/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Manglende Porto
Fra : co


Dato : 28-01-03 22:33


Vi har en ven af familien, som i december sendte julepost ud, og desværre
fik underfrankeret et brev, hvorpå
hun modtog en rykker på kr. 20,25 for manglende differencen på kr. 1,25.

Jeg har for nogle år siden hørt at P&T ikke forfulgte disse sager, og sagde
at hun blot skulle smide rykkeren ud !

UPS ! - pludselig dukkede der en ny rykker op med et gebyr på kr. 100,- og
trusler om om at det s det ikke bliver betalt inden 10 dage ( kr. 20,25 +
100,00 ) vil det danne grundlag for at lade kravet overgå til retslig
inkasso, hvorved der opkræves inkasso gebyr.

Derfor følgende spørgsmål:

Kan de blot opkræve kr. 100,00 i rykkergebyr ?
Er der nogen her, der har oplevet at blive smidt til inkasso ?
Er løsningen blot at betale de kr. 120,25 ?

Som i kan forstå, har jeg fået enorm dårlig samvittighed over at give sådan
en dårligt råd, så jeg håber der nogen her inde der kan hjælpe ....

mvh
Claus





 
 
K. Thomsen (28-01-2003)
Kommentar
Fra : K. Thomsen


Dato : 28-01-03 22:54

Den eneste løsning er nok at lette samvittigheden og sende de 120 kr til
PostDanmark. Det er tvivlsomt om du kan tale dig fra det selv om det da er
et forsøg værd.

Venlig hilsen
Knud

"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e36fad9$0$83824$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Vi har en ven af familien, som i december sendte julepost ud, og desværre
> fik underfrankeret et brev, hvorpå
> hun modtog en rykker på kr. 20,25 for manglende differencen på kr. 1,25.
>
> Jeg har for nogle år siden hørt at P&T ikke forfulgte disse sager, og
sagde
> at hun blot skulle smide rykkeren ud !
>
> UPS ! - pludselig dukkede der en ny rykker op med et gebyr på kr. 100,- og
> trusler om om at det s det ikke bliver betalt inden 10 dage ( kr. 20,25 +
> 100,00 ) vil det danne grundlag for at lade kravet overgå til retslig
> inkasso, hvorved der opkræves inkasso gebyr.
>
> Derfor følgende spørgsmål:
>
> Kan de blot opkræve kr. 100,00 i rykkergebyr ?
> Er der nogen her, der har oplevet at blive smidt til inkasso ?
> Er løsningen blot at betale de kr. 120,25 ?
>
> Som i kan forstå, har jeg fået enorm dårlig samvittighed over at give
sådan
> en dårligt råd, så jeg håber der nogen her inde der kan hjælpe ....
>
> mvh
> Claus
>
>
>
>


Klaus (28-01-2003)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 28-01-03 23:10


"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e36fad9$0$83824$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Vi har en ven af familien, som i december sendte julepost ud, og desværre
> fik underfrankeret et brev, hvorpå
> hun modtog en rykker på kr. 20,25 for manglende differencen på kr. 1,25.
>
> Jeg har for nogle år siden hørt at P&T ikke forfulgte disse sager, og
sagde
> at hun blot skulle smide rykkeren ud !
>
> UPS ! - pludselig dukkede der en ny rykker op med et gebyr på kr. 100,- og
> trusler om om at det s det ikke bliver betalt inden 10 dage ( kr. 20,25 +
> 100,00 ) vil det danne grundlag for at lade kravet overgå til retslig
> inkasso, hvorved der opkræves inkasso gebyr.
>
> Derfor følgende spørgsmål:
>
> Kan de blot opkræve kr. 100,00 i rykkergebyr ?
> Er der nogen her, der har oplevet at blive smidt til inkasso ?
> Er løsningen blot at betale de kr. 120,25 ?
>
> Som i kan forstå, har jeg fået enorm dårlig samvittighed over at give
sådan
> en dårligt råd, så jeg håber der nogen her inde der kan hjælpe ....
>
Send din ven de 100,- og lad hende selv betale for den manglende porto.
Så lærer i måske noget begge to.
Klaus



Birgitte Abkjær (28-01-2003)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 28-01-03 23:15


"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e36fad9$0$83824$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Vi har en ven af familien, som i december sendte julepost ud, og desværre
> fik underfrankeret et brev, hvorpå
> hun modtog en rykker på kr. 20,25 for manglende differencen på kr. 1,25.
>
> Jeg har for nogle år siden hørt at P&T ikke forfulgte disse sager, og
sagde
> at hun blot skulle smide rykkeren ud !
>
> UPS ! - pludselig dukkede der en ny rykker op med et gebyr på kr. 100,- og
> trusler om om at det s det ikke bliver betalt inden 10 dage ( kr. 20,25 +
> 100,00 ) vil det danne grundlag for at lade kravet overgå til retslig
> inkasso, hvorved der opkræves inkasso gebyr.
>
> Derfor følgende spørgsmål:
>
> Kan de blot opkræve kr. 100,00 i rykkergebyr ?
> Er der nogen her, der har oplevet at blive smidt til inkasso ?
> Er løsningen blot at betale de kr. 120,25 ?
>

Hej

Prøv at ringe til Forbrugerrådet. 120,25 kr lyder helt urimeligt og ude af
proportioner.

