tysk/dansk jura
Fra : Vagn K. Poulsen

Dato : 01-02-03 17:44

Dette er muligvis ikke det rette forum - hvis ikke bedes man undskylde
og evt. oplyse rette sted for spørgsmålet.

Jeg ser regelmæssigt tyske udsendelser om retssager, f.eks. "Richter
Alexander Hold", hvor der efter domsafsigelse bl.a. siges:
"Berufung oder Revision binnen einer Woche".

Det er klart, at den sigtede/dømte kan indgive 'noget' indenfor en
frist på en uge og at dette må være en form for anke,- kan/vil en i
denne gruppe forklare forskellen på Berufung og Revision i forhold til
dansk retspraksis ?

venlig hilsen,
Vagn Poulsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-02-03 17:53

In article <svtn3v8d8fng4epodqg2ga849sffqftppl@4ax.com>, Vagn K Poulsen wrote:
> [...]
> frist på en uge og at dette må være en form for anke,- kan/vil en i
> denne gruppe forklare forskellen på Berufung og Revision i forhold til

Hvis du skriver de 2 ord ind på www.google.com er der en
forklaring på øverste link.

Revision gør at man prøver sage mod procedurefejl m.m.,
og hvis man får ret, så kan sagen gå om ved en anden domstol,
eller man kan få nedsat dommen.

Berufung ser ud til at medføre at sagen bliver prøvet ved en
anden ret, og svarer vel til det danske (?)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-03 23:35

Povl H. Pedersen skrev:

>Berufung ser ud til at medføre at sagen bliver prøvet ved en
>anden ret, og svarer vel til det danske (?)

"Anke" eller "kære" ifølge Gyldendal.

Hvad er egentlig den juridiske forskel på appel, anke og kære?

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-02-03 00:31

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvad er egentlig den juridiske forskel på appel, anke og kære?

Man kærer kendelser og beslutninger, men anker domme. Der findes dog
undtagelser til denne hovedregel.

Appel er en fælles benævnelse for de to muligheder for at indbringe en sag
for en højere ret.

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 02-02-03 12:20

Reino Andersen skrev i news:XLY_9.118$vx1.91@news.get2net.dk

[klip]

> Man kærer kendelser og beslutninger, men anker domme. Der findes dog
> undtagelser til denne hovedregel.
>
> Appel er en fælles benævnelse for de to muligheder for at indbringe
> en sag for en højere ret.

Enig.

Kæremål behandles som hovedregel skriftligt i landsretten. Der er sjældent
procedure.

/Peter

--
http://www.grauslund.com