|
| Reklamationsret som firma Fra : Trine Kornum Christi~ |
Dato : 01-02-03 17:08 |
|
Hej
Når man er et registreret firma, er man fredløs når det drejer sig om
telefonopkald fra sælgere osv, men hvilke regler gælder
reklamationsret? Hvilke love udtaler sig om firmaers reklamationsret?
Altså hvilke regler der gælder, når noget grossisten har leveret,
viser sig at være fejlbehæftet. Kunden har jo 2 års reklamationsret
til sælgeren, men har sælgeren også automatisk 2 års rekamationsret
til grossisten?
Mvh Trine
--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland
http://www.trinekc.dk, opskrifter og andre ligegyldigheder
| |
Bjørn Jørvad (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 01-02-03 17:13 |
|
"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
news:u4r7of0g7.fsf@trinekc.dk...
KLIP
> men har sælgeren også automatisk 2 års rekamationsret
> til grossisten?
Nope ... Der er aftalefrihed virksomheder imellem.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
David Bouch (01-02-2003)
| Kommentar Fra : David Bouch |
Dato : 01-02-03 17:17 |
|
> Hvilke love udtaler sig om firmaers reklamationsret?
Købeloven, som udgangspunkt. Men i handelskøb kan købeloven fraviges ved
aftale.
> Altså hvilke regler der gælder, når noget grossisten har leveret,
> viser sig at være fejlbehæftet.
Kig lige i aftalen du har indgået med leverandøren.
> Kunden har jo 2 års reklamationsret til sælgeren, men har sælgeren også
automatisk 2 års rekamationsret til
> grossisten?
Niks
mvh
David
| |
Bjørn Jørvad (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 01-02-03 17:27 |
|
"David Bouch" <nospamfordavid@nospam.spam> skrev i en meddelelse
news:3e3bf38a$0$10988$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
KLIP
> Købeloven, som udgangspunkt. Men i handelskøb kan købeloven fraviges ved
> aftale.
Vil det sige, hvis ikke der eks. trykt Salgs- & Leveringsbetingelser på
Faktura mv., så gælder Købeloven..?
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
David Bouch (01-02-2003)
| Kommentar Fra : David Bouch |
Dato : 01-02-03 18:08 |
|
> Vil det sige, hvis ikke der eks. trykt Salgs- & Leveringsbetingelser på
> Faktura mv., så gælder Købeloven..?
Nej. Ikke nødvendigvis men ofte. Kan være at der er henvisning til firmaets
alm leveringsvilkår. Under visse (kan ikke huske hvilken, men der er
undtagelser) omstændigheder kan sædvane mellem parterne være tilstrækkelig.
Ellers kan der være tale om udenlandske leverandører (i så fald er det ofte,
men langtfra altid, CISG der regulerer handlen).
mvh
David
| |
Bjørn Jørvad (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 01-02-03 18:16 |
|
"David Bouch" <nospamfordavid@nospam.spam> skrev i en meddelelse
news:3e3bffb4$0$11061$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
KLIP
> Nej. Ikke nødvendigvis men ofte. Kan være at der er henvisning til
firmaets
> alm leveringsvilkår. Under visse (kan ikke huske hvilken, men der er
> undtagelser) omstændigheder kan sædvane mellem parterne være
tilstrækkelig.
> Ellers kan der være tale om udenlandske leverandører (i så fald er det
ofte,
> men langtfra altid, CISG der regulerer handlen).
O.k. ... Nu handler jeg ikke med nogen virksomheder, hvor Salgs- &
Leveringsbetingelser ikke er forhandlet på plads eller inden en evt. enkelt
levering/handel, *klart* er defineret...på skrift.
Nævnte gælder på indenlands og udenlands samhandel.
Det er måske derfor, jeg har lidt svært ved at forholde mig til lovgivningen
i det *oprindelige* spørgsmål (ren og skær manglende viden, da denne aldrig
har været nødvendig).
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
Jonas Hansen (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Jonas Hansen |
Dato : 01-02-03 18:59 |
|
Bjørn Jørvad <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev :
>
> > Købeloven, som udgangspunkt. Men i handelskøb kan købeloven fraviges ved
> > aftale.
>
> Vil det sige, hvis ikke der eks. trykt Salgs- & Leveringsbetingelser på
> Faktura mv., så gælder Købeloven..?
>
Ja.
Angående det specifikke spørgsmål her om reklamation over mangler kunne man
eventuelt lige kigge på § 52 i købeloven, altså forudsat at der ikke er
aftalt andet. Bemærk også den absolutte frist i § 54 stk. 1 nemlig på to år.
Mvh
Jonas
| |
Trine Kornum Christi~ (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ |
Dato : 01-02-03 17:27 |
|
"David Bouch" <nospamfordavid@nospam.spam> writes:
> > Hvilke love udtaler sig om firmaers reklamationsret?
>
> Købeloven, som udgangspunkt. Men i handelskøb kan købeloven fraviges ved
> aftale.
