Lovlige betingelser??
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 30-01-03 12:09

Hej NG,

Så lige betingelserne for at deltage i debatten på Danmarks radios
hjemmeside

Det sidste afsnit ser sådan ud:

citat

Endvidere gælder følgende vilkår for deltagelsen i debatten:
Ved at deltage i debatten accepter du, at vi får en tidsubegrænset brugsret
til at anvende dit indlæg på alle måder, i alle medier (eksisterende og
fremtidige), i ubegrænset omfang.

citat slut.

Det der "falder mig for brystet" er at DR vil have "hånds og halsret" over
ens indlæg "i alle medier(eksisterende og fremtidige) i ubegrænset omfang.
jeg hæfter mig især ved ordene: Alle medier. fremtidige og ubegrænset
omfang.

kan man virkelig binde folk til det??

hvad siger juraen?

Peter K. Nielsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-01-03 12:50

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote in message

> kan man virkelig binde folk til det??

Jo, hvorfor ikke?
Hvis du ikke vil være med, kan du jo bare lade være med at skrive ind.

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 30-01-03 12:52

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> kan man virkelig binde folk til det??

Det lyder voldsomt .... og næppe rimeligt, jf. Aftalelovens § 36. Man kan jo
slet ikke overskue, hvad bestemmelsen skulle medføre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas W.

Dato : 30-01-03 13:08

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
jo
> slet ikke overskue, hvad bestemmelsen skulle medføre.

For ikke at nævne ophavsretsloven. DR's betingelser virker alt for generelle
til, at man kan tale om en overdragelse af rettigheder i det omfang de
"kræver".

/Thomas W.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-01-03 13:14

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> wrote in message

> For ikke at nævne ophavsretsloven. DR's betingelser virker alt for
generelle
> til, at man kan tale om en overdragelse af rettigheder i det omfang de
> "kræver".

Bestemmelserne om spcificering af udnyttelsesformer kan fraviges ved aftale
(§53 stk. 4 og §55).
Om formuleringen i betingelserne er skarp nok til at understøtte dette er
diskutabelt, men det er en mulighed.

Der er til gengæld tale om en begrænset overdragelse (ikke ekslusiv
brugsret), som ikke forhindrer skribenten i at anvende materialet andetsted
også.

§3 (ideelle rettigheder) vil selvfølgelig være gældende, men det forhindrer
ikke aftalens indgåelse. Det giver nogle forpligtigelser for DR i deres
anvendelse af materialet.

/Per

Fra : Thomas W.

Dato : 30-01-03 14:13

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

> [...]
forhindrer
> ikke aftalens indgåelse. Det giver nogle forpligtigelser for DR i deres

Helt enig. Det var bl.a. dem jeg havde in mente.

Gad vide om de på den anden side også havde tænkt sig, at overtage sig evt.
ansvar for de ytringer der fremføres i debatten?

/Thomas W.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-01-03 14:13

> Gad vide om de på den anden side også havde tænkt sig, at overtage sig
evt.
> ansvar for de ytringer der fremføres i debatten?

Det virker ikke som deres betingelser er så bredt favnende på det felt...

/Per

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 30-01-03 16:51

Per Christoffersen wrote:
> "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> wrote in message

> Det virker ikke som deres betingelser er så bredt favnende på det
> felt...

¨Her er linket til betingelserne i deres fulde udstrækning (burde have sendt
det med da jeg startede tråden)

http://www.dr.dk/nyheder/debat/?&gbCmd=showLegal&x=y#GB2

Peter K. Nielsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-01-03 14:28

Peter G C wrote:
> [...]
>
> Det lyder voldsomt .... og næppe rimeligt, jf. Aftalelovens § 36. Man
> kan jo slet ikke overskue, hvad bestemmelsen skulle medføre.

Hvad nu hvis man tilføjer sit indlæg (i sin signatur fx) noget i retnig af
"Enhver videreformidling af nærværende indlæg, må kun finde sted med
undertegnedes skriftlige accept"

evt ved en henvisning til mere udførlige regler på ens hjemme side.

er der så ikke tale om "fremsættelse af fornyet tilbud" hvorefter de kan
acceptere eller slette indlægget?

