig, jo, tag
> en del billeder til dokumentation..

> Det bliver den ikke, du får al den tid, du har brug for..

Har man ikke kun de 2x4 timers basisrådgivning?

/Jan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-02-03 18:01

"Jan B." <slettesjan_boedker@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
have hørt?
> Ellers kan det da hurtigt blive en dyr forretning for mig, når jeg tar

Få du hellere en grundig snak med A-kassen om lige præcis din situation.
Der kan være væsentlig forskel på, om man bliver betalt pr. time, eller et
samlet beløb.
Feks. jeg laver noget for dig, og sender en faktura på 5.000,- kr. Den
bliver omregnet til timer ifht. den fastsatte sats, som Erik har angivet
(jeg kender ikke satsen pt., men når Erik siger det må det jo være rigtigt

Men sender jeg en faktura på 20 t. á 250,- kr, så fradrages de 20 timer (så
længe timeprisen holder sig inden for et normalt leje for branchen, - ellers
bliver der stillet spørgsmål...)

Sådan husker jeg reglerne fra jeg selv var i en lignende situation, - de kan
også være lavet om siden da. Der er også forskel på a-kassernes måde at
håndtere sådanne situationer på, alt efter omfanget af deres erfaringer med
det. Bliver det for svært at snakke med dem, kan du jo overveje, om de skal
skifte til en anden.

(jeg tror i øvrigt AF er ligeglade med din virksomhed, de skal bare
registrere at du er tilmeldt som ledig)

/Per