Fortolkning af funktionærlovens §17a
Fra : Rasmus Larsen

Dato : 06-02-03 14:48

Jeg blev sidste år i forbindelse med en omstrukturering afskediget.
Jeg har senere erfaret at min tidligere arbejdsgiver har givet alle
ansatte en julebonus, som vi oftest har fået det, uden at det dog har
været nævnt i ansættelseskontrakten.

Så er mit spørgsmål om funktionærlovens §17a dækker, at jeg er
berettiget til en forholdsmæssig del af denne bonus.

Funktionærloven, § 17a

Såfremt en funktionær, der ifølge aftale eller sædvane delvis
vederlægges med tantieme, gratiale eller lignende ydelser, fratræder
sin stilling i et løbende regnskabsår, tilkommer der ham en i
forhold til hans ansættelsestid i regnskabsåret afpasset andel af
den ydelse, han ville have fået udbetalt, dersom han havde været
ansat i virksomheden ved regnskabsårets afslutning eller på det
tidspunkt, ydelserne i øvrigt udbetales.

"Ifølge sædvane delvis vederlægges med gratiale" må da dække min
situation?

Hvilke sanktionsmuligheder har man, hvis virksomheden ikke mener at
det gælder vores situation?

Og nej, jeg kan desværre ikke bruge min fagforening, da jeg ikke er
medlem af en sådan

På forhånd tak,

Rasmus Larsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 06-02-03 16:00

Rasmus Larsen skrev:

> Hvilke sanktionsmuligheder har man, hvis virksomheden
> ikke mener at det gælder vores situation?

Du kan lægge sag an.

TT

Fra : co

Dato : 06-02-03 17:52

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det plejer at være sådan at de faglige organisationer køre sagen for dig,
hvis du er medlem, forudsat
de mener der er belæg for en sag !

Er du ikke organiseret, skal du kontakte en advokat, for at få belyst dine
muligheder !

mvh
Claus

Fra : co

Dato : 06-02-03 17:57

Og nej, jeg kan desværre ikke bruge min fagforening, da jeg ikke er
medlem af en sådan

Jeg kom til at tænke på, at jeg før har hørt om folk der har meldt sig i en
fagforening, for derefter
at kunne gøre brug af deres jurister/advokater med det samme, også til at
føre sager tilbage i tiden,
det vil nok være den billigste løsning

mvh
Claus