(der har de nok ikke tid til hvis alle gør det)

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : SoftMan Brian

Dato : 30-01-03 16:08

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message
> Hvad nu hvis man tilføjer sit indlæg (i sin signatur fx) noget i retnig af
> "Enhver videreformidling af nærværende indlæg, må kun finde sted med
> undertegnedes skriftlige accept"

Kan ikke huske det rigtige ordvalg for det, men der er noget med at man ikke
kan lave en aftale hvor manglende respons betragtes som accept.

Hvis hver indlæg gik igennem en person som læste og godkendte dem, inden de
blev lagt ud, kunne du muligvis (men det gør de næppe)

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-01-03 19:35

SoftMan Brian skrev:
> [...]
>
> Hvis hver indlæg gik igennem en person som læste og godkendte dem, inden de
> blev lagt ud, kunne du muligvis (men det gør de næppe)

Ja, men det er jo det samme modparten (her DR) gør, der er jo ikke nogen
positiv accept - idet, det jeg skriver er et indlæg som forbeholdet jo
er en del af.
Det er jo et spøgsmål om hvornår "aftalen" indgåes - men det er vel ikke
før jeg trykker "send" - og så har jeg jo sagt at der er forbehold.

Alle mulige firmaer/væsnet henviser jo normalt til deres "standard
forretningsbetingelser", hvorfor skulle vi ikke så henvise til vores
egne "standard forretningsbetingelser" :
"Ved at acceptere at sælge til mig accepterer I dermed ......
Enhver afvigelse af disse betingelser er kun gyldig ved forudgående
skriftlig aftale"

Og hvis forretningen er i tvivl, kan de jo bare spørge mig om jeg har
særlige regler. Omvendt er jeg ihvertfald aldrig blevet spurgt om jeg
accepterer en forretnings standard betingelser når jeg handler.

/carsten
--
*Oprør mod gebyrhajer*, ja tak

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-01-03 09:47

> [...]

> Ja, men det er jo det samme modparten (her DR) gør, der er jo ikke nogen
> positiv accept - idet, det jeg skriver er et indlæg som forbeholdet jo

Jo der er.
Ved at deltage i debatten på de betingelser DR lægger frem, så accepterer du
dem.
Dine ændrede betingelser er ikke en del af aftalen men en del af debatten.

Hvis du ikke vil indgå aftalen må du rette henvendelse til DR på anden vis,
om ændrede betingelser.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-03 18:40

Carsten Holck skrev:

>Hvad nu hvis man tilføjer sit indlæg (i sin signatur fx) noget i retnig af
>"Enhver videreformidling af nærværende indlæg, må kun finde sted med
>undertegnedes skriftlige accept"

Det vil ikke være gyldigt hvis der forud ligger en aftale om
overdragelse af brugsret i en eller anden udstrækning.

Det kunne ellers være sjovt:

   Enhver opkrævning af det aftale beløb betragtes herefter
   som ugyldig medmindre jeg efterfølgende godkender den.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-01-03 13:54

On 30/01/03 12:09, in article b1b12m$6tr$1@sunsite.dk, "Peter K. Nielsen"
<peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote:

> kan man virkelig binde folk til det??

Ja. Det er jo et aftalevilkår, som du accepterer, hvis du ønsker at anvende
den pågældende funktionalitet på hjemmeside. Du bestemmer jo selv om du vil
bindes.

/kristian

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 30-01-03 16:52

Kristian Storgaard wrote:

> Ja. Det er jo et aftalevilkår, som du accepterer, hvis du ønsker at
> anvende den pågældende funktionalitet på hjemmeside. Du bestemmer jo
> selv om du vil bindes.

jo men jeg kan måske med en vis ret hævde at jeg ikke har muligher for helt
at overskue konsekvensen, da jeg jo ikke kan vide noget om fremtidens
teknologiske udvikling

Peter K. Nielsen