VH Birgitte



Tholo - www.tholofot~ (28-01-2003)
Kommentar
Fra : Tholo - www.tholofot~


Dato : 28-01-03 23:50

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3e370062$0$194$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Prøv at ringe til Forbrugerrådet. 120,25 kr lyder helt urimeligt og ude af
> proportioner.

Tror jeg ikke han kommer langt med, for de har vel lov til som alle andre
virksomheder at pålægge et rykker begyr på max 100 kr, man kan så diskutere
om det stemmer over ens med de realle omkostninger ved at udsende rykkerne.
Det er vel bare en database post på et beløb som ikke er blevet udlignet, og
så udskrives en rykker pr automatik, tror ikke på at posten har en person
til at sidde og ordne sådan noget i hånden ( læs timeløn ), og når systemmet
har udskrevet det næste brev skal det vel bare puttes i en kuvert, måske
forgår det også pr automatik.
Men de har vel lov til at pålægge 3 rykker gebyr af 100 kr pr stk incl moms,
hvis jeg huske korekt.
Men mindre de er statsejet, så er der vist ikke nogle øvre grænser for
gebyret.
--
Med venlig hilsen
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97



Peter Bjerre Rosa (29-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 29-01-03 00:35

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

>> Prøv at ringe til Forbrugerrådet. 120,25 kr lyder helt urimeligt og
>> ude af proportioner.


Det er en helt normal størrelse på gebyrer. Om det er rimeligt, er ikke
en diskussion for denne gruppe. (Men personligt synes jeg, det er helt
rimeligt, at det koster at ignorere en velfortjent regning.)

> Det er vel bare en database post på et beløb som ikke er blevet
> udlignet, og så udskrives en rykker pr automatik, tror ikke på at
posten
> har en person til at sidde og ordne sådan noget i hånden ( læs
timeløn ),

Jo, det bliver flere steder gjort manuelt, og det tager faktisk lang tid
(relativt set) at opdage underfrankerede breve, veje dem, udfylde
girokort, tage kopier, sende breve af sted til afsenderen, uddele brevet
til afsenderen osv. Det er klart, at det tidsmæssigt ikke tager lige så
lang tid at udsende en efterfølgende rykker som det foregående arbejde,
men vær vis på, at Post Danmark hellere så, at folk frankerede deres
breve korrekt fra starten.

(Det hører med til mit svar, at jeg tidligere har været ansat hos Post
Danmark.)

--
Mvh. Peter
"Remember to let him hit you an even number of times so you don't get
amnesia!"


Ukendt (29-01-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-01-03 10:15


"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e37093a$0$1778$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e370062$0$194$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Prøv at ringe til Forbrugerrådet. 120,25 kr lyder helt urimeligt og ude
af
> > proportioner.

Man kan jo fundere over, hvorfor den første regning indeholder et
administrationsgebyr på svjh 18,75 (har selv prøvet at få en sådan
efterregning). Hvorfor er gebyret på rykkeren så 100,00? - Der kan umuligt
være mere administration i at skulle udsende en rykker i forhold til en
efterregning.

Venlig hilsen


FedePede
Der betalte sin regning



Lasse Hedegaard (29-01-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 29-01-03 00:27

co skrev:

>Jeg har for nogle år siden hørt at P&T ikke forfulgte disse sager, og sagde
>at hun blot skulle smide rykkeren ud !

De har de sidste års tid eller to været mere skrappe på det punkt, og
har ansat "portojægere".

>UPS ! - pludselig dukkede der en ny rykker op med et gebyr på kr. 100,- og
>trusler om om at det s det ikke bliver betalt inden 10 dage ( kr. 20,25 +
>100,00 ) vil det danne grundlag for at lade kravet overgå til retslig
>inkasso, hvorved der opkræves inkasso gebyr.

Aner det ikke.

100,- kr. er måske lige i overkanten for et rykkergebyr - men lad os i
stedet glæde os over, at Post Danmarks gebyr for udsendelse af
regningen er på sølle 18,- kr. Det virker måske af meget, hvis man
blot har glemt at det koster 4,25 at sende et alm. brev i dag (og har
klistret 4,- på.), men gebyret er jo det samme lige gyldigt hvor meget
for lidt (!) porto man har sat på.

Jeg har selv fået et par stykker af sådan nogen sidste år, og det er
godt nok lidt træls at få en regning fordi brevet vejer 101 g og ikke
100 g. Efter disse har jeg fået vejet brevene på mit lokale postkontor
hver gang jeg er i tvivl. Jeg får stadig af og til en regning, men
ringer så blot til Post Danmark og forklarer dem, at de blev vejet på
posthuset - så sletter de regningen uden mere snak. (Behøver jeg at
sige, at jeg ikke _altid_ får dem til at veje brevene mere?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste