copyright på websider - hvem har rettighed~
Fra : Kim

Dato : 07-02-03 00:13

Hejsa

Håber i kan hjælp mig så jeg starter med at gøre det rigtigt :)

Sagen drejer sig om at jeg vil forsøge mig med at lave hjemmesider, og tjene
lidt på det.

Jeg forsøger at opstille en model for hvordan jeg skal skrue hele konceptet
sammen.

Hvis jeg laver en hjemmeside og ikke tager det store beløb for det, ønsker
jeg ikke at kunden selv går ind og retter efterfølgende, det er noget jeg
vil gøre for kunden og selvfølgelig også dermed tjene lidt ekstra i sidste
ende.

Sådan kort fortalt:
A: Jeg ønsker ikke at kunden skal rette i teksten eller andet, der skal
kunden til mig og så udfører jeg det.
b: At kunden gerne må rette som det passer kunden (selvf. en dyre løsning
for kunden..)

Hvad er svaret til følgende scenario:

1.
En kunde bestiller en hjemmeside
Kunden har ingen billeder eller tekst
Jeg laver det grafiske og laver også teksten
Kunden sig ok for arbejdet og betaler

1.1: Hvem ejer egentlig hjemmesiden ?
1.2: Må kunden redigere det grafiske på hjemmesiden
1.3: I småtingsafdelingen: Må kunden rette i sidefarven ?
1.4: Må kunden rette i teksten ?

2.
En kunde bestiller en hjemmeside
Kunden har billeder som skal med
Jeg fletter kundes billeder ind i det grafiske jeg laver
Kunden laver tekst som jeg så bruger på hjemmesiden
Jeg bruger billederne og kunden siger ok for ar....osv

2.1: Hvem ejer egentlig hjemmesiden ?
2.2: Må kunde redigere det grafiske på hjemmesiden ?
2.3: Må kunden rette i teksten ?

Når jeg har fået lidt mere info om det hele så vender jeg tilbage omkring
hvordan jeg skal ordne det hele (skal der blot stå copyright + mit
navn/kundes navn på hjemmesiden eller skal der ligefrem laves "en kontakt"
imellem kunden og mig osv...)

Håber i kan hjælpe :)

På forhånd tusinde tak

mvh
Kim :)

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 07-02-03 00:46

"Kim" <removeXhejsameddig@hormail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1.2: Må kunden redigere det grafiske på hjemmesiden
> 1.3: I småtingsafdelingen: Må kunden rette i sidefarven ?

Det er vel kunden som du har lavet hjemmesiden for der ejer den.
Og kunden må vel rette i siden, fuldstændig som kunden ønsker det, du kan
gøre det svært for kunden, ved at programmere siden på en meget svært og
advanceret måde ( flash eller lign, som ikke er lige til ), men helt
forhindre det kan du vel ikke.

> [...]
> Jeg bruger billederne og kunden siger ok for ar....osv
>
> 2.1: Hvem ejer egentlig hjemmesiden ?
> 2.2: Må kunde redigere det grafiske på hjemmesiden ?

Samme svar.

> [...]
> hvordan jeg skal ordne det hele (skal der blot stå copyright + mit
> navn/kundes navn på hjemmesiden eller skal der ligefrem laves "en kontakt"

Du kan og bør copyrighte dit design på alle de sider du laver.
Men hvis du forsøger at "låse" kunden til dit firma, hver gang der skal
rettes en lille ting, så tror jeg hurtigt at du vil miste kunder fremfor at
få dem til at komme igen, ihvertfald frivilligt.

Med venlig hilsen
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Kim

Dato : 07-02-03 01:01

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
at
> få dem til at komme igen, ihvertfald frivilligt.

Du skriver: "Det er vel kunden som du.." - dit "vel" betyder det er du ikke
er sikker ?

