Brænden hos Trampedach - malerier for mill~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-01-03 17:05

Det er godt nok noget tid siden, men tanken har længe spøgt hos mig.

Det brænder hos Trampedach og han står og flæber udenfor og taler om
malerier for millioner, som er gået tabt. Hvordan kan der være tale om
malerier for millioner - de er vel ikke solgt endnu ! Fordi han på et
tidspunkt har solgt sine malerier for et stort beløb, betyder vel ikke
at alt hvad han laver er det samme værd ?!

Billderne er vel ikke en skid værd, hvis det bare er noget han går og
nusser med og ikke har fået penge for endnu ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-01-03 17:16

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> [...]
> tidspunkt har solgt sine malerier for et stort beløb, betyder vel ikke
> at alt hvad han laver er det samme værd ?!

Det betragtning vil nok ikke holde for en dybere analyse...
Naturligvis er ikke alt hvad han laver lige meget værd, og priserne på
forskellige kunstnere går op og ned, men en betragtning om at ting kun kan
værdifastsættes som følge af et konkret salg vil være en bombe under den
økonomiske sikkerhed hos enhver (person/firma/andre) med en brandforsikring.
Tings værdi fastsættes efter deres formodede værdi i forhold til markedet,
og den slags er forsikringsselskaber feks. meget trænede i.
Om Trampedach så har en forsikring der modsvarer billedernes handelsværdi er
en anden sag, - det er nok tvivlsomt om han har haft råd til det.

/Per

PS. I øvrigt så støder din sprogbrug om hans situation mig lidt. 'Flæber' er
i mine øjne en nedladende betegnelse.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-01-03 17:20

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> wrote:

> [...]
>
> /Per
>
> PS. I øvrigt så støder din sprogbrug om hans situation mig lidt. 'Flæber' er

Beklager flæber, men det virkede altså på mig som om at brænden var
påsat af ham selv (det er jo ske tidligere), så hans "ulykkelige"
situation virkede maget påtaget.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Ole Stigaard

Dato : 04-02-03 12:44

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse news:1fpiarp.4a37h0ta073xN%jesper@gylling.net...

> Beklager flæber, men det virkede altså på mig som om at brænden var
> påsat af ham selv (det er jo ske tidligere), så hans "ulykkelige"
> situation virkede maget påtaget.

At manden har været uheldig før behøver jo ikke betyde at han er brandstifter. Ville en mand uden forsikring (efter Trampedachs eget
udsagn lige efter hændesen i Kbh.) sætte ild på sit værk? Næppe. Husk endelig på en ting: for en kunstner går der som regel mere
hjerteblod end materialer i mans værker.

--
Ole S

Fra : ha

Dato : 28-01-03 20:15

> Om Trampedach så har en forsikring der modsvarer billedernes
> handelsværdi er en anden sag, - det er nok tvivlsomt om han har haft
> råd til det.

Et eller andet sted tænkte jeg det samme som Jesper, men
såvidt jeg husker har det været fremme i dagspressen & TV,
at han ikke skulle være forsikret. Samme skulle have været
tilfældet med han hus sydpå som brændte tidligere.

mvh
ha

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 28-01-03 22:54

On Tue, 28 Jan 2003 17:15:56 +0100, "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote:

> [...]
>Om Trampedach så har en forsikring der modsvarer billedernes handelsværdi er
>en anden sag, - det er nok tvivlsomt om han har haft råd til det.

Man kan vel i denne situation argumentere for, at evt. forsikringserstatning
skal bestå af kompensation for tid og materialer til frembringelse af nye
værker, da det må antages at de ny værker erstatter hans tab?
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-01-03 07:27

Kim Kolmorgen <kk1@privat.dk> wrote:

>Man kan vel i denne situation argumentere for, at evt. forsikringserstatning
>skal bestå af kompensation for tid og materialer til frembringelse af nye
>værker, da det må antages at de ny værker erstatter hans tab?

Hvad saa med de vaerker, han ellers kunne have frembragt i den
tid, han bruger paa at frembringe erstatningsvaerker?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ivar

Dato : 28-01-03 21:30

[2900] Jesper Haaber Gylling skrev:

> Fordi han på et
> tidspunkt har solgt sine malerier for et stort beløb, betyder vel ikke
> at alt hvad han laver er det samme værd ?!

Sidst jeg var på en kunstudstilling, hvor Trampedach udstillede, var
alt på hans stand, som den eneste, solgt. De store trolde-billeder (mindst
1,5 x 1,5m) hvor farven er påført med spartel, kostede 300.000 kr stykket.
Hvis du har et Trampedach billede til salg af den type, vil jeg godt
give 100.000 kr for det - ubeset !

Ivar

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-01-03 00:24

Det eneste jura jeg kan se i denne tråd, er dem som kommer med diverse
antydninger om Trampedach. Det må vist være på eller over grænsen til
injurier, medmindre man har beviser om det modsatte.
Der er vist ikke meget jura i at værdisætte et maleri??

Kurt

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-01-03 07:29

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote:

>Der er vist ikke meget jura i at værdisætte et maleri??

Er der ikke jura i principperne for vaerdisaetning af et tab i
forbindelse med erstatning?

(Vi glemmer lige, at der tilsyneladende ikke bliver tale om
erstatning i det aktuelle tilfaelde.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-01-03 19:54

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke jura i principperne for vaerdisaetning af et tab i
> forbindelse med erstatning?

Det skal jeg ikke kunne udelukke, men jeg må have overset, at der var et
spørgsmål. Jeg opfattede det mere som nogle personlige meninger, der lige
skulle luftes

Kurt