Andelslejlighed - 2 personer på et andelsb~
Fra : SpookiePower

Dato : 01-02-03 13:51

Jeg er lidt i tvivl om dette indlæg måske høre under dk.bolig men nu
prøver jeg aligevel.

Jeg er nyt medlem af en andelsbestyrelse og er blevet bedt om at undersøge
hvordan man kan skrive en ekstra person på et andelsbevis. Sagen er
at der bor en person + kærsten i en af foreningens lejligheder og
denne person vil nu gerne have sin kærste skrevet på andelsbeviset. Hun
har så spurgt mig om hvordan det foregår. Hvis hun ikke ejer sin lejlighed
endnu, så har banken vel hendes andelsbevis går jeg ud fra. Hvis det
er sådan, skal hun så selv en tur i banken og få ordnet den sag, eller
skal banken have en bekræftelse fra bestyrelsen om at der skal skrives
en ekstra person på. Jeg har intet kendskab til dette, så jeg har gættet
mig frem til dette.

Kim "SpookiePower" Jørgensen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-02-03 14:18

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev...
> [...]
> skal banken have en bekræftelse fra bestyrelsen om at der skal skrives
> en ekstra person på. Jeg har intet kendskab til dette, så jeg har gættet

Hej Kim

Det er meget individuelt fra forening til forening, hvordan man griber dette
an.
De fleste får dog lavet en overdragelsesaftale (deloverdragelse), nogle hvor
pengene fysisk skal indbetales, andre hvor parterne ordner det økonomiske
mellem sig uden om foreningen.
Det originale andelsbevis skal transporteres (påtegnes) fra den ene
andelshaver til to andelshavere. Det er korrekt at banken ofte opbevarer
andelsbeviset - pænt af dem, så ved man hvor det er - men andelshaveren har
ikke pligt til at deponere det i banken (et andelsbevis er blot et stykke
papir, ikke et værdipapir, og de fleste vedtægter giver umiddelbart adgang
til udstedelse af et erstatningsandelsbevis hvis et er bortkommet).
Al papirarbejdet er typisk noget administratoren tager sig af, så spørg dem
om proceduren - hvis I ikke har en administrator bør I overveje det, for det
er et stort arbejde at være selvadministrerende og man kan som
bestyrelsesmedlem let komme i konflikt med andelshaverne ...

Mvh. Camilla

Fra : SpookiePower

Dato : 01-02-03 14:35

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message news:PNP_9.50518$Hl6.6339875@news010.worldonline.dk...

> [...]
> er et stort arbejde at være selvadministrerende og man kan som
> bestyrelsesmedlem let komme i konflikt med andelshaverne ...

Så det vil altså sige at jeg ikke bare kan be hende om at gå i banken og ordne det selv.
Jeg eller en anden fra bestyrelsen skal kontakte banken for at få andelsbeviset osv ?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-02-03 14:58

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse >
> Så det vil altså sige at jeg ikke bare kan be hende om at gå i banken og
ordne det selv.
> Jeg eller en anden fra bestyrelsen skal kontakte banken for at få
andelsbeviset osv ?

Det er bestyrelsen og ikke banken, der ændrer/transporterer på
andelsbeviser.
Som Camilla skriver: Det er pænt af banken at opbevare det - og det er så
det.
Men har andelsboligforeningen stillet garanti for lån, eller er der optaget
lån i forbindelse med købet af andelen?
Hvis det er tilfældet, kan navnet ikke bare lige ændres, og hvis I laver en
reel deloverdragelse, skal det oprindelige lån formentlig indfries.

Hilsen Inger

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-02-03 19:19

> [...]
ordne det selv.
> Jeg eller en anden fra bestyrelsen skal kontakte banken for at få

Andelshaveren skal selvfølgelig sørge for at få fat i andelsbeviset - hvor
end det måtte være (i banken, i skuffen etc.), men andelshaveren kan
sandelig ikke selv ordne papirarbejdet! At få skrevet flere personer på
andelsbeviset svarer til at sælge halvdelen af lejligheden(s værdi) til den
anden part, og I lader vel ikke bare folk stå for salg af andele selv, vel?
I skal kort sagt betragte dette fuldstændig som et almindeligt salg, bortset
fra, at sælgeren bliver boende sammen med køberen.

Snak med nogle af dem, som har siddet i bestyrelsen i længere tid end dig
selv om, hvordan salg normalt takles - og som tidligere skrevet er det
sædvanligvis administrator, der tager sig af papirarbejdet (og som også kan
svare på, om der er stillet garanti osv.).

Mvh. Camilla

Fra : SpookiePower

Dato : 02-02-03 11:05

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message news:UcU_9.50635$Hl6.6380615@news010.worldonline.dk...
> "SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev...

<SNIP>

> [...]
> sædvanligvis administrator, der tager sig af papirarbejdet (og som også kan
> svare på, om der er stillet garanti osv.).

Desværre er der ikke nogle fra den gamle bestyrelse tilbage da de alle er flyttet, og jeg
mindes ikke at de iøvrigt skulle have erfaring med dette område. Den bestyrelse jeg sidder
i er total ny på dette område, så vi kan faktisk ikke være mere grønne end vi er. Men der
er jo ikke andet at gøre end at klø på, og få styr på alle de nye fremmedord man løber ind
i.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-02-03 12:32

> [...]
vi er. Men der
> er jo ikke andet at gøre end at klø på, og få styr på alle de nye

Det kunne være, at I i den situation kunne have glæde af et medlemssakb af
ABF (Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation). De kan rådgive i
konkrete sager (men ikke i bindende form) og så arrangerer de kurser for
bestyrelsesmedlemmer i drift af andelsboligforeninger.

/Per

Fra : SpookiePower

Dato : 02-02-03 13:32

"Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> wrote in message news:3e3cff97$0$71602$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> konkrete sager (men ikke i bindende form) og så arrangerer de kurser for
> bestyrelsesmedlemmer i drift af andelsboligforeninger.

Vi er medlem af ABF og har også brugt dem en hel del, hvilket vi er ret glade for.
Måske skulle jeg prøve at ringe til dem og høre om hvordan vi skal ordne det
at skrive to personer på et andelsbevis.