Jeg vil naturligvis fortælle kunden at der findes to løsninger, den billige
hvor jeg ejer det og så den anden hvor de kan gøre som de lyster - hvis det
altså overhovedet kan lade sig gøre *s*

Jeg er klar over at jeg kan gøre det besværligt for kunden at rette
overhovedet - men så bliver det også mere besværligt for mig selv at lave
; ) (man kan feks. bare lave link grafik og sætte den ind i indviklede
tabeller..)

mvh
Kim

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 07-02-03 01:20

> Du skriver: "Det er vel kunden som du.." - dit "vel" betyder det er du
ikke
> er sikker ?

Når jeg skriver vel, så er det fordi det kommer an på den aftale du laver
mellem dig og din kunde.
Hvis din kunde godkender at du ejer side, så er det jo dig der ejer, jeg
tror bare at du skyder ig selv i foden ved at på råe dig ejendoms retten til
siden.

> [...]
billige
> hvor jeg ejer det og så den anden hvor de kan gøre som de lyster - hvis

Prøv, jeg tror som sagt bare ikke på at den holder.

> [...]
> overhovedet - men så bliver det også mere besværligt for mig selv at lave
> ; ) (man kan feks. bare lave link grafik og sætte den ind i indviklede

God fornøjelse....*S*
Husk på at du er til for din kunde, og ikke omvendt.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-02-03 01:37

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

> Du kan og bør copyrighte dit design på alle de sider du laver.

Hu? Der er ikke noget, der hedder copyright i dansk lovgivning. Der er
automatisk ophavsret på de sider, han laver, uanset om han skriver det
eller ej.

> Men hvis du forsøger at "låse" kunden til dit firma, hver gang der
> skal rettes en lille ting, så tror jeg hurtigt at du vil miste kunder
> fremfor at få dem til at komme igen, ihvertfald frivilligt.

Det tror jeg også. Hvis det skulle køre gnidningsfrit, ville det desuden
medføre, at Kim nærmest skulle stå til rådighed for ændringer 24 timer i
døgnet.

--
Mvh. Peter
"The environmental anomalies may have stimulated certain rebellious

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-02-03 09:43

"Kim" <removeXhejsameddig@hormail.com> wrote in message
> Hejsa
>
> Håber i kan hjælp mig så jeg starter med at gøre det rigtigt :)

> Hvad er svaret til følgende scenario:

Svaret på begge dine scenarier er, at det skal du have styr på i en kontrakt
inden du går igang med arbejdet.
Der er så mange muligheder for fortolkninger (ikke så meget af loven, som af
branchekotyme mv.) at det bliver et rent helvede, hvis I ikke er enige fra
starten.

Prøv at finde ud af, hvordan du gerne vil have, se dernæst på hvordan du kan
forestille dig, at kunden vil ønske det, og find så en middelvej, hvor begge
parter kan få en god aftale.
Det er vigtigt, (udover ophavsretlige aspekter) at kontrakten også
indeholder beskrivelser af godkendelsesprocedurer mv, for udkast, endeligt
design og endelig overdragelse af siden. Tidsfrister i det hele taget, også
for kundens aflevering af materiale til dig. Herudover betalingsfrister mv.

Når det er sagt, så tror jeg det bliver svært for dig at lave en god
forretning ud af at binde kunderne til, at opdatering skal foretages af dig
og dig alene. Markedet for webdesign er for tiden dybt fokuseret på Content
Management, som findes i så enkle og billige modeller, at alle kan være med.
Når kunden opdager, at de kunne have fået et site, de selv kan håndtere
opdateringen på til samme eller lidt højere pris, end det du kan tilbyde, så
løber de skrigende bort og kommer aldrig igen.

/Per

Fra : co

Dato : 07-02-03 13:14

> 1.1: Hvem ejer egentlig hjemmesiden ?
Det gør kunden, medmindre du har indgået en aftale med kunden om andet, det
kunne være at kunden kun køber brugsretten over hjemmesiden, det ville måske
være en ide at få en advokat til at udarbejde et sæt salgs og
leveringsbetingelser, hvor du tager forbehold for ejendomsret m.m

> 1.2: Må kunden redigere det grafiske på hjemmesiden
Hvis kunden har købet en hjemmeside, har han også lov til at ændre tekster
og andre rellavante ting, hvorimod at designet kan være mere tvivlsomt at
ændre, men igen det vil være svært at køre en sag på dette, har du derimod
kun solgt brugsrettet og har et sæt salgs og leveringsbetingelser, kan du
blokere for at andre end dig selv må rette på dem.

