Forsikrings spørgsmål
Fra : Jynis

Dato : 29-01-03 19:14

Kan nogen her hjælpe min med er spørgsmål. Min søn på 16 år, er blevet
påkørt af en bilist.Det var 100 % bilistens skyld. ( ingen nag )Knallerten
var kun 5 mdr.gammel og efter ulykken , erklæret total skadet. Ny pris 10000
kr. på tilbud. Bilistens forsikring vil kun erstatte den med 9000 kr. Kan
det være rigtigt , at han skal ud at låne 1000 kr for at kunne købe en ny
knallert igen ?
Mvh. Jytte

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-01-03 19:56

Jynis wrote:
> [...]
> erstatte den med 9000 kr. Kan det være rigtigt , at han skal ud at
> låne 1000 kr for at kunne købe en ny knallert igen ?

Nja han skal vel kun bruge 9000 for at kunne købe en 5mdr gl knallert?
Jeg mener kun det er ved kaskoskader at der normalt er en regel om hvis
bilen er under 12 mdr erstattes den som ny - men det kunne da bruges til
forsøge at presse forsikringsselskabet en smule

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Lars

Dato : 29-01-03 20:26

> Kan
> det være rigtigt , at han skal ud at låne 1000 kr for at kunne købe en ny
> knallert igen ?
> Mvh. Jytte

Ring til dit eget forsikrings selskab og spørg, de vil helt sikkert gerne
svare dig.
Hvis ikke så skift selskab.

hilsen Lars

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-01-03 20:42

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det være rigtigt , at han skal ud at låne 1000 kr for at kunne købe en ny

Jeg ved ikke lige med knallerter, men med biler får du erstattet nyværdien
af bilen hvis den er under 1 år gammel.

Jesper Juul

Fra : Rasmus

Dato : 29-01-03 20:49

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> det være rigtigt , at han skal ud at låne 1000 kr for at kunne købe en ny

Hvad ville den faktiske værdi af knallerten være inden skaden?, du skriver i
har købt den på tilbud?

Prøv evt. at kigge i den blå avis hvad en 5 måneder gammel knallert koster?

I kan jo evt. forhandle med forsikringen om at i tager de 9000kr + den
smadrede knallert..., så kan han jo sælge de brugbare reservedele fra den og
få lidt penge ind den vej....

mvh
Rasmus

Fra : Jynis

Dato : 29-01-03 21:24

Vi købte knallerten på tilbub til 10000 kr. Normal prisen var 11995 kr. Men
tak for svarene , jeg ringer til vores eget forsikringsselskab i morgen.
Taksatoren sagde det ville koste 8765 Kr at reparere den, så han ville
derfor tilbyde min søn 9000 kr. og så ville de beholde knallerten. Mvh
Jytte

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-01-03 22:00

Jynis wrote:
> [...]
> forsikringsselskab i morgen. Taksatoren sagde det ville koste 8765 Kr
> at reparere den, så han ville derfor tilbyde min søn 9000 kr. og så

Den holder ikke, enten skal du have penge til rep og så skal du selvfølgelig
beholde knallerten (ellers er der jo ikke noget at reprere på !)
eller også kaldes det totalskade hvorefter du får penge til at købe en
erstatning - og så beholder selskabet knallerten.
At bruge argumenter om reparationsprise til at fastsætte
totalskadeerstatningen er helt sammenblanding af de to situationer.

Derudover:
Hvad du faktisk har givet får den har intet med værdien at gøre - det eneste
der tæller er hvad den koster at generstatte på skadestidspunktet -

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-01-03 21:07

In article <3e381eeb$0$13238$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jynis wrote:
> [...]
> det være rigtigt , at han skal ud at låne 1000 kr for at kunne købe en ny

Få forsikringen til at anskaffe en knallert magen til i stedet for at
udbetale penge. Det er dog muligt den også vil være ca. 5 mdr gammel.

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-01-03 22:00

Povl H. Pedersen wrote:

> Få forsikringen til at anskaffe en knallert magen til i stedet for at
> udbetale penge. Det er dog muligt den også vil være ca. 5 mdr gammel.

Der fremgår normalt af policerne at det har de ikke pligt til, desværre...

Fra : MAndersen

Dato : 30-01-03 00:05

> [...]
> det være rigtigt , at han skal ud at låne 1000 kr for at kunne købe en ny

Der er vist ved at være mange sammenblandinger i disse svar.

En ansvarsforsikring er ikke en tingforsikring, og således eksisterer
nyværdi ikke i denne henseende. Ansvarsforsikringsselskabet er kun
berettiget til at lade knallerten reparere hvad det koster, subsidiært
udbetale et beløb svarende til reparationen. At taksator vil runde op og
give kr. 9.000,- skal i kun være glade for.

Hvis i havde tegnet en kaskoforsikring havde det set anderledes ud.

mvh
MAndersen

Fra : Jynis

Dato : 30-01-03 11:44

Det er ikke vores ansvars forsikring der skal dække , men bilistens
forsikring. Der var ikke kasko på denne knallert. Jeg har talt med
taksatoren i dag .Han ville nu give 9200 Kr. i erstatning for knallerten og
så refondere han penge til en ny hjælm. 650 kr.
Det aksepterer vi. Så er der personskaden tilbage og den tager sin tid at
gøre op. Tøj og mobil telefon dækker vores egen forsikring. Tak for de mange
svar , det er tit godt at se tingene fra flere sider.
Hilsen
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 30-01-03 11:44

Jynis skrev:

> Det er ikke vores ansvars forsikring der skal dække , men bilistens
> forsikring.

Ja, bilistens ansvarsforsikring.

> Der var ikke kasko på denne knallert.

Netop.

--
Reino

Fra : Rasmus

Dato : 30-01-03 21:50

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> udbetale et beløb svarende til reparationen. At taksator vil runde op og
> give kr. 9.000,- skal i kun være glade for.

Taksator har vurderet at skaden beløb sig til 8765kr, selskabet har tilbudt
9000kr, dog skal de så have knallerten..., dvs. han får 9000kr, og står så
uden knallert, alt andet lige må knallerten være mere værd end 235kr....

mvh
Rasmus