Parkeret cykel
Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 29-01-03 13:53

Hej,

Kan ejeren af en bygning nægte folk at parkere deres cykel på fortoves langs bygningen?

Fortovet og bygningen støder op til hinnanden uden have eller lignende imellem.

Hvad nu hvis cyklen er parkeret ved siden af et vindue? - og spærrer udsyn fra vinduet.

Cyklen rører ikke bygningen, men kun fortovet.

--
Morten Blinksbjerg Nielsen, Odense
http://www.mbn.dk/ - http://www.websmed.dk/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-01-03 15:26

"Morten Blinksbjerg Nielsen" <usenet@mbn.dk> skrev:

> Kan ejeren af en bygning nægte folk at parkere deres cykel på
> fortoves langs bygningen?

Hvis det er offentligt område, så er det ikke muligt, da der så ikke
kan henvises til reglerne i lov om mark og vejfred. Derimod er det
reglerne i Færdselsloven, der skal følges. Dvs. det eneste krav er, at
henstillingen af cyklen ikke må være til fare eller ulempe.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 29-01-03 15:40

> [...]
> reglerne i Færdselsloven, der skal følges. Dvs. det eneste krav er, at
> henstillingen af cyklen ikke må være til fare eller ulempe.

Hvad er ulempe?

Ejeren er bygningen kan ikke åbne sit vinduet (som der når ud over
fortovet - i ben højde).

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-01-03 15:47

> Hvad er ulempe?
>
> Ejeren er bygningen kan ikke åbne sit vinduet (som der når ud over
> fortovet - i ben højde).

Færdselsloven:
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så
at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre,
og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal
også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

Dvs. der måske her en mulighed for, at kræve cyklen flyttet så vinduet
kan åbnes uden problemer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 29-01-03 15:50

> Dvs. der måske her en mulighed for, at kræve cyklen flyttet så vinduet
> kan åbnes uden problemer.

Men må man egentlig have et vinduer der åbnes ud over et fortov, og kan
være en gene for forgængere?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-01-03 15:55

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> [...]
> er det reglerne i Færdselsloven, der skal følges. Dvs. det
> eneste krav er, at henstillingen af cyklen ikke må være til fare

Kan man ikke kalde det ulempe at den står på fortovet (altså der hvor
man skal gå) ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/cracks

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-01-03 15:57

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

> Kan man ikke kalde det ulempe at den står på fortovet (altså der
> hvor man skal gå) ?

Jeg glemte et "unødigt" foran ulempe. Såvidt jeg husker er der en
tommelfingerregel angående, hvor meget plads, der skal være på fortove
- nemlig, at en dobbeltbarnevogn problemfrit skal kunne passere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 29-01-03 17:28

> [...]
> tommelfingerregel angående, hvor meget plads, der skal være på fortove
> - nemlig, at en dobbeltbarnevogn problemfrit skal kunne passere.

Pyha, så ser det sort ud i Kbh. hvor man i et hav af gader selv som
enkeltperson skal kante sig vej gennem cykler parkeret om at husmure,
gadelygter, telefonbokse osv osv.
MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk