Det var lige det jeg havde brug for.
Tak for hjælpen.
Mikkel
"swingkid" <mailto:nielsmark@ofir.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Støvler forsvundet under reklamationssag."
> DU HAR HELT RET!
>
> Efter indlevering til butikken, kan det kun blive et anliggende imellem
> butikken og transportøren.
> Efter Købeloven har du krav på et par nye støvler - og hvis ikke det kan
> lade sig gøre, erstatning på 1200 kr fra butikken.
> ------
> § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
>
> a.. 1) afhjælpning af mangelen,
> b.. 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
> (omlevering),
> c.. 3) et passende afslag i købesummen eller
> d.. 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
> Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
> uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
> Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
> kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
> omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
> køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
> købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
> uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
> regning.
> § 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden
> for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
> mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
> sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
> rådighed.
> Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud
> om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for
> uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart
> overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
>
> Link til Købeloven:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm
>
>
> Mvh
> Niels
> <Mikkel> skrev i en meddelelse
> news:003501c2cce8$80105c30$0301a8c0@autoatlas.local...
> > Lige et hurtigt spørgsmål.
> >
> > En veninde har købt et par støvler til 1200.-, efter kort tid går disse i
> stykker,
> > min veninde indlevere dem i butikken og modtager en kvittering på at hun
> har
> > afleveret dem, butikken sender dem til reparation, men under transporten
> til
> > reparatøren forsvinder støvlerne, butikken nægter alt ansvar, da de mener
> at min
> > venindes forsikring skal dække dette, ligeledes mener forsikringen også at
> det er
> > en forsikringssag som de skal dække, men desværre er der en selvrisiko på
> 2000.-
> >
> >
> > Jeg mener det er butikkens ansvar, men jeg mangler nogen paragraffer (hvis
> jeg
> > ellers har ret).
> >
> > Mikkel
> >
> > -- Sendt via
http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)
> > -- Vis din bil frem på
http://www.bilgalleri.dk
> >
>
>
>
-- Sendt via
http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)
-- Vis din bil frem på
http://www.bilgalleri.dk