Lænker - det englænderne kalder
Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 04-02-03 11:50

Kære Gruppe

Kan nogen fortælle mig hvorvidt der er en juridiske regulering af lænker
(den englænderne kalder ’links’) eller om det altid er lovligt at
henvise til andres hjemmesider? Hvis man f.eks. fremviser et produkt på
sin hjemmeside, må man så uden tilladelse henvise til producentens
hjemmeside?

På forhånd tak

/Kim

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-02-03 12:08

On Tue, 04 Feb 2003 11:49:43 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrote:

>Kan nogen fortælle mig hvorvidt der er en juridiske regulering af lænker
>(den englænderne kalder ’links’) eller om det altid er lovligt at
>henvise til andres hjemmesider?

Tommelfingerreglen er at loyale links er acceptable.

Der kan dog opstå problemer ved såkaldt "dybe links", dvs. hvor der
linkes direkte til en underside (www.et-eller-andet.dk/noget-andet)
fremfor til hovedsiden (www.et-eller-andet.dk) - det er/var det, som
DDFs sag mod Newsbooster handlede om (og der er andre lignende sager i
udlandet).

Så det "brutale" svar må være nej på dit spørgsmål: Det er ikke
_altid_ lovligt at linke.

--
Jakob Paikin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-02-03 13:43

Jakob Paikin wrote:

> [...]
> fremfor til hovedsiden (www.et-eller-andet.dk) - det er/var det, som
> DDFs sag mod Newsbooster handlede om (og der er andre lignende sager i

Nej, sagen mod Newsbooster handler ikke om brugen af dybe links, selvom
det er sådan, det oftest fremstilles i pressen. Sagen handler
hovedsageligt om uberettiget brug af ophavsretsligt beskyttet materiale.
Se eventuelt http://dansk-it.dk/sw752.asp.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-02-03 16:24

On Tue, 04 Feb 2003 13:42:34 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Nej, sagen mod Newsbooster handler ikke om brugen af dybe links, selvom
>det er sådan, det oftest fremstilles i pressen. Sagen handler
>hovedsageligt om uberettiget brug af ophavsretsligt beskyttet materiale.

Jeg er enig i, at der er flere elementer i sagen, hvoraf det
ophavsretlige naturligvis er det væsentligste.

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-03 12:39

Kim Vestergaard Hornbech skrev:

>Kan nogen fortælle mig hvorvidt der er en juridiske regulering af lænker
>(den englænderne kalder ’links’) eller om det altid er lovligt at
>henvise til andres hjemmesider?

Hvis vi ser bort fra problemer med dybe links (altså at man evt.
kun linker til en del af en hjemmeside), så er det ikke forbudt
at linke til en side. Hvis det var, ville det jo også være
forbudt at fortælle andre om at siden eksisterede. En side lægges
frem så alle kan se den, og et link øger blot chancen for at den
ses.

Mads Bryde Andersen skriver:

   Almindelig linking

   ... Uden for de tilfælde, hvor der herigennem søges
   udfoldet en kriminel adfærd, giver sådanne former for
   linking ikke anledning til retlige problemer.

Men hjemmesiden er ofte et værk (i ophavsrettens forstand), og
det betyder at designet har krav på beskyttelse. Derfor kan det
være ulovligt at præsentere siden på en måde der ændrer designet
eller evt. krænker designeren(s hensigt). Det ville være
tilfældet hvis man 'framede' siden - altså præsenterer den som om
den er en del af ens eget design.

>Hvis man f.eks. fremviser et produkt på sin hjemmeside, må man
>så uden tilladelse henvise til producentens hjemmeside?

Ja, med ovenstående forbehold.

--
Bertel