> 1.3: I småtingsafdelingen: Må kunden rette i sidefarven ?
Se svar 1.2

> 1.4: Må kunden rette i teksten ?
Se svar 1.2

> 2.1: Hvem ejer egentlig hjemmesiden ?
Kunden !

> 2.2: Må kunde redigere det grafiske på hjemmesiden ?
Både ja og nej, meget afhænger hvad der står i det fremsendte tilbud, har du
taget forbehold for ændringer så nej,
og på den anden side har du ophavsretten på det grafiske, men jeg vil mene
det er en vanskelig sag at køre.
så som udgangspunkt vil jeg mene at med mindre der specifikt i aftalen står
at der ikke må ændres, vil jeg sige ja

> 2.3: Må kunden rette i teksten ?
Ja

mvh
Claus

Fra : Martin Kofoed

Dato : 07-02-03 18:03

Kim wrote:

> [...]
> vil gøre for kunden og selvfølgelig også dermed tjene lidt ekstra i sidste

Uden overhovedet at se på det juridiske mener jeg, at du skal være mere end
almindelig dygtig for at få nogen til at hoppe på dén - kalenderen viser
trods alt 2003 ... ;)

> 1.1: Hvem ejer egentlig hjemmesiden ?
> 1.2: Må kunden redigere det grafiske på hjemmesiden
> 1.3: I småtingsafdelingen: Må kunden rette i sidefarven ?
> 1.4: Må kunden rette i teksten ?

Alt det kommer vel alene an på, hvilken kontrakt du har med kunden. Men
intet forhindrer ham/hende altså i at højreklikke og "view source" for
derefter at kopiere al HTML over på en ny side. Det er mere end almindeligt
svært at bevise, at præcis dén sammensætning af HTML er din ejendom, da det
samme design med 100% sikkerhed findes et eller andet sted "derude".
Således kunne det lige så godt være *dig* der havde "lånt" designet.

Mig bekendt har ingen endnu claimet copyright på selve opbygningen af siden
(det er jo en hverdagsting). Nogen forsøger af og til med patenter, men de
bliver næsten altid skudt ned. Når man alligevel af og til ser copyrights i
nogle META tags, går det som regel på indholdet.

--

Martin

Fra : Niels Ull Harremoës

Dato : 20-03-03 22:39

> [...]
> kunden til mig og så udfører jeg det.
> b: At kunden gerne må rette som det passer kunden (selvf. en dyre løsning

Læs http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03198305?OpenDocument -
specielt afsnittet om ansatte og freelancere.
Og ophavslovens (http://www.olesteen.dk/lovophav.html) §59:

§ 59. Ophavsretten til et edb-program, der er frembragt af en arbejdstager
under udførelsen af dennes arbejde eller efter arbejdsgiverens anvisninger,
overgår til arbejdsgiveren.

Jeg vil mene at der her er tale om et arbejdsgiver/arbejdstager forhold.

I kan ved skriftlig aftale jo blive enige om hvadsomhelst - men jeg vil mene
at hvis I ikke har aftalt andet, har kunden fuld rettighed over siderne.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-03-03 09:25

"Niels Ull Harremoës" <nielsull@adslhome.dk> wrote in message

> Jeg vil mene at der her er tale om et arbejdsgiver/arbejdstager forhold.

Men det er der nu ikke.
Det kræver et ansættelsesforhold, og det er der ikke i den givne situation,
hvor der spørges efter noget generelt om kotraktindgåelse mellem firmaer.

/Per

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 23-03-03 19:07

Medmindre det er indarbejdet i kontrakten, at der er tale om et freelance
arbejdsgiver\arbejdstager forhold. I så fald har arbejdstager ingen
rettigheder til produktet.
HC