>
> > Altså hvilke regler der gælder, når noget grossisten har leveret,
> > viser sig at være fejlbehæftet.
>
> Kig lige i aftalen du har indgået med leverandøren.
Det var et rent teoretisk spørgsmål. Jeg kom bare til at tænke på,
hvor meget den enkelte butik selv risikerer at stå med.
> > Kunden har jo 2 års reklamationsret til sælgeren, men har sælgeren
> > også automatisk 2 års rekamationsret til grossisten?
>
> Niks
Så med andre ord, må man som indkøber sørge for at få nogle gode
aftaler, fordi man hænger på den, hvis der med småt står, at der ingen
reklamationsret er?
Hvis der nu ikke står noget i kontrakten/aftalen, gælder de 2 år så?
Mvh Trine
--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland
http://www.trinekc.dk, opskrifter og andre ligegyldigheder
| |
Bjørn Jørvad (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 01-02-03 17:33 |
|
"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
news:uznpgdl04.fsf@trinekc.dk...
KLIP
> Så med andre ord, må man som indkøber sørge for at få nogle gode
> aftaler,
Naturligvis.
> fordi man hænger på den, hvis der med småt står, at der ingen
> reklamationsret er?
Der er ikke noget som hedder "reklamationsret" virksomheder imellem.
> Hvis der nu ikke står noget i kontrakten/aftalen, gælder de 2 år så?
Der er ikke noget som hedder "reklamationsret" virksomheder imellem.
Imellem virksomheder kalder man det "garanti".
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
Kristian Storgaard (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 01-02-03 18:26 |
|
On 01/02/03 17:33, in article 3e3bf6a8$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote:
> Der er ikke noget som hedder "reklamationsret" virksomheder imellem.
Hvorfor ikke? I virkeligheden er der vel heller ikke en reklamationsRET for
forbrugere - det er en frist for reklamationer (som så for forbrugere er
suppleret med den nye 6 mdr. formodningsregel). Det samme er for så vidt
gældende i andre former for køb, jf. § 54.
> Imellem virksomheder kalder man det "garanti".
Det kan man da godt, men det er vel ikke en nødvendighed. En garanti vil vel
normalt være fulgt af et sæt garantibestemmelser.
/kristian
| |
Bjørn Jørvad (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 01-02-03 18:31 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BA61C1A4.15F0E%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
KLIP
> Hvorfor ikke?
Hvorfor læser du ikke hele tråden, inden du spørger..?...
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
Kristian Storgaard (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 01-02-03 18:41 |
|
On 01/02/03 18:30, in article 3e3c041d$0$128$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote:
>> Hvorfor ikke?
>
> Hvorfor læser du ikke hele tråden, inden du spørger..?...
Jeg har læst hele tråden. Mit spørgsmål gik nærmere på hvorfor du mener, at
der ikke er noget der hedder reklamationsret mellem erhvervsdrivende.
/kristian
| |
Bjørn Jørvad (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 01-02-03 18:46 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BA61C544.15F1B%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
KLIP
> Jeg har læst hele tråden.
O.k.
> Mit spørgsmål gik nærmere på hvorfor du mener, at
> der ikke er noget der hedder reklamationsret mellem erhvervsdrivende.
Den vildfarelse har jeg også måtte æde i mig igen.
Men som andet steds skrevet, jeg har altid sørget for at Salgs- &
Leveringsbetingelser var og er klart defineret
i de handler, jeg foretager i mine virksomheder.
Altså benytter jeg og mine kunder/leverandører sig af aftalefriheden. Husk
jeg sælger ikke til private.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
Petersen_Michael (03-02-2003)
| Kommentar Fra : Petersen_Michael |
Dato : 03-02-03 22:57 |
|
"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse
news:3e3bf6a8$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Der er ikke noget som hedder "reklamationsret" virksomheder imellem.
hmm.. jeg har da her forleden reklameret over nogle af mig bestilte
og specielt til mig (den virksomhed hvor jeg er ansat)
fremstillede emner, der ikke levede op til de krav jeg havde specificeret,
dels da jeg indhentede tilbud, dels skrevet på den ordre jeg afgav..
så jeg mener nu godt man kan tale om reklamationsret, virksomhedder
imellem..
der udover er der jo de almindelige handels og leveringsbetingelser,
som fx. NL92 (ja ja, det afhænger af branche) men det er en anden snak..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk
| |
Bjørn Jørvad (03-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 03-02-03 23:05 |
|
"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:b1moi6$ad5$1@sunsite.dk...
KLIP
> så jeg mener nu godt man kan tale om reklamationsret, virksomhedder
> imellem..
Jeg er også blevet belært.
Nu skal jeg belære dig ... Læs venligst hele tråden, inden du svarer...
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
Petersen_Michael (03-02-2003)
| Kommentar Fra : Petersen_Michael |
Dato : 03-02-03 23:44 |
|
"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse
news:3e3ee780$0$135$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg er også blevet belært.
synes det har en lidt negativ klang?
