Mangler ved brugtvognskøb
Fra : Olsen

Dato : 29-01-03 01:40

Købt en 4 år gammel Avensis st. På

http://www.toyota.dk/g/AvensisCM.pdf

kan jeg se at den er født med sikkerhedsnet til bagage (stationcar).

Forhandleren meddeler kort at han ikke har fjernet det.
Underforstået, at det er bare ærgerligt og vil ikke erstatte det gratis.

Kan han tillade sig det?

Hilsen fra

Olsen

snip@post8.tele.dk

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-03 07:56

"Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kan han tillade sig det?

Ja, du så vel, at det manglede da du købte bilen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-03 09:45

> Ja, du så vel, at det manglede da du købte bilen.

Hvis man ikke har set/vist at det skulle være der, og først senere finder ud
af, at det skulle være der, er der vel tale om en mangel...

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-03 10:02

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> wrote in message
> [...]
ud
> af, at det skulle være der, er der vel tale om en mangel...

Hvordan dog det?

/per

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-03 10:09

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan dog det?

Fordi det burde være der, men var det ikke.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-03 10:40

> Fordi det burde være der, men var det ikke.

Men det burde jo ikke være der.
En brugtvognshandel er et køb af en bestemt bil, - ikke en type bil.

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-03 10:53

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Fordi det burde være der, men var det ikke.

Nej. Køber så jo bilen og så, at nettet manglede. Altså vidste køber, at der
intet net fulgte med. Derfor er det ikke en mangel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-03 10:53

> Nej. Køber så jo bilen og så, at nettet manglede. Altså vidste køber, at
der
> intet net fulgte med.

Kommer vel an på, hvornår køber opdagedet det.
Enig, hvis han så det inden han købte bilen, har han ikkke ret til noget.
Men hvis han først opdager det efter, at han har købt, betalt og fået bilen,
er det da en mangel.

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-03 11:10

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> Enig, hvis han så det inden han købte bilen, har han ikkke ret til noget.
> Men hvis han først opdager det efter, at han har købt, betalt og fået

Nej - køber burde have undersøgt det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-03 11:03

> Nej - køber burde have undersøgt det.

Hvad hvis han ikke viste, det skulle være der, og derfor ikke viste, at det
manglede?

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-03 11:22

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad hvis han ikke viste, det skulle være der, og derfor ikke viste, at
det
> manglede?

Den er købt sådan som den er fremvist af sælger - dvs. uden net. Mere er der
ikke i det.

/Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-03 11:28

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> [klip]

> det
>
> Den er købt sådan som den er fremvist af sælger - dvs. uden net. Mere er

Lige som det heller ikke er en mangel, hvis reservehjulet er taget ud, eller
originale hjulkapsler er byttet ud med andre etc.

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-03 11:46

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Lige som det heller ikke er en mangel, hvis reservehjulet er taget ud,
eller
> originale hjulkapsler er byttet ud med andre etc.

Reservehjulet skal nu være der.... i hvert fald hvis det er en nyere bil.

/Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-03 11:49

> Reservehjulet skal nu være der

Hvor går grænsen?

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-03 12:15

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvor går grænsen?

Kbl § 76

/Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-03 12:15

> Kbl § 76

Ja, men hvad er forskellen på et reservehjul og et net?
Det er begge ting, som præcis den model er født med.

Fra : Peter G C

Dato : 30-01-03 21:33

Morten Fruergaard skrev i news:b18de4$llc$1@sunsite.dk

[klip]

> Ja, men hvad er forskellen på et reservehjul og et net?

Hvad hører naturligt med til en bil. Et reservehjul er altid med - det har
enhver køber en berettiget forventning om. Hjulet er ofte skjult, men køber
undersøger det (formenligt) sjældent. Dette gælder ikke det omtalte net.

> Det er begge ting, som præcis den model er født med.

Ja, men det er ikke afgørende.

Jeg har klippet lidt fra § 75a og § 76.

"Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,"

"4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt."

- tak for sidst

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-01-03 21:26

> [...]
> 1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
> køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde

Men hvis den er født med det, er det vel også at forvente at finde.
Køber har da ikke pligt til ved købet af gennemgå bilen. Hvis han dagen
efter overtagelsen opdager at nettet mangler, mener jeg at der er tale om en
mangel.

Men det er dig der er advok... øh FULDmægtig, så du har jo nok ret...

> - tak for sidst

Selv tak.

--
http://cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : David Bouch

Dato : 29-01-03 10:01

> [...]
ud
> af, at det skulle være der, er der vel tale om en mangel...

Ja hvis bilen var ny. Men den er brugt. Og derfor solgt som beset.

mvh
David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-03 20:21

David Bouch skrev:

>Ja hvis bilen var ny. Men den er brugt. Og derfor solgt som beset.

Niks:

§ 77.   Bestemmelser i aftalen om, at køberen ikke kan påberåbe
   sig mangler ved salgsgenstanden og andre almindelige
   forbehold, såsom at salgsgenstanden er solgt, som den er
   og forefindes, kan ikke gøres gældende over for køberen.

--
Bertel

Fra : David Bouch

Dato : 29-01-03 20:46

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> forbehold, såsom at salgsgenstanden er solgt, som den er
> og forefindes, kan ikke gøres gældende over for køberen.

OK det var en af de nye bestemmelser som tråd i kraft for nyligt. Svarede
efter den gammel §77.

Men det ser ud som om den ny §75 a giver nogenlunde samme resultat.

§ 75 a. Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale (hvad er aftalen
her?), skal salgsgenstanden

1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt (her tale om
brugt bil)
havde rimelig grund til at forvente. (ikke ualmindelig at der fortages
ændringer på biler).

4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse.
Mon ikke køber har set bilen han har købt.

mvh
David

Fra : David Bouch

Dato : 29-01-03 20:52

"David Bouch" <nospamfordavid@nospam.spam> wrote in message

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

Også
§ 77 b. Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var eller måtte
være bekendt med ved aftalens indgåelse, medmindre der er holdepunkt herfor
i aftalen eller sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

mvh
David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-03 18:24

David Bouch skrev:

>Også
>§ 77 b.

Ja, den er også relevant.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-03 18:24

David Bouch skrev:

>OK det var en af de nye bestemmelser som tråd i kraft for nyligt.

Ja, men det er kun en nedskrivning af gældende praksis.

>Men det ser ud som om den ny §75 a giver nogenlunde samme resultat.

Vi er enige om at køber i den aktuelle sag næppe kan påberåbe sig
en mangel. Jeg ville ikke sige at det er samme resultat som at
vognen er købt som beset, men det er lidt pedantisk.

--
Bertel