Har kvittering, men butik siger de ikke ha~
Fra : Anders

Dato : 31-01-03 15:15

Jeg købte tilbage i år 2000 nogen varer hos en onlinebutik og modtog uden
problemer varer og fik også en kvittering, hvor der stod: "Dankort trækning
foretaget"
Ca. seks måneder efter modtog Jeg fra firmaet en rykkerskrivelse, hvor de
spørger om Jeg har glemt dem mht. betaling og at Jeg skal betale
rykkergebyr.
Jeg ringer til firmaet og siger Jeg har kvittering fra dem, men de siger jeg
ikke har indbetalt og beder mig (uvenligt) tjekke det. Det viser så at
pengene ikke er hævet i sin tid, men Jeg er godt sur over de giver mig
skylden for fadæsen og beholder papirene de har sendt mig med varen i sin
tid, som jo viser, at Jeg har betalt. Efterfølgende modtager jeg et par
rykkere og det går i glemmebogen - indtil i dag, hvor Jeg pludselig
modtager et brev fra inkasso.
Regningen var i sin tid på 650 kr. + 200 kr. i gebyr fordi Jeg "havde glemt
dem" og nu skal jeg så indbetale 1100 kr. inklusive det hele.
Hvordan står Jeg? Må indrømme jeg stadig er lidt bitter over de lagde
skylden på mig i sin tid, og Jeg mente, at de ikke fik deres penge kunne
lære dem at behandle deres kunder på en ordentlig måde. Men nu ser det jo
så ud til de giver mig en lærestreg i stedet :)

Er det nok jeg har kvittering for pengene er betalt, eller skal jeg have
mere for at vinde denne sag?

MVH
Anders

(Dette er også postet i dk.forbruger, det var her de anbefalede mig at poste
den i denne gruppe. Jeg har desværre ikke forstand på crosspost og hvad der
ellers findes, så håber i kan leve med to identiske indlæg)

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-01-03 15:29

On 31/01/03 15:14, in article gxv_9.72$We4.27@news.get2net.dk, "Anders"
<anders@hide.dk> wrote:

> Er det nok jeg har kvittering for pengene er betalt, eller skal jeg have
> mere for at vinde denne sag?

Er pengene betalt? Hvis ikke de er betalt, og du godt er klar over det (ond
tro) så bevæger du dig på grænsen af forsøg på bedrageri, hvis du stædigt
fastholder at de er betalt.

Du burde nok have sendt dem en kopi af kvitteringen ved første henvendelse.
Din passivitet kan godt komme dig til last.

Send en kopi af kvitteringen til inkassofirmaet og butikken. Betal samtidig
det oprindelige beløb (ikke rykkergebyrer og inkasso-omkostninger) til
butikken, hvis ikke du har gjort det. Skriv at det drejer sig om en
misforståelse, som de i øvrigt har ansvaret for. Så tror jeg næppe de vil
foretage sig mere - de har i hvert fald svært ved virkelig at hænge dig op
på noget.

/kristian

Fra : Info afd. RC design

Dato : 27-02-03 16:42

Hej Anders..!

Når Du har en kvittering på at pengene er betalt kan Du ikke foretage Dig
yderligere.
Skulle Inkassofirmaet så komme på besøg skal Du vise dem Din kvittering.

MVH.

Overby

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-02-03 20:10

In article <3e5e3231$0$52166$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Info afd. RC design wrote:
> [...]
> yderligere.
> Skulle Inkassofirmaet så komme på besøg skal Du vise dem Din kvittering.

Sikker ?? Anders skriver jo selv...

[klip]

^^^^^^^^^^^^^

Dvs. Anders har reelt ikke betalt for varen, og det ved han godt.

JonB

Fra : alexbo

Dato : 27-02-03 21:13

"Info afd. RC design" <info@rc-design.dk> skrev

> Når Du har en kvittering på at pengene er betalt kan Du ikke foretage Dig
> yderligere.
> Skulle Inkassofirmaet så komme på besøg skal Du vise dem Din kvittering.

Anders kvittering er lige så værdiløs, som hvis han havde skrevet en
dækningsløs check, og modtaget en kvittering på beløbet.
Anders har ikke betalt, og det ved både han og firmaet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-02-03 18:38

Anders skrev Fredag den 31. januar 2003 15:14 i dk.videnskab.jura:

> Jeg ringer til firmaet og siger Jeg har kvittering fra dem,

Hvad står der på denne kvittering?

> men de siger jeg
> ikke har indbetalt og beder mig (uvenligt) tjekke det.

Man skal aldrig være uvenlig overfor sine kunder.

> [...]
> tid, som jo viser, at Jeg har betalt. Efterfølgende modtager jeg et par
> rykkere og det går i glemmebogen - indtil i dag, hvor Jeg pludselig

Man skal ikke bare fjernarkivere regninger, og slet ikke rykker, hvis ikke man
er enig i at man skal betale, så skal man kontakte den der har sendt en
regningen og meddele dette.

Men hvad står der på regningen, og hvor lang tid gik der før første
henvendelse fra firmaet?
Jeg tror at du står svagt, men afhænigt af hvad der står på kviteringen, så
kan det godt ske at du har en chanche.

Ivar Madsen