> Nu skal jeg belære dig ... Læs venligst hele tråden, inden du svarer...
kan godt se din smily, men enten skal jeg have pudset mine briller, eller
også er der noget andet der gør, at jeg ikke lige kan se hvad jeg har gjort
galt.. jeg læste de indlæg i tråden der var, inden jeg valgte at skrive
(kan ikke se at der er blevet postet i tråden i perioden 18:47 til jeg skrev
mit indlæg 22:56)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk
| |
Bjørn Jørvad (03-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 03-02-03 23:50 |
|
"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:b1mrat$o7e$1@sunsite.dk...
KLIP
> synes det har en lidt negativ klang?
Det synes jeg ikke ... er vi lidt følsomme i dag...?..
> kan godt se din smily, men enten skal jeg have pudset mine briller, eller
> også er der noget andet der gør, at jeg ikke lige kan se hvad jeg har
gjort
> galt.. jeg læste de indlæg i tråden der var, inden jeg valgte at skrive
> (kan ikke se at der er blevet postet i tråden i perioden 18:47 til jeg
skrev
> mit indlæg 22:56)
Du har såmen ikke gjort noget galt.
Jeg klippede lidt ud:
klip ....
så jeg mener nu godt man kan tale om reklamationsret, virksomheder
imellem..
.... klip slut.
Det var det jeg reflekterede på og det er blevet korrigeret af Peter G C, så
min vildfarelse er bragt ud af verden.
Det var såmen det hele.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
Kristian Storgaard (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 01-02-03 18:14 |
|
On 01/02/03 17:17, in article
3e3bf38a$0$10988$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "David Bouch"
<nospamfordavid@nospam.spam> wrote:
> Købeloven, som udgangspunkt. Men i handelskøb kan købeloven fraviges ved
> aftale.
Det kan den i alle køb. I forbrugerkøb kan visse bestemmelser dog ikke
fraviges til skade for forbrugeren.
/kristian
| |
David Bouch (01-02-2003)
| Kommentar Fra : David Bouch |
Dato : 01-02-03 19:46 |
|
> Det kan den i alle køb. I forbrugerkøb kan visse bestemmelser dog ikke
> fraviges til skade for forbrugeren.
Korrekt men der er ikke tale om forbrugerkøb her. Ellers havde jeg nævnt
det.
mvh
David
| |
Peter G C (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 01-02-03 17:20 |
|
Trine Kornum Christiansen skrev i news:u4r7of0g7.fsf@trinekc.dk
> Hej
>
> Når man er et registreret firma, er man fredløs når det drejer sig om
> telefonopkald fra sælgere osv, men hvilke regler gælder
> reklamationsret? Hvilke love udtaler sig om firmaers reklamationsret?
De almindelige regler i købeloven, med mindre der ligger en særlig aftale.
> Altså hvilke regler der gælder, når noget grossisten har leveret,
> viser sig at være fejlbehæftet. Kunden har jo 2 års reklamationsret
> til sælgeren, men har sælgeren også automatisk 2 års rekamationsret
> til grossisten?
Køber til grossist i op til to år, med mindre andet er aftalt. Og derfor er
Jørvad også forkert på den. Se § 54.
En erhvervsdrivende må kende almindelige køberetlige regler ....!
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Bjørn Jørvad (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 01-02-03 17:41 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:lJS_9.50601$Hl6.6365394@news010.worldonline.dk...
KLIP
> En erhvervsdrivende må kende almindelige køberetlige regler ....!
I stand corrected....
Godt jeg har mine Salgs- & Leveringsbetingelser trykt på samtlige
administrative papirer...
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
Peter G C (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 01-02-03 17:42 |
|
Bjørn Jørvad skrev i news:3e3bf85d$0$142$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
[klíp]
> I stand corrected....
>
> Godt jeg har mine Salgs- & Leveringsbetingelser trykt på samtlige
> administrative papirer...
Hvis du sælger løsøre eller andet kunne du måske begrænse
reklamationsperioden fra to år til et?
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Bjørn Jørvad (01-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 01-02-03 17:45 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:gNS_9.50604$Hl6.6365955@news010.worldonline.dk...
KLIP
> Hvis du sælger løsøre eller andet kunne du måske begrænse
> reklamationsperioden fra to år til et?
Det er jo standard med 1 år. Visse produkter har eks. 5 år og andre igen
"Lifetime Limited Warrenty".
Det fremgår af mine Salgs- & Leveringsbetingelser.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
David Bouch (01-02-2003)
| Kommentar Fra : David Bouch |
Dato : 01-02-03 18:11 |
|
> Hvis du sælger løsøre eller andet kunne du måske begrænse
> reklamationsperioden fra to år til et?
Ikke til forbrugere.
mvh
David
| |
David Bouch (01-02-2003)
| Kommentar Fra : David Bouch |
Dato : 01-02-03 19:46 |
|
> Ikke til forbrugere.
Som er næppe relevant her.
mvh
David
| |
|
|