Rykkergebyr
Fra : Henning S

Dato : 05-02-03 16:21

Hvor lang tid før dækningsperioden, kan man forlange at få sit
indbetalingskort?

Indbetalingskort modtaget 2 dage før forfald (1-1-03), men med 10 dage til
sidste indbetalingsdato. Det blev så ikke ekspederet sammen med de øvrige
inbetalinger, da det kom så sent, men blev lagt i bunken til den næste 1.
Det blev så betalt d. 28-1.
D. 30-1 kom de så en rykker på det fulde beløb plus rykkergebyr.
For en ordens skyld kontaktede jeg foreningen og fortalte at beløbet var
indbetalt, og jeg syntes de var lidt sene med uddelingen af girokortene. De
mente at 10 dage var rigeligt. (holder man ferie er det da ikke nok) Men
rykkergebyret kunne jeg ikke slippe for. Det vil blive påført næste års
kontingent.
Hvis det girokort var kommet i god tid, ligesom alle andre girokort gør, så
var det jo blevet betalt.
Er det rimeligt at opkræve et rykkergebyr, når indbetalingskortet først
kommer 2 dage før forfaldsdatoen?
Er jeg forpligtiget til at betale rykkergebyret?
Det er godt nok ikke mange penge, men jeg føler mig i den grad taget ved
næsen hvis jeg skal betale.

Mvh.
Henning S

Fra : K. Thomsen

Dato : 05-02-03 16:57

Der er faktisk ikke nogen som siger du overhovedet skal have et girokort -
du kan i princippet bare betale. At firmaet sender et girokort ud er for så
vidt bare en service.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Sune Storgaard

Dato : 05-02-03 17:05

K. Thomsen 's insignificant opinion was stated in:

> Der er faktisk ikke nogen som siger du overhovedet skal have et
> girokort - du kan i princippet bare betale. At firmaet sender et
> girokort ud er for så vidt bare en service.

Betale hvad ?

De skal vel sende en regning/faktura/whatever ? At der sidder et girokort på
sådan en, er en service ja.

/Sune

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-02-03 13:20

"K. Thomsen" <knud@thomsenslet.dk> skrev:

> Der er faktisk ikke nogen som siger du overhovedet skal have et
> girokort - du kan i princippet bare betale.

Det er der flere, der i den senere tid har påstået, men det er ikke
korrekt. Bla. kan regninger, hvis det er regninger, der modtages med
jævne mellemrum (eller det, der burde være jævne mellemrum) ofte være
af variende størrelse pga. eksempelvis forskelligt forbrug, hvorved
kunden ikke har mulighed for at vide, hvilket beløb, der skal betales.
Af andre årsager kan nævnes:
- Firmaet har ændret kontonummer
- Problemer med registrering indbetalingen pga. manglende angivelse af
indbetalerid
- At der ikke er viden om, hvornår regningen kommer fordi alt for mange
firmaer har rod i deres faktureringssystemer

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thore Sorensen

Dato : 05-02-03 17:14

On Wed, 5 Feb 2003 16:21:17 +0100, "Henning S" <hsit@FjerneStdcadsl.dk>
wrote:

>Hvor lang tid før dækningsperioden, kan man forlange at få sit
>indbetalingskort?

Jeg fik opkrævning på ADSL abb. fra TDC den 18. januar, dækningsperioden
var fra 010103 og 3 mdr frem. Forfaldsdatoen var 050203. (d.d.) og jeg
fik den da med forleden dag...så man kan nok ikke "forlange" at de skal
sende det før det faktisk skal betales...

>Er det rimeligt at opkræve et rykkergebyr, når indbetalingskortet først
>kommer 2 dage før forfaldsdatoen?

Det er din overskridelse af sidste betalingsdato, du får gebyret for...

>Er jeg forpligtiget til at betale rykkergebyret?

Ja. Se ovenstående...

Desuden...du vidste jo det kom....det er vel ikke en ny forening du er
medlem af? Du har oxo haft masser af muligheder for at betale det inden
fristen var overskredet.

Jeg prøvede noget lignende for nogle år siden, da TDC Mobil begyndte at
have sidste rettidige betalingsdato for exempel (og dette er ordret,
bemærk ugedagen: "Mandag, den 13.januar 2003"...(klippet fra den sidste
regning, der lige er betalt) Jeg ringede til regningsservice og
beklagede mig over den åndsvage dato midt i måneden, men "sådan var
det"..."det skyldes alle de unge mennesker, der skal holdes i kort
snor"..
Med henvisning til mit store engagement hos TDC, lovede hun at lave det
om, men nu 3 år efter er der stadig ikke sket noget...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993