Opsigelse på lejlighed i boligforening
Fra : Heidi

Dato : 29-01-03 20:46

Jeg har netop opsagt min lejlighed i en boligforening, med tre måneders
varsel, med udflytning inden den 1. maj.
Nu har jeg så modtaget en bekræftelse, hvor der står at jeg hæfter
for betaling frem til 15.5, og at genudlejning vil blive forsøgt pr.
15.5.

Jeg troede egentlig, at kotymen var at opsigelsen var 3 måneder,
og at man derefter ikke hæftede længere. Et kig i lejekontrakten
siger godt nok, at jeg har skrevet under på, at dette gælder,
men er det normalt at man hæfter for de ekstra to uger, som
jeg går ud fra de bruger på at sætte lejligheden i stand?
(Det er længe siden jeg har boet i en boligforening sidst,
og kan ikke huske om der har været lignende regler før).

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : RoJo

Dato : 29-01-03 22:24

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Det er længe siden jeg har boet i en boligforening sidst,
> og kan ikke huske om der har været lignende regler før).

Det er meget normalt. Bitre penge, men jeg har tit hørt om det.

mvh
RoJo

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-01-03 21:53

> Det er meget normalt. Bitre penge, men jeg har tit hørt om det.

Hvad mener du med "bitre penge" - jeg er da sikker på, at Heidi var vældig
glad for at flytte ind i sin nyistandsatte lejlighed, da hun i sin tid
gjorde det. Hvorfor skulle den næste lejer så "snydes" for samme oplevelse?

Og ja, det er en normal procedure - der er som regel enten en
istandsættelsesperiode i slutningen eller i starten af lejeperioden i
nyistandsatte boliger.

Mvh. Camilla

Fra : RoJo

Dato : 30-01-03 23:13

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> glad for at flytte ind i sin nyistandsatte lejlighed, da hun i sin tid
> gjorde det. Hvorfor skulle den næste lejer så "snydes" for samme

Ja, hvis den er nyistandsat. Men det er langt fra alle gange den er det.
Måske var jeg lidt for hurtig på aftrækkeren. (men det føles ikke rart at
betale EFTER man flytter).
Men alligevel, så er det jo også i boligforeningens interesse, at deres
boliger er pæne og derfor kunne
de måske "ofre sig lidt". (bare mit synspunkt overfor de griske udlejere)

> Og ja, det er en normal procedure - der er som regel enten en
> istandsættelsesperiode i slutningen eller i starten af lejeperioden i
> nyistandsatte boliger.

Så er den meget rarere i starten

mvh
RoJo

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-01-03 23:20

"RoJo" <ronnij@mail1.stofanet.dk> skrev...
> Men alligevel, så er det jo også i boligforeningens interesse, at deres
> boliger er pæne og derfor kunne
> de måske "ofre sig lidt". (bare mit synspunkt overfor de griske udlejere)

Du er godt klar over, at en almen boligforening rent faktisk fungerer på
stort set samme måde som en andelsboligforening, ikke?
Der er en bestyrelse, valgt af afdelingsmødet, hvor alle lejerne har
stemmeret. I almene boligforeninger er der således ikke nogle "griske
udlejere", og hvis ikke den fraflyttende lejer skal betale for
istandsættelsen, så skal alle de andre lejere!
Men ok, du kan da godt prøve at overbevise fx 300 andre beboere om
rimeligheden i, at de skal dække 14 dages tomgangsleje for hver eneste
lejerskifte der sker i deres bebyggelse, fordi de jo "må ofre sig lidt".

> Så er den meget rarere i starten

Det vil nogen måske synes - andre synes det er irriterende at skulle betale
14 dages husleje for en periode, hvor man overhovedet ikke er flyttet ind,
og vil hellere betale i slutningen af perioden.

Mvh. Camilla

Fra : JR

Dato : 30-01-03 23:48

> Du er godt klar over, at en almen boligforening rent faktisk fungerer på
> stort set samme måde som en andelsboligforening, ikke?

Nææ, egentlig ik ... jeg brokker mig bare (det er nok pga. kulden). Jeg har
så mange dårlige erfaringer med diverse udlejere, at
jeg sætter dem alle i samme bås = de tager røven på mig, og de er nogle
svindlere.

Men nu, hvor du forklarer, så begynder jeg da, at se rimeligheden, men jeg
er ikke glad for at indrømme det

mvh
RoJo

Fra : RoJo

Dato : 30-01-03 23:51

Ups ... går lige over til den anden computer igen ... Det var mig der
svarede ovenover !