Er den stjålen?
Fra : Kristian Zylauv

Dato : 05-02-03 23:21

Hejsa gruppe, jeg overvejer at købe en bærbar, men hvordan kan jeg
egentlig vide om den er stjålet, prisen virker ikke mistænkelig og det
gør sælger heller ikke, men hvad nu hvis den er stjålen, hvordan kan
jeg overhovedet finde ud af det?
Og hvad nu hvis jeg bestemmer mig for at sælge den videre senere og
det pludselig viser sig den var stjålet, så er det vel mig ansvar?

-Kristian

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-02-03 00:10

Kristian Zylauv wrote:

> [...]
> egentlig vide om den er stjålet, prisen virker ikke mistænkelig og det
> gør sælger heller ikke, men hvad nu hvis den er stjålen, hvordan kan

Hvis sælger hare en kvittering er alt ok. Hvis du ikke kan få de
originale papirer, er den sikkert stjålet.

Bed om at se den originale kvittering, så er du sikker.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Frantz

Dato : 06-02-03 00:16

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis sælger hare en kvittering er alt ok. Hvis du ikke kan få de
> originale papirer, er den sikkert stjålet.
>
> Bed om at se den originale kvittering, så er du sikker.

Eller ring til nærmeste Kosterregister hos politiet, de er så flinke at de ringer tilbage
og fortæller dig .....

Fra : Kristian Zylauv

Dato : 06-02-03 14:59

Men hvis jeg nu ringer til Kosterregisteret, og det viser sig den er
stjålen, så vil de sikkert gerne i kontakt med sælger, og jeg har det
egengligt lidt dårligt med at "melde" ham på den måde hvis det viser
sig den er stjålen, fordi hvad han fortæller er at han har fået af
vide den ikke er stjålen.

Det korte af det lange: Vil politiet ikke følge op på sagen hvis det
viser sig den er stjålen?

-Kristian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-02-03 15:44

In article <541aad92.0302060559.7080219@posting.google.com>, Kristian Zylauv wrote:
> [...]
> vide den ikke er stjålen.
>
> Det korte af det lange: Vil politiet ikke følge op på sagen hvis det

jo, selvfølgelig vil de da det. Men jeg tror ikke at de fortæller
dig i telefonen at den er stjålet. De vil godt hvis du kommer ned
med den.

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-03 16:03

Kristian Zylauv skrev:

> [...]
>egengligt lidt dårligt med at "melde" ham på den måde hvis det viser
>sig den er stjålen, fordi hvad han fortæller er at han har fået af

Det er hans problem, og ikke dit. Hvis han er i god tro, oplyser
han jo navnet på den han har købt den af osv. Hvis han er i ond
tro, forsøger han at tørre problemet af på dig.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-02-03 16:20

In article <s7u44vk2764rc3jhtkn8db4p3ee5q0tf08@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er hans problem, og ikke dit. Hvis han er i god tro, oplyser
> han jo navnet på den han har købt den af osv. Hvis han er i ond
> tro, forsøger han at tørre problemet af på dig.

Det er stadig dit problem hvis du tager den ned til politiet,
fordi det får du jo ikke lov til af sælger før efter du har købt
den. Givet, man kan tage der ned sammen, eller sende sælger der
ned, meeeen.

JonB

Fra : Frantz

Dato : 06-02-03 18:12

"Kristian Zylauv" <Supersmartk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vide den ikke er stjålen.
>
> Det korte af det lange: Vil politiet ikke følge op på sagen hvis det

Jeg kan fortælle at jeg sad i bibliotekets avislæsesal og en fyr sad med en bærbar og
demonstrerede den.
Jeg var interesseret i køb og sagde om ikke jeg måtte få serienr. noteret ned, fordi jeg
ville ringe til importøren om der stadig kunne fås reservedele. Fyren ville ringe til mig
senere på dagen for at høre om jeg stadig var interesseret.

Jeg fik serienr. og ringede straks til Kosterregisteret, der ville undersøge og ringe
tilbage, hvilket hun gjorde og sagde at den var efterlyst. Okay sagde jeg og tak. HVIS
politiet ville have spurgt mig, hvilket de ikke gjorde (det var en kontordame hos
Kosterregisteret), ville jeg have sagt at det var en fyr på avislæsesalen jeg kendte ikke
navnet og han ville ringe mig op senere, hvad fyren også gjorde, jeg svarede at jeg ikke
var interesseret alligevel.

vh Frantz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-02-03 18:22

In article <b1u51t$783$1@sunsite.dk>, Frantz wrote:

[klip]

> [...]
> navnet og han ville ringe mig op senere, hvad fyren også gjorde, jeg svarede at jeg ikke

hmm, måske er kosterregisteret ikke det samme som politiet ? Jeg ringede
bare til den lokale station, og de sagde "kik forbi"

JonB

Fra : Ove Kristensen

Dato : 07-02-03 01:32

> [...]
> egengligt lidt dårligt med at "melde" ham på den måde hvis det viser
> sig den er stjålen, fordi hvad han fortæller er at han har fået af

Når jeg køber noget af folk gør jeg altid det, at hvis de ikke har en
kvittering siger jeg at jeg checker det hos Politiet=koster, og hvis de har
rent mel i posen er det ok, ellers skal de nok sige fra kan du være sikker
på.

Med venlig hilsen
OveK.

Fra : Mari

Dato : 06-02-03 00:15

> [...]
> egentlig vide om den er stjålet, prisen virker ikke mistænkelig og det
> gør sælger heller ikke, men hvad nu hvis den er stjålen, hvordan kan

Du kan sikre dig på samme måde, som du vil gøre når du køber
en brugt cykel.
ORIGINAL kvittering udstedt til sælger, af en forretning eller firma, som
du kender, skal medfølge som garantibevis for dens oprindelse.
Endvidere bør du ha' en bekræftelse af, at sælger ejer den og
erklærer at den er fri for hæftelser af enhver art.
Maskinens Seriel number skal fremgå af alle papirerne.

Når du sælger videre, så medfølger disse papirer sammen med en erklæring
fra dig om, at maskinen fortsat er duelig og fri for hæftelser af enhvert
art.

Ser papirerne herefter ægte ud og bliver du overbevist om sælgers
identitet (se legimation) - og er prisen ikke mistænkelig lav, så kan
du vist ikke sikre dig bedre.

/Mari